דלג אל

הצהרת נגישות

למידה מקוונת בקהילות שיתופיות בין בתי ספר

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

לפתוח את גבולות הלמידה המקוונת מעבר למרחב הכיתה, ליצור שיתופי פעולה עם צוותים וכיתות בארץ ובחו"ל, ולהכין את התלמידים להתנהלות בעולם העבודה הגלובלי.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

למידה שיתופית במרחב המקוון מאפשרת לשתף פעולה עם קבוצות מקצועיות ברחבי הארץ והעולם וללמוד להתנהל בעולם הגלובלי ביעילות, מתוך אחריות וכבוד הדדי. כמו כן למידה מסוג זה מאפשרת מפגשים רב-תרבותיים בין אוכלוסיות שאינן יכולות להיפגש במציאות, ועשויה להפחית תפיסות סטריאוטיפיות בין תרבויות. הפעילות מאפשרת רכישת ידע רלוונטי, מיומנויות ללמידה עצמאית, עבודה בקבוצות, דיבור מול קהל ומוטיבציה ללמידה.

המהלך המרכזי בפרקטיקה זו מציע פעילות משותפת לכיתות בבתי ספר שונים סביב נושא משותף. הוא מיועד למורים שכבר התנסו בלמידה מקוונת שיתופית בכיתתם.

בהמשך מוצעים עוד רעיונות המבוססים על פעילויות מתוך תוכניות מאורגנות של משרד החינוך וכיצד ניתן להצטרף לתוכניות אלה.

הערה: על למידה בכיתה שמעודדת שיתופיות בין תלמידים אך אינה מקוונת, ראו את הפרקטיקה: למידה שיתופית

מהלך: למידה מקוונת שיתופית בין בתי ספר סביב נושא משותף (מיועד למורים מנוסים)                          

  1. יוצרים קשר עם מורה עמית/ה מבית ספר מיישוב אחר בנוגע לנושא לימודי או לאירוע מיוחד.
  2. מתכננים יחד מהלך קצר של שניים עד ארבעה מפגשים.
  3. מסכמים באיזה אופן תתבצע הפעילות. יש שתי אפשרויות:
  • א. אם שני בתי הספר משתמשים באותה סביבה דיגיטלית (גוגל קלאסרום, מיקרוסופט טימס, מוודל), ניתן ליצור לשתי הכיתות כיתה אחת בסביבה זו.
  • ב. לחילופין אפשר לקבוע שמורה אחת פותחת כלי דיגיטלי או מצגת שיתופית, ומעבירה את הקישור למורה השנייה.

נתמקד באפשרות ב': פעילות במצגת שיתופית ומפגש סינכרוני לשתי הכיתות. נדגים את המהלך באמצעות פעילות משותפת של בית ספר חילוני בתל אביב ובית ספר דתי בירושלים, שנערכה בעקבות דמויות היסטוריות הקשורות בשתי הערים.

המפגש בין בית ספר דתי וחילוני סביב פעילות מקוונת משותפת, יוצר הזדמנות למפגש רב-תרבותי נינוח ומעשיר.

דוגמה: למידה באמצעות מצגת שיתופית ומפגש סינכרוני בעקבות דמויות היסטוריות

1. הכנה
פותחים מצגת שיתופית ובתוכה דמויות היסטוריות שנבחרו על ידי שתי המורות ושיש להן קשר לערים תל אביב וירושלים. משתפים קישור שפתוח לעבודה לכולם.

2. פעילות בכיתת האם
תחילה מקיימים עבודה כיתתית, כל כיתה בנפרד.

  • מחלקים את הכיתה לקבוצות.
  • כל קבוצה מקבלת דמות מהמצגת ואוספת עליה נתונים, תמונות, וסרטונים המייצגים את הקשר של הדמות לעיר שלהם.
  • מסבירים לתלמידים ששתי הכיתות וכל הקבוצות עובדות על אותה מצגת שיתופית, ואת המשמעות והאחריות בעבודה על מסמך שיתופי – כולם רואים הכול, לא מוחקים דברים של אחרים וכו' (ראו למשל: דגשים בעבודה על מסמך שיתופי Google docs).
  • התלמידים מקבלים את הקישור למצגת ומוסיפים את האינפורמציה שבחרו.
    ראו לדוגמה: מצגת דמויות היסטוריות (גרסת PDF)

שימו לב! שלב זה יכול להתבצע בכיתה, או בעת הצורך בלמידה מרחוק. במקרה כזה עורכים מפגש סינכרוני, ובמפגש מתחלקים לקבוצות בחדרים.
ראו: הדגמת מפגש בחדרים

3. פעילות מקוונת בין-כיתתית
מקיימים מליאה של שתי הכיתות ביחד במפגש סינכרוני. עורכים היכרות בין הקבוצות, וכל קבוצה מציגה את הדמות ושואלת חידה על הדמות שלה.

