חפש ב:

כ"ט בנובמבר- תכנית החלוקה

כ"ט בנובמבר- תכנית החלוקה

השבוע ימלאו 70 שנה לתכנית החלוקה.

מהי התכנית?
ב-29 (כט') בנובמבר 1947 התקבלה באו"ם החלטה על סיום המנדט הבריטי וחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות: יהודית וערבית, כשירושלים תחת שליטה בין-לאומית (במפה משמאל).

מי ומי במצביעים?
ההחלטה עברה בתמיכתן של 33 מדינות, 13 מדינות התנגדו ו-10 מדינות נמנעו, ביניהן בריטניה.

מאחורי הקלעים:
ההצעה לחלוקה התקבלה בעקבות דיוניה של וועדת אונסקו"פ שהקים האו"ם כדי לבדוק את המצב בארץ ישראל. המנהיגות היהודית תלתה תקוות רבות בוועדה הזו, במיוחד לאחר שהצעות אחרות לחלוקה נפסלו. משה שרת שהיה "שר החוץ" של ההנהגה הציונית נשלח למספר חודשים לניו יורק כדי לנסות ולהשפיע בכל דרך על המדינות המצביעות.

התגובות:
ברובו של היישוב היהודי התקבלה התכנית בשירה ובריקודים, ואילו הערבים דחו אותה כליל.

מלחמת העצמאות:
למחרת ההחלטה הותקף אוטובוס אגד בפתח תקווה, וחמישה מנוסעיו היהודים נרצחו. מאורע זה סימל את פתיחת מלחמת השחרור.

קישור לעולמון

מי הצביע ומי תמך בהצעת החלוקה?

מי הצביע ומי תמך בהצעת החלוקה?

מטרות הפעילות:
הכרת המדינות שהשתתפו בהצבעה על תכנית החלוקה ומיקומן הגאוגרפי.

מהלך הפעילות:
בהצבעה על הצעת האומות המאוחדות בדבר סיום המנדט הבריטי ותכנית החלוקה שהתקיימה בכ"ט בנובמבר 1947 השתתפו נציגים של 53 מדינות. 33 מדינות הצביעו בעד ההצעה, 13 מדינות הצביעו נגד ההצעה ו-10 מדינות נמנעו מלהצביע.
סמנו על גבי מפת העולם את המדינות שתמכו בהצעה, את המדינות שהתנגדו לה ואת המדינות שנמנעו מלהצביע.

שאלות לדיון ולשיחה לאחר סימון המדינות במפה:
1. האם אפשר למיין את המדינות (התומכות,, המתנגדות והנמנעות)על פי יבשות? באיזו יבשת נמצאות רוב המדינות שתמכו בהצעה? באיזו יבשת נמצאות רוב המדינות שהתנגדו להצעה?
2. מדוע נמנעה לדעתכם בריטניה מלהצביע?
3. מדוע לא השתתפו לדעתכם גרמניה, ירדן ויפן בהצבעה ?
4. בתום ההצבעה קרא דוד בן גוריון: "תחי המדינה העברית". מה מעניין בקריאתו זו של דוד בן גוריון? (תשובה: למדינה החדשה שזה עתה הוכרז על הקמתה עדיין לא היה שם)

טיפ:
אפשר לסמן את הארצות השונות על גבי המפה בעזרת הדגלים שלהן
אפשר להכין את המפה על גבי פוסטר בעבודה קבוצתית בכיתה, ואפשר להכין מפה שיתופית
בקבוצות באמצעות גוגל מפות.
אפשר להיעזר בחומרים (סרטונים ומפות) המופיעים מטה.

עמדותיהם של הצדדים

עמדותיהם של הצדדים

מטרות הפעילות:
הכרת העמדות של שלושת הצדדים להצעה (יהודים, ערבים, בריטים) לגבי תכנית החלוקה.

הפעילות:
הציגו את עמדות הצדדים שהשתתפו בתכנית החלוקה:
- את העמדה היהודית
- את העמדה הערבית
- את העמדה הבריטית

לאחר שהכרתם את עמדות הצדדים דונו בשאלה: באיזו מידה משקפת ההחלטה של ועידת אונסקו"פ (הוועדה המיוחדת של האו"ם לענייני ארץ ישראל) את עמדות הצדדים?

טיפ:
חלקו את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תלמד את אחת העמדות ותציג אותה בפני ההורים או בפני כלל תלמידי בית הספר.
בסיום הצגת העמדות של הצדדים אפשר לערוך הצבעה לעמדה המשכנעת ביותר.

גבולות ישראל אז והיום

גבולות ישראל אז והיום

מטרות הפעילות:
הכרת תהליך השינוי שחל בגבולות המדינה היהודית מאז תכנית החלוקה ועד היום.

הפעילות:
1. עיינו היטב במפת החלוקה ובמפה של מדינת ישראל כיום:
א. סמנו על גבי המפות יישובים יהודיים הנמצאים בשטחי המדינה הערבית.
ב. סמנו על גבי המפות יישובים ערבים הנמצאים בשטחי המדינה היהודית.
בידקו: אלו שינויים חלו בגבולות המדינה היהודית מאז ההחלטה על החלוקה ועד היום?

2. מצאו במפת החלוקה את היישובים הבאים: חליסה, ביסאן, אסדוד, קסטינה, מגדל, עוג'ה. מה משותף לכל היישובים האלו?
איזה יישובים נמצאים במקומות אלה היום? (תשובה: כל היישובים הללו הם יישובים ערביים הנמצאים בתחומי המדינה הערבית במפת החלוקה. במהלך מלחמת השחרור נכבשו שטחים והיישובים ההלו עברו לתחומי המדינה היהודית, היא מדינת ישראל. במקום היישובים הערביים הוקמו יישובים יהודים: קרית שמונה, בית שאן, אשדוד, קרית גת, אשקלון וניצנה).

טיפ:
המורה יכין מפה של ישראל בגבולותיה הנוכחיים ויחלק לתלמידים יחד עם מפת החלוקה.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.