נושאים נלמדים

אם אשכחך ירושלים

ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז דוד המלך. עד לימי דוד המלך הייתה העיר שייכת ליבוסים, מיושבי הארץ, ושימשה מבצר שהגן על מעיין הגיחון שנבע בה. העיר שכנה בין נחלת השבטים בנימין ואפרים בצפון ויהודה בדרום, מחוץ לתחום ההתיישבות הישראלי. בחירתו של דוד בירושלים, העיר הנכרית, לבירת הממלכה ולמרכז השלטוני והדתי הייתה נועזת למדי ובעלת חזון דתי-לאומי

יש טעם בטעם - הקריאה הרהוטה במקרא

אחד האתגרים בלימוד תנ"ך ביסודי קשור לקריאה נכונה של פסוקי התנ"ך על פי טעמי המקרא. בכיתה ד' נדרשים התלמידים לקרוא מספר התנ"ך המלא, וזו הזדמנות טובה ללמד את הילדים איך קוראים בו בצורה נכונה. טיפים ורעיונות ללימוד טעמי המקרא וקריאה רהוטה בתנ"ך.

זווית אחרת לסיפור פילוג הממלכה

תקופות השלטון של המלך רחבעם והמלך ירבעם לאחר פילוג הממלכה מעלות שאלות פוליטיות מעניינות שכדאי להציג בפני התלמידים בשיעור - עם מי להתייעץ? ממי לקבל דוגמא? איך לנהל את המדינה? מערכי שיעור, סרטונים ומצגות שיוסיפו לטקסט המקראי.

אלף נשים לשלמה

הדמות של שלמה המלך משנה כיוון והתייחסות מהרגע שהוא מתחתן עם 1000 נשים נכריות. איך כדאי להציג את העניין לתלמידים? אילו שאלות עולות בעקבות זאת? מהי מידת החטא ועונשו? פרק מרתק במיוחד!

שבועות

חג השבועות הוא השני בשלושת החגים שבהם צוו ישראל לעלות לבית המקדש בירושלים: פסח, שבועות, סוכות. עלייה זו נקראת "עלייה לרגל" ולכן נקראים חגים אלו "שלושת הרגלים". חג השבועות חל ביום החמישים לספירת העומר, אשר מתחילה למחרת יום טוב הראשון של פסח. חג השבועות נקרא גם חג מתן תורה, חג הקציר, חג הביכורים ועצרת

מגילת רות

מגילת רות היא אחת מחמש המגילות. היא מגוללת את סיפורה של רות הגיורת המגיעה לבית לחם בעקבות חותנתה היהודייה ואת תהליך קליטתה בחברה היהודית

ביקור מלכת שבא

מדוע חשוב לספר על מפגש אישי בין המלך שלמה למלכת שבא? ומה באמת הייתה מטרת ביקורה של מלכת שבא בחצר מלכות שלמה? איך התנהל הביקור של מלכת שבא אצל המלך שלמה? המחשה באמצעים שונים לתלמידים.

הכניסה לארץ: יהושע א'-ב'

שני הפרקים הראשונים בספר יהושע מקיפים מגוון נושאים מרתקים שתמיד אקטואליים, כגון מנהיגות, חשיבות ערכים בסיסיים ודילמות מוסריות. ניתן לסחוף את התלמידים באמצעות כתיבה, משימות עיצוב ודיונים מעניינים בכיתה. שפע של הצעות לפניכם.

לשון המקרא

לשון המקרא (מכונה גם עברית מקראית) מיוחדת באלמנטים לשוניים כגון ו' ההיפוך, מילים וביטויים ייחודיים כגון "חיפש בנרות" ותופעות תחביריות מעניינות. חשוב לחשוף את התלמידים לשפת המקרא במסגרת שיעורי התנ"ך בליווי דוגמאות להמחשה המובאות כאן.

התמצאות בתנ"ך

חשוב ללמד את התלמידים להתמצא בתנ"ך כבר בתחילת הדרך. יש לפרוש בפניהם את החלוקה לספרים, פרשות, פרקים, עמודים ופסוקים, לתרגל גימטריה שעל פיה מסודרים פרקי התנ"ך, לחשוף את תופעות הקרי והכתיב ועוד. הקניית מיומנויות בסיסיות בצד חיבור הלומדים אל הסיפורים היא תפקיד מרכזי ומכריע של המורים. להלן רעיונות ליישום.

סיפור יונה

ספר יונה מעניק נופך נוסף לשאלות החטא ועונשו ולדיונים על סליחה וכפרה, לכן הוא נקרא בתפילת מנחה של יום הכיפורים וכדאי ללמדו לפני יום כיפור. לפניכם הצעות לקישורים בין ספר יונה לבין היום הנורא.

סיפורי הראשית - בריאת העולם

נושא שבעת ימי הבריאה מרתק את התלמידים בייחוד אם מציגים אותו בדרכים שונות. ריכזנו כאן מצגות, משימות, שירים והסברים, הצעות לפעילויות והפעלות לכל אחד מימי הבריאה, רעיונות לשיחות ודיונים מעניינים. בכל אחד דגש אחר ומסר אחר.

המפה ככלי עזר בהוראת התנ"ך

ציון מראה המקומות שבהם התרחשו אירועים בתנ"ך על מפה מהווה אמצעי המחשה והבנה מעמיקה עבור התלמידים. מומלץ ללוות את הסיפורים במפות - ריכזנו כאן חומרי הוראה, כלים וסרטונים לצורך זה.

הערכה חלופית

הערכה חלופית היא דרך לאיסוף ראיות לצורך מתן פירוש אינטגרטיבי להישגי התלמיד באמצעות מטלות מורכבות מאתגרות ומעניינות הדורשות הבנה

נושאים נוספים