עבודה מבטאת שותפות בנשיאה בנטל וקבלת אחריות של הפרט לא רק על עצמו, אלא גם על הסובבים אותו – משפחתו, קהילתו והחברה הישראלית כולה. השתלבות בשוק העבודה מאפשרת לבני הנוער להתנסות בתפקידים התובעים מהם אחריות, מעניקה להם הזדמנות לגלות בתוכם יכולות וכישורים ולהביאם לידי ביטוי, ומכינה אותם להשתלבות בחברה בעתיד כאזרחים בוגרים.
לקראת בגרות - כיתה יא
מבחר פעילויות העוסקות בהכנה לשירות משמעותי (צבאי, לאומי או אזרחי), בהשתלבות בעולם העבודה ובליבון ערכים, שאיפות ומטרות לעתיד.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
פעילויות לתלמידים
פעילות זו דנה בתפיסות הערכיות שבבסיס נושא העבודה: האם העבודה היא נטל או ערך, מה מאפיין חברה עובדת לעומת חברה שבה העבודה נתפסת כעול, כיצד תפיסות אלו משפיעות על החברה בישראל, ואיזו חברה ברצוננו לבנות ולטפח.
מבנה הפעילות
שלב א' – במליאה: המשתתפים מקבלים דף היגדים בנושא עבודה וממיינים את ההיגדים לפי ההיגדים איתם הם מזדהים
שלב ב' - אישי: כל משתתף ימיין את ההיגדים לשתי קבוצות עיקריות, ייתן כותרת לכל קבוצה ויחליט עם איזו קבוצת היגדים הוא מסכים
שלב ג' - קבוצתי: כל קבוצה תקבל כרטיס משימה קבוצתית ונספח - מכתבו של א.ד. גורדון, ותבצע את המשימה שבכרטיס
שלב ד' - במליאה: דיון בשאלות שעולות בפעילות
חומרים למורה
נספח 1 - היגדים בנושא עבודה
נספח 2 - מכתבו של א.ד. גורדון
מטרת הפעילות לעמוד על הרווחים והמחירים של עבודת בני נוער, בעיקר בחופשת הקיץ, ולעורר אצל בני הנוער מודעות לסוגיות שונות הקשורות לעבודתם.
מבנה הפעילות
שלב א' - במליאה: אפשרות 1 - המשתתפים מספרים על ניסיונם בעבודה בחופשת הקיץ; אפשרות 2 - התייחסות להיגדים ושאלות על גבי בריסטולים בחדר
שלב ב' - קבוצתי: כל קבוצה מקבלת כרטיס משימה קבוצתית הכולל סיפור אירוע, שאלות לדיון וקטעי מקורות
שלב ג' - דיווח הקבוצות ודיון בשאלות שעולות מהפעילות
חומרים למורה
כרטיס משימה קבוצתית 1 - שעות העסקה
כרטיס משימה קבוצתית 2 - כוויה כואבת במיוחד
כרטיס משימה קבוצתית 3 - השיבה הביתה
כרטיס משימה קבוצתית 4 - הופעה ובילוי
כרטיס משימה קבוצתית 5 - בובה מותק
זרקור מידע על עבודת נוער
מתודה - שימוש באירועים
היחידה עוסקת בחשיבות הטמונה בעיצוב תמונת עתיד, כחלק מההכנה ליציאה ממסגרת בית הספר לחיים, בתהליך עיצוב תמונת העתיד ובהתמודדות עם אתגרים ועם חסמים בדרך למימושה. היחידה משתלבת בתוכנית "מכינה לחיים" לכיתות יא-יב.
היחידה כוללת שלושה שיעורים, כל שיעור מותאם ל-45 דקות.
שיעור 1: תמונת עתיד – מי צריך את זה בכלל?
שיעור 2: יוצאים לדרך – בונים תמונת עתיד
שיעור 3: מחשבים מסלול מחדש
בגיליון שתי פעילויות:
פעילות מס' 1: לקראת הקיץ שיגיע - בה בוחנים המשתתפים את הציפיות שלהם מעבודה, את הצרכים האישיים שמניעים אותם לצאת לעבודה בחופשה ואת התרומה הערכית הגלומה ביציאה לעבודה.
פעילות מס' 2: העבודה היא חיינו - בה בוחנים המשתתפים תפיסות ואמונות ביחס לערך העבודה ובהשפעתה על חיי הפרט ועל דמותה של החברה.
