דלג אל

הצהרת נגישות

שינויי האקלים ומערכות אקולוגיות

שינויי האקלים ומערכות אקולוגיות

בשנים האחרונות חלה עלייה של ממש בהתחממות כדור הארץ ובתופעות אקלימיות קיצוניות בעולם. מקובל על רוב המדענים כי העלייה בכמות הפחמן הדו חמצני הנפלט לסביבה היא מהגורמים להתחממות הגלובלית ולנזקים הנלווים לה, וכי הפעילות האנושית משפיעה מאוד על שינויים אלו. לעליית הטמפרטורה השלכות על רוב המערכות האקולוגיות הימיות. בניסיון לצמצם את הנזקים הנגרמים על ידי פעילויות של האדם יש היערכות בין לאומית והיערכות לאומית. בד בבד נודעת חשיבות גם להתנהגות של כל פרט ופרט אשר יכולה לצמצם ולוּ במעט את טביעת הרגל הפחמנית ואת כמויות הגזים הנפלטים לאטמוספרה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

מה בתוכנית הלימודים?

האדם משפיע על סביבתו ומשנה אותה. האדם משפיע על תהליך האבולוציה של מינים. מעורבות האדם בטבע מעוררת בעיות ודילמות חברתיות ואתיות.

מפרט תכנים

פעילות לתועלת האדם, המחיר הסביבתי: זיהום ודלדול משאבים, הרס בתי גידול, הכחדת מינים וכניסת מינים פולשים. דרכים להקטנת המחיר הסביבתי: צמצום צריכת משאבים, חקיקה סביבתית, חינוך והסברה. השפעה על מגוון המינים בטבע: שימור מינים, הכחדת מינים, ביטול מחסומים גיאוגרפיים, מינים פולשים. דילמות הקשורות לשמירת הסביבה: שימור לעומת פיתוח , עלות תועלת מול שיקולים אתיים

מונחים ומושגים נוספים

אפקט החממה, דלדול האוזון, הרס בתי גידול, זיהום אוויר, זיהום מים, זיהום קרקע, מינים בסכנת הכחדה, מינים פולשים, הכחדת מינים, הכנסת מינים, טביעת רגל אקולוגית, מחסומים גאוגרפיים, קיימות, (sustainability).

מבוא לשינוי האקלים
מבוא לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו נועדה לתת לתלמידים רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בתופעות הממחישות את שינויי האקלים ונכיר את תוצא (אפקט) החממה ואת השפעתו על ההתחממות הגלובלית. נלמד על הגורמים להתחממות הגלובלית ונכיר את התחזיות הצפויות על פי מודלים לחיזוי אקלים, את המחלוקת סביב פרשנות הנתונים המדעיים והקשר בין פעילות האדם לשינויי אקלים. נעסוק בהיבטים מוסריים הקשורים לאחריות לפליטות גזי החממה ולסוגיות של צדק סביבתי בנושא, בפתרונות לשינויי האקלים ובקידום פעילויות לצמצום שינויי האקלים שבתחום השפעתם האישית של התלמידים. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי רגשות וחששות. בשיעורים לא נדגיש את התרחיש הגרוע ביותר אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית: יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות.

השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
השפעות שינוי האקלים על הטבע ועל החברה
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי. ביחידה זו נעסוק בחשיבות המערכות הטבעיות והמגוון הביולוגי לאדם ונחשף להשפעות של שינויי האקלים ‎(כגון שינויים בתפוצת בעלי חיים ובנדידה, השפעה על החמצת האוקיינוסים, הלבנת שוניות אלמוגים) ולהשפעות אחרות של האדם על המערכות הטבעיות (אובדן בתי גידול, זיהום, ציד וכו'). נעסוק בהשפעות שינויי האקלים על בריאות האדם, על הביטחון התזונתי ועל המחסור במים ונבין איך כלל הגורמים - שינוי האקלים, המגוון הביולוגי, הבריאות, המזון והמים קשורים זה בזה. יש להביא בחשבון שנושא שינויי האקלים עלול לגרום לפחדים ולחרדות. לכן עלינו להיות קשובים לתלמידים ולתת מקום לביטוי של רגשות וחששות. בשיעורים השתדלנו לא להדגיש את התרחיש הגרוע ביותר, אלא את הפתרונות האפשריים וגם את המקום של הפרט להשפיע ולשנות. חשוב להציג גישה חיובית - יש לנו אפשרות ויכולת לשנות את המציאות. בהמשך ליחידה זו, יחידה העוסקת בפתרונות לשינויי האקלים.

פתרונות לשינוי האקלים
פתרונות לשינוי האקלים
תחומי דעת: ביולוגיה, מבוא למדעים

יחידה זו ממשיכה את יחידת המבוא המציגה רקע מקיף על שינויי האקלים העולמי ועוסקת בפתרונות לבעיית שינויי האקלים. לשם כך יוסבר על התלות של האנושות באנרגיה ומה הם האתגרים באספקה של אנרגיה הזאת. לאחר מכן היחידה תעסוק בפתרונות שונים לשינויי האקלים , כאשר הפתרונות מתמקדים בשני היבטים עיקריים: הפחתת התלות שלנו בדלקים פוסילים וצמצום פליטות מצד אחד ומהצד שני פתרונות טכנולוגיים ומדעיים להורדת הריכוז העודף של פד"ח שקיים באטמוספירה. הלימוד ביחידה יתייחס לקבלת החלטות לצמצום גזי החממה ברמה גלובלית- עולמית , רמה מקומית-מדינת ישראל וברמה האישית - מקומו של האדם הפרטי. תודגש המציאות המורכבת שאין פתרונות קסם ושלכל טכנולוגיה יש השפעות כאלו או אחרות על הסביבה אולם יחד עם זאת אחריותנו המוסרית-ערכית לצמצם את ממדי שינויי האקלים העולמי.

חזרה לראש הדף

ועידת האקלים COP27 בשארם א-שייח

חזרה לראש הדף

השפעות הדדיות בין מגפת הקורונה לסביבה

השפעות הדדיות בין מגפת הקורונה לסביבה

מגפת הקורונה יצרה פרק חדש בהיסטוריה האנושית והסביבתית. המגפה טלטלה את העולם, הביאה לעצירה כמעט מוחלטת של הכלכלה העולמית וכפתה על האנושות בידוד חברתי. מצד אחד המגפה היא תוצר של מערכת יחסים לקויה בין האדם לסביבה: פגיעה בטבע, הרס בתי גידול וסחר בבעלי חיים שהובילו להופעת מחלות אצל בעלי חיים שזולגות לאדם ומצד שני הביאה השפעות חיוביות על הסביבה: לירידה בזיהום האוויר, לשינוי בתרבות הצריכה לתמורות במשק האנרגיה ועוד.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיידקים ונגיפים בגוף האדם
גוף האדם הוא בית גידול לחברה מיקרוביוטית עשירה
מערכת העצבים
מערכת העצבים היא רשת תקשורת עצבית מפותחת שבאמצעותה הגוף פועל כיחידה מבוקרת ומתואמת. במערכת העצבים נקלט מידע, מעובד מידע ומועבר מידע אל תאי המטרה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.