דלג אל

הצהרת נגישות

מעורבות שותפות ואחריות בחברה ובקהילה - כיתה יא

מעורבות שותפות ואחריות בחברה ובקהילה - כיתה יא

פעילויות ומערכי שיעור המלווים את ההתנסות האישית והקבוצתית בתכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית. הלמידה מתמקדת בפיתוח המוטיבציה והמסוגלות של התלמידים לזהות צרכים בחברה הישראלית וליתן להם מענה ופתרון, לקיים שיח ערכי העוסק בתפיסות חברתית, בערכים ובצרכים במדינה יהודית דמוקרטית, וליזום פרויקטים חברתיים בהתאם לצרכים שזיהו ותוך התאמה לכישוריהם ולתחומי העניין שלהם.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים

אחריות חברתית בצל משבר כלכלי עקב מגיפת הקורנה - יחידת לימוד מקוונת

מטרת היחידה לעורר מודעות בקרב בני הנוער למשבר הכלכלי שיצרה מגיפת הקורונה, לעורר בקרבם רגישות ואמפתיה כלפי הנפגעים מהמשבר ולבחון יחד עמם מה אנו יכולים לעשות לשיפור המצב.

היחידה כוללת שלושה שיעורים, כל שיעור מותאם ל-45 דקות בזום.
כדאי לבחור שיעור אחד מתוך השלושה:
שיעור 1 – מצוקה כלכלית בזמן משבר
שיעור 2 – מתנת הנתינה
שיעור 3 – אז של מי האחריות הזו בכלל?!

ערבות הדדית בראי "לא תעמוד על דם רעך"

היחידה עוסקת במצבים מסכני חיים בהם נדרש כל אדם להושיט עזרה (גם לאדם זר) מכוח העיקרון "לא תעמוד על דם רעך". ביחידה ייחשפו התלמידים לאירועים שונים של הצלת חיים ויבחנו היבטים חברתיים, חוקיים ואתיים של הסוגיה בישראל ובעולם.

היחידה מחולקת ל-3 שיעורים:
שיעור 1 - הושטת יד לחסרי ישע.
שיעור 2 - הצלה במצבי סיכון.
שיעור 3 - מאדישות למעורבות.

להתנדב בתבונה

פעילות בה יערכו התלמידים דיון בשאלת תפקידה של החברה האזרחית ומקומם של בני הנוער בתוכה באמצעות משחק סימולציה שנועד לעודד את בני הנוער להתנדב מתוך שיקול דעת במסגרת ארגוני החברה האזרחית. התנדבות בתבונה משמעה להיות מעורים בתפיסות העולם של הארגון שבו מתנדבים ולתת את הדעת לבעיות ערכיות שעשויות לנבוע מבחירת דרך פעולה אחת במקום אחרת.

מבנה הפעילות
משחק סימולציה - מגייסים משאבים לפרויקט קהילתי:
שלב א' - תיאור כללי המשחק והאירוע על ידי המנחה.
שלב ב' - המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: מועצת הנוער העירונית או היישובית ; נציגי ארגונים שונים (ציבוריים, מגזר שלישי, פרטיים).
שלב ג' - חברי כל קבוצה מקבלים כרטיסי מטלה וכרטיסי פרויקטים. בנוסף מועצת הנוער מקבלת גם את כל כרטיסי הארגונים וכל ארגון מקבל רק את הכרטיס שלו. הקבוצות עורכות דיונים בהתאם להנחיות שבכרטיס המטלה שלהן.
שלב ד' - קבוצת הנוער מתחלקת לצוותים. כל צוות נפגש עם אחת מקבוצות הארגונים ומנסה לשכנע את חבריה לתרום משאבים לפרויקט מסוים.
שלב ה' - דיון מסכם בתוצאות מהלך גיוס המשאבים, ובסוגיות הקשורות לפעילות במסגרת החברה האזרחית - יתרונות וחסרונות
לפרט ולחברה.