מבנה הפעילות
פעילות מס' 1: לקראת הקיץ שיגיע
שלב א' - אישי: בחירת משרה וזיהוי הצרכים האישיים באמצעות לוח דרושים וכרטיס משימה אישי
שלב ב' - קבוצתי: שיתוף בבחירה ובשיקולי הדעת ויצירת סדרי עדיפויות להצגה במליאה
שלב ג' - במליאה: דיון מסכם - כל קבוצה תציג את שיקולי הדעת החשובים בעיני חבריה והמשתתפים ימיינו את השיקולים ואת המניעים בקטגוריות שונות. לסיכום יתקיים דיון בשאלות העולות מהפעילות.
פעילות מס' 2: העבודה היא חיינו
שלב א' - מליאה: המשתתפים מאזינים למילות אחד משירי העבודה שמופיעים בנספח, דנים ביחס לעבודה שעולה ממילות השיר,ומבררים האם יחס זה מקובל עליהם. כל משתתף מתבקש לעמוד ליד אחד מהשלטים שמביעים את ערך העבודה עימו הוא מזדהה ביותר: עבודה = חיזוק הקשר בין העם לארץ ולמדינה; עבודה = פרנסה; עבודה = מימוש עצמי; עבודה = שליחות חברתית
שלב ב' - קבוצתי: המשתתפים בכל קבוצה מבררים את הסיבות לבחירתם בשלט זה ואת התייחסויותיהם לשלטים האחרים. כל קבוצה מקבלת דף מקורות ושאלות ומגבשת את עמדתה בעזרתו.
שלב ג' - מליאה: כל קבוצה מציגה את עמדתה ומנסה לשכנע את חברי הקבוצות האחרות לעבור אליה. לסיכום - מתקיים דיון בשאלות שעולות מהפעילות.
חומרים למורה
פעילות מס' 1: לקראת הקיץ שיגיע
נספח 1: לוח דרושים
נספח 2: כרטיס משימה אישית
נספח 3: דוגמה למיון המניעים והשיקולים
פעילות מס' 2: העבודה היא חיינו
נספח 1: קטעים משירים בנושא עבודה
נספח 2: דפי מקורות ושאלות
מטרת הפעילות לאפשר למשתתפים בירור אישי לגבי התנהלותם בניהול ובארגון הזמן, ולעורר בהם את ההכרה בערכו של הזמן בחיינו.
מבנה הפעילות
שלב א' - מליאה: חלוקת נספח 1 ושאלות לדיון
שלב ב' - אישי במליאה: חלוקה ומילוי שאלון על ידי המשתתפים ושאלות לדיון
שלב ג' - קבוצתי: דף משימה קבוצתית ודיון
שלב ד' - מליאה: דיווח הקבוצות על התובנות שעלו בדיון
הצעה: ניתן להשמיע את השיר "אלהים נתן לך במתנה..."
חומרים למורה
נספח מס' 1: "מאדום לירוק", כמספר המשתתפים.
נספח מס' 2א': "אני והזמן שלי- בחן את עצמך", כמספר המשתתפים.
נספח מס' 2ב': תוצאות סיכום השאלון, כמספר המשתתפים.
נספח מס' 3: "חבל על הזמן"- חמישה כרטיסי משימה קבוצתית.
חומרי יצירה: חמישה בריסטולים בצבעים שונים, טושים, צבעים וכיו"ב.
הצעה: נספח מס' 4: מילות השיר "אלוקים נתן לך במתנה..."
דיסק שמע
מטרת הפעילות לברר עם המשתתפים מה תפקידם של הפנאי והזמן בחיי האדם וההבדלים ביניהם, וכן מהי משמעות הזמן והפנאי בחיי יהודי שומר מצוות.
מבנה הפעילות
שלב א' - אישי במליאה: חלוקת כרטיס משימה אישית ושיתוף במליאה
שלב ב' - זוגי: כל זוג יקבל דף משימה זוגית "יש לי פנאי", "אין לי זמן" - ומה שביניהם, ויבצעו את המשימה
שלב ג' - במליאה: דיון במבחר שאלות
חומרים למורה
נספח מס' 1: כרטיס משימה אישית.
נספח מס' 2: "יש לי פנאי", "אין לי זמן" – ומה שביניהם, דף משימה זוגית, כמחצית ממספר המשתתפים.
נספח מס' 3: "ישראל והזמנים" – דף מקורות, כמספר המשתתפים.
