דלג אל

הצהרת נגישות

שמות לא-לב: חטא העגל

שמות לא-לב: חטא העגל

משה עולה להר סיני לקבל את לוחות הברית, אך מתמהמה לרדת. העם מתחיל לדאוג ולחשוש שמא לא יחזור והוא ייוותר ללא מנהיג. הם פונים לאהרון, שמונה כמנהיג זמני במקום משה, ומבקשים: עשה לנו אלהים. אהרון שמבקש למתן את לחצם מורה להם לפרוק מעליהם את כל תכשיטי הזהב ובונה להם עגל מזהב.

אלהים זועם על בני ישראל ומשה מסנגר עליהם ומבקש רחמים, אך רגע לאחר מכן ביורדו מההר שובר את הלוחות ומעניש את העם בזעם גדול.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רעיונות לפעילויות לתלמידים

וַיַּרְא הָעָם כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר

התלמידים יכתבו דו שיח דמיוני בין שני אנשים מבני ישראל הממתינים לחזרתו של משה מהר סיני. בכתיבתם יבטאו את החששות והרגשות של העם שהובילו לבניית עגל הזהב.

עגל הזהב

התלמידים ידונו או יכתבו על המשמעות של עגל הזהב בחיינו - הסגידה לחומריות, אי היכולת לדחות סיפוקים והצורך ל"כאן ועכשיו".

בחירות והחלטות

משה בושש לרדת מההר ואהרון מחליט להרגיע את העם הנסער באמצעות בניית עגל זהב. התלמידים יביעו דעתם על בחירתו של אהרון: האם היתה נכונה או שגויה? האם מבטאת היא מנהיגות או חוסר מנהיגות? אומץ וביטחון או דווקא בהלה וחוסר בטחון?.

ולא היה כמשה

התלמידים יחשבו ויכתבו: אילו תכונות חדשות מוסיף סיפור חטא העגל לדמותו של משה המנהיג.

משפט צדק

התלמידים יערכו משפט לבני ישראל בגין התנהגותם בזמן שמשה היה בהר סיני. קבוצה אחת תייצג את משה שיסנגר על בני ישראל, קבוצה שנייה תייצג את אלוהים שיקטרג על בני ישראל. הטיעונים בעד ונגד ייכתבו על הלוח ובסופם יכריעו התלמידים, ברוב קולות, האם להאשיםאו לזכולת  את בני ישראל בדין.

מלמדים זכות

התלמידים יתבקשו לקרוא ידיעות בעיתון במהלך השבוע ולמצוא שם אדם או סיפור שעליו היו רוצים ללמד זכות. התלמידים יכתבו ויסבירו מדוע בחרו דווקא באדם או בסיפור זה? מה הרגישו בעת קריאת הכתבה? איזו זכות הם יכולים ללמד על האדם בסיפור?

ריבוי פעלים

בפרק ל"ב פסוקים י"ט-כ מופיעים פעלים רבים (וירא, ויחר, וישלך, וישבר, ויקח, וישרוף, ויטחן, ויזר, וישק). ריבוי פעלים מעידים על מתח, על התרחשות אינטנסיבית ועל סערת נפש. התלמידים יאתרו את הפעלים בפסוקים הנ"ל ויעריכו את תרומתם לסיפור.

כתבה עיתונאית

התלמידים ינסחו כתבה עיתונאית על אירועי הפרק (דיווח אינפורמטיבי, טור דעה, ראיון עם משה בשובו למחנה, קומיקס וכיוצ"ב).

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר לב: בני גד, ראובן וחצי המנשה
כעסו של משה על שניים וחצי השבטים ביטא את חששו מפני פגיעה בלתי הפיכה באחדותו של העם, חשש מפני חוסר סולדיריות חברתית שעלול היה לפלג את שנים-עשר השבטים לעדי עד....
בראשית לב-לג: פגישת יעקב ועשו
עשרים שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען. יעקב חושש מאד מהפגישה עם האח אשר איים בעבר להורגו. האופן בו בחר יעקב לנהל את המפגש עם עשו ולהתגבר על פחדי...
שמואל א א: הולדת שמואל
סיפור הולדתו של שמואל והקדשתו לאלוהים מסמן שינוי במשטר שהיה נהוג עד אז בעם ישראל: מעבר משלטון של שופטים מושיעים לשלטון של מלכים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.