דלג אל

אודות תוכנית הייטק

אודות תוכנית הייטק

תוכנית ההייטק היא יישום שתי החלטות ממשלה: החלטה 172, שעניינה האצת שוק העבודה באמצעות קידום הון אנושי והתאמת המיומנויות לעידן הדיגיטלי, והחלטה 550, שעניינה צמצום פערים בחברה הערבית.

שוק ההייטק מעסיק ברובו הון אנושי ממעמד סוציו-אקונומי גבוה ממרכז הארץ, בעיקר גברים חילונים. הגדלת פוטנציאל ההון האנושי המיומן למשרות הייטק תלויה בהגדלת הפוטנציאל מקרב אוכלוסיות הנמצאות כיום בייצוג חסר: נשים, חברה ערבית ותושבי פריפריה (להלן: אוכלוסיית היעד).

נמצא כי תעודת בגרות, שבה קיים מצרף המקצועות 5 יח"ל מתמטיקה + 5 יח"ל פיזיקה או 5 יח"ל מדעי המחשב, מספקת לתלמידים הכנה טובה למקצועות מרכזיים בתעשיית ההייטק ומגדילה משמעותית את פוטנציאל ההשתלבות במשרות טק בעתיד.

מצרף זה מוגדר כ'בגרות טק'. מדד 'בגרות טק' יפורסם בתמונה החינוכית - שקיפות בחינוך, משרד החינוך.
החלטת ממשלה 17 מתבססת על דוח הוועדה הבין-משרדית – ועדת פרלמוטר.

מכאן ובראייה ארוכת טווח, תהליך יצירת הון אנושי מוכשר לשוק ההייטק מתחיל במערכת החינוך, בדגש על החינוך העל-יסודי (חטיבת ביניים וחטיבה עליונה), נמשך בשירות הצבאי ובאקדמיה, עד למימוש היעד – הגדלת ההון האנושי להייטק.

מטרת העל

הגדלת מספר התלמידים והתלמידות מאוכלוסיות היעד, אשר יסיימו את לימודיהם במערכת החינוך עם תעודת 'בגרות-טק'. תלמידים אלו יהיו בעלי מיומנויות, כישורים, חוסן מנטלי ותחושת מסוגלות, ובעלי מוטיבציה ואמביציה להשתלבות בתעשיית ההייטק במדינת ישראל.

יעדים כמותיים בתום שנה"ל תשפ"ח:

יעד מרכזי:
  • 15% מכלל בוגרי יב במערכת החינוך יסיימו עם 'בגרות טק' (11% בתשפ"ב).
יעדי משנה: 14
  • מבוגרי יב בפריפריה יסיימו עם 'בגרות טק' (10% בתשפ""ב).
  • 15% מבוגרות יב כלל ארצי יסיימו עם 'בגרות טק' (11% בתשפ"ב).
  • 11% מבוגרי החברה הערבית יסיימו עם 'בגרות טק' (7% בתשפ"ב).
במספרי תלמידים:
  • גדילה מ-14,000 תלמידים בתשפ"ב ל-19,000 תלמידים בסוף תשפ"ח לכל הפחות.

על התוכנית

תוכנית ההייטק יצאה לדרך באמצע שנה"ל תשפ"ג, בעוד בשנת תשפ"ג נעשו פעולות הכנה, חשיבה ותכנון, ובשנת תשפ"ד התקיימו פיילוטים נרחבים בכל תתי התוכנית שפועלות תחת תוכנית הייטק. משך התוכנית חמש שנים. כלומר, היא תסתיים בסוף שנה"ל תשפ"ח.

ברמה הלאומית:

1. שימור היתרון היחסי של מדינת ישראל בתחום הכלכלי בהגדלת ההון האנושי בהייטק באמצעות הגברת שיעור בוגרי מערכת החינוך בעלי תעודת 'בגרות טק'.
2. הגברת השפעת מערכת החינוך על התעסוקה בשוק ההייטק.
3. מיצוי הפוטנציאל הקיים בקרב אוכלוסיות היעד, שלהן נוכחות מועטה יחסית בשוק ההייטק.
4. צמצום פערים בין אוכלוסיות היעד לכלל האוכלוסייה.
5. יצירת תשתית בת קיימא למצוינות מדעית טכנולוגית באוכלוסיות היעד.
6. מיצוי הפוטנציאל הקיים מקרב כלל אוכלוסיית ישראל להשגת תעודת 'בגרות טק' להעלאת הפריון הכלכלי.

