חפש ב:

שמן זית

שמן זית

אחד מסמלי חג החנוכה שיחול השבוע
הוא הכד הקטן ובו שמן הזית שנותר להדלקת המנורה.
שמן הזית היה אחד משלושת אבות המזון והכלכלה הקדומה של אבותינו (יחד עם חיטה וגפן).
עץ הזית תורבת באזורינו לפני אלפי שנים. עדויות ארכיאולוגיות ראשונות לשימוש בשמן הזית בארץ מתוארכות לפני כ-11,000 שנה בכרמל. בתקופת התנ"ך ארץ ישראל הייתה אימפריה של גידול זית, ושמן יוצא בקנקנים למצרים. בתי בד לייצור שמן נמצאו כמעט בכל יישוב קדום. עם גלות ישראל אבדו ידע רב ומגוון זנים.
במאה האחרונה ישראל חוזרת לקדמת הבמה בתחום המחקר, טיפוח הזנים ואיכות שמן הזית. בעיקר מפורסם הזן ברנע פרי פיתוח של מכון וולקני בראשותו של פרופ' שמעון לביא. זן זה הוא בעל פוריות גבוהה וניטע בהצלחה בישראל ובכל העולם.
בישראל מיוצרים כיום כ-18 אלף טון שמן זית בשנה, בעיקר לצריכה מקומית. צריכת שמן זית במגזר היהודי נמוכה מאוד יחסית למקובל בארצות הים התיכון שבהן שמן זה הוא מקור השומן היחידי לתיבול, טיגון, בישול ואפיה. מחקרים בריאותיים רבים מוכיחים שוב ושוב ששמן הזית הוא הבריא ביותר לכל שימוש קולינארי.

קישור לעולמון

שמן זית - מילון מונחים

שמן זית - מילון מונחים

מַטָּע- שטח חקלאי שמגדלים בו עצים. מטע של ענבים מכונה כֶּרֶם. בלשון ימינו משמש לעתים הצירוף 'כֶּרֶם זיתים' בהשראת הפסוק "וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שׁוּעָלִים… וַיֶּפֶן זָנָב אֶל זָנָב וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת… וַיְשַׁלַּח בְּקָמוֹת פְּלִשְׁתִּים וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ וְעַד קָמָה וְעַד כֶּרֶם זָיִת" (שופטים טו, ד–ה). צירוף זה מעיד לכאורה על שימוש במילה כֶּרֶם בהקשר של זיתים, אך יש הסוברים שכוונת הכתוב היא 'כרם וזית' (האקדמיה ללשון עברית). תמונת מטע זיתים

מָסִיק– הפעולה שבה קוטפים את הזיתים מעץ הזית. המסיק נעשה בעזרת הידיים (חליבה) או בעזרת מקלות בהם מכים את ענפי העץ עד שהזיתים נופלים לארץ. מסיק הזיתים (1928) בציור של משה קסטל

אצירה- תהליך הפקת שמן זית. נעשה בבית בד. בתהליך אצירת השמן שלושה שלבים עיקריים: שבירה וריסוק של הזיתים, סחיטת הזיתים המרוסקים והפרדת השמן מן המוהל.

בית בד– המקום בו מייצרים שמן מהזיתים. בעבר יצירת השמן התבצעה בדרך כלל על ידי שימוש בשתי אבנים גדולות המונחות זו על גבי זו (מפרכה). צילום של בית בד עתיק מכורזים, אפשר לראות בו שרידים של מפרכה ומכבש

מַפְרֵכָה- כלי המורכב משתי אבנים : הראשונה, המכונה שֶכֶב (ים), צורתה כקערה גדולה ושטוחה. במרכזה ניצב מוט עץ ארוך, עליו מורכב ציר. הציר עובר דרך האבן השנייה, הטוחנת, המכונה רֶכֶב (מֶמֶל). אל ציר האבן הטוחנת נהגו לרתום בהמה בדרך כלל חמור. הבהמה צעדה קדימה במעגלים ועם תנועתה סביב הים, הסתובב הממל וכתש זיתים. לאחר כתישתם התבצעה פעולת סחיטה באמצעות מערכת נפרדת. בצילום – שיחזור של מפרכה ביד השמונה

עֶקֶל– סל קש פתוח משני צדדיו, אליו מכניסים את הזיתים שרוסקו במפרכה.

