דלג אל

הצהרת נגישות

הכיתה כקבוצה חברתית - כיתה י

הכיתה כקבוצה חברתית

ברוכים הבאים לכיתה י' לפניכם מבחר פעילויות להעמקת ההיכרות והקשר בין התלמידים בכיתה, לרכישת מיומנויות בין אישיות וחברתיות, לגיבוש הכיתה לקבוצה חברתית, לפיתוח רגישות מוסרית והוגנות, לטיפוח אחריות הדדית, הכרה בייחודיותו של כל פרט וקבלת השונה, ולפיתוח יזמות ומנהיגות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - ממלכתי

מעברים - ציפיות וחששות

כיתה י

המעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה אינו פשוט לבני נוער רבים. רגשות וחששות שונים מלווים את המעבר. מטרת הפעילות לאוורר את הרגשות ולייצר חוויה נורמטיבית בתוך קבוצת השווים.

חומרים למורה

יוצאים לדרך

כיתה י

שנת לימודים חדשה מעלה מחשבות ותהיות ומובילה לתובנות שונות. פעילות המתאימה לפתיחת שנת הלימודים תוך התאמתה לשכבת הגיל ולאתגרים הייחודיים. מטרת הפעילות לחבר בין השניים, לברר את המושג "דרך" ולהזמין את המשתתפים להביט הן בדרך שעברו במהלך השנה האחרונה והן בדרך הצפויה להם בשנה הבאה ולבחון את האתגרים וההזדמנויות שמצפים להם בה.

חומרים למורה

מועצת תלמידים - לשם מה?

כיתה י

פעילות שמאפשרת לתלמידים להתבונן בהתנהגותו של השונה בקבוצה ולהתבונן בהתנהגות של הקבוצה כלפי השונה.

מועצת תלמידים - לשם מה?

כיתה י

פעילות שמטרתה העלאת עמדות אישיות לגבי המטרות של מועצת התלמידים כפי שהן מוגדרות בחוזר מנכ"ל. המשתתפים יעמדו על חשיבות הפעילות של מועצת תלמידים במרחב הבית ספרי ובמרחב הקהילתי, כחלק מתהליכים למימוש אורח חיים דמוקרטי.

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - ממלכתי וחמ"ד

היכרות כצעד ראשון

כיתה י

היכרות היא צעד ראשון בתהליך התפתחותה של קבוצה. הפעילות תוכל לשבור במקצת את הקרח ולעודד היכרות שבה כל אחד קובע את גבולותיו ביחס למידת החשיפה והשיתוף.

חומרים למורה

אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד

כיתה י

במצבים חברתיים מתקיימים יחסי גומלין שונים בין היחיד לקבוצה. הפעילות מזמנת בירור אישי וקבוצתי על מקומו של היחיד במצבים שונים ועל יחסי הגומלין הרצויים בקבוצה ובחברה.

חומרים למורה

מהלך פתרון הוגן

כיתה י

פתרון הוגן הוא פתרון המתחשב במגוון הצרכים של הנוגעים בדבר והנקבע בשיח משותף. בפעילות יתנסו המשתתפים במציאת פתרון הוגן לנוכח אירועים הקשורים לחייהם.

חומרים למורה

תיאום ציפיות כאמצעי ליצירת הסכם

כיתה י

קביעת מערכת של כללים מוסכמים היא הכרחית לפעילות משותפת בעתיד. תיאום הציפיות יכול להתייחס להיבטים שונים של ה"יחד" בקבוצה. היבטים אלו צריכים לענות על צרכיו של כל אחד מהחברים.

חומרים למורה
הפעילות במצגת, הפעילות במסמך word, קובץ הנחיות למורה.

זו דעתי - דיון מכבד במצבי מחלוקת

כיתה י

תרבות הדיון מושפעת כיום מהרשתות החברתיות ומתכניות הטלוויזיה והיא נוטה להיות מתלהמת ואף אלימה. המצגת נועדה לסייע לתלמידים להביע את דעתם ללא חשש ולעודד אותם להגיב לדעות נוגדות בדרך מכבדת המושתתת על הקשבה וסובלנות.

חומרים למורה
מצגת אינטראקטיבית, הנחיות להוראת המצגת.

נקודות מבט שונות

כיתה י

במשולש היחסים שבין ילדים, בני נוער ומבוגרים מתגלעים הרבה פעמים חילוקי דעות ואי הבנות. לעיתים צד אחד רוצה לעזור לצד אחר אך אינו טורח לברר קודם האם הצד השני מעוניין בכלל בעזרה, או שהוא מציע עזרה לצד השני בצורה בלתי רגישה או באופן שאף עלול לפגוע בו. המצגת עוסקת במורכבות זו וממחישה את נקודות המבט השונות באמצעות מסרונים בוואטסאפ.

