דלג אל

הצהרת נגישות

נביא – מלכים א ו-ב – בקיאות

נביא – מלכים א ו-ב – בקיאות

ספר מלכים מתאר כארבע מאות שנות שלטון מלוכה, התקופה הארוכה ביותר בתולדות עם ישראל שבה היה העם ריבון בארצו. הספר פותח בתיאור מלכות שלמה בתפארתה, מלכות המבורכת בשלום ובשגשוג רוחני וחומרי. עם מות שלמה נחלקת הממלכה לשתי ממלכות – ממלכת ישראל וממלכת יהודה. בתי המלוכה בישראל מתחלפים אך בית המלוכה בממלכת יהודה נשאר קבוע, ומלך יהודה הוא תמיד צאצא לבית דוד. בין שתי ממלכות אלו שוררים לעיתים יחסי שלום ושיתוף פעולה ולעיתים יחסי מלחמה.

המלכים בשתי הממלכות מוערכים בספר על פי מידת נאמנותם לאלוקי ישראל ולמצוותיו. הצלחתם או אי הצלחתם קשורה בחטאיהם או בחטאי אבותיהם, המלכים שקדמו להם. בספר מלכים מתגשמות הברכות והקללות כפי שהופיעו בספרי התורה. הליכה בדרך ה' מביאה לשגשוג ולברכה, ונטישת דרך ה' מביאה לאבדון ולחורבן.

בספר מוזכרים נביאים שונים העומדים לצידם של המלכים, מייעצים להם או מתעמתים עימם לפי הנסיבות. בנביאים נזכיר את אליהו, אלישע ואת ישעיהו.
בספר מוזכרים גם עמי האזור ויחסיהם עם ממלכת ישראל, כמו גם עמים רחוקים יותר, בעיקר אשור ובבל המשפיעים על הנעשה באזור.

הספר מתאר את קורות שתי הממלכות עד לחורבנן. מלכות ישראל נחרבת בידי האשורים בשנת 722 לפני הספירה, ומלכות ישראל נחרבת כעבור כ-140 שנה בשנת 586 לפני הספירה בידי הבבלים. הספר מסתיים בתיאור של שיפור תנאי מאסרו של יהויכין מלך יהודה שהוגלה לבבל ומעורר ציפייה ותקווה לבאות – שיבת ישראל לארצו ולעצמאותו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

עקרונות בהוראת בקיאות בספר מלכים – נושאי רוחב

הוראת בקיאות ספר מלכים – הנחות יסוד
  • בספר מלכים שזורים עקרונות מחשבתיים ואמוניים רבים הקשורים בקשר ישיר בקיום ההיסטורי של עם ישראל בארצו, בהובלת המלכים המנהיגים אותו.
  • לימוד הבקיאות מזמן מפגש מתמיד עם עקרונות אלו ותורם להפנמתם.
  • הדגשת רעיונות אלו במהלך הלימוד מסייעת להבנת הספר, ובעיקר להבנת משמעותו בבחינת נבואה שנצרכה לדורות.
  • לימוד הספר בימינו, עת זכינו לשוב לארצנו ולחיות בה תחת שלטון יהודי, מזמן מפגש משמעותי ופורה בין עבר להווה.
  • הוראת תנ"ך בכלל, והוראת בקיאות בפרט, דורשת מן המורה המלמד בקיאות בספר הנלמד כבר משלבי ההוראה הראשונים על מנת שיוכל להלך קדימה ואחורה בספר, לקשר בקשר סיבתי ורעיוני בין האירועים שונים ולהבין את העקרונות המנחים את הספר.
    הוראת בקיאות אינה פותרת את המורה המלמד מהיכרות מעמיקה עם תכני הספר הנלמד.
  • בהוראת בקיאות יש לחזור על העקרונות החורזים את הספר, ומבססים את מבנהו, ולהדגיש אותם.