מכבש- כלי שבו סוחטים (עוצרים) את השמן מהזיתים המרוסקים.
את העקלים המלאים עורמים מתחת למכבש, מפעילים לחץ על הערמה ואוספים את שמן הזית הניגר.
צילום של מכבש משוחזר מיד השמונה

גֶפֶת– החומר שנותר מהזיתים לאחר שסחטו (עצרו) מהם את השמן. הגֶפֶת משמש כמאכל לבעלי חיים וכחומר דלק להסקה.

היכן מגדלים זיתים?

היכן מגדלים זיתים?

מטרות הפעילות:
הכרת התנאים הפיזיים לגידול זיתים בעולם.

הפעילות:
היכנסו לקישור הבא ועיינו במפה המתארת את תפוצת עצי הזית בעולם (המפה באנגלית):

א. באלו אזורים גאוגרפיים (קווי רוחב) גדלים עצי זית?
ב. מהם אזורי האקלים במקומות האלו? פרטו את כמות המשקעים והטמפרטורות בכל אחד מהאזורים.
ג. על סמך המידע שקיבלתם – כתבו באיזה אזורים בישראל אפשר לדעתכם לגדל זיתים?
ד. האם המידע מתיישב עם עובת הימצאותם של מטעי זיתים בנגב?

מפת התפשטותם עצי זית ממזרח הים התיכון לעולם כולו (האתר באנגלית)

טיפ:
הפנו תשומת לב התלמידים לכך שעצי זית גדלים בעיקר סביב הים התיכון, אך גם ביבשות אחרות ואף מדרום לקו המשווה.

מסיק והפקת שמן זית בדרך מסורתית ובדרך מודרנית

 מסיק והפקת שמן זית בדרך מסורתית ובדרך מודרנית

מטרות הפעילות:
הכרת הדרך המסורתית והדרך המודרנית להפקת שמן זית.

הפעילות:
צפו בשני הסרטונים: סרטון א | סרטון ב

א. השוו בין הדרך המסורתית להפקת שמן זית לבין הדרך המודרנית להפקת שמן זית: באיזה כלים משתמשים בכל אחת מהדרכים? מהם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות?
ב. חשבו ונמקו: אילו הייתם מגדלי זיתים, באיזו דרך הייתם מעדיפים להפיק מהם שמן זית?
ג. איזה שמן זית הייתם מעדיפים לקנות -שמן שיוצר בדרך מסורתית או שמן שיוצר בדרך המודרנית?

מסיק זיתים וביקור בבית בד

מסיק זיתים וביקור בבית בד

מטרות הפעילות:
הכרת התהליך של עצירת שמן זית מזיתים.

הפעילות:
סיור מודרך עם התלמידים במטע זיתים ובבית בד בשילוב צפייה בתהליך עצירת השמן. ניתן לשלב את הסיור עם פעילות של מסיק זיתים, הפקה ידנית של שמן הזית באמצעות כתישה ומעיכה של זיתים בתוך שקיות ניילון והכנת זיתים כבושים.

קישורים לאתרים בהם מוצעת הפעילות:
פארק נאות קדומים: זית, שמן ובית בד

מרכז המבקרים לזית ולשמן זית, מושב בני דרום

מסיק בקיבוץ מגל

מהו בית בד? הסבר בשילוב סרטונים באנציקלופדית אואריקה

טיפ:
סיורים בבתי בד מומלצים בתום עונת המסיק (בראשית החורף, בדרך כלל לאחר הגשם הראשון). בקישור הבא תוכלו למצוא מפה ובה סימונים של בתי בד ברחבי הארץ, בעלי תו ענף הזית. בררו ומצאו בתי בד הקרובים למקום מגוריכם

מוצרים המופקים מזית ומשמן זית

מוצרים המופקים מזית ומשמן זית

מטרות הפעילות:
הכרת מגוון המוצרים שאפשר לייצר מזיתים ומשמן זית.

