דלג אל

ממשק המיומנויות

ממשק המיומנויות

ממשק המיומנויות - משרד החינוך גיבש יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסוקה ובחברה.
לשם כך, המשרד מוביל בבתי הספר התיכוניים, בפריסה ארצית, את תוכנית "ממשק המיומנויות במקצועות ה-STEM", אשר מתמקדת במורים המלמדים במקצועות אלה בכיתות י-יב.

תוכנית "ממשק המיומנויות"

מטרה מרכזית של מערכת החינוך היא להכין את תלמידיה לחייהם כבוגרים ולצייד אותם בידע, בכישורים ובמיומנויות אשר יאפשרו להם לשגשג כפרטים, לממש את הפוטנציאל הטמון בהם ולהיות אזרחים מודעים ומועילים לחברה כמכלול.

תוכנית "ממשק המיומנויות" עוסקת במיומנויות הנדרשות מבוגר מערכת החינוך בשנת 2030 בהלימה לחזון ה-OECD. על כן גיבש משרד החינוך יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסוקה ובחברה. המשרד מוביל בבתי הספר התיכוניים, בפריסה ארצית, את תוכנית "ממשק המיומנויות במקצועות ה-STEM", אשר מתמקדת במורים המלמדים מקצועות אלה בכיתות י–יב.

הגדרה: מיומנות
יכולת כללית הנרכשת בלימוד ובאימון אשר תומכת ומנחה חשיבה, למידה והתפתחות ללא תלות בסוג הידע, ניתנת להעברה בין תחומי דעת והמאפשרת להשתמש ביעילות ובאופן הולם בידע, בניסיון ובערכים במגוון רחב של הקשרים.

משרד החינוך גיבש יעד לאומי להטמעת שלוש מיומנויות במקצועות ה - STEM אשר נמצאו כמיומנויות הכרחיות ביותר במאות מחקרים ומאמרים, דוחות וסקרים, בשולחן עגול עולמי, ובמסמך של בוגר 2030 של משרד החינוך, וזאת בשל משמעותן וחשיבותן:

  1. למידה מכוונת עצמית
  2. עבודת צוות
  3. פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית

למידה מכוונת עצמית
ההגדרה המקובלת של המושג "הכוונה עצמי בלמידה" (self-regulated learning) מתייחסת למאפיינים מטה-קוגניטיביים, מוטיבציוניים והתנהגותיים, המעידים על ההשתתפות הפעילה של הלומד או הלומדת בתהליך הלמידה. כלומר, לומדים בעלי הכוונה עצמית בלמידה מכוונים את מחשבותיהם, הרגשותיהם ופעולותיהם על-מנת להשיג את מטרות הלמידה שלהם (Zimmerman, 1986, 2001).

עבודת צוות
"כשרון מנצח מִשחקים, עבודת צוות ואינטליגנציה לוקחות אליפות", (מייקל גורדון)
צוות הינו קבוצה של אנשים בעלת מידה גבוהה של תלות הדדית, המכוונת להשגת מטרה או להשלמת משימה. חברי הצוות מסכימים על מטרה ועל כך שהדרך היחידה להשגתה הינה לעבוד ביחד. (1990 ,Parker)

פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית
פתרון בעיות: למידה בדרך של פתרון בעיות היא תהליך למידה בסיסי המאפיין בני אדם ומאפשר להם את לשרוד בסביבתם. פתרון בעיות חיוני לתפקוד מוצלח בעידן המידע והתקשורת שבו אנו חיים.
חשיבה ביקורתית: היכולת לבחון ולהעריך מידע, דעות או רעיונות באופן מושכל, לגבש דעה או עמדה באופן עצמאי, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות.
כחלק מפתרון הבעיות המורכבות יש צורך להפעיל חשיבה ביקורתית על התהליך כולו.

ממשק המיומנויות - משרד החינוך גיבש יעד לאומי להקנייה, לפיתוח ולמדידת כישורים ומיומנויות על מנת להקנות לבוגרים ולבוגרות כלים להשתלב באופן מיטבי באקדמיה, בתעסוקה ובחברה. לשם כך, המשרד מוביל בבתי הספר התיכוניים, בפריסה ארצית, את תוכנית "ממשק המיומנויות במקצועות ה-STEM", אשר מתמקדת במורים המלמדים במקצועות אלה בכיתות י-יב.

למידה מכוונת עצמית
כדי לטפח תלמידים חושבים אשר חותרים לפתרון בעיות באופן עצמאי

  • יש ללמדם להציב מטרות
  • לתכנן לטווח הארוך
  • להתמודד עם קשיים
  • לבצע שינויים והתאמות תוך כדי תנועה
  • ולהרהר בתוצאות המושגות

את המיומנויות האלו חשוב ללמד באופן מופשט ומובן, ובאופן המותאם לשכבת הגיל.

עבודת צוות:
עבודת הצוות טומנת בתוכה מיומנויות שונות ומצבים חברתיים בהם לומד התלמיד מהי התנהלות חברתית - היכולת ליצור ולשמר מערכות יחסים חיוביות ומתגמלות במגוון רחב של הקשרים והיכולת לשתף פעולה.
ניהול קונפליקטים - להקשיב ולנהל שיח מכבד גם במצבי קונפליקט להבין ולקבל מצבים של חוסר הסכמה ולדעת להתמודד עימם למצוא פתרונות מיטביים בשיתוף פעולה ובהסכמה.

פתרון בעיות מורכבות וחשיבה ביקורתית:
בתהליך פתרון בעיות מורכבות ישנו שימוש רחב במיומנויות שונות במגוון תחומים:

  • הבנת הבעיה
  • העלאת רעיונות לפתרון הבעיה
  • תכנון דרכי פתרון לבעיה
  • הערכה, חקירה, ביצוע
  • בתי ספר המגישים לבגרות ברמה של 5 יח"ל ב-2 מקצועות STEM לפחות במהלך 3 השנים האחרונות.
    (מתמטיקה + מקצוע מדעי, טכנולוגי) ובכיתות אלו לומדים לפחות 15 תלמידים בכל מקצוע.
  • מנהל בגישה של שיתוף פעולה המוביל תהליכי חדשנות בחינוך.
  • תמיכה של הרשות המקומית, רשתות חינוך בהקניית המיומנויות.
  • התחייבות להשתתפות בקהילת מורים של התוכנית.

אולי תתעניינו גם ב...

אודות תוכנית הייטק
תוכנית ההייטק היא יישום שתי החלטות ממשלה: החלטה 172, שעניינה האצת שוק העבודה באמצעות קידום הון אנושי והתאמת המיומנויות לעידן הדיגיטלי, והחלטה 550, שעניינה צמ...
למידה וירטואלית
תוכנית הייטק ויעדיה ופתיחת כיתות עמ"ט-טק הובילו לעלייה משמעותית בצורך במורי מדעי המחשב, פיזיקה ומתמטיקה. חוסר במורים הוביל לפיתוח שלוש פלטפורמות להוראה מרחוק...
הייטקלאס
הייטקלאס היא תוכנית ללימודי הייטק במערכת החינוך, שנועדה לחשוף את התלמידים לעולמות ההייטק ולאפשר להם להיות משתתפים פעילים בסביבה עתירת דיגיטל ומידע
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.