יחידה שלישית- חובה

חזרה

מבוא

נושאי היחידה:

הקדמה התרבותית המדעית והמחשבתית בהיסטוריה של הדרוזים

שעות הלימוד:

90 שעות

הקדמה התרבותי המדעית והמחשבתית בתקופה הפאטמית

20 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

קהיר היא מרכז חשוב של חוקרים, משפטנים וסופרים. אל-אזהר היה מגדלור של מדע ותרבות.

כינוסן של מועצות אינטלקטואליות, ותנאי מחייתם של הלא מוסלמים "אהל אלדמה" והשגשוג בתנאי חייהם במדינה הפאטימית, ותפקידם בהתפתחות האינטלקטואלתי בחברה בנוסף לתחומי הפוליטיקה והממשל. קהיר הצליחה לקחת את מעמדה של הפוסטאט בתחום האינטלקטואלי.

תרגום

ארמונות ומסגדים

ספריות

בתי ספר

מוסדות מדעיים ןתרבותיים

Bimaristans (בתי חולים)

ספריות

בית הדעת, בית אל-חכמה

נושאי חינוך ומלומדים

תנועה אינטלקטואלית

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

אבחון המאפיינים והיתרונות של הרנסנס התרבותי במדינה הפאטימית

דיון בהישגיהם של דמויות מרכזיות במדינה הפאטימית ובתרומתו של אל-מועז לפיתוח התרבות והקדמה במצרים.

דיון בטקסטי מידע ממקורות ראשוניים ומשניים

משמעות המונחים: רנסנס אינטלקטואלי, מועצות אינטלקטואליות

הערכת תרומתם של תקנות, חוקים וצווים שהוציא השליט בעיצוב החברה במצרים והשלכותיהם על החברה בתקופה זו והשוואה בין תקנות אלו לבין מערכות החברה המודרנית בתחומי הדת, התרבות, החינוך והסביבה.

חיפוש מקורות (כתובים / סרוקים) כגון הפקות ספרותיות, שירה, הפקות אמנותיות שנכתבו במיוחד על דאר אל-חכמה ודיון על הדעות השונות לגבי תפקידה בהעלאת הרנסנס המדעי

דיון בהישגי הרנסנס האינטלקטואלי והשלכותיו על העדה הדרוזית

דיון בתפקידם של מנהיגים בקידום המדע, התרבות וההשכלה

הצעות דידקטיות

הקרנת סרט תיעודי על מסגד אל-אזהר

הקדמה התרבותי המדעית והמחשבתית בתקופה התנוכית-הבוחתרית

20 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תנועה אינטלקטואלית:

  • הנסיך שיהאב אל-דין אחמד בן סאלח בן אל-חוסיין
  • הנסיך פחראדין עותמאן בן יחיא
  • הנסיך סאלח בן יחיא
  • הנסיך זין אל-דין סאלח בן אל-חוסיין תחום הספרות

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי השלבים המרכזיים בהתפשטות הרנסנס האינטלקטואלי באמירות התנוכית.

ניתוח מקורות העוסקים בהכרת הערך האנושי והערכה ופרשנות של הרעיונות השונים הכלולים במקורות.

הקדמה התרבותי המדעית והמחשבתית בתקופה המענית

20 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

התפתחויות אינטלקטואליות וספרותיות בתקופה הרלוונטית.

הישגים אינטלקטואליים, ספרותיים, עירוניים וכלכליים באמירות הנוגעת בדבר.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת תרומתו של הנסיך פח'ר אל-דין אל-מעני השני לפיתוח התרבות והקדמה באמירות המענית.

הערכת התרומה של רפורמות של בעלי עניין בתחומים הפוליטיים, החברתיים, הכלכליים והתרבותיים, שהיוו את הבסיס לבניית לבנון המודרנית.

הקדמה התרבותי המדעית והמחשבתית בתקופה השיהאבית

15 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

התפתחויות אינטלקטואליות וספרותיות באמירות השיהאבית.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

- ניהול דיון בין התלמידים על מרכז התרבות באמירות השיהאבית.

הקדמה התרבותי המדעית והמחשבתית בתקופה החדשה

15 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תרבות ומדע בהרי הדרוזים, אל-סויידאא

מצב ההשכלה בחברה הדרוזית בישראל עד 1962

הפרדת מערכת החינוך הדרוזית ותכניות לימודים ייחודיות למגזר הדרוזי

רנסנס אינטלקטואלי בעדה הדרוזית בישראל

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

חקר אישיותו של כמאל ג'ונבלט: פוליטי, חברתי, תרבותי ופילוסופי.

בחירה באחד מהסופרים או המדענים הדרוזים הישראלים, והוראת החומר עליהם: ההיסטוריון ד"ר סלמאן פלאח, המשורר סמיח אל-קאסם, הסופרת היאם קבלאן, פרופסור פאדל מנצור.

רשימת שמות להערכה בית ספרית:פרופסור פואד פארס, הסופר סמיח נאטור, הסופר נזיה ח'יר, הסופר מוחמד נפאע, פרופסור נעים עראיידה, ד"ר אמיר חניפיס, ד"ר ג'בר אבו רוקון, ד"ר נביה אל-קאסם, ד"ר נג'את סאלח, -פרופסור קיס פרו.

ניתן להוסיף שמות לשתי הרשימות על ידי המפקח המרכזי לאחר אישור ראש וחברי ועדת המקצוע. אפשר להחליף שמות משאלון 25361 לשאלון 25362 ולהיפך.

הצעות דידקטיות

קטעי מקור מספרי כמאל ג'ונבלט