חפש ב:

"הזקן", 44 שנים לפטירתו של דוד בן גוריון

"הזקן", 44 שנים לפטירתו של דוד בן גוריון

השבוע לפני 44 שנים נפטר דוד בן-גוריון (שכונה "הזקן"), ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. האזכרה השנתית לדוד ולפולה בן-גוריון תתקיים ליד קברם, בגן הלאומי קבר בן-גוריון. פולה ודוד בן-גוריון התגוררו במשך מרבית חייהם, בבית פרטי (אותו רכשו מכספם) הנמצא בשדרות בן-גוריון 17 בתל אביב. עם פרישתו של דוד בן גוריון מהממשלה, בשנת 1953, הם התקבלו כחברים בקיבוץ שדה בוקר שבנגב, וגרו בצריף שהועמד לרשותם על ידי הקיבוץ.

בצוואתו ציווה דוד בן-גוריון כי שני הבתים שבהם התגורר יועברו לידי ממשלת ישראל, "כדי לשמש כספריה וכמכון מחקר תולדות הקמת המדינה ומלחמת השחרור". שני הבתים פתוחים לביקורים ומאפשרים הצצה לחייו הפרטיים של מנהיג. המבקרים יכולים להתרשם מהחיים הפרטיים הצנועים והפשוטים שניהלה משפחת בן גוריון. בבית בתל אביב יש ספריה המכילה 20,000 ספרים, ובשדה בוקר 5,000. הספרים כתובים ב-11 שפות, ועוסקים בנושאים כמו יהדות, תנ"ך, פילוסופיה, היסטוריה, גאוגרפיה, צבא ועוד.

תודה לדפנה ארבל, מנהלת המכון למורשת בן גוריון.

חברת מופת על פי דוד בן גוריון

חברת מופת על פי דוד בן גוריון

מטרות הפעילות:

להכיר לעומק את חזונו של דוד בן גוריון לגבי חברת מופת שתקום במדינת ישראל.

מהלך הפעילות:
מציגים לתלמידים ציטוטים מדבריו של דוד בן גוריון. התלמידים מתחלקים לקבוצות, וכל קבוצה בוחנת כיצד משקפים הציטוטים את חזנו הנ"ל של בן גוריון תוך דיון בשאלות הבאות:
1. מהם המאפיינים של חברת המופת שתקום בישראל על פי חזונו של דוד בן גוריון?
2. האם החברה הישראלית עונה לחזונו של דוד בן גוריון לגבי חברת מופת?
3. באיזו מידה חברת המופת על פי חזונו של דוד בן גוריון היא יהודית? באיזו מידה היא ישראלית?
4. מהו המקום של המיעוטים בחברת המופת על פי חזונו של דוד בן גוריון?

בתום הפעילות מציגה כל קבוצה את מסקנותיה במליאה.

הציטוטים: "רצינו ליצור חיים חדשים, לא אלה שהיו"; "כל אדם יכול להיות טוב או רע. הכל תלוי בסביבה שלך"; "מילים שאינן קשורות למעשים הן חסרות ערך";

"הנביאים ביקשו שנהיה עם סגולה: עם הוגן, נאמן, עוזר לכל מי שצריך עזרה ואוהב כל אחד כמו את עצמו"; "אני יהודי לא רק ישראלי"; "אני יהודי שרוצה לחיות בעולם בו יש שלום בין כל העמים וערבות הדדית";

"לפנות לאלוהים, זה לחשוב עמוק על משהו"; "כל אחד צריך לעשות משהו בשביל האנושות"; "שנאה לא נפסקת על ידי שנאה. רק על ידי אהבה"; "לעולם לא תוכל לדעת, אם לא תטעה. כשאתה עושה משהו אתה חושב שאתה צודק ואתה יכול לטעות";

"מעמדנו בעולם לא יקבע על-ידי עושרנו החומרי וכוחנו הצבאי אלא ע"י כוחנו המוסרי".

טיפ:

 הציטוטים לקוחים כולם מהסרט "אפילוג". אפשר ללוות את הפעילות בצפייה בסרט.

תפקידו של הנוער במדינת ישראל

נושאים קשורים במרחב הפדגוגי

 מטרות הפעילות:

להכיר את המרחב הגאוגרפי בו פעל בן גוריון ומקומות שנועדו להנציח את דמותו ופועלו.


הפעילות:
מציגים בפני התלמידים ציטוט מדבריו של דוד בן גוריון:
"ודמות האדם בישראל פירושה קודם כול – דמות הנוער בישראל. יכולתו היוצרת, יוזמתו החלוצית, נאמנותו לשליחות שההיסטוריה הטילה עלינו בדורנו. נוער קרייריסטי, שעיניו לבֶּצַע, לחיים ריקים, לרווחים קלים, לקיום פרזיטי – נוער כזה יהווה הנשק הסודי של אויבנו, בו יכריעו בנקל את עם ישראל", ומקיימים דיון סביב משמעות חזונו זו ומידת הגשמתו או אי הגשמתו בחברה הישראלית כיום. הדיון יכול להתקיים ברמה האישית, ברמה המקומית (העיר, היישוב, האזור, מדינת ישראל) או ברמה האזורית.


טיפ:

הפעילות יכולה להוות בסיס לשיעור חברה או לדיון מקדים לקראת פעילות של אחריות אישית.

תחנות בחייו של דוד בן גוריון

תחנות בחייו של דוד בן גוריון

מטרות הפעילות:
להכיר את המרחב הגאוגרפי בו פעל בן גוריון ומקומות שנועדו להנציח את דמותו ופועלו.


הפעילות:
התלמידים מכינים מפה המציינת תחנות בחייו של דוד בן גוריון. המורה יחליט אם הפעילות תשקף תחנות במרחב הבינלאומי בו פעל בן גוריון (פלונסק, ורשה, תל אביב, איסטנבול, טסלוניקי וכד') או תחנות במדינת ישראל: תל אביב, סג'רה (אילניה), שדה בוקר וכד'.

ניתן לשלב עם פעילות נוספת של הכנת מפה עם שמות מקומות המנציחים את דמותו ופועלו של בן גוריון (נמל התעופה בן גוריון, אוניברסיטת בן גוריון, כפר דוד, בתי ספר ורחובות על שמו בישראל).


טיפ:
אפשר להכין מפה על גבי נייר או מפה אינטרנטית באמצעות google maps.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.