חפש ב:

הערכת עמיתים

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

פרקטיקה בבדיקה

מטרה

פיתוח יכולת התלמידים להעריך את איכות הלמידה של חבריהם ולתת משוב אפקטיבי.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהי הערכת עמיתים?

הערכת עמיתים יכולה להיעשות בכמה דרכים ומצבים. העיקרון הבסיסי הוא לתת לתלמידים להעריך תוצרי למידה, משימות וביצועים של חבריהם.
תנאי לביצוע הערכת עמיתים הוא יצירת מחוון עם קריטריונים ברורים להערכה. אפשר לבנות את המחוון בשיתוף התלמידים.

יש לשים לב שהערכת עמיתים תהיה לרוב "רכה" ומכוונת להערכה מעצבת, ותתמקד במאפיינים של התוצר ולא במתן ציון, כדי למנוע הטיות ויצירת מתח בין התלמידים. אפשר לבצע הערכת עמיתים במספר דרכים:

  • הערכה בזוגות
    כל אחד מבני הזוג מעריך את עבודת השני (או רק אחד מעריך בסיטואציה נתונה).
    למשל במתמטיקה: תלמידים עובדים בזוגות, מחליפים ביניהם דפי עבודה או תרגילים ובודקים זה את תשובותיו של זה.
  • הערכה בקבוצות
    מחליפים תפקידי מעריך-מוערך בתוך הקבוצה, או תלמיד/ה או שניים בקבוצה מעריכים את העבודה הקבוצתית.
    למשל בספרות: תלמידים כותבים סיפורים על דמות שפתרה בעיה כלשהי, ואחר כך חוברים לקבוצה וכל אחד נותן משוב לשני על האופן שבו הגיבור/ה בסיפור שכתבו פתר/ה את הבעיה. 
  • פאזל
    תהליך הנעשה בקבוצה כשלכל אחד מחברי הקבוצה אחריות להעריך ממד מסוים מהעבודה הקבוצתית.
  • הערכה במליאה
    הכיתה כולה מקיימת הערכת ביצוע של תלמיד/ה או של קבוצה קטנה (למשל כשמקיימים משוב לאחר פרזנטציה).
  • הערכה מקוונת
    הלומדים (כיתה או קבוצה שלא נפגשת באופן פיזי) עושים משימות במסגרת תהליך הלמידה, וכל אחד ואחת מתבקש/ת להיכנס, לקרוא משימות של עמיתים ולכתוב תגובה או הערכה.
  • תחרות נאומים
    אפשר לבקש מתלמידים להכין נאומי עמדה בנושא כלשהו, ולאחר מכן לבחון אילו נאומים השפיעו על התלמידים ושכנעו אותם ולמה.

מהלך – סולם המשוב

נלמד את התלמידים לעשות שימוש בכלי ההערכה סולם המשוב של דיויד פרקינס:

שלב 1: שאלות הבהרה
נשאל שאלות הבהרה תוך חזרה במילים שלנו על מה שקראנו/ראינו.
למשל: האם הבנתי נכון? האם את טוענת ש...
השאלות יתייחסו לקריטריונים שנקבעו במחוון.
לדוגמה: אם המחוון דורש השוואה בין מקורות, התלמידים יכולים לשאול שאלות כדי להבין על מה ביסס חברם את ההשוואה שלו.

שלב 2: זיהוי הערך
נבטא במפורש את זיהוי הערך (נציין מה עובד ומה טוב בעבודה).

שלב 3: תהיות
נעורר תהיות שעלו (Concerns): ציון דברים בעייתיים, לא בהירים, לא מבוססים.

שלב 4: הצעות
נציע הצעות לשיפור או לתיקון.

 

עוד רעיון

עוד רעיון

"הבמה שלי"

בביה"ס קול אביר יעקב באופקים מפעילים תוכנית בשם "הבמה שלי" במסגרתה ילדים מציגים נושאים שונים. בסיום ההצגה הכיתה נותנת למציג משוב על פי נקודות המוגדרות בראשי התיבות במ"ה:

  • ברור: עד כמה התוכן שהוצג היה ברור
  • מעניין: משוב על צורת ההצגה וכיצד משכה את תשומת הלב של הקהל
  • החיבור האישי: למה אני התחברתי? מה היה חשוב או מעניין בשבילי במה שהוצג?

אפשר גם

אפשר גם

הערכת עמיתים בסביבה דיגיטלית

שימוש בכלים דיגיטליים להערכת עמיתים מאפשר לבצע בו-זמנית העלאת טיעונים והערכתם על ידי כל תלמידי הכיתה. הסביבה הדיגיטלית מאפשרת ארגון של הקריטריונים להערכה והצגה מסודרת ומובנית של ההערכה. 

טיפים

טיפים

אפשר להתייחס להערכה שמבצעים תלמידים על תוצרי עמיתיהם כחלק ממשימות ההערכה שלהם עצמם (אחת מהמשימות שלי בשיעור היא להעריך תוצר של חבר).

כדאי להתייחס להטרוגניות בכיתה ולבחון כיצד לנצלה לטובת הערכת העמיתים כך שילדים שונים יתנו משוב מתוך העמדה הייחודית שלהם (למשל: תלמידים חזקים בתחומי האומנות והעיצוב יכולים לתת משוב שיתייחס להיבטים הוויזואליים של התוצר או הפרזנטציה).

חשוב ליצור קשרי משוב בין תלמידים מרמות שונות ולטפח אקלים שתומך במשוב הדדי (לפעמים דווקא שאלות של תלמיד שנחשב "חלש" במקצוע מסוים, עשויות לשמש משוב בעל ערך לתלמיד "חזק", ולהיפך). נוכל לעשות זאת בשיח עם הכיתה על הדרך להעביר ביקורת, איך לא להעליב, להיות מנומק/ת ולהשתמש בקריטריונים באופן ענייני.

סרטונים

הערכת עמיתים
הערכת עמיתים
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.