חפש ב:

הרב והחרדים

הרב והחרדים

ב-12.12.17 נפטר בבני ברק הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, ממנהיגי החברה החרדית בישראל.
מי הם החרדים? מגוון של קבוצות הנמנות על היהדות האורתודוכסית. המשותף להן הוא הקפדה רבה בשמירת המצוות ולימוד התורה וכן שמרנות מבחינת התרבות ואורח החיים. החרדים מהווים כ-10% מאוכלוסיית ישראל.
הזרמים העיקריים בחברה החרדית האשכנזית הם הליטאים המכונים כך מפני שהם משמרים את המסורת של ישיבות ליטא. כינוי נוסף לזרם זה הוא מתנגדים וזאת בשל התנגדותם לזרם החסידים. החסידות היא תנועה שהתפתחה במאה ה-18 במזרח אירופה. החסידים נחשבים לשמרנים במיוחד ומאוגדים בחצרות, כשבראש כל חצר עומד אדמו"ר. רוב הציבור החרדי מתבדל מרחבית כלומר מתגורר בשכונות או בערים נפרדות המקלות עליהם לשמר את אורח חייהם המיוחד.
הרב שטיינמן (בתמונה משמאל) נולד ב-1913 והשבוע מלאו לו 104 שנה. התחנך בישיבת ליטא, ועסק כמעט כל חייו בחינוך והוראה. מסיבה זו דבק בו הכינוי "ראש הישיבה". הוא נודע במתינותו ובצניעותו המופלגת וביקש בצוואתו להיקבר "בין האנשים הפשוטים", יהי זכרו ברוך.

קישור לעולמון

בידול מרחבי

בידול מרחבי

מטרות הפעילות:
הכרת המושג "בידול מרחבי".

מהלך הפעילות:
הסבירו לתלמדים משמעות המונח "בידול מרחבי": מצב שבו קבוצת אנשים בעלי מאפיינים משותפים, כגון דת, מוצא אתני, אורח חיים וכדומה, מתגוררת באותו אזור – בנבדל (בנפרד) מקבוצות אוכלוסייה אחרות. באזורים אלה נהוגים שפה משותפת, מנהגים משותפים, חגיגות משותפות ועוד.

בקשו מהתלמידים להביא דוגמאות לבידול מרחבי במדינת ישראל (למשל: שכונות מגורים ברמה גבוהה, כפרים ערביים, שכונות דתיות ביישובים שונים, שכונות חרדיות דוגמת "מאה שערים" בירושלים, שכונות של עולים מאתיופיה ועוד). עודדו את התלמידים להביא דוגמאות לבידול מרחבי מסביבתם הקרובה, כמעט בכל יישוב אפשר למצוא בידול מרחבי.

דונו עם התלמידים בשאלות:
1. מדוע נוצר בידול מרחבי?
2. את מי משרת הבידול המרחבי?
3. האם הבידול המרחבי עלול להוות איום? למי ומדוע ?
4. מדוע מעדיפות קבוצות שונות לחיות בבידול מרחבי?
אפשר לשלוח את התלמידים לבצע סקר עמדות בנושא זה בסביבה הקרובה למקום מגוריהם (שימו לב: סקר עמדות לא מתאים בכל מקום או לכל אוכלוסיה. בחנו את הנושא ונהגו בזהירות)

טיפ:
היעזרו בערך "חרדים" בספריה הווירטואלית של מט"ח

חרדים וכלכלת המדינה

 חרדים וכלכלת המדינה

מטרות הפעילות:
הכרת התהליך של שילוב החרדים בכלכלת המדינה.


הפעילות:
קראו את המאמר, ודונו בסוגיית ההשתלבות של החרדים בכלכלת המדינה: איזו חשיבות יש לשילוב חרדים בכלכלת המדינה? מדוע מעוניינים החרדים לצאת לעבודה? מהם הצעדים הנעשים לאחרונה בהקשר זה? מהם הקשיים בשילוב חרדים בעבודה? כיצד ניתן להתמודד עם קשיים אלו?


טיפ:
היעזרו במאמר. אפשר לעבד אותו ולבסס עליו את השיעור או את הפעילות.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.