דלג אל

הצהרת נגישות

הכנה לחיים עצמאיים

חזרה
הכנה לחיים עצמאיים

חיים עצמאיים מאפשרים לאדם לממש את זכותו לנהל את חייו בהתחשב בהעדפותיו, ברצונותיו ובצרכיו. למימוש זכות זו נדרשת מודעות עצמית ליכולותיו, לכישרונותיו ולרצונותיו, לצד הכרה במגבלותיו, בקשייו ובאתגרים הניצבים בפניו.

היכרות והתנסות עם כלים היעילים בעבורו ומודעות לסוגים ולמידת התמיכות שלהם הוא זקוק יגבירו את העצמאות. מפגשי למידה במסגרת סדנת הכנה לחיים עצמאיים מאפשרים למשתתף בתוכנית 'מגמה לעתיד' להעמיק את ידיעותיו במגוון נושאים, להרחיב את היכרותו עם עצמו בהיבטים שהוזכרו לעיל, ללמוד מתוך השתייכות לקבוצה המשלבת למידת עמיתים ולחוות הצלחות במרחב בטוח. בכוחה של התנסות זו לסייע לצעיר בניהול המשך חייו באופן עצמאי.

בשלוש שנות הלימודים בתוכנית מתקיימת סדנת הכנה לחיים עצמאיים. עשרה תחומי "איכות חיים – הכנה לחיים" כוללים פרקי חובה ופרקי רשות. את שיבוץ הנושאים ותכנון רצף ההוראה והלמידה בכל סמסטר קובעים מחנכת הכיתה והצוות החינוכי והטיפולי לפי צורכי הכיתה.

חזרה לראש הדף

תחומי הכנה לחיים עצמאיים

טיפול עצמי ועצמאות אישית

פרקי חובה

  • הכנה ליציאה מהבית ועצמאות בדיור

פרקי רשות לבחירת המורה

פרקי חובה

פרקי רשות לבחירת המורה

  • ניהול משק בית – תפקוד יום-יומי בתוך הבית: ניקיון הבית, כביסה, שמירה על רכוש
  • הכנת ארוחות, תכנון ועריכה של קניות
  • התנהגות בבית ויחסי שכנות
  • בטיחות בבית

מערכי הסדנה בית ומשפחה

פרקי חובה

ידע והשכלה

פרקי חובה

פרקי רשות לבחירת המורה
רכישת מיומנויות אקדמיות ומעשיות (פונקציונליות) במושגים של חיים עצמאיים והשכלה (ראו פירוט גם במסמך הליבה של האגף לחינוך מיוחד), נגישות לסביבות לימודיות, אפשרויות לקורסים מונגשים וממומנים.

ייצוג עצמי וסִנגור עצמי

פרקי חובה

פנאי

פרקי חובה

פרקי רשות לבחירת המורה

  • תרבות צפייה בטלוויזיה, מקומות בילוי, מרכזי בילוי, מרכזים קהילתיים, יחסים עם חברים, העדפות אישיות, חוגים, תרבות קריאה, פנאי ותרבות (פעילויות בבית, פעילויות בחוץ, פעילויות שכונתיות או קהילתיות, השתתפות באירועים)

חינוך למיניות בריאה

פרקי חובה

  • שיח על מיניות
  • מודל PLISSIT – הרשות לדבר על מיניות ולהיות יצור מיני
  • סוגי קשרים
  • מושגי יסוד
  • זכר, נקבה ואיברי המין
  • מגדר
  • נטייה מינית
  • קוסמטיקה וטיפוח
  • מרחבי פעולה ומעגלים
  • מחזור חודשי והיריון
  • מחלות מין
  • מגע אינטימי ומגע אינטימי מיני
  • מגע מיני מותאם
  • מגע מיני לבדי ובזוג
  • יצירת קשר ראשוני וחיזור
  • דייטים
  • קיום יחסי מין בפעם הראשונה
  • פורנוגרפיה
  • גלישה בטוחה ברשת
  • סיכום, הגדרה עצמית ומחשבות להמשך
  • חינוך למיניות בריאה - מערכי הסדנה

אולי תתעניינו גם ב...

שנה ג (יב מקבילה 73)
בשנה ג בתוכנית מגמה לעתיד מושם דגש רב על פרויקט הגמר ועל ההיערכות לתוכנית המשך בתום הלימודים.
אודות מגמה לעתיד
תוכנית 'מגמה לעתיד' עוסקת בחינוך טכנולוגי מקצועי מותאם לצעירים עם מוגבלות ובפיתוח מסוגלות תעסוקתית להעצמת הצעיר לקראת השתלבותו כבוגר אוטונומי ועצמאי בשלבי הח...
שנה א (יב מקבילה 71)
בשנה זו הצעיר לומד להכיר את חבריו לכיתה ואת הצוות החינוכי, וכן את רכיבי התוכנית ודרישותיה, כגון: עמידה בהישגים הלימודיים הנדרשים במקצועות הליבה, בחירת מגמה, ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.