דלג אל

הצהרת נגישות

השאלה הקשה ביותר קודם

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה
מסגרות חינוכיות:
המחונן והמצטיין במסגרת ההטרוגנית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
שרה גולן, דגנית קוקווקא
שפה:
עברית

מיפוי קל ומהיר של ידע והבנה בתחילת השיעור פוטרת תלמידים מחוננים ומצטיינים מחזרה ותרגול מיותרים ומאפשרת להם זמן ללמידה עצמאית

תלמידים בעלי סקרנות ויכולות גבוהות לעיתים בקיאים מאוד בחומר הנלמד בכיתה. כתוצאה מכך הם משתעממים בשיעור, ולפעמים אפילו מפריעים למהלך התקין של ההוראה.

מה אפשר לעשות?
אפשר לתת לתלמידים השולטים במיומנויות ובתכנים הנלמדים בשיעור 'להרוויח' זמן ללמידה עצמית על ידי אסטרטגיית "השאלה הקשה ביותר קודם".

למי מיועדת האסטרטגיה?
לכל תלמיד הרוצה לנסות 'להרוויח' זמן ללמידה עצמית במהלך השיעור.
מומלץ להשאיר זאת לשיקול דעתם של התלמידים עצמם. תלמידים מסוימים עשויים להפתיע אתכם בידע שרכשו בתחום עניין שלהם שלא ידעתם עליו.

מה נדרש מהמורה?
המורה יכין מראש שאלה אחת או שתיים המשקפת שליטה בתכנים ובמיומנויות שיילמדו בשיעור. בכידי להקל על הבדיקה הכינו שאלות סגורות עם מחוון לבדיקה עצמית.
המורה יספק משאבים ללמידה עצמית בכיתה – פינת עבודה, מחשבים ניידים, ספרי קריאה, משימות אתגר לבחירה. ראו הצעות בפריט "מרחב מזמן למידה עצמאית בכיתה"

מה נדרש מהתלמידים?
התלמידים נדרשים לבדוק בעצמם מול המחוון מהי התשובה הנכונה. אם צדקו, יוכלו להרוויח זמן ללמידה עצמית. אם טעו, עליהם לחזור ללמידה עם הכיתה.
התלמידים נדרשים לעבוד בשקט ולא להפריע למהלך השיעור.

מה יעשו התלמידים עם הזמן שהרוויחו?
תלמידים שהרוויחו זמן לעבודה עצמית יכולים לבחור במה לעסוק – לעבוד על פרויקט אישי, לפתור עוד שאלות קשות או להציע הצעות משלהם.

האם התלמידים לא יפריעו למורה במהלך השיעור?
מומלץ לערוך עם התלמידים הסכם לעבודה עצמית.
מומלץ לסכם מראש עם התלמידים כמה פעמים מותר להם לגשת למורה לשאול שאלות ומתי.
מומלץ לקבוע נקודות זמן לפגישות אישיות כדי לתת לתלמידים משוב והערכה על המשימות שמילאו במהלך השיעור.
אם התלמידים בחרו לבצע פרויקט, יש להביא בחשבון שתלמידים רבים זקוקים לעזרה בתכנון הפרויקט ובתכנון לוח הזמנים.
אפשר לתת לתלמידים אלו מענה במסגרת שיעורים פרטניים.

המדריך נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אפשר להתמחות בשיטה במסגרת השתלמות מיקרוקרדיטציה "השאלה הקשה קודם"

השתלמות מיקרוקרדיטציה "השאלה הקשה קודם"

אולי תתעניינו גם ב...

צילמתם? הבנתם! צילום מסורת ומודרנה ברחובות ירושלים
מתי כדאי לשלוח תלמידים לצלם מושג גדול ואיך העמיקו צילומי "מסורת" ו"מודרנה" ברחובות ירושלים את הנושא השנתי בהיסטוריה
למידה מבוססת קהילה - כנס מורים בלילה
אסטרונומיה לקהל הרחב, פלייליסט (רשימת השמעה) משפחתי, משחק ניווט קבוצתי וקהילת תומכי למידה צעירים – פעילויות של מורי מחוננים בתקופת הקורונה
סרטון מנהלים - כנס גוונים של מצויינות
להראות ולהציג מענים מוצלחים אשר מותאמים לתלמידים מחוננים ומצטיינים שקורים בבתי הספר, מתוך נקודות מבט שונות של מנהל או מורה מוביל, תלמיד או הורה שמספרים על כך.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.