כדי להרחיב את ההיכרות ואת העניין, מאפשרים למספר תלמידים להציג במליאה שאלות לתלמידי הכיתה השנייה. שאלות לדוגמה שעלו במפגש:

  • מה מיוחד בבית הספר שלכם?
  • כמה שעות לומדים ביום?
  • מהם המשחקים הפופולריים אצלכם?
  • איך זה יכול להיות שאתם בית ספר דתי, אבל יש בנים ובנות בכיתה?

4. מפגש סיכום בכיתות האם
מציגים את תוכנת Google earth (ראו סרטון הדרכה, מט"ח).
עוברים בין האתרים שהקבוצות הציגו במצגת, ולומדים תוך כדי הסיור על העיר השותפה לפעילות.
כדאי לשלב גם שיח רפלקטיבי על הפעילות המשותפת –

  • ממה נהנינו?
  • מה גילינו על הכיתה השנייה שלא ידענו קודם?
  • מה למדנו על עצמנו בתהליך?

(מבוסס על פעילות של המורה אלה שגיא מבית הספר ישגב בתל אביב, והמורה רחל אביגד, הרובע היהודי, ירושלים)

עוד רעיון - פעילות מקוונת רב-תרבותית במודל TEC

עוד רעיון - פעילות מקוונת רב-תרבותית במודל TEC

המרכז לטכנולוגיה, חינוך ושונות תרבותיות (TEC (Technology, Education and Cultural diversity, מקיים תוכנית בשם tec4schools. התוכנית מחברת מספר בתי ספר ממגזרים שונים לפעילות שנתית.

התוכנית מבוססת על חלוקת הכיתה לקבוצות קטנות וחיבור עם קבוצות משני בתי ספר נוספים ממגזרים שונים. כל קבוצה הטרוגנית מורכבת משני תלמידים מכל בית ספר (סה"כ 6 תלמידים בקבוצה).

פעילות עצמאית במודל זה מומלצת רק למורים בעלי ניסיון בלמידה שיתופית מקוונת.

דוגמה: כתיבת סיפור בהמשכים על ידי מספר תלמידים מבתי ספר מתרבויות שונות

1.       לפני תחילת העבודה השיתופית דנים בנושא כבוד ושיתוף במרחב הדיגיטלי ויוצרים תקנון משותף.

2.       יוצרים היכרות ראשונית בין הקבוצות.

 ראו: דוגמה ללוחות היכרות בקבוצות המעורבות בפדלט

 או באמצעות: אווטאר 1, אווטאר 2  ב- tellagami

3.       פותחים מסמך שיתופי בגוגל דוקס לכל תלמידי קבוצה מסוימת משלוש הכיתות.

4.       כותבים סיפור בהמשכים: קבוצה מס' 1 בביה"ס הראשון מתחילה בכתיבת הסיפור, קבוצה 1 מביה"ס השני ממשיכה, קבוצה 1 מביה"ס השלישי מסיימת.

אפשרות לחלוקה אחרת: קבוצה אחת כותבת , קבוצה שנייה מאיירת, קבוצה שלישית מקליטה וכד'.

5.       בסיום המשימה על יד ביה"ס השלישי, המורים מתקנים ועורכים במידת הצורך.

6.       מכניסים את היצירה הסופית לתוכנה ליצירת ספר דיגיטלי.

      ראו: ספר דיגיטלי ourboox הדרכה

7.        עורכים מפגש סינכרוני שבו כל קבוצה מקריאה ומציגה את הספרון שלה.

הערה: באותה מתכונת ניתן לייצר ספר מתכונים משותף, חידות על משלים, מנהגי חגים וטקסים וכד'.

להצטרפות ולפרטים: tec4schools2@gmail.com

לדף התוכנית Tec4Schools

עוד רעיון - לימוד שיתופי מקוון עם בתי ספר מחו"ל

עוד רעיון - לימוד שיתופי מקוון עם בתי ספר מחו"ל

הרעיון מבוסס על מודל של תוכנית Schools Online. במודל זה כיתה מבית ספר בישראל משתפת פעולה עם כיתה מבית ספר מחו"ל.

רצוי לבחור מדינות שלוח הזמנים שלהן דומה לשלנו הן מבחינת השעות ביום והן מבחינת החופשים ולחות הזמנים השנתיים.