חומרים למורה
כרטיסי משימה לקבוצות
כרטיסי מידע על הארגונים
כרטיסי פרוייקטים
מידע על המגזר השלישי והחברה הישראלית

להיות ראש גדול

כיתה יא

מטרת הפעילות לעודד את המשתתפים להיות מעורבים ולגלות אחריות ומנהיגות בכיתה ובחברה

מבנה הפעילות
במליאה - בירור מהן קבוצות ההשתייכות של המשתתפים
בזוגות - בחירת 2 מעגלי השתייכות ובחירת נושא לשיפור במעגלים אלה
שאלות לדיון במליאה
הקרנת הסרטון "הילד וכוכב הים" ושאלות לדיון בעקבות הסרט

חומרים למורה
סרטון "כוכב הים" | שיר - מתי בפעם האחרונה

עברה שנה - פתיחה למעורבות חברתית בכיתה י"א

בפעילות בוחנים המשתתפים את האתגרים והסוגיות חברתיות שעלו בהתנסות המעשית שנערכה בתכנית המעורבות החברתית בשנה הקודמת ומציעים יוזמות להתנסות בשנה זו.

מבנה הפעילות
שלב א' - אישי - שאלון ההתנסות האישית במעורבות חברתית שביצעתי בשנה שעברה
שלב ב' - דיווח במליאה או בקבוצות - המשתתפים יציינו את ההתנסות שביצעו ועל מי השפיעו ויערכו דיון
שלב ג' - שאלות לדיון בקבוצות משימה על פי ההתנסויות
שלב ד' - דיווח הקבוצות על בעיות שזוהו ועל דרכי התמודדות אפשריות ודיון בשאלות נוספות

חומרים למורה
נספח - שאלון ההתנסות האישית במעורבות חברתית שביצעתי בשנה שעברה

תחנות מעבר בדרך לבגרות  - מאחריות של אחרים לאחריות לאחרים

פעילות המיועדת לסוף כיתה י"א ומזמינה את התלמידים לחשיבה רפלקטיבית על ההתנסויות המגוונות שעברו במסגרת המעורבות החברתית במהלך השנה ולהסקת מסקנות מהן לעתיד. במהלך הפעילות, התלמידים יעסקו בתחנות השונות שעברו במהלך השנה ויבדקו כיצד תרמו תחנות אלו לצמיחתם האישית ולתפיסת עולמם החברתית-ערכית.

מבנה הפעילות
שלב א': פתיחה - סבב בין המשתתפים על התנסות שעברו במהלך השנה ותרומתה עבורם
שלב ב': אישי - התייחסות לתחנות ההתבגרות בכיתה י"א (דוגמת: צו ראשון, רישיון נהיגה, עבודה בשכר).
כתיבה על פתקים רגשות, מחשבות, חששות, תקוות וכדומה.
שלב ג': בקבוצות - דיון על הכתוב בפתקים וכרטיס משימה קבוצתית - כיצד תורמת תחנה זו, של התנסות במעורבות חברתית, לתהליך ההתבגרות? מהי האחריות הנדרשת בה?
שלב ד': מליאה - כל קבוצה תציג את הסיכום שעלה בדיון על פי כרטיס המשימה
שלב ה': אישי - כל משתתף ממלא כרטיס משימה אישית - מהי התנסות במעורבות חברתית עבורי?
שלב ו': מליאה - דיון מסכם

חומרים למורה
נספח 1: שלטי תחנות מעבר בדרך לבגרות
נספח 2: כרטיס משימה קבוצתית
נספח 3: כרטיס משימה אישית - מהי התנסות במעורבות חברתית עבורי?

וחי אחיך עמך (ויקרא כה, לז) - צדק חברתי יהודי במדינת ישראל

פעילות שמטרתה לעורר את המשתתפים לחשיבה על צדק חברתי יהודי ולהעלות רעיונות מעשיים לקידום ערכי הצדק החברתי ומימושם.

