חפש ב:

הערכה עצמית

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

מטרה

פיתוח יכולת בקרה עצמית, והעמקת האחריות של התלמיד/ה ללמידה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בעולם ההערכה נהוג שהתלמידים מפגינים את ביצועיהם כתגובה להערכה חיצונית שנעשית על ידי מורה. מתוך שאיפה לטפח עצמאות, אחריות ללמידה והרגלים של בקרה עצמית, מומלץ לשלב גם פרקטיקה של הערכה עצמית שבה התלמידים מבצעים משימות שכוללות בדיקה עצמית של תהליכי הלמידה שלהם.

דוגמאות למשימות הערכה עצמית

  • לבדוק את דף העבודה או המבחן.
  • להשתמש במחוון או בקריטריונים מוגדרים כדי להעריך חיבור או עבודה שכתבו.
  • למלא דף רפלקציה לאחר פרזנטציה בכיתה.
  • לענות על שאלון הערכה עצמית לקראת שיחת מורה-תלמיד/ה או לקראת שיחת הורים.
  • להעריך תוצר פיזי שעבדו עליו כחלק מלמידה מבוססת פרויקטים.

מהלך: ביצוע הערכה עצמית

  1. נכין בעצמנו או עם התלמידים קריטריונים ברורים לביצוע ההערכה.

    לדוגמה: במילוי דף רפלקציה לאחר פרזנטציה בכיתה, הקריטריונים יכולים להיות –

    • האם הצלחתי להסביר את הטיעון שלי כפי שרציתי?
    • מה הספקתי להציג מתוך מה שתכננתי?
    • האם התלמידים שאלו שאלות בזמן ההצגה?
    • האם הצלחתי לענות על שאלות החברים בצורה טובה?
    • אילו חלקים בטיעון שלי דורשים שינוי או עדכון בעקבות ההצגה?
  2. נעבור עם התלמידים על הקריטריונים ונבקש מהם לסמן בצבע את מושגי המפתח הרלוונטיים להערכת התוצר.

    למשל: הערכה עצמית של משימה בשיעור עברית –
    המשימה: כתיבת מאמר לעיתון בית הספר על נושא אקטואלי
    מושגי המפתח יכולים להיות –

    • תיאור פרטי רקע
    • הבאת נתונים רלוונטיים
    • שיחה עם מרואיינים מתאימים
    • מציאת/צילום תמונות שילוו את המאמר
  3. ננחה את התלמידים לסמן באותו הצבע, כיצד העבודה שלהם עונה על הקריטריונים שסימנו.

    למשל: בדוגמה שהובאה לעיל, התלמידים יסמנו במאמר שלהם – היכן מופיעים פרטי הרקע, מהם הנתונים שהביאו, מיהם המרואיינים שבחרו, ומהן התמונות שצירפו לכתבה שלהם.

  4. נבקש מהתלמידים להעריך את הביצוע שלהם לגבי כל אחד מהקריטריונים, ולכתוב לעצמם באותו הצבע הערה בנושא. התלמידים יעברו על כלל ההערות ויכתבו לעצמם מה היו רוצים לשפר להמשך בכל אחד מההיבטים שהוערכו על ידם.

    לדוגמה: תלמיד עשוי לגלות ששכח לתאר את פרטי הרקע למקרה שעליו כתב, שהביא הרבה נתונים אך לא מצא מספיק מרואיינים וכדומה.

  5. לסיום נבקש מהתלמידים להתייחס גם לתהליך העבודה.
    נשקול אפשרות לתת להם לתקן את עבודתם ולהגיש גרסה טובה יותר לאור ההערכה העצמית שביצעו.

הערכה כוללת של עצמי כתלמיד/ה

לאחר שהתלמידים התנסו במספר הזדמנויות של הערכה עצמית על תוצר או עבודה, אפשר להציע להם לבצע הערכה כוללת של עצמם כתלמידים: זיהוי תחומי חוזק, תחומים לשיפור, מאפיינים וקשיים. גם כאן נחשוב יחד מהם הקריטריונים להערכה ומה הם נדרשים לעשות לאחר שהעריכו את עצמם (להציב יעדים? לספר על תובנותיהם בשיחת הורים? בשיחת מחצית?).

אפשר גם - הערכה

אפשר גם - הערכה
  • אפשר לעצב דף הערכה עצמית או להשתמש באייקונים (ראו מספר דוגמאות לדפים מעוצבים לכיתות היסודי). 
  • לחילופין אפשר לתת לתלמידים לקיים הערכה פתוחה, שבה אין מחוון או קריטריונים מוגדרים מראש. מומלץ לעשות זאת רק כשהמשימה ברורה או בסיסית, כשהכיתה מנוסה בהערכה עצמית, או כשהמורה סבור/ה שהקריטריונים יפריעו להעלאת רשמים והערכות אינטואיטיביים.

סרטונים

כלי הערכה ושותפי הערכה
כלי הערכה ושותפי הערכה
שימוש בהערכה עצמית בלמידה
שימוש בהערכה עצמית בלמידה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.