דלג אל

הצהרת נגישות

חיות מחמד

חיות מחמד

נושא-על: היישוב שלי ויישובים אחרים במדינה

חיית מחמד או חיית שעשועים היא בעל חיים שהאדם מגדל לא לשם תועלת כלכלית או עזר בעבודה אלא בשל יופיו וכדי להיות לו לחברה.
חיות המחמד הנפוצות ביותר הן יונקים ציפורים ודגים. ואולם גם זוחלים כמו נחשים ואיגואנות נפוצים. החתול והכלב הם הפופולריים ביותר בחיות המחמד.
מקצת מן המינים בויתו בידי האדם דוגמת כלב וחתול וקצתם לא בויתו ומקובל לגדלם בכלוב. חיות שבויתו לעבודה לשירות או לחקלאות עשויות לשמש כעבור זמן מה לחברה ולנוי כגון כלב או סוס.

גידול חיות מחמד בעולם

גידול חיות מחמד מאפיין את העולם המערבי ומושפע מרמת החיים בו. השפעה מערבית אפשר למצוא בקרב האוכלוסייה העשירה בסין. הכלב שבשרו שימש למאכל אדם הפך בעת האחרונה לידידו הקרוב.
בארה"ב בשנים 2010-2009 החזיקו בחיית מחמד 71 מיליון איש בקירוב שהם כ-62% ממשקי הבית. באוסטרליה הגיע שיעור בעלי חיות המחמד ל-65% ובבריטניה ל-44%. ברוב המדינות המפותחות הוא עומד על 15% וביפן על 12% לערך.
בשנת 2015 היה מספר הכלבים הרשומים במרכז הארצי לרישום כלבים של השירותים הווטרינרים בישראל 397,931.

תולדות חיות המחמד

טיפוח זני חיות לשם שעשוע הופיע רק במאה ה-19. עד אז לא נודעו חיות מחמד כלל. בימי הביניים עוררו גילויי חיבה כלפי בעלי חיים חשד ואם היו אלו נשים הן נחשדו בכישוף. עד לעת החדשה הותרה אחזקה של כלבי ציד לאצילים בלבד. רק במחצית השנייה של המאה ה-19 החלו בני המעמד הבינוני העירוני לגדל כלבים וחתולים כחיות מחמד והתחביב התפשט לשכבות אמידות פחות.
תערוכת הכלבים הראשונה התקיימה באנגליה ב-1859. החנויות הראשונות לחיות מחמד הופיעו בשנות ה-80 של המאה ה-19 בפריס ואילו מזון כלבים מסחרי יבש נראה על המדפים רק ב-1920. בד בבד עם כניסת חיות המחמד לבית העירוני בשִלהי המאה ה-19 הופיעו גם ראשוני המקלטים לחיות נטושות.

היבטים בגידול חיות מחמד

על פי גישה אחת חיות מחמד הן "טפיל חברתי" והן מנצלות דחפים הקיימים באדם לטיפול בצאצאים. כלומר, חיות המחמד ובפרט הכלבים והחתולים סיגלו לעצמם מאפיינים פיזיים והתנהגותיים המעוררים באדם דחף הורי.
גישה אחרת מייחסת לבני האדם נטייה לייחס לחיה רגשות ומניעים אנושיים ולהפוך אותה לחלק מהסביבה החברתית. הירידה בגודל המשפחה במדינות המפותחות בעולם מעלה את חשיבותו של התפקיד הרגשי והחברתי של חיות מחמד.
הגאוגרף הסיני יי-פו טואן סבור שגידול חיות מחמד הוא ביטוי של שליטה ואדנות. מאחורי האידיליה לכאורה של חברות ונאמנות בין האדם לחיה מסתתרת לדעתו שאיפה לשלוט ולעצב יצור חי כרצוננו. לפי טואן, חיות המחמד אינן אלא תחליפים מודרניים לגמדים או לעבדים ששעשעו את האצילים בתקופות קדומות. חיית המחמד, גם כשהיא שׂבעה ומטופחת, כמוה כרכוש מאחר שאנו שולטים בכל היבט של חייה כגון תזונה, מגורים, סדר יום, מיניות, רבייה ומוות. מבקרי גישתו של טואן טוענים כי היחסים בין רוב הבעלים לחיות מבוססים על משא ומתן ופשרות יותר מעל פקודות וציות.