  • להלן פירוט של כל אחד מנושאי הרוחב. לרשותכם גם קובץ להדפסה ובו מוצגים נושאי הרוחב כולם.
עיקרון הסיבתיות הכפולה

הסיבתיות הכפולה, בשונה מנושאי הרוחב, היא עקרון דתי אמוני, השזור בספר מלכים ובתנ״ך כולו. על פי עקרון זה האירועים בעולם מתרחשים בהתאם לידו המכוונת של ה׳ מחד, ומאידך הם תוצר של פעילות אנושית המושתת על בחירה חופשית. כך לכל התרחשות יש מניע אלוקי ומניע "ארצי".
דוגמה מובהקת לכך נמצא בסיפור פילוג הממלכה. הפילוג אירע כעונש מאת ה' על חטאי שלמה מחד, ומאידך הוא נגרם בשל הנהגתו הכושלת של רחבעם. לאחר תיאור התנהגותו הכושלת הגוררת את תגובת העם מוסיף הכתוב: "וְלֹא-שָׁמַע הַמֶּלֶךְ, אֶל-הָעָם: כִּי-הָיְתָה סִבָּה, מֵעִם יְהוָה, לְמַעַן הָקִים אֶת-דְּבָרוֹ אֲשֶׁר דִּבֶּר ה׳ בְּיַד אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי, אֶל-יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט" (מלכים א, יב, טו).
במקרה זה נוכל לומר שרעיון הסיבתיות הכפולה בא לידי ביטוי בנושא רוחב של ׳מנהיג ומנהיגות׳. כאמור, עיקרון זה בא לידי ביטוי בכל אחד מנושאי הרוחב השזורים בספר: מצב מדיני- מצב רוחני, ׳פילוג הממלכה׳ ועוד.

מנהיג ומנהיגות

מנהיג הוא האיש העומד בראש העם ובידו ניתן הכוח להוביל את העם לפסגות או חלילה לדרדר אותו לתהומות. התנהלותם של אבות האומה הציבה את תשתית ההנהגה בישראל, וראשון המנהיגים ואולי הבכיר שבהם הוא משה. המלוכה הוא אחד מדגמי המנהיגות המקובלים והמצויים במקרא (שופטים, זקנים, כהנים וכו'). ספר מלכים משרטט את דמותם של המלכים כמנהיגים שזכו ללגיטימציה אלוקית, ומודד אותם לפי אמת המידה הקובעת אם עשו הישר בעיני ה' אם לאו. עיון בפועלם של המלכים ומנהיגים נוספים בספר, והיכרות עם פרשנות מדרשי חז"ל, מאפשרת התבוננות בדמותם המורכבת, בדרך קבלת ההחלטות שלהם ובמשמעות החלטותיהם לדורם ולדורות הבאים.
ספר מלכים והיכרות עם מגוון המנהיגים שבו מזמן לנו דיון באחריות המוטלת על מנהיג, בתכונות הנדרשות להצלחתו, בגורמים המשפיעים על דמותו והנהגתו ועוד.

בית המקדש

בית המקדש נבנה בפתחו של ספר מלכים ונחרב בסופו. בכך מסמל המקדש את החזון הגדול מחד ואת השבר הנורא מאידך.
המקדש, בהיותו אחד ויחיד, מוביל להשרשת אמונת הייחוד, מהווה מרכז רוחני לעם ובכחו לאחד את העם סביב עבודת ה'. מכיוון שעל פי החלטת ה׳ המקדש ממשיך להתקיים בנחלת יהודה, ירבעם ומלכי ישראל הבאים אחריו חוששים מעצמתו של המקדש ומציבים לו אלטרנטיבה. הניתוק של ממלכת ישראל מן המקדש בירושלים הוא בעוכריהן של שתי הממלכות וגורם לאיבה ואף למלחמה ביניהן.
בתוך ממלכת יהודה, היחס למקדש לובש ופושט צורה לאורך הספר. יש מלכים המפארים ומשפצים אותו ואחרים המרוקנים אותו מתכולתו. יש המכניסים בו מרכיבים זרים ויש המטהרים אותו. כך מהווה המקדש תמונת מראה למצבו של העם עד לחורבנו.
תפקידו של בית המקדש בספר מלכים מזמן לנו דיון על משמעותו של הבית שאליו אנחנו כוספים ועל בניינו אנחנו מתפללים מדי יום.

מלך ונביא

פניית העם לשמואל הנביא הובילה להקמת מוסד המלוכה בישראל. בידי המלך הופקדו סמכויות הנהגה רחבות, אך הוא כפוף למשפט התורה והוא אמור לזכור בכל עת את מלך מלכי המלכים שמעליו. סיפורם של מלכי ישראל הוא פעמים רבות סיפור על מאבק בין מלך בשר ודם למלכו של עולם.
בספר מלכים נוכחים נביאים שדפוסי פעולתם שונים. תפקידם של הנביאים לסוגיהם בספר מלכים הוא להביא את דבר ה' למלך. מבחינה זו משמש הנביא מעין "מבקר המדינה", מבקר בלתי תלוי המבקר ללא משוא פנים את המלך על התנהגותו. תפקיד נוסף של הנביא בספר הוא להמליך מלכים בתחילת שושלות, ולעודד מהפכות להסרת מלכים מכסאם.
לאור האמור לעיל מתברר מקורם של העימותים בין מלך לנביא לאורכו של ספר מלכים.
ספר מלכים מפגיש אותנו עם מציאות שבה נוכח דבר ה' בעולם באמצעות נביאו. מחד מעורר הספר שאיפה לחידוש קשר זה, מאידך מלמד הספר שנוכחות דבר ה' בעולם דורשת היענות של מצד האדם. ספר מלכים מתאר מצבים בהם המלך ועמו סירבו לשמוע לדבר ה'.
סוגיית מלך ונביא בספר מלכים חשובה ביותר להבנת ספרי נביאים אחרונים.

