דלג אל

תוכנית ההייטק

אודות

אודות תוכנית ההייטק

תוכנית ההייטק היא תוכנית פורצת דרך, יוזמה לאומית חדשנית שנועדה להבטיח את המשך שגשוגה של ישראל כאומת הייטק מובילה.
זוהי קריאה לפעולה עבור כלל השותפים לעיצוב דור העתיד של ישראל – דור שיוביל שינוי עמוק דרך חינוך וחדשנות- ויהווה את הלב הפועם של ההייטק והכלכלה הישראלית כולה.
תוכנית ההייטק היא יישום שתי החלטות ממשלה: החלטה 172, שעניינה האצת שוק העבודה באמצעות קידום הון אנושי והתאמת המיומנויות לעידן הדיגיטלי, והחלטה 550, שעניינה צמצום פערים בחברה הערבית.
התוכנית נועדה להגדיל את היקף ההון האנושי המיומן בתעשיית ההייטק בישראל, באמצעות קידום תלמידים ללימודי מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב, תוך הקניית הידע והמיומנויות הנדרשים להשתלבות עתידית בתחום.
התוכנית שמה דגש מיוחד על שילוב אוכלוסיות בייצוג חסר – ובהן נשים, החברה הערבית ותושבי הפריפריה – מתוך מטרה לקדם חדשנות, שוויון הזדמנויות ומוביליות חברתית.
לשם כך, התוכנית מציעה מענים מערכתיים וחדשניים ברמות שונות: רשותית, בית-ספרית ופרטנית. זאת לרבות הכשרות לצוותים חינוכיים, פיתוח מסלולי מצוינות ויצירת חיבורים בין מערכת החינוך התעשייה והצבא. האוכלוסיות הייעודיות לתוכנית מקבלות מענים פרטניים דוגמת תוכניות לקידום בנות ותוכניות בחברה הערבית.

העקרונות המרכזיים עליהם מתבססת התוכנית הם:

  • חיבור הוליסטי בין ידע, מיומנויות ויכולות מנטליות
  • גמישות ודיפרנציאליות- התאמה אישית לצרכי הרשות/ בית הספר
  • עבודה מבוססת נתונים
  • שותפויות עם תעשיית ההייטק וגופים משמעותיים בזירה החינוכית

  • ועדת פרלמוטר
  • החלטת ממשלה 172

על התוכנית

התוכנית שואפת להעניק לתלמידות ולתלמידים את הכישורים והמיומנויות הדרושים להשתלבות מיטבית בתעשיית ההייטק בעתיד, תוך התמקדות במענה הוליסטי – מהרמה הרשותית ועד הרמה הפרטנית. היא מבוססת על שלושה צירים מרכזיים:

  • ידע בתחומי המתמטיקה, הפיזיקה ומדעי המחשב
  •  מיומנויות כמו פתרון בעיות, למידה עצמאית ועבודת צוות
  • ציר מנטלי הכולל חוסן אישי, ביטחון עצמי, תחושת מסוגלות ומוטיבציה להגיע להייטק

צירים אלו באים לידי ביטוי בשלל מענים בתכנית: תגבור לימודי דרך בוטקאמפים, מרתונים והאקתונים; שילוב מגמות טכנולוגיות מתקדמות וכלים טכנולוגיים להעצמת שליטה באנגלית מדוברת; פיתוח צוותי הוראה מיומנים בהוראת הדיסציפלינות באופן מבוסס מיומנויות; חיזוק התחום המנטלי של תלמידות, תלמידים, הורים וצוותים חינוכיים באמצעות סדנאות ולמידה פרויקטאלית וכן פיתוח תחושת מסוגלות וקידום שוויון מגדרי; לצד אלה, מוקדשת תשומת לב להכשרת מנהלים, יועצות, מורי טק ומובילי מצוינות, וכן הענקת תמריצים לבתי ספר משפרי בגרוטק. אתגר כוח ההוראה מטופל באמצעות קהילות מורים מקצועיות, הסבות להוראת מקצועות הטק, שילוב מתנדבים, והנגשת מענים וירטואליים עדכניים.

לתוכנית ההייטק שני מודלי הפעלה משלימים – המודל הרשותי והמודל הבית־ספרי. בשניהם ניתנים מענים דומים, המותאמים לתלמידים, לצוותים ולמנהיגות החינוכית, אך ההבדל ביניהם טמון בנקודת המוצא ובמנגנון ההפעלה. שני המודלים מבוססים על תוכנית עבודה ייעודית, מענים דיפרנציאליים המותאמים לצרכים המקומיים, ושותפות מלאה בין כל הגורמים הרלוונטיים.


המודל הרשותי מופעל דרך הרשויות המקומיות, מתוך ראייה מערכתית רחבה, במטרה ליצור תנאים ותשתיות לקידום מצוינות טכנולוגית בכלל מוסדות החינוך ברשות. הוא מתמקד בתכנון והובלה רשותיים, תוך הפעלת קהילות מורים, מדידה והערכה, וביסוס שיתופי פעולה רחבים. כל זאת תוך היצמדות לתוכנית עבודה רשותית והענקת מענים המותאמים לצורכי השטח.