מטרת הפעילות לעודד את המשתתפים לברר לעצמם את סולם הערכים שלהם, ולעורר בהם מודעות לחשיבותם של הערכים כמנווטים את התנהגות האדם והמהווים בסיס לקיומה של החברה.
מבנה הפעילות
שלב א' - סבב פתיחה: כל אחד מהמשתתפים מספר על חלום, שאיפה או מטרה שהוא מציב לעצמו
שלב ב' - אישי: כל משתתף ממלא שאלון אישי (נספח 1)
שלב ג' - קבוצתי: כל קבוצה מקבלות כרטיס משימה ופועלת על פיו
שלב ד' - במליאה: כל קבוצה מציגה את הקונפליקט שהכינה, והמשתתפים ינסו לזהות את הערכים המתנגשים. יערך דיון במבחר שאלות
חומרים למורה
נספח 1 - שאלון אישי: מה חשוב לי בחיים
כרטיס משימה קבוצתית
התוכנית הבית ספרית "נכונות לשירות ומוכנות לצה"ל" נועדה להשגת אחד היעדים המרכזיים של משרד החינוך: לפתח ולחזק את המוטיבציה של בני הנוער לשירות משמעותי ולהכין את בני הנוער לקראת הגיוס לצה"ל והשירות בצבא.
לתוכנית שלושה צירי פעולה: ציר ערכי, ציר ההתנסות וההסתגלות וציר המידע והיא מתייחסת לשלושה היבטים עיקריים: פיתוח המוטיבציה והמוכנות לשירות; ליווי בני הנוער לקראת המעבר ממסגרת אזרחית למסגרת צבאית; עמידה על ערך השירות, על תרומתו למתגייס ועל אפשרות המימוש הטמונה בו.
את התכנית מוביל רכז החינוך החברתי/רכז הכנה לצה"ל בשיתוף הצוות החינוכי של בית הספר ושותפים נוספים – צה"ל, משרד הביטחון וגורמי חוץ מאושרים.
מבנה הפעילות
שקף 2 - מבוא
שקף 3 - עקרונות יסוד לתכנית
שקף 4 - הכנה לשירות ומוכנות לצה"ל לכיתה י"א
שקף 5 - הכנה לשירות ומוכנות לצה"ל לכיתה י"ב
שקף 6 - מקבץ פעילויות לפי נושאים
שקף 7 - מוכנות לשירות והכנה לצה"ל - קישורים להרחבה
שקפים 10-8 - נספחים
חומרים למורה
רפלקציה פירושה פנייה לאחור או שיקוף – התבוננות רטרוספקטיבית וחשיבה מכוונת על פעולה, על התרחשות או על אירוע שקרה במטרה ללמוד מכך גם לעתיד.
מערך זה, המיועד למנחה, מסביר את חשיבות הרפלקציה, מגדיר עקרונות מרכזיים בהנחיה של שיח רפלקטיבי ומציע מגוון שאלות לשיח רפלקטיבי ברמות שונות, בהתאם לסוג הפעילות ולתלמידים.
חומרים למורה
מערך זה מהווה הכנה ראשונית לקראת יום ההתייצבות לצו הראשון, במטרה להבין את השפעת תהליכי המיון והשיבוץ ביום זה על מהלך השירות הצבאי ולהיערך אליהם בהתאם. במהלך הפעילות מבררים המשתתפים את תחושותיהם לגבי הזימון לצו ראשון, עורכים הכרות עם המבדקים והתחנות שעוברים במהלך יום ההתייצבות לצו ראשון, מתנסים בדוגמאות מתוך המבדקים ודנים בתחושות ובתובנות מהתנסויות אלו.
חומרים למורה
השירות בצה"ל נתפס באופן שונה בעיני בני הנוער המיועדים לגיוס. חלקם רואים בו הזדמנות ("מסע") בעוד אחרים רואים בו נטל ("משא"). התפיסות השונות משפיעות על ההיערכות לקראת הגיוס ועל השירות בפועל בהמשך (מידת ההשקעה, התפקוד והקידום).
במערך ייבחנו המשתתפים כיצד הם תופסים את שירותם הצבאי טרם הגיוס ויכירו תפיסות שונות בהקשר לשירות הצבאי, תוך התבוננות על השירות הצבאי כהזדמנות לשירות משמעותי ומימוש עצמי.
חומרים למורה