התוכנית מציגה את מטרותיה לפי שלושה היבטים:
א. היבט של תחום הדעת (הדיסציפלינה).
ב. היבט דרוזי ייחודי.
ג. היבט של כישורים ומיומנויות.
א. מטרות בהיבט תחום הדעת
ניתוח פרספקטיבות היסטוריות, תוך הכרה והצגה של השקפות העולם והאמונות שרווחו בקרב אנשים/חברות בתקופה היסטורית נדונה, ניתוח ופירוש פעילותיהם של בני תקופה זו וההיסטוריון החוקר.
הבנת משמעותם של אירועים היסטוריים חשובים (תאריכים, אידיאולוגיות, מקומות, אישים, תופעות, זרמים ומגמות) כמכוננים בתולדות העמים.
הבנה שההווה מושפע מאירועים ותהליכים שהתרחשו בעבר והוא עשוי להשפיע על עיצוב העתיד.
ניתוח גורמים שהובילו לאירועים ולשינויים היסטוריים שהתרחשו בתקופה הנלמדת: מניעים, סיבות ותוצאות, מנהיגות, כלכלה, תרבות, דת, חברה, בנייה וסביבה.
הבנת המושג "כרונולוגיה" (מוקדם ומאוחר, ישן וחדש, תאריכים לפני הספירה ואחרי, לוחות קלנדריים וכד') והמושג התמצאות במרחב (מפות היסטוריות, קרטוגרפיות), על מנת לזהות ולארגן רצף אירועים היסטוריים של התקופה הנלמדת, ולנתח את הקשר שבין האירועים לשינויים ולתהליכי ההמשך שהתרחשו בה, תוך שימוש במושגים מתחום ההיסטוריה.
הבחנה בין ניתוח של אירועים ותהליכים והבנתם לבין שיפוטם מבחינה מוסרית.
הארה והבהרה של תחומי-דעת נוספים אשר באו לידי ביטוי בתקופות היסטוריות שונות כמו תרבות, אומנות, ספרות, דת, פילוסופיה ומשפטים.