דלג אל

הצהרת נגישות

מיומנויות רגשיות, קוגנטיביות וחברתיות בתהליכי למידה - כיתה י

מיומנויות רגשיות, קוגנטיביות וחברתיות בתהליכי למידה

עם כניסת התלמידים והתלמידות לחטיבה העליונה מתרחב בעבורם מושג הלמידה וחוויית "התלמידאות" משתנה. תלמידי החטיבה העליונה מסתגלים ללמידה מכוונת "תעודת בגרות" או "תעודת מקצוע". הלמידה מותאמת הרחבות ובחירות אישיות, למידה שבמידה רבה הופכת לעצמאית יותר, מבוססת ניהול עצמי ומוטיבציה אישית.
נדמה כאילו תלמידי החטיבה העליונה מגיעים מנוסים – אחרי הכול הם בוגרי עשר שנות שיעורים, הקניות, משימות, סדנאות, מבחנים עבודות ותעודות...
הכול כה מוכר ובכל זאת שונה. ובכן מה נשתנה?
השיעורים האלה מבקשים לסייע לך, המורה, לבדוק עם תלמידיך הוותיקים במערכת החינוך אך הצעירים במסגרת החטיבה העליונה – מה נשתנה בעבורם בעצם המעבר לחטיבה העליונה?

אנו ממליצים ללמד "שיעורי חינוך בתחום הלמידה" בנושאים האלה:

  • פתיחת שנה – מבט קדימה ופנימה על עצמי בנקודת הזינוק שלי – תלמיד החטיבה העליונה
  • תלמידאות (לומדים ללמוד) – העמקת המודעות לסגנון הלמידה האישי ורכישת אסטרטגיות למידה מגוונות
  • מוטיבציה – העמקת מודעות התלמידים לכוחות המניעים אותם בלמידה
  • על רגשות ולמידה – זיהוי השפעת עולמם הרגשי על תפקודם הלימודי, ולהפך
  • התמודדות עם אתגרים ומורכבות בלמידה – רכישת כלים וכישורים להתמודדות עם קשיים בלמידה

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - ממלכתי

תלמידאות, לומדים ללמוד: סגנונות למידה

בשיעור זה נעניק לתלמידים כלים לאבחון הרגלי הלמידה שלהם וסגנונות הלמידה היעילים בעבורם ונעזור להם לזהות מה משפיע על האופן שבו הם לומדים? 

חומרים למורה
לבחירה שאלוני "אבחון עצמי של סגנונות למידה" –

מה בין כישרון לבין מאמץ?

התלמידים יעשו בירור עמדות ובירור רגשי כלפי הלמידה בכלל והלמידה בבית הספר בפרט, בד בבד עם בדיקה אישית וחיבור חווייתי לבחירה להשקיע (או לא להשקיע) מאמצים בלמידה.

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - ממלכתי וחמ"ד

השביל הזה מתחיל כאן – ממלכתי, חמ"ד

השיעור מזמין את התלמידים להתבונן קדימה על שנתם הראשונה בחטיבה העליונה במבט הנותן תוקף לחששות ולדאגות כמו גם לתקווה ולשמחת ההתחדשות.

חומרים למורה

תלמידאות, לומדים ללמוד: למידה לקראת מבחן – ממלכתי, חמ"ד

בשיעור זה יזהה כל תלמיד איך מתאים לו ללמוד למבחן ולהתכונן לקראתו. נעביר מסר של חשיבות הלמידה לקראת מבחנים ונעשיר את ארגז הכלים של הכיתה בסגנונות מגוונים של למידה לקראת מבחן.

חומרים למורה

הנעה (מוטיבציה) בלמידה – ממלכתי, חמ"ד

בשיעור זה יכירו התלמידים סוגי מוטיבציה ומניעים שונים ללמידה. התלמידים יבנו לעצמם פרופיל "מוטיבציה אישית" ויבינו את הקשר שבין מוטיבציה, שייכות-אוטונומיה ומסוגלות אישית. 

חומרים למורה
 קישורים על מוטיבציה להרחבת הידע והתפיסה

מוטיבציה ללמידה: "קניון הכוחות" – ממלכתי, חמ"ד

בשיעור זה התלמידים יעשו בירור רגשי כלפי הלמידה ויחדדו את מודעותם לכוחות המניעים ולכוחות הבולמים אותם מול תהליכי הלמידה. התלמידים יְפתחו כלים להעצמת הכוחות המניעים, ייחשפו למנעד העמדות בכיתה וילמדו לזהות משאבים חיצוניים של תמיכה בתהליך הלמידה שלהם.

ויסות רגשי ללומד הרגיש – ממלכתי, חמ"ד

בשיעור זה נזמין את התלמידים להתבונן על עצמם ברגעים מורכבים בלמידה, רגעי קושי או תסכול. התלמידים יחדדו מודעות לדיבור העצמי שלהם במצבי למידה מורכבים ויתאמנו על דיבור עצמי חיובי בדרך יצירתית וחווייתית.

