דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית א: בצלם אלוהים

בראשית א: בצלם אלוהים

פרק א בספר בראשית מתאר כיצד נברא האדם בצלמו ובדמותו של אלוהים. בכך שונה האדם מיתר הברואים. מהבריאה בצלם נובעת התפיסה של קדושת החיים של בני האדם באשר הם, והאיסור החמור על נטילת חייו של אדם בידי אדם אחר. הבריאה בצלם היא גם היסוד לרעיונות מאוחרים יותר של חירות, שוויון ואחווה בין כל בני האדם. רעיון זה בא לידי ביטוי בתפיסת חז"ל לפיה "דמו של אדם איננו אדום מדם חברו". כלומר, אף אדם אינו חשוב יותר מאדם אחר, וחיי אחד אינם עולים בחשיבותם על פני חיי האחר. תפיסה זו, הביאה פרשנים שונים לטעון כי פגיעה באדם אחר היא כעבודת אלילים, מאחר שפגיעה באדם שנברא בצלם משולה לפגיעה באל עצמו.

גם הביטוי "האדם - עולם קטן, העולם - אדם גדול" מייצג את התפיסה לפיv כל פרט בתוך החברה כמוהו כעולם שלם, וכל פגיעה בו כמוה כפגיעה בעולם ובבוראו. בהתאם לתפיסה זו אמרו חז"ל: "כל המקיים נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא" (במשנה, מסכת סנהדרין, ד, ה).

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

עזרא א: הצהרת כורש
"אנוכי כורש מלך בבל המלך הגדול, המלך העז...בפקודת מַרְדֻךְּ האדון הגדול הושבתי אותם בשלום למשכנם - מושב שמחתם". על הvצהרה שפתחה תקופה חדשה בהיסטוריה של עם יש...
בראשית ב-ג: סיפור גן עדן
סיפור גן עדן המובא בפרק ב' בבראשית הוא למעשה חזרה על סיפור הבריאה המובא בפרק א'. ואולם, בין שני הסיפורים קיימים הבדלים מהותיים
העשרה: הערכה חלופית
הערכה חלופית בודקת מה מידת יכולתם של תלמידים ליישם את הידע המיומנויות וההבנה שרכשו בעולם האמִתי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.