חיות מחמד מלאכותיות

יש הסבורים שמה שהופך חיה לחיית מחמד הוא ההשקעה הרגשית של הבעלים בקשר עִמה ולא מאפיין כלשהו של החיה. הגדרה זו מרחיבה את תחום ההגדרה של חיות מחמד גם לצעצועים או לחיות מחמד דיגיטליות דוגמת טמגוצ'י. מגדלי חיות וירטואליות מבטאים חיבה ונאמנות ממש כמגדלי כלבים ונוטים להסביר התנהגות של הצעצוע הדיגיטלי במונחים של מוטיבציות ורגשות אנושיים.

גידול חיות במסורת היהודית

חז"ל אסרו על האדם "לגדל כלב רע בתוך ביתו" פן ינבח ינשוך או יבהיל את הבאים. עיון במקורות שונים בחז"ל מעלה שיש הבחנה ברורה בין כלב רע, שנקבע שאסור לגדלו ושכל הרוצה לגדלו חייב לקשרו ביום, לבין כלב שאינו רע שמותר לגדלו ובמיוחד לצורכי שמירה.

טיפול באמצעות בעלי חיים

בשנים האחרונות התבררה התרומה הגדולה שיש לבעלי חיים לבני אדם. בעקבות ההבנה התפתח מאוד תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים, והוא פועל בהצלחה במדינות רבות בעולם.
הטיפול באמצעות בעלי חיים נעשה דרך מגע פיזי המביא לתהליך רגשי פסיכו-תרפויטי. המטרה היא להגיע אל המטופל, להבינו ולהוליכו לקראת ביטוי רגשי וגילוי תובנות עד לשינוי שישפר את איכות חייו. את קצב ההתקדמות מכוון המטפל.
הטיפול באמצעות בעלי חיים נמצא יעיל בקרב מגוון אוכלוסיות הסובלות מהפרעות רגשיות והתנהגותיות, לקויות למידה ותקשורת, תסמונת דאון, נכויות, קשיים מוטוריים ואף לקויות נפשיות. כמו כן, הוא יעיל לשיקום נכי צה״ל ונפגעי טראומה, מסייע לילדים במצבי לחץ, לטיפול בקשישים ובמשפחה, לעבודה עם אסירות ועם נוער עבריין.
לחיית מחמד יש ערך גדול להתפתחותם של ילדים, גם ברמה הטיפולית. הקשר הקרוב שבדרך כלל נרקם בין שני הצדדים מאפשר לילדים לקבל מהחיה לא רק חום ואהבה, אלא גם ביטחון, רוגע ואפילו כושר גופני. ילדים בעלי צרכים מיוחדים, בין אם אלו הפרעות קשב וריכוז, מוגבלויות פיזיות או הפרעות רגשיות, ירוויחו עוד יותר מגידול בעל חיים.
נוסף על כך, כאשר אדם מטפל ביצור חי אחר, דואג להאכלה שלו, לניקיון, למשחק המשותף, לטיול בחוץ יחד – כל אלו גורמים לו לתחושות של הצלחה, הישגיות וקבלת אחריות ומחזקים אצלו את הביטחון ביכולתו ובערכו העצמי.
מחקרים הראו השפעה חיובית של טיפוח חיות מחמד על בריאות הבעלים. קשר חזק לחיית מחמד נמצא מסייע בהפחתת דיכאון אצל מבוגרים בודדים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שינוי האקלים
סוגיית התחממות כדור הארץ (ההתחממות הגלובלית) נחקרת כבר עשרות שנים על ידי אלפי מדעני אקלים שאוספים מידע וחוקרים את שינויי האקלים. התחממות גלובלית היא למעשה על...
חיים נחמן ביאליק
משורר, סופר ומתרגם, עורך ומוציא לאור. לביאליק הייתה השפעה של ממש על התרבות העברית המודרנית, והוא כונה 'המשורר הלאומי'
יום זכויות הילד והילדה הבין-לאומי, 20.11
אמנת האו"ם משנת 1989 בדבר זכויות הילד היא הסכם מרצון המשקף הסכמה רחבה של המדינות החתומות עליה לגבי הזכויות המינימליות הדרושות לילדים באשר הם, בכל מקום בעולם....
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.