דלג אל

הצהרת נגישות

ייחודו של יוצר, ספרות

ייחודו של יוצר, ספרות

ביצירה זו נתוודע ליוצרים נבחרים ונלמד על סיפור חייהם ועל מאפייני יצירתם על פי תוכנית הלימודים החדשה בספרות. 

ניתן ללמד יצירות נוספות מפרי עטם של הסופרים הנבחרים שאינן בתוכנית הלימודים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
התבוננות בטבע יחד עם המשוררת חיה שנהב
התבוננות בטבע יחד עם המשוררת חיה שנהב
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

היחידה תתמקד בשתיים מיצירותיה של חיה שנהב – "עכביש ארוך רגליים" ו"פרת משה רבנו". שני שירים אלו עוסקים בהתבוננות ביצורים קטנים, בהתפעלות מהם ובתחושות שהם והתנהגותם מעוררים בנו. מטרת היחידה היא לקרב את הילדים אל הטבע, לגרות את סקרנותם, לעודד אותם ליהנות מהרגע ולפתח את יכולת ההתבוננות והגילוי שלהם. כל זאת לצד טיפוח אהבת הספרות, טיפוח הכישורים האורייניים בקריאה, הבעה בכתב, הרחבת יכולות השיח ואוצר המילים.

ג׳נג׳י
ג׳נג׳י
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

היחידה עוסקת בלמידת השיר "ג'ינג'י" מאת מרים ילן-שטקליס. השיר הוא יצירה מתוך מעגל הליבה בתוכנית הלימודים לכיתות ג'-ד'. במהלך היחידה התלמידים ייחשפו בהדרגה לעולמו הפנימי של הדובר בשיר שמשתף במצוקתו ובדרך ההתמודדות עימה. בשיעורים נעשה שימוש בידע לשוני, בפעילויות יצירתיות ובאמפתיה כדי להבין את עולמו של הגיבור ולהתחבר לעולם הילדים. בד בבד מתרגלים שטף קריאה וכתיבה אישית ומקדמים את השיח הדבור ואת אוצר המילים הרגשי. השיעורים 3-1 ביחידה עוסקים ביצירה וברבדיה הגלויים והסמויים ואילו שיעורים 5-4 מרחיבים ועוסקים ביוצרת ובעידוד קריאה.

כיכר העצב וכיכר השמחה- סיפור מאת נורית זרחי
כיכר העצב וכיכר השמחה- סיפור מאת נורית זרחי
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

היחידה עוסקת בסיפור "כיכר השמחה וכיכר העצב" מאת נורית זרחי. הסיפור הוא יצירה מתוך המעגל השני בתוכנית הלימודים לכיתות ה'-ו'. דרך הסיפור הקורא לומד על תהליך הקליטה של הגיבורה ויכול לחוש ולהבין את הקשיים שעימם היא מתמודדת ואת הפתרונות שהיא מוצאת לעצמה. השיעורים ביחידה מזמנים היכרות מעמיקה עם היצירה בעזרת המעבר בין הרובד הגלוי והסמוי, הכרה של מוטיבים ספרותיים המלווים אותה ופעילויות שמטרתן לעורר אמפתיה כלפי הגיבורה והבנה של עולמה הפנימי. בד בבד התלמידים מתרגלים שטף קריאה והבעה בכתב ומקדמים את השיח הדבור, את הידע הלשוני ובפרט את אוצר המילים הרגשי. שיעורים 3-1 עוסקים ביצירה עצמה ושיעורים 5-4 מאפשרים פרשנות ויישום הנלמד באמצעות כתיבה אישית והכנת הצגה בקבוצה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

זהירות בדרכים בסימן אחריות - בחינוך הלשוני
על פי החלטת הממשלה מצוין בכל שנה יום הבטיחות. ביחידה שנבנתה בנושא זה מושם דגש על טיפוח השפה ועל שכלול התפקוד בה
אוצר מילים - איך יוצרים מילים בעברית? חינוך לשוני
היחידה ממוקדת בהבנת המנגנון ליצירת מילים בעברית. איך נוצרות המילים? איך נוצרות מילים חדשות הנכנסות לשפה?
חג הסוכות בחינוך הלשוני
מוצעות פעילויות לטיפוח השפה העברית במגוון תחומים: הבנת הנשמע, הבנת הנקרא, כתיבה ואוצר מילים – הכול בהקשר של חג הסוכות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.