דלג אל

הצהרת נגישות

מסיבת סיום שנה בגן

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
קהילתיות, ביטוי אישי, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, יזמות ויצרנות, למידה במרחבי חיים, ידע תהליכי, ידע עולם
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
ימים מיוחדים

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. אומנויות - אומנות מוזיקה: האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי, ביצוע: שירה, נגינה, אלתור, רישום

אודות הפעילות

כתבה: יהודית פינקיאל

מסיבת סיום שנה בגן נועדה ליצור אווירת רעות בין ילדים, הורים ומחנכים ולעורר במשתתפים חוויות הקשורות לשנה המסתיימת ותצטרף למאגר הזיכרונות.
המסיבה מציינת סיום, לכן תוכנה ואופן ארגונה צריכים לאפשר עיסוק בסיום ובתהליך הפרידה שבא בעקבותיו. תהליך זה כולל התמודדות עם עובדות ורגשות הקשורים בו ונובע מצרכים אמיתיים של השותפים בו.
סיום השנה בא לביטוי במיוחד בשבועות האחרונים של שנת הלימודים. לעיתים שבועות אלה הם תקופה קשה מבחינה רגשית ופיזית. יש ריכוז רב במה שיהיה ופחות ריכוז במה שקורה בהווה. חשוב לפנות זמן לתהליך הפרידה ולהכנות למסיבה (כשבועיים).
חשוב לדבר על הרגשות המעורבים, לשאול שאלות, לבטא את הדו-ערכיות הקשורה בפרידה. ראוי לאפשר ביטוי בדרכים שונות, התרגשות לקראת החדש, סקרנות, חששות ובד בבד להיות עצובים ולהצטער על תקופה שמסתיימת, על קשר שנגמר.
מומלץ לאפשר לכל הילדים לשתף בנושאים האהובים עליהם, בפעילויות המועדפות, בחברויות שהיו בגן ולהתאים להם את המוזיקה. בדרך זו מקבלים כל הילדים תשומת לב אישית. (חשוב להזכיר את השם של כל אחד ואחת, גם אם קטע אחד מוקדש לכמה ילדים.) ההורים לומדים על הווי המקום ועל ההדגשים.

שיקולים בעריכת המסיבה

  • עיסוק בעניינים רלוונטיים לזמן כגון משחקים על חוף הים, שיר לדרך וכדומה
  • התחשבות במקום ובסיבה האמיתית שלשמה נערכת המסיבה: סגירת מעגל השנה בצורה מכובדת, ציון שלב גדילה והתבגרות, סיום תהליך עיבוד פרידה של הילדים מהגננת, הגננת מהילדים וההורים, ההורים מהגננת ומתקופת הגן
  • מתן מקום לדברים שאהבנו, שהם שלנו, דברים שהיו חלק מהותי מחיי הילדים בשנה שחלפה
  • מענה לצרכים של כל המעורבים בעשייה החינוכית: מתן במה לילדים; להרגיש שייכים ולשתף אחרים בחוויות, בלימודים, בדברים שעשינו; מעורבות הורים בנעשה בגן במהלך השנה; לנסות לנסוך תחושת ביטחון בתקופה של חוסר ביטחון ומעברים

תכנון המסיבה

  • ניזכר בדברים שהתרחשו במהלך השנה: שירים, יצירות, משחקים, מקומות שביקרנו בהם, רגעים מיוחדים – שמחים או עצובים, אנשים שפגשנו, חגים, טיולים, היום הראשון בגן, הצגות, סיפורים, אירועים בארץ או בעולם ועוד.
  • נשתף בדברים שאנו אוהבים או לא אוהבים בגן.
  • נכתוב את בחירות הילדים, נערוך ונהפוך אותן לרצף שממנו תיבנה המסיבה.

הכנת המסיבה
יש לתכנן ולהיערך בהתאם:

  • להקליט מוזיקה; להכין אביזרים עם הילדים; לעצב את התפאורה עם ההורים והילדים (אפשר לחלק את החומרים לבתים ולתת משימות ברורות ויצירתיות); לשלוח הזמנות להורים וכדומה.
  • ליידע את הילדים מה עומד להיות ובאיזה סדר, אולי לחזור על הדברים לפי הסדר שבו יופיעו במסיבה. חשיבות החזרה היא במתן הרגשה של ביטחון ושייכות לילדים, לא כדי להגיע לשלמות.
  • לארגן את חלל החדר: כדאי לפנות כמה שיותר מקום ולסדר את הכיסאות כדי שהילדים יוכלו לשבת סמוך להוריהם.

המסיבה

  • משך המסיבה לא יעלה על 45 דקות. פרק זמן זה מספיק והולם את יכולת הקשב הממוצעת של ילדים בגן, במיוחד כשהם מתרגשים.
  • חשוב שאת המסיבה תנחה הגננת מאחר שהיא אמורה להיות הדמות המשמעותית מבחינה רגשית לילדים. הילדים אוהבים לשמוע את הגננת אומרת להם את הדברים. הם מרגישים חשובים ואהובים, וזה נותן להם ביטחון בקשר אף שהפרידה צפויה. אפשר לשתף את ההורים במהלך המסיבה כמו גם את הסייעת או חברי צוות נוספים (גננת סבב, גננת שי"ח וכדומה).
  • שימוש במוזיקה מוקלטת נותן תחושה של שטף, עוזר לרכז את הנוכחים ועוזר לגננת לעמוד מול קהל ההורים. יש להקפיד על איכות ההקלטה. רצוי לשלב בין סגנונות הקטעים וסוג הפעילות (שירה, ריקוד, נגינה, תנועה), ליצור רצף לפי היגיון כלשהו: סדר היום, תאריכים בשנה וכדומה.

המלצות

  • להתחשב בצורכי הילדים וביכולותיהם
  • לפסוח על חזרות חוזרות ומייגעות
  • לשתף את כל הילדים ולהימנע ממצבי תחרות בין הילדים
  • לחסוך בהכנת אביזרים מרשימים המקשים על התנועתיות ומונעים את ריכוזם של הילדים

אולי תתעניינו גם ב...

ליצור אסמבלז'
מהו אסמבלז'? העלון מציג את השאלה ומסביר מה הם היתרונות בעיסוק באסמבלז' בגן הילדים להנאה ולפיתוח מיומנויות חשובות באמצעות מגוון פעילויות.
נפגשים בגינה הקהילתית
בסרטון זה ניתן להתרשם מפעילות ילדי הגנים בגינה הקהילתית במודיעין, פעילות שבאמצעותה יכולים הילדים להתחבר אל הטבע, לראות ולחקור תהליכים
שפה ומדע
עלון לגננת העוסק בקשר בין חקר ועשייה מדעית בגן להתפתחות יכולות שפתיות, לרבות אוצר מילים, יכולות המשגה, פיתוח ושכלול של יכולות קוגניטיביות. בעלון מגוון הצעות ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.