דלג אל

הצהרת נגישות

מבוא לפילוסופיה של החינוך

לקטלוג הקורסים
תחום דעת:
חינוך, פילוסופיה
סוג הקורס:
מלווה למידה
מוכר לבגרות:
לא
שפה:
עברית
שכבות גיל:
ט, י, יא, יב
פלטפורמה:
קמפוס IL
משך הקורס:
כ-12 שבועות | 3-2 שעות שבועיות
פותח ע"י:
מכללת סמינר הקיבוצים

תיאור הקורס

מבוא לפילוסופיה של החינוך
מרצה: יובל איתן ופרופ' נמרוד אלוני

הקורס "מבוא לפילוסופיה של החינוך" של מכללת סמינר הקיבוצים מבקש לזמן ללומדים תשתיות ידע בהגות החינוכית לאורך הדורות ולטפח חשיבה מושכלת, ערכית וביקורתית בקרב אזרחים בחברה המודרנית בכלל ואנשי חינוך בפרט. נבחן יחד תפיסות שונות של טבע האדם, מגוון השקפות עולם, סולמות ערכים, אידיאלים חינוכיים, דפוסי אופי רצויים ואת התמורות הנדרשות לשם צמצום הפער בין החברה המצויה לחברה הראויה.
הקורס פותח שער למסורות הדעת והדיון בתחום מחשבת החינוך. נכיר את ההוגים המרכזיים והסוגיות המרכזיות בתחום הפילוסופיה של החינוך. אגב כך נפתח גישה ביקורתית לחיים בכלל ולחינוך בפרט, נטפח השקפת עולם חינוכית, נבחן דגמים של אנושיות במיטבה – והכול מתוך דבקות באידיאלים המאתגרים של האמת, ההיגיון וההגינות.
הקורס שם דגש על תפיסת האדם בהיותו מעצב פעיל של גורלו ועל המחנך בהיותו גורם מכריע בקביעת מטרות החינוך ומימושן. רוח הדברים והמטלות המשולבות בקורס מכוונות לעודד אתכם לחשוב חשיבה עצמאית ולגבש עמדות משלכם; לסגל לעצמכם את נקודת הראות הפילוסופית שעניינה מצד אחד להעשיר את החיים ביסודות של אמת, צדק ויופי, ומצד שני להקפיד על מודעות רפלקטיבית וביקורתית בכל הנוגע למשמעותם, לתקפותם ולערכם של הדברים.
הקורס בנוי משלושה מרכיבים מרכזים היוצרים את חוויית הלימוד:
המרכיב הראשון הוא בעל אופי אנליטי-מושגי העוסק כמפורט להלן:
(א) בהבחנה של המעשה החינוכי מדרכי השפעה אחרות כגון הוראה, אינדוקטרינציה, סוציאליזציה, הכשרה מקצועית ותעמולה; (ב) בהבחנת הפילוסופיה החינוכית מתחומי הסוציולוגיה של החינוך והפסיכולוגיה של החינוך; (ג) בהבחנת השיח התיאורי-ניטרלי מהשיח הנורמטיבי-שיפוטי; (ד) בהבחנת ההגות האקדמית הפילוסופית מחשיבה מיתולוגית, דתית, אידאולוגית ומדעית-אמפירית.
המרכיב השני עוסק בהגות הפילוסופית, האתית והחינוכית של הבולטים בהוגי החינוך בהיסטוריה של התרבות המערבית, מסוקרטס ועד ההוגים של ימינו. הדיונים מעוגנים בטקסטים של ההוגים השונים, מחוברים להקשר ההיסטורי ורלוונטיים לחברה שאנחנו חיים בה – הן במובנים החברתיים-תרבותיים הן במובנים של יישומים חינוכיים בפרקטיקות עכשוויות.
המרכיב השלישי של הקורס הוא סוגיות מרכזיות בחינוך בן זמננו כגון אתיקה מקצועית וחינוך מוסרי, פיתוח חינוכי באמצעות האומנויות ומגמות עכשוויות בחינוך ההומניסטי.
אופן הלמידה בקורס:
הלמידה בקורס היא למידה פעילה. כל יחידת לימוד מכוונת אל מטלה, פעילות או דיון בקהילת הלומדים שאליהם תגיעו בעקבות הרצאות קצרות, טקסטים ממקורות שונים ומגוונים וסרטונים מלווים. תהליך הלמידה ידרוש מכם כישורי חשיבה, רגישות, דמיון, ביקורת, פרשנות ואמפתיה – שהם ממילא הכישורים הנחוצים לעבודתו של המורה וגם לכל אדם בחברה המודרנית.
למי מיועד הקורס?
הקורס נוצר בעבור קהילת המורים בכל תחומי הדעת ורמות ההשכלה, אך מתאים גם לכל מי שמעוניין לסגל לעצמו את הכלים של החשיבה הפילוסופית. אתם מוזמנים להצטרף אלינו במסע המרתק של המחשבה.

אולי תתעניינו גם ב...

ביואתיקה – מה נכון וראוי לעשות בטיפול ובמחקר רפואי
האם נכון להמשיך לטפל באלפי פליטים סורים ובפצועי מדינת אויב? האם ייתכן שייערכו ניסויים בחיילי צה״ל ללא הסכמה? האם הורים רשאים למנוע טיפול מילדם על רקע האמונה ...
סימנים חיוניים: להבין מה גוף האדם מנסה להגיד לנו
לגוף ישנם סימנים חיוניים – קצב הלב, לחץ הדם, טמפרטורת הגוף, קצב הנשימה והכאב. כל אלו מעבירים מידע חשוב על המצב הפיזיולוגי של גוף האדם. בקורס שישה חלקים ובהם ...
שלדים בארון – מסע בזמן בעקבות האבולוציה של בעלי החוליות
כיצד החולייתנים התפתחו זה מזה? מהן התכונות שאפשרו לחלק מהמינים לשרוד את הברירה הטבעית? הקורס הדיגיטלי הראשון הסוקר אבולוציונית את בעלי החוליות מראשית הופעתם ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.