המודל הבית־ספרי פועל מתוך מוסדות החינוך עצמם, ומתמקד בעבודת עומק עם הנהלה, צוותים, תלמידים וקהילה ליצירת שינוי תרבותי ופדגוגי מתמשך. הוא מבוסס על תוכנית עבודה ייחודית לכל מוסד, ומכוון להטמעת מצוינות טכנולוגית כחלק בלתי נפרד מהעשייה הבית־ספרית – תוך חיזוק ההובלה הפנימית, פיתוח מקצועי וליווי אישי, והפעלת מענים גמישים המותאמים לצורכי בית הספר.


הקול הקורא לבתי הספר להצטרף לתוכנית יתפרסם בחודש יולי והוא מיועד לבתי ספר במדד טיפוח 4-10 בכל הארץ.
כמו כן, במקביל עתידה להתפרסם גם הקריאה לרשויות להצטרף לתוכנית והיא מיועדת לכלל הרשויות.

אחד העקרונות המרכזיים של תוכנית ההייטק הוא דיפרנציאליות וגמישות – כל רשות וכל מוסד חינוכי מקבלים את המענים בהתאם לצרכים, למאפיינים ולאתגרים הייחודיים שלהם. לצורך כך מוצעת מערכת מענים רחבה, ממנה ניתן לבחור את הכלים והתוכניות הרלוונטיים ביותר. מנהלי הרשויות ובתי הספר ילוו על ידי מלווה ייעודי מטעם התוכנית, אשר יסייע בבניית תוכנית עבודה מותאמת ובהובלת התהליך לאורך זמן.

בסל המענים הגמיש יוצע בין היתר: תגבור לימודי דרך בוטקאמפים, מרתונים והאקתונים; שילוב מגמות טכנולוגיות מתקדמות וכלים טכנולוגיים להעצמת שליטה באנגלית מדוברת; פיתוח צוותי הוראה מיומנים בהוראת הדיסציפלינות באופן מבוסס מיומנויות; חיזוק התחום המנטלי של תלמידות, תלמידים, הורים וצוותים חינוכיים באמצעות סדנאות ולמידה פרויקטאלית וכן פיתוח תחושת מסוגלות וקידום שוויון מגדרי; לצד אלה, מוקדשת תשומת לב להכשרת מנהלים, יועצות, מורי טק ומובילי מצוינות, וכן הענקת תמריצים לבתי ספר משפרי בגרוטק. אתגר כוח ההוראה מטופל באמצעות קהילות מורים מקצועיות, הסבות להוראת מקצועות הטק, שילוב מתנדבים, והנגשת מענים וירטואליים עדכניים.

תוכנית ההייטק פועלת בשני מודלי הפעלה מובחנים, שכל אחד מהם מותאם לאוכלוסיית יעד שונה.
המודל הבית־ספרי, המתמקד בעבודה ישירה עם מוסדות חינוך, מיועד לבתי ספר במדד טיפוח 4–10, ובכך פונה בעיקר לבתי ספר המצויים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. גיוסם מתבצע באמצעות קול קורא ייעודי לבתי הספר.

לעומתו, המודל הרשותי מיועד לכלל הרשויות המקומיות העומדות בתנאי הסף שיפורטו במסמך התבחינים, ויוזמנו להגיש מועמדות באמצעות קול קורא נפרד. מבין הרשויות שיגישו בקשה, ייבחרו 50 רשויות בעלות פוטנציאל גדילה מירבי לליווי אינטנסיבי, וכן 70 רשויות נוספות שיקבלו ליווי בהיקף מצומצם יותר.

בכל יום שלישי בשעה שלוש, צוות ההובלה של תכנית ההייטק עולה לוובינר פתוח לקהל הרחב למתן הסבר רחב על התכנית ולמענה על שאלות מהשטח. הוובינר מיועד למנהלי בתי ספר, מחלקות חינוך ושותפים- לקראת יציאת הקולות הקוראים למוסדות/בעלויות ולרשויות ולאחריהם. אתם/ן מוזמנים/ות להצטרף אלינו בכל יום שלישי בשעה 15:00.

  • מה ההבדל בין כיתות עמ"ט לבין כיתות ההייטק?
    תשובה: כיתות ההייטק הן כיתות מצוינות אשר בדומה לכיתות עמ"ט, מתמקדות בהעמקת הלימודים במתמטיקה, פיזיקה או מדעי המחשב. עם זאת, בעוד שבתכנית עמ"ט נלמדות 6 שעות שבועיות תוספתיות, תכנית ההייטק כוללת 4 שעות שבועיות בלבד, תוך שילוב מעטפת הוליסטית רחבה. מטרת מעטפת זו היא להוביל לעלייה במספר התלמידים והתלמידות המיומנים והמוכשרים למקצועות ההייטק.

