דלג אל

הצהרת נגישות

שופטים יט, כ: פילגש בגבעה

שופטים יט, כ: פילגש בגבעה

אחת הפרשיות הנוראיות המתוארות בתנ"ך – אונס אכזרי שמסתיים ברצח, במלחמת אחים. יש הטוענים שסיפור פילגש בגבעה אירע בתחילת תקופת השופטים ויש הטוענים שהסיפור אירע בסוף התקופה בהתאם למקומו בספר.

 

איש מבני שבט לוי נקלע לעת ערב, יחד עם פילגשו, לעיר גבעה - עיר בתחום נחלת שבט בנימין. השניים ישבו ברחוב וחיכו לשווא שמי מתושבי המקום יאסוף אותם ללון בביתו. רק איש זקן שבמקור מהר אפרים הסכים להכניסם לביתו להאכילם ולהשקותם. אז הקיפו את אנשי העיר את בית המארח ודרשו ממנו להוציא את האיש החוצה כדי להתעלל בו. המארח התחנן לפניהם שלא יעשו זאת לאורחו, והציע שבמקום זאת יוציא אליהם את בתו הבתולה ואת פילגשו של האורח. על אף סירובו של ההמון, הוציא האורח את פילגשו בכוח החוצה. שם התעללו בה בני העיר כל אותו הלילה. לפנות בוקר שילחו אותה, והיא נפלה מתעלפת על פתח הבית. כאשר קם האיש בבוקר, פתח את דלתות הבית לצאת לדרכו וראה את פילגשו מוטלת על הסף. הוא אמר לה לקום וכשראה שאינה מגיבה (ככל הנראה מתה כבר), לקח אותה לביתו. שם ביתר את גופתה לשנים עשר נתחים, ושילחם לכל חלקי הארץ.

העם, מזועזע קשות, נקהל כאיש אחד אל העיר מצפה, שם ביקשו מאנשי שבט בנימין להסגיר לידיהם את האנשים שעשו את המעשה כדי להענישם בעונש מוות. לאחר שאנשי בנימין סירבו הם יוצאים למלחמת נקם נגד בנימין ומכריזים שמי שלא יעלה למלחמה יומת. במלחמה נטבחת כל אוכלוסיית שבט בנימין כמעט למעט שש מאות גברים שנמלטו. העם גם נודר נדר שאיש לא יתן את בתו לאישה למי מבני בנימין. ואולם, לאחר הניצחון הבין העם כי בשל הנדר שנדר שבט שלם מישראל עתיד להיכחד. כדי לעקוף את הנדר נקט הם אפוא שני צעדים: ראשית, החליט לממש את השבועה להרוג את מי שלא השתתף במלחמה- את אנשי יבש גלעד. יצאו למלחמה נגדם הרגו באנשיהם ולקחו ארבע מאות בתולות בשביל אנשי בנימין. אולם פתרון זה לא הספיק, מכיוון שהיו שש מאות מבני בנימין והיו ארבע מאות בתולות, וחסרו מאתיים לשאר הגברים. על כן ננקט צעד שני: הוחלט לנצל את החג בשילה שבו מחוללות בנות העיר בכרמים (ט"ו באב על פי המסורת), כאשר בני בנימין יחטפו להם נשים מהמחוללות. כך לא תופר השבועה שהרי הנשים נחטפו ולא ניתנו להם מרצון.

סיומו של ספר שופטים מראה את ירידת הרמה המוסרית של בני ישראל, כאשר אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה: עבודה זרה וגילוי עריות, ובעקבותיהם שפיכות דמים נוראה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - המפה ככלי עזר בהוראת התנ"ך
ציון מראה המקומות שבהם התרחשו אירועים בתנ"ך על מפה מהווה אמצעי המחשה והבנה מעמיקה עבור התלמידים. מומלץ ללוות את הסיפורים במפות - ריכזנו כאן חומרי הוראה, כלים...
במדבר יב - חטא מרים והצרעת
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל־אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח" (במדבר יב,1) – רש"י ועמו פרשנים רבים נוספים מסבירים שמרים הצרה על שמשה...
בראשית לב-לג: פגישת יעקב ועשו
עשרים שנה לאחר שברח מאחיו עשו, חוזר יעקב לארץ כנען. יעקב חושש מאד מהפגישה עם האח אשר איים בעבר להורגו. האופן בו בחר יעקב לנהל את המפגש עם עשו ולהתגבר על פחדי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.