הפעילות:

לזיתים ולשמן הזית מגוון שימושים. בחלק מהם ניתן להתנסות בכיתה באמצעים פשוטים:

1. זיתים כבושים לאכילה: זיתים אפשר לכבוש במספר צורות (זיתים ירוקים, זיתים שבורים, זיתים שחורים ועוד). מרבית המתכונים מחייבים סבלנות עד שהזיתים מוכנים לאכילה אבל הם פשוטים ולא מצריכים בישול וכלים מסובכים. אפשר לכבוש זיתים בכל מקום (בגן הילדים, בכיתה, במהלך טיול או במטבח הביתי). מתכונים אפשר למצוא בשפע ברחבי המרשתת. בתום הפעילות מקבל כל תלמיד צנצנת של זיתים כבושים למאכל.

2. שמן זית למאור: זהו אחד השימושים הקדומים והחשובים בשמן זית. אפשר להכין עם התלמידים נרות מחרס, למלא אותם בשמן זית ולהדליק (יש לנקוט באמצעי זהירות מאש ולא לאפשר לילדים קטנים להדליק את האש בעצמם). אפשר גם להדליק נרות חנוכה בעזרת שמן זית (יש להצטייד בכוסיות מתאימות ובפתילות).

3. שמן זית לבישול ולאפייה: שמן זית הוא מרכיב חשוב וחיוני במתכוני אוכל רבים (סלטים, לחמים, עוגות ותבשילים). במרשתת מגוון גדול של מתכונים העושים שימוש בשמן זית: אפשר לאסוף מתכונים כאלו מתלמידי הכיתה ולהכין יחד עמם חוברת מתכונים כיתתית. אפשר לקיים עם התלמידים "סעודת חג" המורכבת ממאכלים המכילים שמן זית. מומלץ להשתמש בשמן זית לבישול ולתיבול של צמחי בר וגינה באיסוף עצמי. זוהי פעילות מומלצת לעונת האביב, בה אפשר ללקט צמחים למאכל (פעילות זו מחייבת הדרכה מבעל מקצוע המכיר היטב את צמחי הבר הראויים למאכל).

4. סבון עשוי משמן זית : תהליך הכנת סבון משמן זית אינו מסובך אך הוא מחייב התארגנות מבחינת כלי עבודה, חומרים והקפדה יתרה על כללי בטיחות (אפשר לחבור עם המורים למדעים ולבצע את התהליך במעבדת בית הספר). במרשתת מתכונים רבים להכנת סבון משמן זית, דוגמת הקישור הבא.

5. שמן זית לצורכי ריפוי: שמן זית הוא בעל סגולות ריפוי ייחודיות. ברפואה המסורתית משתמשים בשמן זית למגוון של מטרות. אפשר לערוך משאל בקרב התלמידים והוריהם אודות שימושים שהם עושים בשמן זית לצורכי ריפוי ולהכין "ספר תרופות כיתתי" כדי להכיר את מגוון השימושים ולהתנסות בהם. רעיונות לפעילות מסוג זה ניתן לשאוב מהקישור הבא

6. שמן זית לצרכים קוסמטיים: שמן זית יעיל מאוד לטיפוח הגוף. ניתן להתנסות עם התלמידים בשימושיו הקוסמטיים. רעיונות לכך ניתן לשאוב בקישור הבא

טיפ:
פעילויות מודרכות רבות מוצעות בתשלום באתרים שונים במרשתת . חלק הארי של הפעילויות אפשר לבצע בכיתה או במטבח הביתי.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.