מצגת החושפת בפני התלמידים מגוון פתרונות תחבורתיים מהארץ ומהעולם ומזמינה אותם לבחון את היתרונות ואת החסרונות שלהם
תחבורה יבשתית בישראל
מצב התחבורה בישראל קשה בעיקר במטרופולינים הגדולים: תל אביב, ירושלים וחיפה. אלו מאופיינים בפקקי תנועה גדולים, במחסור במגרשי חניה, בהיעדר תחבורה ציבורית יעילה, וברמת תחזוקה נמוכה של הכבישים. אזורי השוליים של ישראל סובלים ממחסור בשירותי תחבורה.
הגורמים לבעיות התחבורה בישראל
- העלייה המתמדת ברמת החיים של התושבים בישראל גורמת לעלייה מהירה ברמת הניידות וברמת המינוע, בעוד פיתוח תשתיות התחבורה נמצא בפיגור מתמיד אחרי הביקוש;
- ישראל היא מדינה קטנה בשטחה ותפרוסת האוכלוסייה בה אינה אחידה;
- צפיפות גדולה במטרופולינים המביאה לכך שאין די קרקע פנויה לפיתוח תשתיות תחבורה;
- הקצאה בלתי מספקת של משאבים ציבוריים לתשתיות;
- יעילות נמוכה של התחבורה הציבורית;
- מימון רכב פרטי לעובדים על ידי מעבידים.
ההשלכות של היעדר תשתיות תחבורה הולמות בישראל
- זמן נסיעה ארוך, שעות עבודה מתבזבזות בעמידה בפקקים.
- צריכת דלק גבוהה עקב התארכות זמן הנסיעה.
- זיהום אוויר גבוה
- תאונות דרכים
תוכניות לפתרון בעיות התחבורה ברמה ארצית וברמה עירונית
פתרון ראשון: פיתוח תשתיות תחבורה
סלילת כבישים חדשים או הרחבת כבישים קיימים (דוגמת פיתוח כביש 6 - כביש חוצה ישראל.
סלילת הכביש נעשית ע"י הזכיין הפרטי "דרך ארץ" שממן את עלות הסלילה ובתמורה נהנה הזכיין מכספי המשתמשים בכביש על על ידי הפעלתו בתור "כביש אגרה" למשך 30 שנה).
פתרון שני: הגברת השימוש בתחבורה ציבורית
עידוד השימוש בתחבורה ציבורית על מנת להביא לצמצום מספר כלי הרכב הנעים בדרכים בנקודת זמתן נתונה.
רכבת
בשנים האחרונות פותחה רשת של רכבות בין-עירוניות ורכבות פרברים הנעות בין מרכזי הערים הגדולות ובין הפרברים: רכבת חיפה כרמיאל, רכבת העמק : חיפה בית שאן.
מערך הרכבות המתוכנן יהיה משולב במערכת רכבות עירוניות ורכבות קלות ובתחבורה ציבורית ופרטית: אוטובוסים ומוניות שיאספו את הנוסעים ליד תחנת הרכבת והעמדת מגרשי חניה גדולים ("חנה וסע") לשימושם של הנוסעים שיגיעו לתחנת הרכבת בכלי רכב פרטיים.
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה היא רכבת עירונית, חשמלית ומודרנית, הנעה על מסילות בנתיבים קבועים לאורך צירים מרכזיים בעיר. הרכבת הקלה בתל אביב מיועדת להיות אמצעי התחבורה הציבורי העיקרי שיפעל ברחבי המטרופולין ויביא גם לחיבור טוב יותר בין העיר לפרבריה.
אוטובוסים
האוטובוס הוא אחד מאמצעי התחבורה הוותיקים בעיר המודרנית. האוטובוס יכול לעבור כמעט בכל רחוב בעיר, בזמנים משתנים ובהתאם לביקוש. כדי שהתחבורה הציבורית תהיה יעילה ומהירה יש לייחד לה נתיבים מיוחדים שמיועדים רק לה (נת"צ-נתיבי תחבורה ציבוריים).
פתרון שלישי: אגרת גודש
פתרון זה נועד להקל על הצפיפות בדרכים - גביית אגרת גודש מרכבים פרטיים בתשלום.
נתונים מספריים
בסוף שנת 2021 כ-3,840,104 כלי רכב מנועיים בישראל, מתוכם כ-3,312,273 כלי רכב פרטיים. בשנת 2021, מספר כלי הרכב הפרטיים גדל ב- 4.4%.
נכון לשנת 2019 יש בישראל 19.9 אלף ק"מ כבישים סלולים.
לרכבת ישראל 69 תחנות ברחבי הארץ והיא מפעילה כ-700 רכבות מידי יום, תוך חיבור בין המטרופולינים הגדולים בישראל וכן ערים, עיירות ויישובים כפריים, לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. הרכבת מסיעה מידי יום למעלה מ-270 אלף נוסעים. כ-700 רכבות נוסעים ומטענים מופעלות מידי יום ונוסעות מרחק של כ-50 אלף קילומטרים.
בנוסף, מפעילה הרכבת כ-150 רכבות משא מדי יום ובדרך זו משנעת כ-20,000 טון משא בכל יום.
כ-170,000 נוסעים מידי יום עושים שימוש ברכבת הקלה בירושלים וכ-40 מיליון נסיעות נוסעים מתבצעות בה בשנה.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}