דלג אל

הצהרת נגישות

אוכלוסייה במרחב

אוכלוסייה במרחב

בני האדם מפוזרים על פני כדור הארץ בתפרוסת אוכלוסייה לא אחידה: ישנם אזורים בהם אוכלוסייה צפופה, ישנם אזורים בהם אוכלוסייה דלילה, וישנם גם אזורים שאין בהם אוכלוסייה כלל.

השינויים בתפרוסת האוכלוסייה מתרחשים כל העת בעולם בעקבות ‏שני תהליכים מקבילים: גידול באוכלוסיית העולם ותנועות הגירה.
הגידול באוכלוסייה הביא להגדלת ההתיישבות של בני האדם במקומות מושבם. פיתוח של טכנולוגיות והתפתחות של אמצעי התחבורה בפרט אפשרו לבני האדם לנוע בעולם, להגר למרחקים גדולים וליישב גם אזורים שפחות נוחים להתיישבות.

כיום, עדיין ישנם על פני כדור הארץ אזורים רבים בהם התיישבות דלילה ואף אזורים שכלל לא מיושבים.
האזורים דלילי-האוכלוסייה העיקריים הם אזורי המדבריות החמים, אזורי הקטבים, אזורי יערות הגשם הטרופיים והאזורים ההרריים. באזורים דלילי-האוכלוסייה קיימים תנאי טבע קיצוניים שקשה לאדם להתמודד עמם.

ריכוזי האוכלוסייה הגדולים והצפופים ביותר בעולם נמצאים במערב אירופה ובצפון-מזרח ארצות הברית, במזרח אסיה ובדרום-מזרח אסיה. הגורמים לצפיפות כה גבוהה הם תנאי טבע נוחים, דוגמת עמקי נהרות פוריים או אקלים נוח שהיוו גורם ראשוני למשיכת אוכלוסייה לאזורים אלה. באזורים צפופי-האוכלוסייה מתקיים שילוב ייחודי של תנאי טבע מתאימים עם מעשי אדם. שילוב זה אפשר את ההתיישבות באזורים האלו ואת הגידול באוכלוסייה.
הגורמים שמעודדים קיומה של אוכלוסייה במקום מסויים הם: תנאי טבע נוחים, גורמים היסטוריים, כלכליים, פוליטיים, חברתיים וטכנולוגיים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אוכלוסייה במרחב
אוכלוסייה במרחב
תחומי דעת: גאוגרפיה - אדם וסביבה

המרחב בנוי מפסיפס של קבוצות בני אדם בסדרי גודל שונים ובצפיפות משתנה. לעיתים קרובות הקבוצות מתגבשות סביב מכנה משותף. בחברה כזו תתפתח תרבות שמאופיינת בשפה ובפולחן דתי. כגיאוגרפים, אנו מעוניינים לחקור את יחסי הכוחות בין הקבוצות במרחב. על כן, בפרק הראשון נלמד על השונות ועל המורכבות התרבותית במרחב, כפי שהם מתבטאים בדת, בלאום ובבעיות מרחביות ופוליטיות.
בפרק השני נלמד שחוסר האחידות של אוכלוסיות מבחינת גודל וצפיפות אינו אחיד במרחב, והוא נובע מהתנאים הפיזיים: פני השטח והאקלים. מלבד השונות התרבותית וגודל האוכלוסייה, נבחן כיצד גודל האוכלוסייה במדינות שונות מושפע מהרכב האוכלוסייה. לפיכך,
בשיעור השלישי נלמד לנתח גרף – פירמידת גילים – המשקף את מבנה האוכלוסייה בחברות שונות בעולמנו ואת גורמיו.
הפרק הרביעי יתמקד בהשפעות המבנה של אוכלוסיית אזור או מדינה כלשהי על התפתחות האוכלוסייה. אילו קשיים נגרמים לחברות אלו, כגון הזדקנות האוכלוסייה. הפרק האחרון יעסוק בהגירה. סוג אחד של הגירה הוא הגירה עולמית – מעבר ממדינה למדינה. נסביר את הגורמים הדוחפים והגורמים המושכים אנשים לעזוב את מולדתם. סוג שני של הגירה הוא הגירה בגבולות המדינה – בין אזורים ובין יישובים.
כדי שנוכל לעסוק בנושאים אלו וללמוד את התהליכים הרלוונטיים, נשתמש במפות, בגרפים ובתמונות.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שריפות יער באמזונס - קיץ 2019
שריפות ענק משתוללות בברזיל השנה, והן הובילו לזעקה בינלאומית על הרס יער האמזונס. יער הגשם הגדול ביותר בעולם מכונה "הריאות של העולם"
ימי ההיפוך (ימי המפנה)
ב-21 בדצמבר קרני השמש פוגעות בחוג הגדי (קווי רוחב "22 '26 °23 דרום) בזווית ישרה: בחצי הכדור הצפוני מתחיל החורף, ובחצי הכדור הדרומי מתחיל הקיץ. ב-21 ביוני קרנ...
רעידות אדמה
רעידת אדמה, או רעש אדמה, היא תופעת טבע גאולוגית הנגרמת עקב נדידת היבשות ומתאפיינת בתנודה של פני הקרקע. באזורי יישוב עלול להיגרם בעטייה נזק בנפש וברכוש
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.