שליטה ולקיחת אחריות על הלמידה – ממלכתי, חמ"ד

בשיעור זה נזמין את התלמידים לזהות בתוכם את מיקוד השליטה שלהם ביחס ללמידה. בעזרת פעילות חווייתית נעודד אותם לפתח עמדה של אחריות אישית ללמידה.

דילמה במבחן - ממלכתי, חמ"ד

במצגת הצעה לניהול דיוני דילמה בכיתה במסגרת חינוך לטוהר הבחינות. המצגת כוללת את עקרונות ניהול דיוני הדילמה ושלושה סיפורי מקרה המציבים דילמה בנושא זה.

חומרים למורה
מצגת לניהול דיוני דילמה.

חזרה לראש הדף

פעילויות לתלמידים - חברה ערבית الـمـجـتـمـع الـعـربـيّ

 يبدأ الطريق من هنا

يدعو هذا الدرس الطلاب إلى تأمّل سَنَتهم الأولى في الثانويّة بنظرةٍ تمنح الشرعيّة للتخوّفات والقلق، بَيْد أنّها تمنح الشرعيّة للأمل وبهجة التجدّد أيضًا.

نتعلّم كيف ندرس: أساليب الدراسة

سيحصل الطلّاب من خلال هذا الدرس على أدواتٍ لتشخيص العادات التي ينتهجونها في الدراسة، ومعرفة أساليب الدراسة الناجعة بالنسبة لهم، كما سنساعدهم على ملاحظة ما يؤثّر على الطريقة التي يتّبعونها في الدراسة.

موادّ للمعلّم

  • استمارة لتحديد أسلوب الدراسة (مرفقة في الملحق الأول)
  • استمارة لتحديد أسلوب الدراسة الشخصي (مرفقة في الملحق الثاني)
الدافعية للتعلّم

سيتعرّف الطلّاب مِن خلال هذا الدرس على أنواع عديدة للدافعيّة، كما سيتعرّفون على عدّة دوافع للتعلّم. سيقوم الطلّاب ببناء "بروفيل" لدافعيّتهم، وسيدركون العلاقة بين الدافعيّة والانتماء-الاستقلاليّة، والقدرة الشخصيّة.

موادّ للمعلّم

روابط تحوي معلومات إضافية حول الموضوع:
كيف يمكن أن نرفع مِن دافعية الأولاد؟
نظرية ريتشارد لافوي حول الدافعيّة- "انطلاقة في الدافعيّة"
الدافعيّة- تعزيز قوة الإرادة وتحقيق الأهداف

شرائح العرض: كيف نجعل الحياة 100%

إدارة المشاعر أثناء التعلّم

سندعو الطلّاب في هذا الدرس إلى تأمّل أنفسهم أثناء اللّحظات المعقّدة التي يواجهونها خلال سيرورة التعلّم؛ أي عندما يواجهون صعوبة أو يعتريهم الإحباط.
سيتعزّز وعي الطلّاب للحديث الذاتيّ الذي يجرونه مع أنفسهم خلال هذه اللحظات، وسيتدرّبون على إجراء حديث إيجابيّ بطريقة خلّاقة.

ماذا بَيْن الموهبة وبَذْل الجُهْد؟

سيعاين الطلاب في هذا الدرس مواقفهم ومشاعرهم نَحْو التعلّم بشكل عام والتعلّم في المدرسة بشكل خاصّ، كما سيعاينون الخيارات الذي يختارونها بشأن بذْل الجهد (أو عدم بذْل الجهد) خلال التعلّم.

موادّ للمعلّم

روابط تحوي معلومات إضافية حول الموضوع:
كيف يمكن أن نرفع مِن دافعية الأولاد؟
نظرية ريتشارد لافوي حول الدافعيّة- "انطلاقة في الدافعيّة"
الدافعيّة- تعزيز قوة الإرادة وتحقيق الأهداف

شرائح العرض: كيف نجعل الحياة 100%

السيطرة وتحمّل المسؤولية في التعلّم

يقوم الطلّاب مِن خلال هذا الدرس بتشخيص محور السيطرة لديهم بشأن التعلّم،
كما نشجعهم على تطوير موقف يتّسم بالمسؤوليّة الشخصيّة تجاه التعلّم والدراسة.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מעורבות שותפות ואחריות בחברה ובקהילה - כיתה יא
פעילויות ומערכי שיעור המלווים את ההתנסות האישית והקבוצתית בתכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית. הלמידה מתמקדת בפיתוח המוטיבציה והמסוגלות של התלמידים לזהות צ...
יום הזיכרון הממלכתי לדוד בן גוריון ז"ל בחינוך החברתי
דוד בן גוריון - סיפור חייו של אדם הרואה למרחוק פעילויות וסיורים
יום זכויות הילד הבין-לאומי בשעת חינוך, 20 בנובמבר
ב-20 בנובמבר 1989 אימץ האו"ם את אמנת זכויות הילדים הקובעת כללים מפורטים לשמירה על הזכויות המנויות בהצהרת זכויות הילדים, והאמנה אושרה על ידי מאתיים מדינות. . ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.