תוכנית ההייטק היא יישום שתי החלטות ממשלה: החלטה 172, שעניינה האצת שוק העבודה באמצעות קידום הון אנושי והתאמת המיומנויות לעידן הדיגיטלי, והחלטה 550, שעניינה צמצום פערים בחברה הערבית.
שוק ההייטק מעסיק ברובו הון אנושי ממעמד סוציו-אקונומי גבוה ממרכז הארץ, בעיקר גברים חילונים. הגדלת פוטנציאל ההון האנושי המיומן למשרות הייטק תלויה בהגדלת הפוטנציאל מקרב אוכלוסיות הנמצאות כיום בייצוג חסר: נשים, חברה ערבית ותושבי פריפריה (להלן: אוכלוסיית היעד).
נמצא כי תעודת בגרות, שבה קיים מצרף המקצועות 5 יח"ל מתמטיקה + 5 יח"ל פיזיקה או 5 יח"ל מדעי המחשב, מספקת לתלמידים הכנה טובה למקצועות מרכזיים בתעשיית ההייטק ומגדילה משמעותית את פוטנציאל ההשתלבות במשרות טק בעתיד.
מצרף זה מוגדר כ'בגרות טק'. מדד 'בגרות טק' יפורסם בתמונה החינוכית - שקיפות בחינוך, משרד החינוך.
החלטת ממשלה 17 מתבססת על דוח הוועדה הבין-משרדית – ועדת פרלמוטר.
מכאן ובראייה ארוכת טווח, תהליך יצירת הון אנושי מוכשר לשוק ההייטק מתחיל במערכת החינוך, בדגש על החינוך העל-יסודי (חטיבת ביניים וחטיבה עליונה), נמשך בשירות הצבאי ובאקדמיה, עד למימוש היעד – הגדלת ההון האנושי להייטק.
מטרת העל
הגדלת מספר התלמידים והתלמידות מאוכלוסיות היעד, אשר יסיימו את לימודיהם במערכת החינוך עם תעודת 'בגרות-טק'. תלמידים אלו יהיו בעלי מיומנויות, כישורים, חוסן מנטלי ותחושת מסוגלות, ובעלי מוטיבציה ואמביציה להשתלבות בתעשיית ההייטק במדינת ישראל.
יעדים כמותיים בתום שנה"ל תשפ"ח:
יעד מרכזי:
- 15% מכלל בוגרי יב במערכת החינוך יסיימו עם 'בגרות טק' (11% בתשפ"ב).
יעדי משנה: 14
- מבוגרי יב בפריפריה יסיימו עם 'בגרות טק' (10% בתשפ""ב).
- 15% מבוגרות יב כלל ארצי יסיימו עם 'בגרות טק' (11% בתשפ"ב).
- 11% מבוגרי החברה הערבית יסיימו עם 'בגרות טק' (7% בתשפ"ב).
במספרי תלמידים:
- גדילה מ-14,000 תלמידים בתשפ"ב ל-19,000 תלמידים בסוף תשפ"ח לכל הפחות.