נתיב המאפשר לבתי הספר לפתח באופן עצמאי תכנית הוראה והערכה לבגרות שבאמצעותה תוכל קבוצת איכות של מורות ומורים מקרב בית הספר להביא לידי ביטוי רוח של יצירתיות, יזמות ומימוש החזון של בית הספר.
התוכנית צריכה לכלול מרכיבים של העמקה בחומר הנלמד, הרחבה, גיוון וחקר, ועליה להקנות מיומנויות למידה דיסציפלינריות וכלליות (כמו חשיבה מסדר גבוה, חשיבה יצירתית, עבודת צוות, השוואה). דגש מיוחד בתוכנית צריך להינתן להיבטים של הקניית מיומנויות ולכלול התייחסות לסוגיות של בינה מלאכותית הן כאמצעי לקידום למידה מתקדמת וחדשנית, והן כמענה לאתגרים של למידה עצמאית ומקורית בעידן שבו הבינה המלאכותית משנה את פני הידע והלמידה.
התוכנית מקבילה לתוכנית הלימודים הרשמית בתחום הדעת ועליה לכלול כ-75% מהתכנים הנלמדים בתוכנית הרשמית. התכנים הנוספים (25%) יקבעו על ידי בית הספר בהתאם לרוחו, נטייתו וערכיו.
התוכנית פותחה באגף א' לפיתוח פדגוגי, במזכירות הפדגוגית ובשיתוף אגף א' לחינוך על יסודי, במינהל הפדגוגי.