מפרט התכנים לכיתה ח'

חזרה

מבוא

נושאי התוכנית:

ראשית העידן המודרני, המהפכות הצרפתית והתעשייתית, אביב העמים, הדרוזים בתקופת בני מען ובני שהאב.

שעות הלימוד:

60 שעות

חזרה לראש הדף

גילויים והמצאות הרנסנס

12 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

השינויים בחיי האירופאים בעקבות הגילויים הגיאוגרפיים וההמצאות.

תפיסת האדם ומקומו בעולם וביטויה באמנות ובאדריכלות.

המצאות הדפוס.

כלי השיט: גילוי יבשות, הגדלת אפשרויות המסחר והשתלטות אירופה על היבשות החדשות.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת השינויים המרכזיים שחוללו הגילויים וההמצאות בחיי האירופאים כגון כלי שיט והמצאת הדפוס.

דיון בהשפעתם של הגילויים וההמצאות ותרומתם לחיי האנושות כמו הרחבת ידיעותיו ואופקיו של האדם על ידי המפגש בין התרבויות השונות וכד'.

הצעות דידקטיות

אוגדן תמונות של ההמצאות.

מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר ולקשור את הנושא לחידושים בתחום הטכנולוגיה בימינו והשפעתם על חיי הפרט מבחינה מדעית, חברתית וכלכלית.

חזרה לראש הדף

ראשיתה של המדינה המודרנית: מדינה, חברה ותרבות במאות ה- 18 וה- 19

6 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

התפתחויות פוליטיות וחברתיות שחוללו שינויים בדפוסי חיים ובתפיסות עולם, החל מהמאה ה- 18.

ריכוזיות השלטון:

  • הקמת מערכת מיסוי מרכזית, משטרה וצבא.
  • יצירת חוקה ומערכות חוק ומשפט
  • יצירת תרבות ושפה רשמית למדינה.
  • יצירת סמלי מדינה: המנון, דגל.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח התופעות המרכזיות שהביאו להיווצרות העולם המודרני ואשר היוו בסיס לשינויים חברתיים, תרבותיים, פוליטיים ומדיניים.

דיון במושגים: קדמה, ריכוזיות השלטון, סמלים, מערכות חוק, אמנה ותקנה.

הצגות טיעונים והנמקתם לגבי השאלה: מדוע צריך במדינה מתוקנת דגל, מערכת חוקים וכד'?

חזרה לראש הדף

מודרנה ונאורות - תפיסה חדשה של אדם וחברה באירופה

6 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

התבססות עקרונות הנאורות: ההכרה בערך האדם כיצור אוטונומי השולט בחייו ואחראי לגורלו ולגורל החברה.

ההכרה בכבוד האדם ובזכויותיו הטבעיות הבאות לביטוי ב: חירות, זכויות האישה, קריאה לסובלנות ולזכויות פוליטיות.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון בנושא מתן זכות בחירה לקבוצות כמו נשים, מיעוטים ופועלים.

דיון במושגים: חירות, זכויות, סובלנות כערכים מרכזיים בחיי הפרט.

ניתוח סימני המודרנה בימינו, תופעותיה והשלכותיה על חיי הפרט, חיוביות ושליליות כאחת.

הצעות דידקטיות

שימוש ברשת האינטרנט

חזרה לראש הדף

המהפכה הצרפתית ונפוליאון בונפרטה

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

שקיעת "המשטר הישן" ויצירת משטר חדש הבנוי על רעיונות המודרנה.

סיסמת המהפכה “חירות, שוויון ואחווה".

עליית נפוליאון בונפארטה: מלחמותיו וכיבוש אירופה.

התבוסה ברוסיה ושקיעת שלטונו של נפוליאון במזרח התיכון.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הערכת תרומתם של האירועים המרכזיים של המהפכה וכיצד תרם כל אחד מהם לקיצו של “המשטר הישן” וליצירת משטר חדש.

בחינתה תהליך של עליית נפוליאון לשלטון והמעבר משלטון העם לשלטון יחיד.

הבנת הסיבות שעמדו מאחורי תבוסתו של נפוליאון לטובת הרוסים.

דיון במשמעותם של המושגים: שוויון, חופש ודמוקרטיה

הצעות דידקטיות

מומלץ שכל הפרקים בנושא המהפכות ילמדו בדרך החקר.

חזרה לראש הדף

המהפכה התעשייתית 1770-1914

10 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

אבני דרך במהפכה התעשייתית באנגליה: תהליך גידור האדמות, קיטור כמקור אנרגיה, שינוי בדרכי הייצור - מייצור ביתי ליצור תעשייתי.

תהליכי עיור: ההגירה מהכפר אל העיר.

הגברת הניידות ברחבי העולם וקיצור המרחקים.

יצירת מעמדות חדשים כמו פרולטריון: פועלי תעשייה, קפיטליסטים בעלי ההון.

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת ההשפעות החיוביות וההשפעות השליליות של המהפכה התעשייתית על היחיד והחברה.

תיאור תהלכי הקדמה בעולם בעקבות המהפכה התעשייתית והצגת דוגמאות לכך.

דיון במושג קפיטליזם והשפעתו על האנושות.

הצעות דידקטיות

ביקור במפעל.

חזרה לראש הדף

אביב העמים

6 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

תוצריהן של המהפכות ויצירת מציאות חדשה באירופה:

  • ועידת וינה.
  • ריאקציה ומהפכות.
  • סוגי משטרים.
  • המלוכה החוקתית.
  • המלוכה האבסולוטית.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת השפעתם של רעיונות המהפכה על תפיסת אנשי תנועת ההשכלה לגבי יכולתו של האדם ליצור עולם צודק ומאושר יותר.

דיון בסיבות ההתנגדות של חוגים דתיים דרוזים ואחרים לניצני התפתחות והשכלה בחברה.

זיהוי מאפייניה של המלוכה החוקתית והצגת ראיות מבוססות מתוך מקורות שונים.

הכרת הגורמים שהביאו להגבלת כוחו של המלך באנגליה.

חזרה לראש הדף

הדרוזים בימי המענים 1516-1697

6 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

מאפייני התקופה המענית.

פח'ר אלדין אל מעני הראשון 1516-1544.

פח'ר אלדין אלמעני השני 1590-1635.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מאפייניה של התקופה שקדמה לשלטונם של המענים והבנת השלכותיה על מעמדם, ויחסיהם עם גורמים בעלי כוח בסביבה בה הם חיו, העלאת שאלות האם יחס זה נבע מאמונותיה ועקרונותיה של הדת הדרוזית (התמודדות עם רדיפות).

הצעות דידקטיות

קטעי מקורות מספר עמדת אל עארפין.

חזרה לראש הדף

הדרוזים בימי השהאבים 1697-1842

4 שעות

מושגים, רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

העברת השלטון לבני שיהאב.

עליית כוחם של המארונים.

 

מטרות, מיומנויות וכישורי חשיבה

דיון במוצאם של השהאבים ועלייתם לשלטון בלבנון.

הערכת ההשלכות של קרב עין דארה על מעמדם של הדרוזים בלבנון (פוליטיות, חברתיות ודמוגרפיות).

הצעות דידקטיות

קטעי מקורות ראשוניים.