חפש ב:

פסח

פסח

חודש ניסן הוא החודש הראשון בחודשי השנה בלוח העברי, ומכונה ראש חודשים: "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם" (שמות י"ב, 2). חודש ניסן הוא החודש השביעי, כאשר מונים את השנה מחודש תשרי. מקור השם "ניסן" הוא בבלי ונתקבל על-ידי היהודים בגלות בבל. "ניסנו" מלשון ניצן, הפורח באביב. בספר שמות מכונה חודש ניסן חודש האביב: "היום אתם יוצאים בחודש האביב" (שמות יג, 2).

לרגל חג האביב מבחר פעילויות לתלמידי החטיבה העליונה העוסקות במושג "חירות" ובמשמעותו בימינו, במרכזיותו של חג הפסח במורשת העם היהודי, בערכים הגלומים בהגדה של פסח ועוד.

להיות בן חורין

חז"ל כינו את חג הפסח "זמן חירותנו" על שם היציאה ממצרים מעבדות לחירות. החג מזמן אפוא התבוננות במושג חירות ובחינה של משמעותו לחיינו. אנו שואפים להנחיל לתלמידינו את ההבנה שחירות מהותית אינה שחרור משעבוד חיצוני בלבד אלא יכולתו של אדם להשתחרר משעבוד להרגלים, למחשבות ולתפיסות המעכבים בעדו במסעו לגילוי עצמיותו ולמימושה.

> למערך שיעור: להיות בן חורין

מבנה הפעילות
שלב א: אישי – מה מסמלות ההכנות לחג בעבורי
שלב ב: קבוצתי – דיון במושג השעבוד
שלב ג: דיון במליאה – כבלים ושעבוד ומה הקשר לחיינו כיום

מגידים הגדה: א, ב, ג

שלוש הפעלות שנועדו להעמיק את ההיכרות עם ההגדה ועם תולדות עמנו המוצגות בה ולהבהיר ערכים הגלומים בחג הפסח כפי שהם באים לידי ביטוי בהגדה.

> למערך שיעור: מגידים הגדה: א,ב,ג

מבנה הפעילות
שלב א: מליאה – המשתתפים יספרו על מרכיב אהוב מליל הסדר
שלב ב: קבוצתי – דיון בחלקי ההגדה על פי משימות
שלב ג: שאלות לדיון בעקבות דיווחי הקבוצות

חירות מהי?

מטרת ההפעלה להתוודע אל גישות שונות לערך החירות ולבחון את משמעות הערך בחיי המשתתפים בדיון. ההפעלה לקוחה מהחוברת "עם ועולם".

> למערך שיעור: חירות מהי?

מבנה הפעילות
שלב א: אישי – מהי חירות בעבורנו
שלב ב: קבוצתי – דיון בנושא חירות (מתוך כרטיסיית משימה)
שלב ג: מליאה – נציג מכל קבוצה יתאר במליאה את עיקרי הדברים שנידונו בקבוצתו

לצאת ממצרים עד עולם

הפעלה זו מציגה בפני המשתתפים שני היבטים ערכיים של חג הפסח. מחד גיסא היא שופכת אור על מרכזיותו של חג הפסח במורשת העם היהודי; מאידך גיסא היא מאירה את החוכמה האלוקית הנשגבת הטמונה במצוות החג ובמנהגיו, חוכמה שהשכילה לשמר את זיכרון יציאת מצרים מאז ועד עולם.

> למערך שיעור: לצאת ממצרים עד עולם

מבנה הפעילות
שלב א: אישי – אירוע שנחקק בזיכרון (לפי כרטיסי המשימה)
שלב ב: קבוצתי – חלוקת המשתתפים לפי האירועים שבחרו
שלב ג: מליאה – שיתוף באירועים והעלאת הצעות לשימור זיכרונות שעלו בקבוצה

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.