דלג אל

רפורמת התחדשות הלמידה: מצפן הערכה באזרחות

חזרה
תוכניות הלימודים באזרחות

התחדשות הלמידה במערכת החינוך מתמקדת בשילוב בין ידע מיומנויות וערכים, חיבור בין תחומי דעת וחיזוק הקשר בין הלמידה לחייהם של הלומדות והלומדים בהווה ובעתיד. מהלך זה מחזק את תחומי המורשת החברה והרוח (תחומי מח"ר) ומאפשר גמישות ובחירה למורים וללומדים באמצעות שילוב ייחודי של לימודי יסוד תחומיים וכתיבת עבודה מסכמת רב תחומית.

נתיב א - למידה מתחדשת

חזרה לראש הדף
על הנתיב

במסגרת רפורמת "התחדשות הלמידה" החל משנת הלימודים תשפ"ג, לימודי האזרחות יאפשרו בחירה בין נתיבי למידה. תוכלו לכוון את ההוראה ואת למידת התלמידים לרמה המקצועית הנדרשת, בד בבד עם שמירה על הסטנדרט ועל העצמאות שלכם בתכנון מיטבי של הלמידה ההוראה וההערכה.
במהלך ההוראה תידרשו לקיים כשש עד שמונה הערכות, חלקן מתוקפות וחלקן לא מתוקפות.
מטלות מתוקפות: שלוש מטלות יעלו לבקרה – מטלה מדגם מבחן ושתי מטלות גנריות, אחת ללומד עצמאי ואחת ללמידה שיתופית. המטלות שיידגמו לבקרה יהיו מתוך מאגר דגמים שנבנה לשם כך. במאגר יש דגמים למשימות גנריות ומחוונים מתוקפים.
מטלות אלה יהיו בהיקף של 60% מציון התלמיד וישוקללו כך:
30% מבחן; 15% מטלה שיתופית; 15% מטלה עצמית.
מטלות לא מתוקפות: במהלך ההוראה תוכלו לקיים לפחות שלושה אירועי הערכה לשיקולכם ולפי הלומדים. חלק זה יהיה 40% מהציון הסופי של התלמיד.

נתיב ב - למידה דיגיטלית

חזרה לראש הדף
על הנתיב

בנתיב זה הלמידה מבוססת על פלטפורמה מתוקשבת ייעודית המאפשרת יצירת חוויה לימודית משמעותית. תבנית זו משלבת בין למידה אישית מתוקשבת ומותאמת לתלמיד לבין שמירה על מסגרת הלמידה בכיתה. כל נושא בתוכנית הלימודים נלמד בשילוב בין למידה מקוונת ולמידה פנים אל פנים. הלימודים בנתיב זה מזמנים מרחבי עניין מגוונים, לימוד בין-תחומי ומרחב לפיתוח למידה עצמית המשלבת ידע, מיומנויות מסדר חשיבה גבוה ודיון בערכים. נתיב זה מאפשר למידה ברבדים שונים, תהליכי עומק בעבודה עם טקסטים ולמידה מתוך חיבור לעולמם של התלמידים. העבודה בסביבת המרחב הדיגיטלי מזמנת מקום להביע דעה ומאפשרת לתלמידים להשמיע את קולם במרחב הכיתתי ובמרחב השיח שנפתח בינם לבין המורה. תפקידו של המורה בתוכנית זו מועצם. נוסף על היותו בעל הידע, הוא הופך להיות גם המנחה המלווה את התלמידים בדרך האישית שלהם בחומר הנלמד, והוא שותף לגילויים שלהם ולבניית זהותם – לומדים עצמאיים. מפגשיו עם התלמידים פנים אל פנים מוקדשים לשיח מעמיק וערכי סביב הסוגיות הנלמדות.

פיילוט ראשוני יחל בינואר 2023.

נתיב ג - מורים שותפי פיתוח

חזרה לראש הדף
על הנתיב

נתיב מורים שותפי פיתוח בלימודי יסודי מזמין את המורים לבנות תוכנית הוראה, למידה והערכה חדשנית המבוססת על תוכנית הלימודים של תחום הדעת. התוכנית ייחודית לבית הספר ושונה מהנתיבים שהוצעו על ידי משרד החינוך, יש בה חשיבה אחרת ולמידה אחרת. הנתיב מבוסס על הידע והניסיון שנצברו בתוכניות תמ"ר, חלוצי הערכה וסחל"ב, בשאיפה לפרוץ דרכים חדשות.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.