תהליך תכנון הלימודים כולל גיבוש של יעדים חינוכיים ואמצעים למימושם, המלווים בהערכה ובמשוב של תהליכי ההוראה וההבחנות.
מטרת ההערכה היא להשביח את תהליכי ההוראה והלמידה, וליצור מערכת משותפת של ציפיות ותובנות בין הגורמים השותפים בתוך המערכת החינוכית ומחוצה לה.
תכנון הלימודים לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים יכלול דרכים וכלים להערכה בכל התחומים הנלמדים, וכן הערכה של התוכנית האישית של כל תלמיד בהתאם ליעדים שנקבעו בה.
ההערכה תתבסס על כלים ושיטות כנהוג בשכבת הגיל בחינוך הכללי, תוך ביצוע התאמות נדרשות.
הערכה ומשוב בעת חירום
בעת חירום נדרשת התאמה של תכנון הלימודים וכחלק מכך, גם של תהליכי הערכה ומשוב.
לשם כך, מומלץ כי הצוות החינוכי יתאים את אופן ההערכה, את התוצרים המצופים מהתלמידים וכן את המשוב הניתן בעקבות ההערכה, בהתאם למאפיינים הייחודיים של הלמידה ושל מצבם הרגשי של התלמידים בעת הזו.
כתיבת תעודות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
כתיבת תעודות לתלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים, מתקיימת בהלימה לכתיבת תעודות בחינוך הרגיל, בדומה לאופן בו מתקיימים תהליכי הערכה עבורם. לפיכך, התעודה לתלמידים אלו תהיה דומה לתעודה בחינוך הכללי מבחינת מהות, מטרות ומבנה. לעיתים נעשים שינויים בתהליכי הערכה בהתאם לתפקוד התלמידים ולצורכיהם, אשר משפיעים על התכנים, היקפם ומידת מורכבותם. על התעודה לתת ביטוי לכך באמצעות הערכה מילולית המשקפת את מצבם הלימודי, החברתי, ההתנהגותי והרגשי ביחס להישגים הנדרשים בתוכניות הלימודים בשכבת הגיל וביחס ליעדיהם בתוכנית האישית.
התאמות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
מתן התאמות בתהליכי הערכה נועד לסייע לתלמיד עם מוגבלות לעקוף את קשייו העלולים לפגוע ביכולתו לבטא את התקדמותו והישגיו, ולאפשר הערכה של רמת תפקודו לצורך תכנון מיטבי של תכניות ההתערבות. במתן התאמות יש חשיבות להפעלת שיקולי הדעת של הצוות החינוכי, תוך התייחסות למכלול נתונים וממצאים אודות תפקודו של התלמיד ולמידת הרלוונטיות של ההתאמות שניתנו בתהליכי הוראה ולמידה לתהליכי ההערכה.
- התאמות לתלמידים עם לקויות למידה וזכאות לשירותי חינוך מיוחדים – יש לפעול על פי הנחיות אגף שפ"י ואגף לקויות למידה במסמך התאמות על רצף הלמידה וההיבחנות לתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב בחינוך הרגיל, מאי 2022.
- התאמות לתלמידים עם לקויות למידה וזכאות לשירותי חינוך מיוחדים הלומדים בכיתה הרגילה בחטיבת הביניים – יש לפעול על פי הנחיות אגף שפ"י ואגף לקויות למידה בתוכנית מלקות ללמידה, פרק ה 5.
- התאמות בהערכה פנימית לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים ועם מוגבלויות בשכיחות נמוכה – יש לפעול על פי הנחיות אגף חינוך מיוחד במסמך התאמות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים.
- התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים – יש לפעול על פי הנחיות במסמך הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה, פרק ג' חינוך מיוחד, תשפ"ד.
- נוהל התאמות לאוכלוסיות תלמידים ייחודיות – תוכנית הבגרויות הגמישה
כלים להערכה בית ספרית (פנימית)
לרשות צוותי החינוך הכללי והמיוחד המלמדים תלמידים עם מוגבלויות שכיחות, ניתן להשתמש במבחנים, המבדקים והסקרים המוצעים באתר הרשות למדידה והערכה.
- באתר הרשות למדידה והערכה (ראמ"ה)
- באתרי הפיקוח על תחומי הדעת השונים במרחב הפדגוגי, פורטל עובדי הוראה.
בהערכה פנימית, הצוות החינוכי יפעיל שיקולי דעת בבחירת המבדקים והמבחנים בהתאמה למאפייני התפקוד של התלמידים.
- להרחבה בנושא הערכה בתחום החינוך הלשוני בחינוך המיוחד: מדור חינוך לשוני, אגף א' חינוך מיוחד