ישראל והעמים

עם ישראל חי ופועל בהיסטוריה בין העמים הסובבים אותו כעם ה'. אלוקיו, בורא העולם, משגיח ומנהל את עולמו בצדק וברחמים ותובע תביעות מוסריות מעמו ומן העולם כולו.
קשריו של עם ישראל עם העמים הסובבים אותו משפיעים במידה רבה על מצבו הדתי הרוחני והמדיני. מיקומה הגיאוגרפי של ארץ ישראל בתווך בין המעצמה המצרית למעצמות הצפון – ארם, אשור ובבל (וגם צור וצידון) מוביל פעמים רבות למעורבות מרצון או מאונס בסכסוכים שביניהם. הדיפלומטיה – קשרי הנישואין בין בתי מלוכה והמסחר עם העמים הסובבים אותו, משפיעים גם הם על מצבו הדתי והמדיני. ההבנה שמלך מלכי המלכים מנהל את העולם הרחב והבינלאומי, וכן שלהכרעות פוליטיות משמעות רוחנית ודתית עולה מתוך פרקי הספר.
ספר מלכים מפגיש אותנו עם התמודדות פוליטית והשפעותיה הרוחניות ומזמן לנו להרהר בעבר ובהווה כעם החי בארצו ומתמודד עם העמים שסביבו. הריבונות של עם ישראל כממלכת ישראל או על שתי ממלכותיו, נבחנת ביחסה לעמים במרחב הקרוב והרחוק. בימי שלמה נציגי עמים מגיעים לארץ כדי ללמוד מחוכמת שלמה (במיוחד מלכת שבא), ובסוף הספר, תהליך הפוך עם ישראל כולה ומתפזר בעמים.

עם ישראל אחדות ופילוג

ספר מלכים פותח בתיאור ממלכת שלמה המאוחדת והגדולה. עם מותו של שלמה מגיע השבר הגדול של הפילוג שנמשך על לחורבן ממלכת ישראל וגלות עשרת השבטים, ובמובן מסוים עד היום.
הפילוג שהחל בימי רחבעם, הופך לעוינות בין הממלכות עד כדי מלחמות אחים ביניהן תוך עירוב עמים זרים. לרוב, הובילו המלחמות להחלשתן של הממלכות. לעיתים ניתן לראות בספר מלכים שיתוף פעולה בין הממלכות, שממלכת ישראל היא הדומיננטית.
הספר מפגיש אותנו עם תקופות של פילוג ומלחמה בתוך העם ובכך מזמן התבוננות בחשיבותה של האחדות הלאומית באמצעות דוגמאות של שיתוף פעולה בין הממלכות ולחילופין באמצעות הצבעה על האסון הגדול עד כדי מלחמת אחים שטומן הפיצול בתוכו.

מצב רוחני – מצב מדיני: יד ה' ודרכי פעולתה בהיסטוריה

ספר מלכים מודד את המלכים באמצעות קנה המידה של הליכה בדרך ה' – עשה הישר או הרע בעיני ה'. הצלחתו של המלך לא נמדדת בהיבט הביטחוני, הכלכלי או המדיני אלא בהיבט הרוחני. לאורך הספר עבודת ה' מהווה תנאי בסיסי לקיומה של הממלכה.
עם זאת כאשר בוחנים את היחס בין המצב הדתי של המלך והעם לבין המצב המדיני עולה תמונה מורכבת:
ימי שלמה בהם פותח הספר מתארים ימי שיא רוחני ומדיני. ירידה במצב הרוחני גוררת אחריה גם פגיעה מדינית. עם זאת במהלך הספר ניתן לגלות שלא תמיד קיים יחס ישיר בין המצב הרוחני למצב המדיני. אדרבא, לעיתים ימי השפל הרוחני מלווים לעיתים בהצלחה מדינית. מסקנה זו מציבה בפנינו אתגר אמוני מורכב ומזמנת דיון בנושאי שכר ועונש ברמה הפרטית והלאומית. ספר מלכים נותן מפתח להבנת השגחת ה׳ בהיסטוריה. יש רקע חיצוני של תהפוכות פוליטיות, התעסקויות דיפלומטיות ונסיבות היסטוריות שונות ומגוונות. ניתן להציג הסברים היסטוריים רציונליים לשינויים במהלכי ההיסטוריה, אבל מתחת לפני השטח, פועלת בסמוי ובגלוי יד ה׳ המכוונת. במובן זה ניתן לדבר העיקרון המחשבתי של ׳סיבתיות כפולה׳ – סיבתיות היסטורית חיצונית ויד ה׳ הפועלות בפנימיותן של התופעות.