הכיתות מבצעות תרגילים שיתופיים מקוונים בכיתת google classroom בשפה האנגלית, ומקיימות מפגשים סינכרוניים לאחר כל משימה.

  • דוגמאות למשימות שיתופיות: לוח היכרות, הצגה של שיר אהוב, אלבום תמונות שיתופי, מה אני עושה בימי קורונה?
  • דוגמה למפגש לימוד סינכרוני: בתי ספר מישראל וקזחסטאן מציגים משימה של היכרות עם אתר, לימוד שפה ושיר.

להצטרפות ולפרטים: עמליה אפל  schoolsonline1999@gmail.com

עוד רעיון - מחקר מקוון שיתופי במודל תוכנית גלוב

עוד רעיון - מחקר מקוון שיתופי במודל תוכנית גלוב

דוגמה: חקר פנולוגיה (מחזור חיי הצמח) של עץ התאנה

  1. מורים משני בתי הספר עורכים שיחת היכרות ומסכמים על תוכנית העבודה,
    דרך הפעולה והסביבה הדיגיטלית.
  2. כל מורה מלמד בכיתתו על נושא המחקר השיתופי.
    התלמידים לומדים על עצי התאנה, תנאי הגידול שלהם, הביטוי של עץ התאנה בתרבות המקומית וכד',
    ובוחנים את ההשפעה של משבר האקלים והתנאים האביוטיים על מחזור חיי העץ.
  3. התלמידים בכל בית ספר מבצעים ניטור של נשירת העץ והלבלוב שלו ומשתפים בטבלה שיתופית
    (מסמך שיתופי לכל בתי הספר).
  4. מכניסים את הנתונים לאתר גלוב העולמי.
  5. מקיימים טקס נטיעת עצי תאנה (מתקיים בט"ו בשבט), המשודר בזום במקביל במלטה ובישראל.
  6. הכנת עבודת חקר שיתופית הכוללת:
  • הכנת פוסטר של עץ התאנה ובו הסבר על חלקי העץ: באנגלית, עברית ומלטזית.
  • צילום של התפתחות עץ התאנה ושיתוף באלבום תמונות שיתופי של 4 בתי הספר.
  • הכנת פוסטר שיתופי שמציג את גרף הלבלוב בבתי הספר השונים.
  • מדידה יומית של טמפרטורה ומשקעים.
  • הכנת ספר מתכונים באנגלית, המבוסס על עץ התאנה ופירותיו.

העבודה מתבצעת במסמכים שיתופיים ובתוך לאתר גלוב העולמי.

ראו עוד על מודל תוכנית גלוב: אגף מדעים, משה"ח

לפרטים
ומידע נוסף: מנהלת גלוב ישראל, רפאלה בביש  refaelab@gmail.com

אפשר גם - דוגמאות מתחומי ידע

אפשר גם - דוגמאות מתחומי ידע
  • גאוגרפיה: עבודת חקר הקשורה בתנאי האקלים בשיתוף בית ספר הנמצא באזור גאוגרפי שונה.
  • ביולוגיה: ביו-חקר בנושא צמחייה; שיתוף פעולה של בית ספר ביישוב כפרי עם בית ספר עירוני.
  • חינוך: לימודי תרבות עם עדה או מגזר שונה או עם ארץ שונה.
  • אנגלית: בחירת נושא כללי לפעילות שתתבצע באופן מקוון בשפה האנגלית עם תלמידים מארץ אחרת.

טיפים

טיפים

מומלץ להכין את התלמידים לפני תחילת העבודה עם תלמידים חדשים, לגבש תקנון וליצור אווירה של כבוד ושיתוף פעולה.

חשוב לשתף את ההורים בפרטי התוכנית ולהציג להם את היתרונות של מפגש בין-תרבותי מקוון.

רצוי לבחור כלים דיגיטליים נוחים וזמינים לכולם, עם עדיפות לכך ששני בתי הספר יפעלו באותה סביבת ענן.

חשוב להכיר את כללי הבטיחות של אבטחת מידע בעולם הסייבר.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

המללת תהליכי חשיבה
חשיבה מתרחשת בדרך כלל בתוך ראשנו, כשהיא בלתי נראית לאחרים ואפילו לעצמנו. הפיכת החשיבה לגלויה מאפשרת לתלמידים לשפר ולהעמיק את הלמידה, ולמורים לעזור להם בהכוונתה
משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
הגדרת בעיות ופתרונן
פתרון בעיות הוא מאסטרטגיות החשיבה החשובות ביותר ויש לו ערך גדול בכל זירה אנושית – בית, עבודה וחברה. כדי לפתור בעיות על התלמידים לחשוב על הנושא מכמה זוויות, ל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.