דלג אל

אוכלוסייה במרחב

אוכלוסייה במרחב

בני האדם מפוזרים על פני כדור הארץ בתפרוסת אוכלוסייה לא אחידה: ישנם אזורים בהם אוכלוסייה צפופה, ישנם אזורים בהם אוכלוסייה דלילה, וישנם גם אזורים שאין בהם אוכלוסייה כלל.

השינויים בתפרוסת האוכלוסייה מתרחשים כל העת בעולם בעקבות ‏שני תהליכים מקבילים: גידול באוכלוסיית העולם ותנועות הגירה.
הגידול באוכלוסייה הביא להגדלת ההתיישבות של בני האדם במקומות מושבם. פיתוח של טכנולוגיות והתפתחות של אמצעי התחבורה בפרט אפשרו לבני האדם לנוע בעולם, להגר למרחקים גדולים וליישב גם אזורים שפחות נוחים להתיישבות.

כיום, עדיין ישנם על פני כדור הארץ אזורים רבים בהם התיישבות דלילה ואף אזורים שכלל לא מיושבים.
האזורים דלילי-האוכלוסייה העיקריים הם אזורי המדבריות החמים, אזורי הקטבים, אזורי יערות הגשם הטרופיים והאזורים ההרריים. באזורים דלילי-האוכלוסייה קיימים תנאי טבע קיצוניים שקשה לאדם להתמודד עמם.

ריכוזי האוכלוסייה הגדולים והצפופים ביותר בעולם נמצאים במערב אירופה ובצפון-מזרח ארצות הברית, במזרח אסיה ובדרום-מזרח אסיה. הגורמים לצפיפות כה גבוהה הם תנאי טבע נוחים, דוגמת עמקי נהרות פוריים או אקלים נוח שהיוו גורם ראשוני למשיכת אוכלוסייה לאזורים אלה. באזורים צפופי-האוכלוסייה מתקיים שילוב ייחודי של תנאי טבע מתאימים עם מעשי אדם. שילוב זה אפשר את ההתיישבות באזורים האלו ואת הגידול באוכלוסייה.
הגורמים שמעודדים קיומה של אוכלוסייה במקום מסויים הם: תנאי טבע נוחים, גורמים היסטוריים, כלכליים, פוליטיים, חברתיים וטכנולוגיים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

יחידות הוראה מתוקשבות

חזרה לראש הדף
אוכלוסייה במרחב
אוכלוסייה במרחב
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

המרחב בנוי מפסיפס של קבוצות בני אדם בסדרי גודל שונים ובצפיפות משתנה. לעיתים קרובות הקבוצות מתגבשות סביב מכנה משותף. בחברה כזו תתפתח תרבות שמאופיינת בשפה ובפולחן דתי. כגיאוגרפים, אנו מעוניינים לחקור את יחסי הכוחות בין הקבוצות במרחב. על כן, בפרק הראשון נלמד על השונות ועל המורכבות התרבותית במרחב, כפי שהם מתבטאים בדת, בלאום ובבעיות מרחביות ופוליטיות.
בפרק השני נלמד שחוסר האחידות של אוכלוסיות מבחינת גודל וצפיפות אינו אחיד במרחב, והוא נובע מהתנאים הפיזיים: פני השטח והאקלים. מלבד השונות התרבותית וגודל האוכלוסייה, נבחן כיצד גודל האוכלוסייה במדינות שונות מושפע מהרכב האוכלוסייה. לפיכך,
בשיעור השלישי נלמד לנתח גרף – פירמידת גילים – המשקף את מבנה האוכלוסייה בחברות שונות בעולמנו ואת גורמיו.
הפרק הרביעי יתמקד בהשפעות המבנה של אוכלוסיית אזור או מדינה כלשהי על התפתחות האוכלוסייה. אילו קשיים נגרמים לחברות אלו, כגון הזדקנות האוכלוסייה. הפרק האחרון יעסוק בהגירה. סוג אחד של הגירה הוא הגירה עולמית – מעבר ממדינה למדינה. נסביר את הגורמים הדוחפים והגורמים המושכים אנשים לעזוב את מולדתם. סוג שני של הגירה הוא הגירה בגבולות המדינה – בין אזורים ובין יישובים.
כדי שנוכל לעסוק בנושאים אלו וללמוד את התהליכים הרלוונטיים, נשתמש במפות, בגרפים ובתמונות.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי
חזרה לראש הדף

סרטונים

העולם בלילה, נאסא
העולם בלילה, נאסא
צפיפות אוכלוסייה (כתוביות)
צפיפות אוכלוסייה (כתוביות)
אוכלוסיית העולם על ציר הזמן (כתוביות)
אוכלוסיית העולם על ציר הזמן (כתוביות)
אוכלוסיית העולם (כתוביות)
אוכלוסיית העולם (כתוביות)
המדינות הצפופות ביותר בעולם
המדינות הצפופות ביותר בעולם
מפת צפיפות אוכלוסייה בעולם
מפת צפיפות אוכלוסייה בעולם
מדוע אנו גדלים כל כך מהר
מדוע אנו גדלים כל כך מהר
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.