דלג אל

הצהרת נגישות

אודות היחידה לשוויון בין המינים

אודות היחידה לשוויון בין המינים

במשרד החינוך פועלת היחידה לשוויון בין המינים, ותפקידה לתכלל את פעולות מערכת החינוך בתחומים שבהם יש פערים מגדריים ולהטמיע חשיבה מגדרית בתוכניות השונות. היחידה פועלת לחינוך דור של תלמידים ותלמידות לחשיבה ערכית ושוויונית.

מטרות המשרד לקדם שוויון בין המינים במערכת החינוך, להעלות את המודעות להַבניות חברתיות בקרב הצוותים החינוכיים, ההורים, התלמידים והתלמידות, לשנות עמדות המצריכות שינוי, להגדיל את מנעד אפשרויות ההתנהגות והבחירות האישיות בקרב בנים ובנות ולהציע להם דרכי חשיבה יצירתיים. לשם כך היחידה לשוויון בין המינים יוזמת תוכניות התערבות חינוכיות וחברתיות בקדם-יסודי, ביסודי ובעל-יסודי ופונה גם לצוותי חינוך בנושאי מגדר ושוויון בין המינים, הַבניות חברתיות מגדריות והטיות מגדריות.

תוכניות אלו מושתתות על תפיסת ערך כבוד האדם וחירותו והעמדתו כערך מרכזי במערכת החינוך. להבניות החברתיות ולהטיות המגדריות השלכות ארוכות טווח על בחירותיהם של התלמידים והתלמידות, על החברה, על הכלכלה, על התפקידים במשפחה, על עולם העבודה, ועוד. סוכני החִברות, ובהם הצוותים החינוכיים, ההורים, קבוצת השווים, הרשתות החברתיות והמדיה – כל אלו, במודע ושלא במודע, משדרים מסרים מוטים מגדרית ומצמצמים את הבחירה החופשית של התלמידים והתלמידות.

היחידה פועלת בארבעה ערוצים:
א. הטמעת חשיבה מגדרית בתוכניות לימודים קיימות, לדוגמה:

  • כישורי חיים – הטמעת חשיבה מגדרית בתוכנית על כל חלקיה כבר מגיל הגן בשיתוף השירות הפסיכולוגי הייעוצי
  • פיתוח יחידות הוראה עם מפמ"רים ומפמ"ריות במזכירות הפדגוגית
  • הטמעת חשיבה מגדרית בכלים להערכת מורים ומורות, מנהלים ומנהלות, בשיתוף הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) והפיקוח על הערכת מורים
  • פיתוח חומרי למידה עם מִנהל חברה ונוער בגיליונות 'על סדר היום', מערכי שיעור ליבה חינוכית ערכית

ב. הפעלת תוכניות ייחודיות

  • סדנת שיח עכשווי בסוגיות מגדריות ושוויון בין המינים לתלמידים ולתלמידות בכיתות ה-ו ובכיתות ח-ט בחברה היהודית – "שווה דיבור"
  • תוכנית על 28 נשים משפיעות, מנהיגות ופורצות דרך מיהדות ספרד ומהמזרח ומודל לחיקוי – "אור ממזרח"
  • תוכניות להעצמת נערים ונערות בחברה הערבית
  • הטמעת חשיבה מגדרית בחינוך החברתי-ערכי בחברה הערבית, שיתוף פעולה עם הפיקוח במגזר הערבי
  • מפתח הל"ב בחברה הערבית

ג. קידום תלמידות במקצועות ה-STEM בשיתוף המזכירות הפדגוגית

  • הפעלת תוכניות בבתי ספר נבחרים לקידום לימודי המגדר והשוויון בין המינים בקבוצות העצמה מופרדות מגדרית במקצועות ה-STEM, שיתוף פעולה עם הפיקוח במקצועות אלו, כמו גם במסגרת התוכנית הלאומית לקידום מצוינות במתמטיקה ובפיזיקה
  • שיתוף פעולה עם גורמים מחוץ למשרד החינוך: כי"ח בתוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית", מכון דוידסון למדע, פארק קרסו, בהשתתפות המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה במשרד המדע והטכנולוגיה

ד. הכשרת פרחי הוראה ופיתוח מקצועי לעו"ה

  • בכל שנה מפעילה היחידה עשרות השתלמויות לצוותי הוראה בכל רחבי הארץ.
  • המתווה החדש להכשרת מורים ומורות לחינוך מגדרי הוא חלק מתוכנית ההכשרה ותנאי לקבלת תעודת הוראה.
  • במתווה ההערכה החדש להערכת מורים ומורות, מנהלים ומנהלות נכלל היבט זה לצורך קידום מקצועי וקבלת דרגה.
  • כמו כן ליחידה אתר מעודכן ומתחדש המשמש מקור מידע זמין ונגיש בתחום החינוך המגדרי, ובו חומרי הוראה, למידה מרחוק, הוראה רגישת מגדר, מגדר בלוח השנה, מידע, סקירות וכדומה.

לקבלת פרטים נוספים ולהיוועצות אפשר לפנות למדריכים ולמדריכות ביחידה לשוויון בין המינים במחוזות:
מחוז מנח"י וירושלים, חי אלטרז altraz.hai@gmail.com
מחוז תל אביב, טל תמיר tal.muma@gmail.com
מחוז מרכז וגיל הרך, ליאת פלס liatpeles@gmail.com
מחוז דרום, רחל יפרח-תורג'מן y.racheli5@gmail.com
מחוז צפון, עדי גולן adi5343@gmail.com
מחוז חיפה, מרווה קאסום marwa1978@gmail.com
מגזר ערבי, מרווה קאסום marwa1978@gmail.com
מדריכה ארצית, סמדר גלעד smadargilad1@gmail.com

אולי תתעניינו גם ב...

דבר הממונה
"כדי להיות בעלות חזון אמתי, עלינו לנטוע את דמיוננו בקרקע המציאות המוצקה, ובאותה העת לאחוז בדמיוננו אפשרויות החורגות ממציאות זו" (בל הוקס)
הוראה רגישת מגדר
"אני רוצה לחיות בעולם שבו גברים ונשים אינם מוגבלים על-ידי תפקידי מגדר" (צ'יממנדה נגוזי אדיצ'ה)
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.