לימוד בקיאות בספר מלכים. יחידה 1 - מלכות שלמה
לימוד בקיאות בספר מלכים. יחידה 1 - מלכות שלמה
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים א-יא בספר מלכים א.
ביחידה חמישה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים- יחידה 2- פילוג הממלכה
לימוד בקיאות בספר מלכים- יחידה 2- פילוג הממלכה
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים יב-טז בספר מלכים א.
ביחידה ארבעה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 3- אליהו ואחאב
לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 3- אליהו ואחאב
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד מפרק יז בספר מלכים א ועד פרק ב בספר מלכים ב.
ביחידה חמישה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 4- פרקי אלישע
לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 4- פרקי אלישע
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים ב-ח בספר מלכים ב.
ביחידה שלושה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 5 - מהפכות ותמורות
לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 5 - מהפכות ותמורות
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים ט-טו, פסוק ז בספר מלכים ב.
ביחידה שלושה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 6 - הכיבוש האשורי
לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 6 - הכיבוש האשורי
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים ט"ו-כ' בספר מלכים ב.
ביחידה חמישה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
הידע בשיעור - מיועד למורה, ומטרתו להקנות הבנה של הרקע והמשמעות של תוכן הכתובים, ויש בו הרחבה מעבר למה שניתן להספיק בשיעור שמוגבל לזמן קצר. מומלץ למורה לעיין בהפניות למאמרים.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 7 - הכיבוש הבבלי והחורבן
לימוד בקיאות בספר מלכים יחידה 7 - הכיבוש הבבלי והחורבן
תחומי דעת: תנ"ך חמ"ד

ביחידה זו נלמד פרקים כ"א-כ"ה בספר מלכים ב.
ביחידה חמישה שיעורים. כל שיעור שווה ערך לכ- 45 דקות.
שימו לב, שישנם פריטי הוראה שבהם משימות לתלמידים. תוכלו ליצא אותם כדף עבודה או לאפשר לתלמידים לעבוד באופן מקוון.
להרחבה והעשרה - תוכלו לעיין ביחידת הבקיאות המקוונות לספר מלכים, המיועדת ללמידה עצמית של התלמידים.

חזרה לראש הדף

פרקי אליהו – למידה בשיטת מוּק (MOOC)

מלכים א

מכללת הרצוג פיתחה קורס מקוון ללימוד פרקי אליהו בשיטת מוּק (MOOC). הקורס יכול להתאים לבתי הספר השונים של החמ"ד מתוך התאמה לאוכלוסיית התלמידים ולהשקפת עולמו של בית הספר

מורים יקרים,
עיינתם בחומר ואתם רוצים להעיר ולהאיר? אנא שלחו לנו מייל ואנו נבדוק ונשיב.
בברכה
צוות תנ"ך חמ"ד

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

עולים חדשים
העולים החדשים נפגשים בחלקם לראשונה עם ספר הספרים. המשימה המוטלת עלינו היא להשלים את הידע החסר להם, להקנות להם כלים ללימוד תנ"ך ולעורר את אהבתם ללימוד התנ"ך.
חומש במדבר
בספר מתוארים משברים רבים הקשורים בקשיים שחווה העם בשנותיו במדבר. במהלך משברים אלו מנהיגותו של משה באה לידי ביטוי. בסוף הספר מתחילה ההיערכות לכניסה לארץ – נחל...
יונה, תהילים
סיפורו של יונה הנביא עוסק בדילמה של נביא המתמודד עם קושי לממש את שליחותו הנבואית.ספר תהילים הוא ספר התפילות הארוך בספרי התנ""ך (מאה וחמישים פרקים). הוא כולל ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.