דלג אל

הצהרת נגישות

הכנת עבודות חקר בסיוע בינה מלאכותית - התהליך השלם

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

להפוך את עבודת החקר למעניינת, רלוונטית ומועילה יותר לדור התלמידים והתלמידות שיושב כרגע בכיתות העל-יסודי, ולפתח את המיומנות שלהם בשימוש ביישומי בינה מלאכותית.

כותבי הפרקטיקה:
איילת גיל רונן, חן  שפיר עוזרי, אגף מו״פ ניסויים ויוזמות, המינהל הפדגוגי, משרד החינוך

 

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב ראשון: בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר

ננחה את התלמידות והתלמידים למצוא נושא מעניין, מסקרן ורלוונטי עבורם. לאחר בחירת הנושא יש לנסח שאלת מחקר מרתקת ולא טריוויאלית,ֿ כזו שאין עליה תשובה מוכנה מראש.

שלב שני: בניית מתווה עבודה

בשלב זה יש לבנות מתווה לעבודה, וננחה את התלמידים והתלמידות כיצד לעשות זאת בעזרת יישומי בינה מלאכותית.

שלב שלישי: העמקת הידע ואיסוף מידע ונתונים

בשלב הבא נלמד כיצד להעמיק את הידע על הנושא הנחקר בעזרת מקורות מהימנים, ולהעריך אם הם עשויים לסייע במענה על השאלה הנחקרת ומהם הפערים בידע המחקר הקיים. זהו שלב מצוין לחזור לשאלת המחקר הראשונית, לדייק אותה ולנסח השערות. אם הנושא הנחקר מאפשר זאת, רצוי לא להסתפק במקורות מידע כתובים אלא לאסוף מידע מהשטח באמצעות ראיונות, חקר ברשת ותצפיות (בהתאם לאופי שאלת המחקר ולתחום).

שלב רביעי: מענה על שאלת המחקר 

בשלב זה החוקרות והחוקרים הצעירים מתחילים לעבד את המידע שנאסף, לבנות ממנו משמעות, ולנתח אותו בתהליך איטרטיבי מתמשך ועמוק תוך דיוק שאלות משנה וניסיון ראשוני לאשש השערות או להפריכן.

אם שאלת המחקר היא מעשית ומזמנת חשיבה על פיתוח מענים לאתגרים אמיתיים, כדאי לשלב חשיבה יצירתית ואף לערוך סיעור מוחות עם עמיתים.

שלב חמישי: הצגת ממצאי המחקר

בשלב זה יש לכתוב את דוח המחקר, בהתאם למאפיינים הנהוגים בתחום הדעת (כולל הבאת מקורות, חלקי דוח המחקר וכו'). זה הזמן לחזור להגדרת מתווה העבודה שיצרנו בשלב השני, ולעדכן אותו בהתאם לתהליך החקר, לגילוי וללמידה שנעשתה עד כה. 

שלב שישי: שיח משוב והערכה

חוקרות וחוקרים צריכים להיות פתוחים לאפשרות של ביקורת על המחקר, השיטה והמסקנות, ולהיות מסוגלים ללמוד מהביקורת, לשפר ולתכנן בהתאם את מחקר ההמשך.

אפשר גם

אפשר גם

התלמידים והתלמידות כותבים, הצ׳אטבוט בודק!

כתיבת פסקאות במענה לשאלת מחקר, בהתבסס על המידע שהתלמידים והתלמידות אספו, היא תהליך הגוזל זמן ומצריך רמות ניתוח והמשגה גבוהות. כדאי לעודד אותם לכתוב בעצמם את הפסקאות, לעבד ולנתח אותן, לחבר למה שקראו בנושא ולבנות משמעות. חשוב לא לוותר על השלב הזה.

ואז, לאחר שהתמודדו עם הכתיבה בעצמם, נציע להם להתייעץ עם צ'אטבוט (יישום בינה מלאכותית כגון Chat GPT ודומיו), כדי לזהות קשיים לוגיים והיבטים שלא טופלו בטקסט, או להיעזר בו לניסוח רהוט יותר המותאם למשלב הלשוני המקובל בכתיבה אקדמית בתחום הנחקר. 

ניתן להכניס את הטקסט לצ'אטבוט בהדבקה או בצירוף קובץ, ולבקש ממנו משוב. אם סיפקנו לתלמידים מחוון, ניתן לבקש מהצ'אטבוט להשתמש בו ולתת הצעות לשיפור בהתאם. לדוגמה:

  • פרומפט ראשוני: כתבנו תשובה במענה לשאלת המחקר [כאן לציין את שאלת המחקר]. התשובה שלנו לשאלה זו היא  [כאן להזיז את התשובה או להעלות קובץ pdf]. בבקשה קרא את התשובה שלנו, וציין בעיות לוגיות ואחרות שאתה מזהה בה. כמו כן, אנא בדוק את אמינות המידע.

טיפים

טיפים

חשבון רווח והפסד

חשוב להמשיג עם התלמידות והתלמידים את הערך המוסף של השימוש ביישומי בינה מלאכותית ואת המיומנויות החדשות שהם פיתחו, לצד התייחסות לאובדן מיומנויות אחרות בתהליך הכנת עבודת החקר. 

ניתן לקיים תהליכים רפלקטיביים בכל שלב בהכנת העבודה. הרפלקציה מאוד חשובה ללמידה חדשנית מסוג זה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אמצעים לשיפור זיכרון
איך לתת לתלמידים כלים שיסייעו להם לשכלל את יכולות הזיכרון שלהם בהיבטים השונים של קידוד, אחסון ושליפה במטרה להתקדם משינון מכני ללמידה לשם הבנה ולרכישת בעלות ע...
משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
התמודדות עם סטריאוטיפים והכללות
איך נלמד לשים לב מתי הדעות שלנו אודות אנשים מבוססות על גיל, מגדר, דת, תרבות, עושר וכדומה? וכיצד נהיה מודעים יותר לאופן שבו סטריאוטיפים עשויים להשפיע על העמדו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.