ברמת הפרט:

1. הגברת הפוטנציאל למוביליות חברתית וכלכלית לתלמידים מאוכלוסיות מוחלשות בהכוון להשתלבות בתעשיית הייטק.
2. פיתוח ידע, מיומנויות, חוסן מנטלי, תחושת מסוגלות ותמונת עתיד באוכלוסיות היעד.

• לתוכניות המצוינות בתחומי מדע וטכנולוגיה יש כוח מרכזי להגדלת זכאי 'בגרות טק'
• לימודי המתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב ברמה מוגברת (מקצועות 'בגרות טק') מפתחים יכולת חשיבה וסוג קונקרטי של חשיבה הנדרשים להשתלבות בהצלחה בשוק ההייטק (מבוסס מחקרית).
• מדידה של 'בגרות טק' תמריץ אוכלוסיות להגדיל את כמות התלמידים במגמות הרלוונטיות, תגדיל לחץ להכשרות, לגיוס מורים ולהשקעת משאבים.
• בחירה של תלמידים במגמות הנדסיות תביא לעלייה בשיעור 'בגרות טק' והסמכה 3.3.
• מיומנויות עוצמה נרכשות כחלק מדיספלינה ולא כנושא בפני עצמו.
• מיומנויות עוצמה באות לידי ביטוי באמצעות אתגרים אותנטיים בפרויקטים שקיימים במקצועות ההתמחות במגמות הטכנולוגיות ההנדסיות.
• מיומנויות עוצמה הן חלק אינהרנטי בתחרויות.
• ניהול אקוסיסטם - יש כוח לניהול האקוסיסטם להשגת השינוי (מטה, מחוז, רשויות מקומיות, הורים, עמותות, תעשייה ובעלי עניין אחרים).
• לתמונת עתיד אישית של התלמיד ולסוכני השינוי מרכיב מרכזי בעולם הגישות לעבודה בהייטק.
• התוצאות יושגו בריכוז מאמץ אל מול אוכלוסיות מטרה.
• פיתוח הציר המנטלי באוכלוסיות מוחלשות הוא קריטי לקידום המטרות.

1. הקניית ידע מדעי נרחב בתחום המתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב מגיל צעיר - דרכי מימוש הקניית ידע לקהל יעד רחב:
א. בניית מסלולי מצוינות – עמ"ט-טק. הרחבה לתוכנית עמ"ט הוותיקה.
ב. הגדלת מספר כיתות מופ"ת.
ג. פתיחת מגמות טכנולוגיות עלית בבתי ספר שבהם הן חסרות.
ד. פתיחת קבוצות לימוד בשלושת מקצועות 'בגרות טק' .
ה. פיתוח מגמות חדשות מותאמות למעגל מצוינות שני.

2. הקניה וטיפוח מיומנויות: STEM, שפה וטכנולוגיה - מיומנויות STEM:
מחקרים הגדירו 28 מיומנויות חשובות הנדרשות להצלחה ולהשתלבות בעידן הנוכחי. מתוכן נבחרו שלוש מיומנויות הנחשבות קריטיות, בסיסיות והכרחיות להצלחה. מיומנויות אלו נקראות "מיומנויות עוצמה" (Power Skills), המכונות לעיתים גם "מיומנויות המאה ה-21" או "מיומנויות STEM".
שלוש מיומנויות אלו הן:
• יכולת עבודה בצוות.
• יכולת למידה עצמאית.
• יכולת פתרון בעיות מורכבות (בתוך זה - חשיבה ביקורתית, עצמאית, יצירתית, אנליטית, אלגוריתמית ועוד).

דרכי מימוש טיפוח מיומנויות STEM:
א. תוכנית ממשק המיומנויות – למורי חטיבה עליונה בתשעה תחומי דעת. תוכנית המכשירה את מורי המקצועות לטפח את מיומנויות העוצמה תוך כדי הוראת המקצוע הסדירה. לפרטים נוספים היכנסו למיומנויות העוצמה.
ב. תוכנית הייטקלס – תוכנית של משרד החינוך לחטיבות הביניים להקניית מיומנויות תוך כדי הקניית אוריינות ומיומנויות טכנולוגיות. לפרטים נוספים היכנסו לממשק המיומנויות.
ג. תוכניות נוספות של המגזר השלישי והפרטי, המקנות אוריינות דיגיטלית ואוריינות טכנולוגית הנלמדות תוך כדי טיפוח מיומנויות העוצמה. לפרטים נוספים.

