דלג אל

הצהרת נגישות

מציאות ודמיון: קורס ראשון בפילוסופיה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פילוסופיה
מסגרות חינוכיות:
כיתות מחוננים
שלבי חינוך:
חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
גדי איתי
שפה:
עברית

קורס קצר בפילוסופיה העוסק בדוגמאות דמיוניות וביכולתן ללמדנו על המציאות

מאז אפלטון והשימוש שעשה במשלים כדי להציג את תפיסתו הפילוסופית, פילוסופים משתמשים בטיעוניהם בדוגמאות דמיוניות, במשלים ובתיאורי מציאות מדומה. בפילוסופיה המודרנית התפתחה החשיבה על הגבול בין מציאות למציאות מדומה והשימוש במציאות מדומה ככלי להבנה פילוסופית או כמרכיב בטיעונים פילוסופיים.
הקורס מספק טעימות של טיעונים פילוסופיים שכולם עוסקים בגבול בין מציאות או דמיון או עושים שימוש במצבים דמיוניים כדי לבסס טיעונים בתחומי האתיקה, הפילוסופיה הפוליטית ותורת ההכרה. הקורס אינו מבוא שיטתי לפילוסופיה אלא מעין ארוחת טעימות ומטרתו לעורר את רצונם של התלמידים ללמוד פילוסופיה לימוד שיטתי. הקורס ניתן במחנה יאס"א בקיץ 2012 לתלמידי מגמת מדעי הרוח. הנושא המשותף לתלמידי המגמה היה "ספרות פנטזיה". לצד קורס זה ניתנו עוד שני קורסים שעסקו בהיבטים ספרותיים ופסיכולוגיים של פנטזיה וספרות פנטזיה.

מבנה הקורס
א. שיעור ראשון – טיעון השד המתעתע של דקארט (דפי עזר: דבר אחד בטוח, שאלות צפייה לסרט מטריקס)
ב. שיעור שני – דוגמאות פנטסטיות באתיקה (דפי עזר: דוגמאות)
ג. שיעור שלישי – משל המערה של אפלטון
ד. שיעור רביעי – אוטופיה של מור ומסעות גוליבר של סוויפט
ה. שיעור חמישי – דילמת האסיר והמצב הטבעי של הובס
ו.  שיעור סיכום – פנטזיה ומציאות
הרחבות אפשריות לקורס: דוגמאות מפורסמות בפילוסופיה של הלשון – החדר הסיני, הכפיל, משחקי השפה של ויטגנשטיין.


הקורס נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

ועוד על הממוצע
הסתכלות איכותית על הממוצע: שילוב נושא הממוצע עם מספרים זוגיים ואי-זוגיים, עם חישוב שטחי משולשים והיכרות עם ממוצע משוקלל
חידת הנר הבוער
כיצד נוכל למדוד זמן ומסה בעזרת נר ואף ליצור באמצעותו מכשירי מדידה?
עשרת הדיברות
מה כבר יש לשאול על עשרת הדיברות?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.