נושאי התוכנית:
ראשית העידן המודרני, המהפכות הצרפתית והתעשייתית, אביב העמים, הדרוזים בתקופת בני מען ובני שהאב.
שעות הלימוד:
60 שעות
ראשית העידן המודרני, המהפכות הצרפתית והתעשייתית, אביב העמים, הדרוזים בתקופת בני מען ובני שהאב.
60 שעות
השינויים בחיי האירופאים בעקבות הגילויים הגיאוגרפיים וההמצאות.
תפיסת האדם ומקומו בעולם וביטויה באמנות ובאדריכלות.
המצאות הדפוס.
כלי השיט: גילוי יבשות, הגדלת אפשרויות המסחר והשתלטות אירופה על היבשות החדשות.
הבנת השינויים המרכזיים שחוללו הגילויים וההמצאות בחיי האירופאים כגון כלי שיט והמצאת הדפוס.
דיון בהשפעתם של הגילויים וההמצאות ותרומתם לחיי האנושות כמו הרחבת ידיעותיו ואופקיו של האדם על ידי המפגש בין התרבויות השונות וכד'.
אוגדן תמונות של ההמצאות.
מומלץ ללמד פרק זה בשיטת החקר ולקשור את הנושא לחידושים בתחום הטכנולוגיה בימינו והשפעתם על חיי הפרט מבחינה מדעית, חברתית וכלכלית.
התפתחויות פוליטיות וחברתיות שחוללו שינויים בדפוסי חיים ובתפיסות עולם, החל מהמאה ה- 18.
ריכוזיות השלטון:
ניתוח התופעות המרכזיות שהביאו להיווצרות העולם המודרני ואשר היוו בסיס לשינויים חברתיים, תרבותיים, פוליטיים ומדיניים.
דיון במושגים: קדמה, ריכוזיות השלטון, סמלים, מערכות חוק, אמנה ותקנה.
הצגות טיעונים והנמקתם לגבי השאלה: מדוע צריך במדינה מתוקנת דגל, מערכת חוקים וכד'?
התבססות עקרונות הנאורות: ההכרה בערך האדם כיצור אוטונומי השולט בחייו ואחראי לגורלו ולגורל החברה.
ההכרה בכבוד האדם ובזכויותיו הטבעיות הבאות לביטוי ב: חירות, זכויות האישה, קריאה לסובלנות ולזכויות פוליטיות.
דיון בנושא מתן זכות בחירה לקבוצות כמו נשים, מיעוטים ופועלים.
דיון במושגים: חירות, זכויות, סובלנות כערכים מרכזיים בחיי הפרט.
ניתוח סימני המודרנה בימינו, תופעותיה והשלכותיה על חיי הפרט, חיוביות ושליליות כאחת.
שימוש ברשת האינטרנט
שקיעת "המשטר הישן" ויצירת משטר חדש הבנוי על רעיונות המודרנה.
סיסמת המהפכה “חירות, שוויון ואחווה".
עליית נפוליאון בונפארטה: מלחמותיו וכיבוש אירופה.
התבוסה ברוסיה ושקיעת שלטונו של נפוליאון במזרח התיכון.
הערכת תרומתם של האירועים המרכזיים של המהפכה וכיצד תרם כל אחד מהם לקיצו של “המשטר הישן” וליצירת משטר חדש.
בחינתה תהליך של עליית נפוליאון לשלטון והמעבר משלטון העם לשלטון יחיד.
הבנת הסיבות שעמדו מאחורי תבוסתו של נפוליאון לטובת הרוסים.
דיון במשמעותם של המושגים: שוויון, חופש ודמוקרטיה
מומלץ שכל הפרקים בנושא המהפכות ילמדו בדרך החקר.
אבני דרך במהפכה התעשייתית באנגליה: תהליך גידור האדמות, קיטור כמקור אנרגיה, שינוי בדרכי הייצור - מייצור ביתי ליצור תעשייתי.
תהליכי עיור: ההגירה מהכפר אל העיר.
הגברת הניידות ברחבי העולם וקיצור המרחקים.
יצירת מעמדות חדשים כמו פרולטריון: פועלי תעשייה, קפיטליסטים בעלי ההון.
הבנת ההשפעות החיוביות וההשפעות השליליות של המהפכה התעשייתית על היחיד והחברה.
תיאור תהלכי הקדמה בעולם בעקבות המהפכה התעשייתית והצגת דוגמאות לכך.
דיון במושג קפיטליזם והשפעתו על האנושות.
ביקור במפעל.
תוצריהן של המהפכות ויצירת מציאות חדשה באירופה:
הבנת השפעתם של רעיונות המהפכה על תפיסת אנשי תנועת ההשכלה לגבי יכולתו של האדם ליצור עולם צודק ומאושר יותר.
דיון בסיבות ההתנגדות של חוגים דתיים דרוזים ואחרים לניצני התפתחות והשכלה בחברה.
זיהוי מאפייניה של המלוכה החוקתית והצגת ראיות מבוססות מתוך מקורות שונים.
הכרת הגורמים שהביאו להגבלת כוחו של המלך באנגליה.
מאפייני התקופה המענית.
פח'ר אלדין אל מעני הראשון 1516-1544.
פח'ר אלדין אלמעני השני 1590-1635.
זיהוי מאפייניה של התקופה שקדמה לשלטונם של המענים והבנת השלכותיה על מעמדם, ויחסיהם עם גורמים בעלי כוח בסביבה בה הם חיו, העלאת שאלות האם יחס זה נבע מאמונותיה ועקרונותיה של הדת הדרוזית (התמודדות עם רדיפות).
קטעי מקורות מספר עמדת אל עארפין.
העברת השלטון לבני שיהאב.
עליית כוחם של המארונים.
דיון במוצאם של השהאבים ועלייתם לשלטון בלבנון.
הערכת ההשלכות של קרב עין דארה על מעמדם של הדרוזים בלבנון (פוליטיות, חברתיות ודמוגרפיות).
קטעי מקורות ראשוניים.
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.