מבנה הפעילות
שלב א': פתיחה - דיון בשאלה מהו צדק חברתי ועל מי מוטלת האחריות למימושו
הקרנת הסרטון "שוועת עניים" ו/או הקראת השיר "בן בלי בית" ודיון
שלב ב': לימוד בחברותא - עיון בזוגות בדף לימוד "וחי אחיך עמך"
שלב ג': קבוצתי - המשתתפים יתחלקו לשלוש קבוצות, וכל קבוצה תייצג עמדה שונה לשאלה - על מי מוטלת האחריות לדאוג לחלשים בחברה?
שלב ד': במליאה - כל קבוצה תציג את העמדה שלה ותנסה לשכנע בצדקתה.

חומרים למורה
נספח 1: דף לימוד בחברותא – "וחי אחיך עמך"
נספח 2: דפי מקורות לקבוצות

מתארגנים לפרויקט מעורבות חברתית

פעילויות וחומרי עזר למורים המלווים את פרויקט המעורבות החברתית בבית הספר

מבנה הפעילות
בין מעורבות חברתית לאזרחות פעילה – הפעלה למורים
בין מרכיבי התכנית למדדי ההצלחה – הפעלה למורים
מתארגנים לפרויקט:
מתוך חוזר מנכ"ל: למידה משמעותית, התפתחות אישית ומעורבות חברתית-קהילתית
תדריך למורה המלווה לתהליך תכנון וביצוע הפרויקט עם התלמידים

  1. כיוונים להעלאת רעיונות לפרויקט
  2. ששת שלבי הפרויקט – דף תכנון למורה
  3. טבלת תכנון לוח זמנים
  4. ששת שלבי הפרויקט – מדדי הצלחה
  5. תיעוד פרויקט קבוצתי

קול הנוער
רפלקציה – הפעלה למורים
שילוב המעורבות החברתית בתחומי הדעת – הפעלה למורים

מלחמה באירופה - זהות, סולידריות ואחריות

פלישת רוסיה לאוקראינה - 24.2.22

העולם התעורר ביום חמישי בבוקר לקולות של מלחמה. ידיעות על מלחמה, גם אם היא מתרחשת על אדמת אירופה ולא כאן, מעוררות חרדות רבות ותחושה של אי וודאות בקרב רבים. בני הנוער, שצורכים חדשות ומחוברים למתרחש בעולם דרך הרשתות, ניזונים ממידע שלא תמיד מדויק, אינם יודעים כיצד להגיב למציאות הקשה המתחוללת לנגד עיניהם.
מתפקידנו כמחנכים לעצור את הלמידה, לספק מידע לתלמידים על המתרחש, לקיים עמם פעילות של אוורור רגשות ולתת לגיטימציה לרגשות השונים שמציפים אותם
בעקבות המצב.

לצורך כך מינהל חברה ונוער הכין עבורכם מערך פעילות הכולל מידע, סרטונים, כתבות ומבחר סוגיות לשיח בדגש על היבטים חברתיים, עידוד יוזמות ועשייה אקטיבית למען החברה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הכיתה כקבוצה חברתית - כיתה יא
מבחר פעילויות שמטרתן העמקת ההיכרות והקשר בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לבין המחנך והצוות החינוכי, חיזוק מיומנויות בין-אישיות וחברתיות, פיתוח מודעות לל...
יום המאבק הבין-לאומי באלימות כלפי נשים בשעת חינוך
ב-17 בדצמבר 1999 הכריז האו"ם על התאריך 25 בנובמבר כיום המיועד למאבק באלימות נגד נשים. התאריך נקבע לזכר הירצחן של שלוש פעילות פוליטיות ברפובליקה הדומיניקנית, ...
י"א באדר – יום תל-חי (טרומפלדור) בשעת חינוך
יוסף טרומפלדור, מנהיג ציוני, סוציאליסטי, לוחם וחלוץ
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.