דלג אל

הצהרת נגישות

מאפיינים

הגן העתידי:
למידה במרחבי חיים, קהילתיות, ידע תהליכי, יזמות ויצרנות
סביבות למידה:
כל הגן, מחוץ לגן

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים, חינוך סביבתי

אודות הפעילות

חינוך סביבתי הוא אחד מאתגרי המאה ה-21 וחשוב להתחיל בו כבר בגן הילדים. כחלק מהחינוך סביבתי נדאג לסביבה איכותית ובריאה לילדי הגן. בסרטון נראה חלק מהמאפיינים של גנים ירוקים המנהלים אורח חיים של גן ירוק. נראה ילדים משחקים בחצרות שיש בהם מרחבים טבעיים, פעילות חוץ כיתתית עשירה ומגוונת שהיא משמעותית לילדים, פעילות במרחבים קהילתיים, משחק בחומרים טבעיים גם בחצר וגם בתוך הגן ודאגה לבעלי חיים.

האגף לחינוך הגיל הרך, במינהל הפדגוגי משרד החינוך, והמשרד להגנת הסביבה פועלים לקידום החינוך הסביבתי כחלק מחינוך לערכי סביבה לאיכות חיים ולאקלים החינוכי בגן הילדים. מטרת הפעולה היא לטפח מערכת עמדות חיוביות כלפי הסביבה האנושית והפיזית בהווה ובעתיד.


חינוך סביבתי הוא אחד מאתגרי המאה ה-21 וחשוב להתחיל בו כבר בגן הילדים. כחלק מהחינוך סביבתי נדאג לסביבה איכותית ובריאה לילדי הגן. נטפח צמחים בחצר ובגן- הצמחייה מפחיתה זיהום האוויר וקרינה. נשלב תכניות חוץ כיתתיות בחצר הגן ומחוצה לה. נפחית רעש סביבתי ונאפשר לילדי הגן סדר יום רגוע במרחב נעים. כל אלה יתרמו לבריאות ולחוסן של ילדי הגן.


נקדם בגן תרבות צריכה של "עשה בעצמך" באופן חוויתי, בגינון, בהכנה ושימור של מזון, מלאכות יד ועוד.
היבט המגוון הביולוגי המקומי יתבטא השנה דרך עולם החרקים.


כדי שהילדים יהיו בריאים, חשוב לאפשר להם לשהות בחוץ, לנוע במרחבים פתוחים, לשחק ולהשתובב.

השהייה בחוץ גם מקרבת אותם לסביבה ומטפחת הבנה עמוקה והיכרות עם מערכות אקולוגיות.

המבוגרים ידאגו לסביבה בריאה ונאותה עבור הילדים והילדים יכירו אחריות סביבתית.


נאפשר לילדי גן בעיר ובכל ישוב להיות יותר בחצר, לשחק וליצור עם חומרים טבעיים: עם חול, אדמה ומים, עלים וענפים בחצרות טבע. נטייל עם ילדי הגן בסביבה הקרובה ובחצר הגן, כדי שיוכלו להתפעל מנופי הטבע, מבתי גידול טבעיים, לאהוב ולהכיר את בעלי החיים בסביבה הקרובה, את הצמחים- הפרחים והעצים.

ביחד נקדם ערכי חמלה לבעלי חיים - לחתול, עכבר ונמלה; ערכים סביבתיים של אהבת הארץ ולנופיה הייחודיים.
כדי ליצור זיקה לשכונה ולהכיר את הערך של מקום ציבורי מטופח למען התושבים, מומלץ לאמץ אתר קרוב ולבקר בו לעיתים קרובות. האתר יכול להיות חורשה, גינה קהילתית, גינת משחקים, שדרה וכד', סביבה ציבורית סמוכה לגן.
ניתן לערוך באתר המאומץ פיקניק שילדי הגן הכינו, לצייר בו, לצלם, לשחק במשחקים של פעם ועוד.

מתוך: חינוך סביבתי בגן הילדים

אולי תתעניינו גם ב...

טרום אוריגמטרייה
הרצאה לגננות העוסקת בלימוד גאומטרייה בגן הילדים באמצעות קיפולי נייר
תפיסת הזמן אצל הילד בגן
מהם ההיבטים העיקריים בהתפתחות מושג הזמן ובאיזה אופן תורם השיח בגן להתפתחות זו? על כך ועוד בהרצאתה של פרופסור חוה תובל
עקרונות למפגש חוזר עם ספר
בסרטון זה נצפה ב ד"ר צביה ולדן, בלשנית התפתחותית, משוחחת עם מדריכות על עקרונות למפגש חוזר עם ספר. בשיחה מתיחסת ד"ר ולדן לשיח עם ילדים סביב הספר "המלחמה האדיר...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.