ההערכה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה, אך היא אינה מטרה בפני עצמה.
תפקיד ההערכה הוא לתת משוב למורה ולתלמידים לשיפור ההוראה והלמידה (הערכה מעצבת), ולא רק לקבוע את רמת ההישגים של התלמידים בסוף תהליך הלמידה (הערכה מסכמת).
חשוב לשלב "הערכה מסכמת" המפיקה ציון מסכם עם "הערכה מעצבת", ההופכת לחלק מתהליך הלמידה. ככל שיאומצו דרכי הערכה איכותיות, כך תהיה ההערכה יסוד בונה בתהליכי הלמידה ותגבר ההיענות לצורכיהם השונים של הלומדים: ליכולותיהם, לאינטליגנציות השונות שבהן ולסגנונות הלמידה שלהם.
שימוש במגוון כלי הערכה מאפשר להעריך את הישגי הלומדים בהתאם לצרכיו של כל אחד מהם, תחומי העניין שלהם, כישוריהם וסגנונות הלמידה שלהם.
גיוון תהליכי הערכת ההישגים כרוך ומשולב בגיוון שיטות ההוראה ודרכי הלמידה.
אפשר להעריך את תהליך הלמידה של השפה ואת הישגי התלמידים בנקודות זמן שונות על ידי הכלים הבאים:
- מטלות ביצוע
- בחנים ומבחנים
- תלקיט (פורטפוליו)
- מבחן מפמ"ר
- מבחן בע"פ
באמצעות כלים אלה אוספים המורים הלומדים ראיות על תהליכי הלמידה ובאמצעותן הם מעריכים את הבנת החומר הנלמד, מסיקים מסקנות ומיישמים אותן כדי לקדם את ההישגים.