דלג אל

הצהרת נגישות

במדבר לה: ערי מקלט

במדבר לה: ערי מקלט

בחברה המקראית רווח מנהג של גאולת דם: קרובי הנרצח היו הורגים את הרוצח כדי לגאול את דם הנרצח. עם הכניסה לארץ מתחדד הצורך בבניית מערכת הכפופה לחוקים שמטרתם ליצור חברה צודקת. הצווי על בניית שש ערי מקלט נועד להתמודד בכלים משפטיים עם מנהג גאולת הדם מתוך כוונה ולהכניס את השבטיות לתוך סדר חברתי חדש. ערי המקלט יקלטו רוצח בשגגה ויגנו עליו מפני גאולת דם. כלומר גאולת דם תתאפשר רק אם הרצח היה בכוונה תחילה (חשוב לציין שכל זה מדובר רק בשלב שלפני המשפט. אם יתברר שאדם רצח, בית משפט יעניש אותו ולא מהמשפחה).

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

עיר המקלט שלי

התלמידים יספרו או יכתבו: מהי עיר המקלט שלהם? לאן הם הולכים אם עשו משהו רע והם פוחדים, או כאשר עשו דבר רע שלא בכווונה? לאן הם הולכים כשהם צריכים מקום שישמור עליהם מכעס חיצוני? כשהם צריכים "לנקות את הראש'?

טעות, טעינו, טועים

התלמידים ישתפו במקרים שבהם הם נמצאו אשמים במעשה לא ראוי שגרמו לו גם אם לא התכוונו לכך (למשל משחק כדור במסדרון בית הספר שהסתיים בשבירת חלון ותשלום של הפוגע בחלון על החלון שנשבר וכדומה).
איזה עונש קיבלו על כך, אם בכלל? האם התחרטו על המעשה? האם הפיקו ממנו לקחים?

משפט צדק

התלמידים ינסו לחשוב על מקרים מהיום-יום שבהם עלולים לפגוע במישהו בטעות. כיצד אפשר למנוע פגיעה בטעות? מדוע עונשו של הפוגע בשגגה שונה מעונשו של הפוגע בזדון, גם אם התוצאה היא אותה התוצאה? האם זה הוגן לדעתם?

שגגה או כוונה תחילה?

התלמידים יכתבו לגבי כל פסוק מרשימת הפסוקים האם הוא מכוון לרצח בשגגה או לרצח במזיד. לאחר מכן ידגישו באדום מילים שמבטאות כוונה תחילה לרצח בזדון (למשל: בְּשִׂנְאָה, בְּאֵיבָה, הִכָּהוּ) ובירוק מילים שמצביעות על טעות אנוש (למשל: בְּפֶתַע, בְּלֹא אֵיבָה).

מעון ומקלט

התלמידים יעמיקו בנושא המקלט הפיסי - מקום המשמש כמקום הגנה ומפלט מפני מפגעים ומצוקות. יחקרו וילמדו אילו סוגי מקלטים קיימים בימינו ואפשר גם לגייס את ילדי הכיתה למבצע התנדבות באחד המקלטים (לילדי פליטים, לחסרי בית, לחיות מחמד וכיוצ"ב), למבצע נקיון במקלט השכונתי וכדומה.
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

דברים ה-ו, י: פרידת משה - קריאת שמע
משה נושא נאום פרידה בפני בני ישראל בו מעביר להם מסרים חשובים לעתיד. הוא מזכיר מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם למקום ודן בחשיבותן. מדגיש את ההיבט הסוציאל...
מלכים א כא: כרם נבות היזרעאלי
המלך אחאב חומד את כרמו של נבות היזרעאלי ומבקש לקנותו ממנו. נבות מסרב, ואחאב מוותר. אלא, שאיזבל אשתו לא מוכנה לוותר ומשיגה עבורו את הכרם בדרך אלימה ומניפולטיבית
יהושע כד: מות יהושע
הפרק האחרון בספר יהושע עוסק בנאומו האחרון של יהושע לפני מותו ובפרדתו מהעם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.