  • האם כיתות ההייטק באות במקום כיתות עמ"ט, או בנוסף להן?
    תשובה: כיתות ההייטק אינן מחליפות את כיתות עמ"ט אלא בנוסף להן. תינתן עדיפות לבתי ספר בפריפריה שאין בהם תוכניות מצוינות, אך תיתכן זכאות להשתתפות בשתי תכניות מצוינות במקביל (כיתות עמ"ט וכיתות ההייטק) בהתאם לעמידה בתנאי הסף המפורטים במסמך התבחינים, ובכפוף לגודל בית הספר ולמספר הלומדים ברמת 5 יח"ל במתמטיקה.

  • האם קיומה של תכנית מצוינות אחרת (מופ"ת, עתידים וכו') מונעת השתתפות בתכנית ההייטק?
    תשובה: קיומה של תכנית מצוינות אחרת בבית הספר איננה מונעת הצטרפות לתכנית ההייטק. ניתן להיות זכאים לשתי תכניות מצוינות במקביל, בהתאם לתנאי הזכאות המפורטים במסמך התבחינים ולנתוני בית הספר.

  • כיצד תכנית ההייטק נותנת מענה לאתגר מחסור במורים?
    תשובה: תכנית ההייטק כוללת הכשרה וליווי מקצועיים למורי מקצועות הטק, בדגש על ידע דיסציפלינרי, פיתוח מיומנויות, חיזוק ציר מנטלי והוראה רגישה למגדר. בנוסף, בבתי ספר בהם קיים מחסור בכוח הוראה – תספק התכנית מעטפת כוללת: תמיכה במורים, שילוב מתנדבים (כגון מהנדסי הייטק, סטודנטים וגמלאים), פתרונות הוראה וירטואליים מותאמים, כיתות רשותיות/אזוריות ומענים משלימים באמצעות ספק חיצוני.

  • מה מקבל בית ספר שש-שנתי?
    תשובה: כיתות ההייטק ייפתחו בשנת הלימודים הקרובה בו זמנית בשכבת ח' ובשכבת י' וזאת במטרה ליצור רצף של תוכנית מצויינות שש שנתית צומחת. המענים שיינתנו לבית הספר במסגרת התוכנית יותאמו לשכבות השונות בחט"ב ובחט"ע ויהיו מבוססים על תוכנית עבודה בית ספרית שתיבנה בשיתוף עם הנהלת בית הספר במטרה לעצב תפיסת מצוינות מדעית-טכנולוגית בית ספרית.

  • מהם תנאי הזכאות לבית ספר ארבע-שנתי ומה הוא יכול לקבל?
    תשובה: עבור בית ספר ארבע שנתי שיעמוד בתנאי הסף על פי מסמך התבחינים תינתן האפשרות לפתוח כיתות הייטק בכיתה ט' (במקום ח') ובכיתה י'.

  • מה כוללת המעטפת של תכנית ההייטק מעבר לשעות ההוראה?
    תשובה: תכנית ההייטק מציעה מעטפת כוללת לפיתוח אישי ומקצועי של תלמידים ואנשי צוות לקידום השתלבות בעולם ההייטק. התכנית כוללת סדנאות לפיתוח תחושת מסוגלות, חוסן ותמונת עתיד, מינוי אחראי מגדרי והכשרות לצוותים חינוכיים בהוראה רגישת מגדר. מתקיימות תוכניות ייעודיות לעידוד נערות להשתלב במקצועות הטק. בנוסף, מוצעים מענים לימודיים מגוונים כגון בוטקאמפים, תגבורים, מרתונים, תחרויות, מגמות טכנולוגיות חוץ-כיתתיות ויישומון לשיפור אנגלית מדוברת. ברמה הבית ספרית, ניתנת הכשרה ייעודית למנהלים, יועצות ומובילי מצוינות, לצד תמרוץ מוסדות חינוך המשפרים הישגים בבגרוטק.

  • מה מלמדים בשעות התוספתיות של התכנית?
    תשובה: התכנים הנלמדים בשעות התוספתיות מותאמים להנחיות המפקחים המקצועיים (מפמ"רים), וישולבו במסגרת תכנית העבודה הבית ספרית מתוך התאמה לצורכי התלמידים וקידומם ליעדי בגרוטק.

  • מהו המענה לבעיית מחסור במחשבים בבתי הספר?
    תשובה: תוכנית ההייטק לא מספקת תשתיות פיזיות. המענה לכך צריך להינתן במסגרת המשאבים הבית ספריים ו/או הרשותיים. עבור בתי הספר בחברה הערבית ישנו קול קורא משלים בנושא חדרי מחשבים.

  • מתי תחל התכנית?
    תשובה: התכנית צפויה לצאת לדרך בתחילת שנה"ל תשפ"ו. 1.9.25.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.