מעון יום הוא מסגרת חינוכית-טיפולית, המבטיחה את שלומם, בטיחותם והתפתחותם התקינה של התינוקות והפעוטות, מתוך נקודת מבט הומניסטית-אקולוגית, המתייחסת אליהם ברגישות ומתוך הבנת ההבדלים האינדיבידואליים בין הפעוטות וההבדלים התרבותיים-חברתיים של משפחותיהם. העשייה החינוכית-טיפולית המומלצת במעונות היום מתבססת על גישת ה"התאמה ההתפתחותית" DAP- (Developmentally Appropriate Practice) השמה דגש על התפתחותו של כל פעוט וצרכיו האישיים. בהתבסס על גישה זו, חשוב להתאים את הסביבה החינוכית-טיפולית לצרכי התינוקות והפעוטות על מנת לטפח ולקדם את התפתחותם המיטבית בשלל ההיבטים. מחקרים מצביעים על כך שפעוטות בגיל הרך מתפתחים ולומדים באמצעות פעילות, חקר והתנסות בסביבה בה הם חיים. כל פעוט הינו אישיות אוטונומית, פעילה ויוזמת. על פי גישת ההתאמה התפתחותית אין ציפייה מהפעוטות להתאים את עצמם למסגרת החינוכית, אך על המסגרת החינוכית להיות מותאמת לצרכים הייחודיים של התינוקות והפעוטות ויש לתכנן בהתאם לכך את העשייה החינוכית-טיפולית.
מעונות – לידה עד גיל שלוש
תוכנית התפתחותית לחינוך ולטיפול בגיל הרך
עלוני חלו"ם – 'חולמים, לומדים ומעצבים חינוך'
העלון מיועד לצוותי החינוך בגני הילדים ובמעונות היום.
אחת לחודש יוצגו בו קווי מדיניות, הנחיות חשובות, דוגמאות והתנסויות מעוררות השראה, כלים, מחקרים ושלל חידושים הקשורים בחינוך לגיל הרך.
הכל בהתאם ללוח השנה ולצרכים של הצוותים החינוכיים.
שבילים לקטנטנים
חומרי הוראה ומידע לצוותי חינוך – טיפול
- אוגדן שבוע העליות – מידע והצעות לפעילויות במעונות היום
- יום זכויות הילדה והילד הבין-לאומי – מידע והצעות יישומיות לשמירה על זכויות התינוקות והפעוטות
- מנהיגים את הדרך במעון היום - האוגדן מציג עקרונות והצעות לפעילויות שנועדו לצוותי החינוך והטיפול הנושאים בתפקידי מנהיגות בקהילת המעון
- הסתגלות הפעוטות למסגרת חינוכית -טיפולית
המסמך נכתב בשותפות עם הג'וינט. הוא מציג את הרציונל המקצועי ומעניק לצוות החינוכי-טיפולי ולהורים כלים יישומיים שיקלו על התינוקות והפעוטות בהסתגלות למעון היום
מעגל השנה במעונות היום
- עלון חנוכה – מעונות היום בישראל
- עלון ט"ו בשבט – למידה במרחבי הטבע בחצר המעון כעולם של חקר וגילוי
- עלון המשפחה שלי
- עלון פורים – בשיר, משחק וסיפור
מערך חינוכי במעונות היום בעת חירום
- מקרוב ומרחוק
אוגדן ובו מגוון אפשרויות לפעילויות לשמירה על הקשר עם הורי התינוקות, הפעוטות והבוגרים - אני-אנחנו-כולנו החוסן שלנו
מטרת האוגדן להעניק כלים לתמיכה ולפיתוח חוסן, שיסייעו לצוותי החינוך והטיפול בהתמודדות עם המציאות החדשה - "עטופים באהבה"
הצעות למערך החינוכי במתקני הקליטה לגיל הרך - ערכת פעילות ל"מרכזי יחד"
- סיפור אחד ליום
הצעות לקריאה משותפת בבית - רגע של יחד בבית
הצעות לפעילות הורים -תינוקות, פעוטות במרחב הביתי - איך נתייחס לשאלות של ילדים וסוגיות מורכבות בזמן מלחמה?
ריכוז חומרים בעקבות הרצאה מקוונת לצוותי החינוך בגני הילדים - הצעה למפגש הורים בשגרת חירום
- הצעות למפגשי שיח רגשי וחברתי
- שיח פנים אל פנים עם ילדי הגן המעון – גננות ומחנכות-מטפלות
עברית | ערבית - מתווה לשיחה טלפונית: גננת, מחנכת-מטפלת עם ילדים והורים
שיחה עם ילדים | שיחה עם הורים
הכשרה לצוות במעון יום לפעוטות
הלימודים מתקיימים במוסדות להשכלה גבוהה בעלי מסלול לגיל הרך שנבחרו בקול קורא של משרד החינוך. הלימודים משולבים – פרונטליים ומקוונים.
קיימים שלושה מסלולים:
הכשרת יסוד למחנכות-מטפלות
קהל היעד: הצוות החינוכי-טיפולי המועסק במעון יום לפעוטות בעל רישיון.
שעות הכשרה: 220 בסך הכול – 150 שעות הכשרה עיונית מוכרת להמשך לימודים אקדמיים, 70 שעות הכשרה מעשית במעון יום.
הכשרה מתקדמת למחנכות מטפלות
קהל היעד: מחנכות מטפלות בעלות תעודת מטפלת סוג 1 או הכשרת יסוד ומועסקת בפועל במעון יום לפעוטות בעל רישיון.
שעות הכשרה: 390 בסך הכול – 240 שעות הכשרה עיונית מוכרת להמשך לימודים אקדמיים, 150 שעות הכשרה מעשית במעון יום.
מנהלת מעון יום לפעוטות
קהל היעד: מנהלת המועסקת במעון יום לפעוטות במועד תחילת הקורס ובמהלכו.
שעות הכשרה: 780 בסך הכול – 600 שעות הכשרה עיונית מוכרת להמשך לימודים אקדמיים, 180 שעות הכשרה מעשית במעון יום.