דלג אל

הצהרת נגישות

נביאי אמת ונביאי שקר (כללי): נביאי אמת ונביאי שקר

נביאי אמת ונביאי שקר (כללי): נביאי אמת ונביאי שקר

חוק הנביא

הנביא היה נציגו של אלוהים ושליחו אל העם, לכן לעם היה חשוב לדעת מי באמת נשלח על ידי אלוהים ומי מעמיד פנים שדבריו הם דברי אלוהים. "חוק הנביא" (דברים י"ח, 22-9) קובע שנביא אמת הוא נביא שה' שלחו ושנבואתו מתגשמת, ואילו נביא שקר אומר דברים שלא נמסרו לו מפי ה', ולפיכך נבואתו אינה מתגשמת. דינו של נביא כזה הוא מוות.

החולשה בחוק הנביא

לפי חוק הנביא, התגשמות הנבואה הייתה סימן ההבחנה בין נבואת אמת לנבואת שקר, ומכאן נבעה חולשתו. העם נאלץ לבחור בין שתי עמדות מנוגדות של נביאים שטענו שה' שְלחם, בלי שהמתין להתגשמות הנבואה.
המחוקק גם לא הבחין בין נביא שמטרתו הגדת עתידות לנביא שמטרתו להחזיר את העם בתשובה או לשמש לו מנהיג חברתי-מוסרי. נביאים, שהטיפו לעם להיטיב את דרכיו לבל יקרהו אסון, ובעקבות נבואותיהם חזר העם בתשובה ולא נענש, נחשבו לנביאי שקר. מאחר שנבואתם לא התגשמה, היא לא עמדה במבחן החוק.
הקושי לזהות נביא אמת גרר יחס מזלזל או עוין כלפי נביאי ה'. הם נחשדו באמירת נבואות שקר בהטעיה ובהסתה והיו שמצאו את מותם בשל כך.

ירמיהו: לזהות נביא אמת

הנביא ירמיהו, שהתמודדותו עם נביאי השקר תופסת חלק גדול בפעילותו הנבואית, ניסה לקבוע אמות מידה לזיהוי נביאי אמת ושקר שלא כמקובל בחוק הנביא.
בנבואתו בפרק כ"ג הוא קובע שנביאי השקר יודעים בלבם שהם מנבאים שקר. לדבריו, אילו היו חוֹוים התגלות אלוהית או מקבלים מסר אמתי מה', היו מבינים שהנבואה משפיעה בחזקה על כל גופו ופנימיותו של הנביא ובוערת בקרבו 'כָּאֵשׁ... וּכְפַטִּישׁ יְפֹצֵץ סָלַע'. ירמיהו הטיל על כל נביא לבדוק קודם בואו לנבא אם חווה חוויה מטלטלת כמתואר לעיל או חלם חלום של דברים בטלים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' יז: אליהו מחולל נסים
שלוש שנים לאחר גזירת הבצורת נשלח אליהו לבשר על קיצה ולהוכיח קבל עם ועדה אמיתותו של ה'. מבחן האש המרשים בהר הכרמל שם ללעג את נביאי האל בעל, אך גם מסמל את אש ק...
רעיונות לפתיחת שנה בתנ"ך
רעיונות לשיעור התנ"ך הראשון של שנת הלימודים
מלכים א' כא: "הרצחת וגם ירשת"?!
חאב מעוניין לקנות את הכרם ונבות מסרב. לגיטימי. אחאב מצטער מאוד. גם לגיטימי. אך איזבל אשתו של איאב מתערבת ומבטיחה לאחאב: "אֲנִי אֶתֵּן לְךָ אֶת כֶּרֶם נָבוֹת ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.