תוכנית ההייטק מקדמת תוכניות לחיזוק השליטה באנגלית דבורה בקרב תלמידי חט"ב וחט"ע, תוך שימוש בכלים דיגיטליים וחדשניים ואפליקציה ייעודית מבוססת AI, המאפשרים התנסות אישית ומתן משוב מהיר להתקדמות.
כמו כן, תוכנית ההייטק מקדמת תוכניות לחיזוק השליטה בשפה העברית הדבורה בקרב תלמידי החברה הערבית, דרך לימודי מקצוע בשפה העברית או כמקצוע שפתי בפני עצמו.

דרכי מימוש מיומנויות שפה

א. כדי לקדם את השליטה באנגלית הדבורה תלמידי תוכנית עמ"ט-טק לומדים שעה שבועית אנגלית דבורה דרך אפליקציה מותאמת גיל ורמה, בעוד מורי האנגלית הוכשרו לתוכנית זו ושולטים בפן הדיגיטלי להפעלתה. השיעור מועבר בחדר מחשבים כאשר לתלמיד אוזניות ומיקרופון אישי, ולאחר הנחיית המורה התלמיד מנהל שיחה עם בוט אשר מתאים את רמת השיחה לרמת התלמיד. בתום השיחה נשלח סיכום לתלמיד ולמורה אשר יכול בקלות לעקוב אחר התקדמות כלל תלמידיו.

ב. כדי לשפר את השליטה בשפה העברית בקרב תלמידים דוברי ערבית, תלמידי עמ"ט-טק מהחברה הערבית לומדים שעה שבועית נוספת, שעת עברית. בבתי ספר שבהם מתאפשר הדבר והמורה שולט בשפה העברית, ילמד המורה בעברית את מקצוע הפיזיקה בתוכנית הלימודים של עמ"ט-טק בחטיבת הביניים.

בעידן הטכנולוגי הנוכחי ועם התפרצות הבינה המלאכותית לחיינו, בעידן המידע והטרנספורמציה הדיגיטלית, הקניית ידע בתחומי הטכנולוגיה ואוריינות דיגיטלית הן צו השעה ומהוות כישורים בסיסיים להתנהלות בעולם טכנולוגי. אוריינות דיגיטלית היא היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע ותקשורת למגוון צרכים, הן למטרות לימודיות והן בחיי היום-יום, באופן אחראי, יעיל והולם, להסתגל במהירות לשינויים ולהתפתחויות ולהימנע ולצמצם סיכונים לפגיעות בסביבה המקוונת. מערכת החינוך פועלת לקידום אוריינות זו מגני הילדים ועד סוף יב.

עם זאת, תוכנית הייטק מרכזת מאמצים בתלמידי חטיבת הביניים בקידום מיומנויות טכנולוגיות דרך תוכניות תוספתיות הניתנות על ידי משרד החינוך או על ידי שותפים לדרך מהמגזר הפרטי והשלישי. התוכניות התוספתיות מקנות אוריינות זו תוך כדי טיפוח מיומנויות STEM ותוך כדי שיפור במיומנויות השפה.

דרכי מימוש טיפוח מיומנויות טכנולוגיות

  1. תוכנית הייטקלאס HighTeClass
  2. תוכניות של המגזר השלישי והפרטי בחינוך הפורמלי: גשרים, hello tech ,on top P
  3. תוכניות של המגזר השלישי והפרטי בחינוך הא-פורמלי: ניצנים, גבהים, מגשימים, ממריאות, startech

תוכניות לפיתוח ציר מנטלי ויצירת תמונת עתיד להשתלבות בהייטק, לתלמידים במסלולי מצוינות מדעית, תוכנית הייטק מקדמת שלוש אוכלוסיות עיקריות: בנות. חברה ערבית. פריפריה צפון ודרום. מדדי טיפוח 10-6. באוכלוסיות אלו קיימים קשיים מנטליים-רגשיים והתוכנית באה לתת להם מענה.