חומרים למורה

שיעור פרידה – "ישנם פרחים בכל מקום"

כיתה י

בשיעור זה נזמין את התלמידים להתחבר לחוויות צמיחה, למידה, התפתחות או אולי חוויית עצירה שחוו.

חומרים למורה

איך מקשיבים?

כיתה י

מטרת הפעילות להבהיר מושגים הקשורים בהקשבה פעילה, לברר את הדרך שבה אנו מבטאים את היותנו קשובים ולהעמיק את ההקשבה הפעילה בין חברי הקבוצה.

חומרים למורה
מצגת מלווה בפעילות.

תחומי מעורבות של תלמידים בחיי בית הספר

כיתה י

מטרת הפעילות לעודד תלמידים להשתלב במסגרות למעורבות בבית הספר ולהבהיר את תרומת המעורבות לתחושת הערך העצמי, לתחושת השייכות לבית הספר, להכנת התלמידים לחיים בוגרים ולאיכות החיים בבית הספר.

חומרים למורה
נספח.

היום שאחרי – אזרחות פעילה לאחר תהליך הבחירה

כיתה י

ההפעלה נועדה להעלות למודעות המשתתפים שאזרחות פעילה אינה מסתיימת עם הבחירה במועצת התלמידים. המשתתפים יבחנו את תפקידיו של הבוחר הפעיל בחברה דמוקרטית לאורך זמן ויציעו מגוון דרכי השפעה ומעורבות בנעשה במועצה לרבות דרכי קשר בין המועצה לבוחרים.

פרידה – כמו לטבע גם ללב 4 עונות

כיתה י

פרידות חינוכיות הן משימה חינוכית ורגשית המופקדת בידי אנשי החינוך. לכן בכל שנה אנו בוחרים להקדיש זמן לעיבוד משותף של חוויית הפרידה, אישית ובכיתה. פרידות חינוכיות הן תקופה משמעותית בחיי התלמיד. פרידה חינוכית נועדה לשזור רצף תפקודי בין סיום וסיכום לבין הכנה לקראת התחלה חדשה. פרידה חינוכית אינה בהכרח רק פרידה חגיגית ומתפעלת אלא פרידה שמאפשרת לתלמיד לחוות אותה במלואה ולעבד את משמעויותיה. עם זה בפרידה חינוכית נסיים תמיד בעידוד לזהות את הטוב, להכיר בו ולגייס משאבים של אופטימיות ואמונה בכוחות להתמודד עם העתיד לבוא.

חומרים למורה

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - חברה ערבית الـمـجـتـمـع الـعـربـيّ

 الفراق- "توجد أربعة فصول للقلب كما توجد أربعة فصول في الطبيعة" - פרידה- "כמו לטבע גם ללב יש ארבע עונות"

للصفّ العاشر

إنّ مرحلة الفراق في الأطر التربويّة هي مهمّة تربويّة وشعوريّة مناطة بنا؛ نحن العاملين في التربية والتعليم، حيث نكرّس وقتًا كلّ سَنَة مِن أجل معالجة هذه التجربة على الصّعيدَين الفرديّ والجماعيّ. تُعدَّ هذه المرحلة فترة مهمّة في حياة الطالب، حيث ترمي إلى خَلْق تَسَلْسُل بين نهاية هذه المرحلة والاستعداد للبداية المُقبلة. لا يتّسم الفراق التربويّ بإثارة المشاعر فحسب، بل يتيح للطالب أن يعيش التجربة بأكملها، ويعالج المعاني التي ينطوي عليها. سنُنهي الفراق التربويّ دائمًا بالتشجيع على ملاحظة الأمور الإيجابيّة وتجنيد موارد التفاؤل، والإيمان بالطاقات والقدرة على مواجهة المستقبل.

موادّ للمعلّم
شرائح عَرْض تحوي الفعّاليّة، فيلم قصير

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מיומנויות רגשיות, קוגנטיביות וחברתיות בתהליכי למידה - כיתה י
מבחר פעילויות המיועדות ללוות את התלמידים בהתמודדותם עם האתגרים הלימודיים המורכבים בחטיבה העליונה, ולסייע להם במיומנויות של ניהול עצמי והתארגנות אישית וקבוצתי...
יום זכויות הילד הבין-לאומי בשעת חינוך, 20 בנובמבר
ב-20 בנובמבר 1989 אימץ האו"ם את אמנת זכויות הילדים הקובעת כללים מפורטים לשמירה על הזכויות המנויות בהצהרת זכויות הילדים, והאמנה אושרה על ידי מאתיים מדינות. . ...
יום ההוקרה לפצועי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה בשעת חינוך
יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה מצוין מדי שנה בי"ז בכסלו.יום ההוקרה נקבע כביטוי לחובה הציבורית והמוסרית שלנו כחברה להוקיר את הפצועים והנפגעים ול...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.