חפש ב:

המגילות הגנוזות

המגילות הגנוזות

כ"ט בנובמבר שצויין בשבוע שעבר הוא יום רכישתן של מגילות מדבר יהודה (המגילות הגנוזות).

מה הן מגילות מדבר יהודה?
אלו כתבי היד העבריים הקדומים ביותר (המאה הראשונה והשנייה לפני הספירה) שהתגלו במדבר יהודה, ובהן קטעים נרחבים מהמקרא, מהספרים החיצוניים ועוד. המגילות נכתבו ברובן בעברית על קלף, והשתמרו היטב בזכות האקלים הצחיח.

מתי ואיך התגלו המגילות?
את המגילות הראשונות גילה במקרה רועה צאן בדואי בשנת 1947. השמועה על המגילות הגיעה לאזניו של הארכיאולוג פרופ׳ אליעזר סוקניק, והוא רכש אותן ערב החלטת החלוקה באו"ם - כ"ט בנובמבר באותה השנה .

מה חשיבותן ההיסטורית?
המגילות שופכות אור על אורחות החיים בימי בית שני ולאחריו עד למרד בר כוכבא. נמצאו בהן כל ספרי המקרא מלבד מגילת אסתר, ולכן הן חשובות מאוד לחקר המקרא והלשון העברית.

היכן המגילות היום?
חלקן מוצגות בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים, והאחרות מטופלות במעבדה שהקימה רשות העתיקות. בשל חשיבותן הגדולה הן צולמו בשיטות מיוחדות, והועלו לשימוש לכל המעוניין במרשתת.

קישור לעולמון

היכן נתגלו המגילות הגנוזות?

היכן נתגלו מגילות מדבר יהודה?

מטרות הפעילות:
הכרת התנאים הגאוגרפיים והסביבתיים בזכותם נשתמרו המגילות במדבר יהודה.

מהלך הפעילות:
א. סמנו על גבי מפת מדבר יהודה את המקומות בהם התגלו המגילות: קומראן, מורבעת (בנחל דרגות), מערת האימה (בנחל חבר), מערת האגרות (בנחל חבר),נחל צאלים, מצדה. מה משותף לכל המקומות האלו? שערו, כיצד הגיעו המגילות למקומות אלו דווקא, וכיצד נשתמרו בהם? נסו לשער, מהו המקור של שמות המערות (מערת האגרות, מערת האימה).
ב. "המגילות הגנוזות", מכונות גם "מגילות מדבר יהודה", "מגילות קומראן" וה"מגילות ים המלח". מה מקורם של שמות אלו?
ג. יש הטוענים כי מגילות ים המלח הם אחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים בארץ ישראל. הסבירו את החשיבות הרבה הטמונה בגילוי המגילות.

טיפ:
התלמידים יכולים לבצע הפעילות זו על גבי מפה פיסית (אפשר לצלם ממפות טיולים שונות) או על גבי מפה דיגיטלית של גוגל (בעבודה עצמאית או בקבוצות).

סיפור גילוין של המגילות הגנוזות

סיפור גילויין של המגילות במדבר יהודה

מטרות הפעילות:
הכרת הסיפור שמאחורי גילוי המגילות במדבר יהודה.

הפעילות:
סיפור גילוין ורכישתן של המגילות הגנוזות הוא סיפור בלשי המלמד על כותבי המגילות, על החשיבות הרבה של המגילות ועל הדרך בה נחשפים ממצאים ארכאולוגיים. התלמידים ישמעו או יקראו את סיפור גלגולן של המגילות מהמערות במדבר יהודה ועד מוזיאון ישראל, ויכינו מפה בה ישרטטו את מסלול מסען.

לסיפור גילוי המגילות באתר מוזיאון ישראל

טיפ:
אפשר להעביר פעילות זו גם בדרך של "חדר בריחה" או פתרון כתב חידה העוקב אחר מסלולן של המגילות.

נכיר את הכתב העברי הקדום

נכיר את הכתב העברי הקדום

מטרות הפעילות:
הכרת הכתב העברי הקדום.

הפעילות:
א. התבוננו באותיות של הכתב העברי העתיק (כתב דעץ) וערכו השוואה בינן לבין אותיות הכתב העברי שאתם מכירים (בהשוואה התייחסו למספר האותיות, למידת השימוש באותיות סופיות, לצורת האותיות ועוד).
ב. כתבו את שמכם בעברית עתיקה.
ג. העתיקו את פרק א' בספר בראשית בעברית קדומה.
ד. תרגמו את כתובת השילוח (שנמצאה בנקבת השילוח ומשויכת למאה השמינית לפני הספירה) לעברית מודרנית.

צורת האותיות העבריות

תמונת כתובת השילוח  | הסבר על כתובת השילוח (באתר עיר דוד)

טיפ:
א. הפעילות המתאימה לכל שכבות הגיל, בבחירה נכונה של הטקסט.
ב. הכינו לכל אחד מהתלמידים בכיתה העתק של אותיות הכתב העברי הקדום (קישור לדוגמה מצורף)
ג. הכינו לתלמידים כתב חידה בכתב העברי העתיק (כתב דעץ) אותו יצטרכו התלמידים לפענח.
ד. אפשר להוריד למחשב גופנים בעברית עתיקה באמצעות מנוע החיפוש של גוגל.

קריאה במגילות הגנוזות

קריאה במגילות מדבר יהודה

מטרות הפעילות:
התוודעות לטקסט המקורי של "מגילת ישעיהו".

הפעילות:
קראו את פרק א ב"מגילת ישעיהו" בעזרת לוח האותיות של הכתב העברי הקדום (כתב דעץ) והשוו אותו לפרק א בספר ישעיהו בתנ"ך הכתוב בעברית בת ימינו.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.