אוכלוסיות אלו מאופיינות בחוסר תחושת מסוגלות להגעה להייטק, בחוסר חוסן מטלי לעמידה במסלול מצוינות, בחוסר מוטיבציה למצוינות בעקבות חוסר בתמונת עתיד לשאוף אליה, בחוסר מודלינג מהסביבה הקיימת, ומחוסר תמיכה מסוכני השינוי ובייחוד מהמעגל הראשון – הבית. חיזוק הציר המנטלי של קהלי היעד בתוכנית וסוכני השינוי (תלמידים ותלמידות, צוותי חינוך, רשות, הורים), הגברת תחושת המסוגלות, תודעת הצמיחה (Growth Mindset) וגיבוש תמונת עתיד אישית להשתלבות בעולם ההייטק, יגבירו ויחזקו את המוטיבציה וההתמדה של התלמיד וישנו את הגישה והתפיסה של כלל סוכני השינוי בקהילה.


דרכי מימוש לפיתוח ציר מנטלי:

התוכנית נותנת מעטפת תומכת לתלמידי התוכנית בכיתות ז-יב באמצעות קיום סיורים בתעשייה, ימי שיא, סדנאות, מנטורינג, הרצאות השראה על ידי דמויות מפתח מעולם ההייטק, תחרויות וכדומה.

תאוריית השינוי

כדי להגיע בהצלחה למימוש היעדים שנקבעו, תוכנית ההייטק תפעל בפריסה ארצית להגדלת מספר המסיימים הזכאים לבגרות-טק ותתמקד בתלמידים בחינוך העל-יסודי מאוכלוסיות הנמצאות בייצוג חסר בחברות ההייטק.

התוכנית תפעל באמצעות דרכי הפעולה הבאות:

א. הרחבת המעגל
הרחבת מעגלי המצוינות בחינוך העל-יסודי בקהלי היעד שהוגדרו, בדגש על חיזוק ידע, מיומנויות, גישות וערכים, ושליטה בעברית ובאנגלית דבורה. העלאת שיעור הזכאים לבגרות, פתיחת מגמות, קבוצות לימוד, מתן מענים למחסור במורים וקידום תלמידים במסלול בגרות-טק חלקי. בחטיבות הביניים נפעל להגדלת שכבת המצוינות המדעית-טכנולוגית והקניית שפות טכנולוגיות, בשאיפה להגדלת מספר הבוחרים במסלול לימודי בחטיבה העליונה במקצועות מדעיים-טכנולוגיים והצלחה בהם בבחינות הבגרות.
ב. חיזוק מוטיבציה והתמדה
חיזוק הציר המנטלי של קהלי היעד בתוכנית לשם הגברת תחושת המסוגלות, תודעת הצמיחה (Growth Mindset) וגיבוש תמונת עתיד אישית להשתלבות בעולם ההייטק.

מודל ניהול שיתופי
שיתוף פעולה בין-מגזרי - מגזר ציבורי, שלישי ופרטי - לטובת ריכוז מאמץ משותף, להגדלת האימפקט בקרב התלמידים ברמת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, וכן שותפות עם מחוזות ואגפים מקצועיים בתוך משרד החינוך.

מודל הניהול השיתופי כולל בניית שגרות עבודה, בניית תוכנית אסטרטגית ובכלל זה הגדרת מטרות ויעדים משותפים, גיבוש מנגנוני יישום ופתרון בעיות לטובת קידום היעדים.

מודל רשותי
מעטפת ליווי לרשויות מקומיות, לקידום יעדי התוכנית ברמה המקומית ושינוי המציאות החינוכית ביישוב. המודל יאפשר לרכז מאמץ בין כלל הגורמים והשותפים וייצר תוכנית עבודה הוליסטית המותאמת לצורכי הרשות ובהתייחס לתעשייה האזורית ולמשאבים הקיימים. המודל היישובי יקשור בין מטה משרד החינוך באמצעות תוכנית ההייטק לבין המחוז, השותפים, הרשות ובתי הספר. באמצעות המודל מערכת החינוך המקומית תקבל מעטפת ליווי, כלים, תוכניות תוספתיות ושותפויות לטובת כלל תלמידי היישוב בחינוך העל-יסודי.

1. פתיחה של כ-300 כיתות מצוינות מדעית בבתי ספר חדשים במדדי טיפוח 10-6: תוכנית עמ"ט-טק, תוכנית שש שנתית מכיתה ז עד יב. בכיתות אלה יושם דגש על ידע, מיומנויות, גישות וערכים.
2. הגדרת יעדים ברמה מחוזית, מגזרית ובית ספרית, לרבות קביעת אבני דרך תקופתיות, פרסום מדדים ייעודיים לזכאים ל'בגרות טק' במערכת 'שקיפות בחינוך'. יצירת דש-בורד למדד 'טק'.
3. הגדלת מספר בתי הספר המשתתפים בתוכניות תוספתיות, המקנות מיומנויות טכנולוגיות ואוריינות דיגיטלית בחטיבות ביניים והמטמיעות את מיומנויות העוצמה. בכל התוכנית מוקנות מיומנויות העוצמה כחלק אינטגרלי של התוכנית. תוכנית הייטקלאס תיכנס לכל בתי הספר בתוכנית עמט-טק.
4. תוכנית להטמעה ולטיפוח מיומנויות עוצמה בקרב תלמידי תיכון באמצעות מורי המקצוע ותוך כדי הוראת הדיסציפלינה - תוכנית ממשק המיומנויות.
5. פיתוח הציר המנטלי בקרב אוכלוסיות היעד ויצירת תמונת עתיד באמצעות מתן סיורים בחברות הייטק, הרצאות השראה, ימי שיא, סדנאות, מנטורים לכיתה, תחרויות בית ספריות, מחנה אימונים למצטיינים, אירועי פתיחה ואירועי גמר. הפעילות תינתן בחלקה לתלמידים ובחלקה לסוכני השינוי: מורים, הורים, מנהלים, צוותי חינוך ברשות.
6. פתיחת קבוצות לימוד במקצועות פיזיקה ומדעי המחשב, ומגמות טכנולוגיות עילית המובילות ל'בגרות טק' בבתי ספר בחברה הערבית.
7. יצירת מגמות טכנולוגיות חדשות המגדילות את האוריינות הטכנולוגית בחברה הערבית.
8. הצטיידות בתי ספר לשיפור מעבדות מחשבים (כ-240 מעבדות) וחיבור לאינטרנט.
9. מתן תמריצים לבתי ספר ששיפרו את שיעור המסיימים עם מקצועות 'בגרות טק'.
10. מיפוי צרכים ברמת מחוז (כלל ארצי) וברמת יישוב (מדד טיפוח 10-6) להעלאת שיעור המסיימים עם תעודת בגרות 'טק' ומתן מענים ופתרונות להשגת היעד.
11. הגדלת מעגל השותפים מהמגזר השלישי, הפרטי והציבורי להשגת היעדים.
12. טיפול ממוקד בתלמידים עם "כמעט 'בגרות טק':
א. קבוצה א - 5 יח"ל מתמטיקה אך ללא מדעי המחשב או פיזיקה. טיפול: פתיחת קבוצות לימוד להשלמת מקצועות אלו.
ב. קבוצה ב- תלמידים עם 5 יח"ל פיזיקה או מדעי המחשב אבל ללא 5 יח"ל מתמטיקה. טיפול: תגבור לימודי למניעת נשירה מ-5 יח"ל ל-4 יח"ל במתמטיקה.
13. מימון תגבור קבוצות לימוד במקצוע בגרות 'טק' לאורך השנה ולקראת הבגרויות (מרתונים).
14. תוכניות לקידום בנות בכלל החברה ובחברה החרדית בלבד.
15. טיפול בחסמי מורים: השבחת איכות המורים - פתיחת 40 קבוצות פיתוח מקצועי בחברה הערבית, 30 קבוצות הרחבת הסמכה לכלל האוכלוסייה.
16. טיפול בחסמי מורים: יצירת פלטפורמות וירטואליות כמענה למחסור במורים - עמ"ט וירטואלי, בגרופ, מקפצה.
17. פעולות להגברת מודעות בתי ספר לתוכנית - הבנת הצורך ומודעות לשוק ההייטק - הקמת מרחב תוכנית הייטק בפורטל עובדי הוראה ורשויות.
18. יצירת כלים ללמידה מותאמת אישית ובאמצעות כלים דיגיטליים במיומנויות שפה אנגלית דבורה לכלל בתי הספר בתוכנית ועברית דבורה בחברה הערבית.

אולי תתעניינו גם ב...

ממשק המיומנויות
ממשק המיומנויות - משרד החינוך גיבש יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסו...
למידה וירטואלית
תוכנית הייטק ויעדיה ופתיחת כיתות עמ"ט-טק הובילו לעלייה משמעותית בצורך במורי מדעי המחשב, פיזיקה ומתמטיקה. חוסר במורים הוביל לפיתוח שלוש פלטפורמות להוראה מרחוק...
שותפויות
שותפויות, תוכנית ההייטק
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.