דרכי הערכה

ההערכה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה, אך היא אינה מטרה בפני עצמה.

תפקיד ההערכה הוא לתת משוב למורה ולתלמידים לשיפור ההוראה והלמידה (הערכה מעצבת), ולא רק לקבוע את רמת ההישגים של התלמידים בסוף תהליך הלמידה (הערכה מסכמת).

חשוב לשלב "הערכה מסכמת" המפיקה ציון מסכם עם "הערכה מעצבת", ההופכת לחלק מתהליך הלמידה. ככל שיאומצו דרכי הערכה איכותיות, כך תהיה ההערכה יסוד בונה בתהליכי הלמידה ותגבר ההיענות לצורכיהם השונים של הלומדים: ליכולותיהם, לאינטליגנציות השונות שבהן ולסגנונות הלמידה שלהם.

שימוש במגוון כלי הערכה מאפשר להעריך את הישגי הלומדים בהתאם לצרכיו של כל אחד מהם, תחומי העניין שלהם, כישוריהם וסגנונות הלמידה שלהם.

גיוון תהליכי הערכת ההישגים כרוך ומשולב בגיוון שיטות ההוראה ודרכי הלמידה. 

אפשר להעריך את תהליך הלמידה של השפה ואת הישגי התלמידים בנקודות זמן שונות על ידי הכלים הבאים: 

  • מטלות ביצוע
  • בחנים ומבחנים
  • תלקיט (פורטפוליו)
  • מבחן מפמ"ר
  • מבחן בע"פ

באמצעות כלים אלה אוספים המורים הלומדים ראיות על תהליכי הלמידה ובאמצעותן הם מעריכים את הבנת החומר הנלמד, מסיקים מסקנות ומיישמים אותן כדי לקדם את ההישגים.

חזרה לראש הדף

מטלות ביצוע

מטרתה של מטלת הביצוע היא הערכת התלמידים ביישום התכנים שלמדו, תוך כדי הפעלת מיומנויות חשיבה גבוהות: תכנון, ארגון ומיזוג מידע, הסקת מסקנות וכדומה.

מטלת ביצוע היא משימה מאתגרת ומושכת שאינה מתרחשת בלחץ של זמן. זאת מטלה פתוחה ומורכבת המאפשרת מתן פתרונות שונים.

מטלת ביצוע מאפשרת עבודה בצוות ומעודדת את העמקת ההבנה באמצעות דיון קבוצתי ובאמצעות הערכה עצמית ומהלכים רפלקטיביים.

נושאי מטלות הביצוע יתבססו על תכנים שנלמדו בכיתה.

דוגמאות לתוצרים של מטלות ביצוע:

  • עריכת ריאיון מובנה עם דובר אמהרית.
  • כתיבת דו"ח בנושא כלשהו והצגתו בפני הכיתה.
  • עריכת משחקים לימודיים על פי נושאים, כגון צבעים, בעלי חיים, מספרים ועוד.
  • הכנת חיבור בנושא מוגדר מראש.
  • בניית מצגת מולטימדיה בנושא הנלמד.
חזרה לראש הדף

בחנים ומבחנים

מטרת הבחנים והמבחנים בעל פה ובכתב היא להעריך את הישגי התלמידים בנקודות זמן שונות של תהליך רכישת השפה. ההערכה על העבודות והמבחנים תהיה באמצעות משוב מפורט, בהתאם ליעדים שהציבו המורים והלומדים למהלך הלמידה, ולא רק באמצעות ציון מספרי מסכם.

ניתוח תוצאות המבחנים ישקף למורה את מידת יעילות תהליך ההוראה, ולתלמיד את נקודות החוזק והחולשה שלו, דבר המסייע לו להתמקד בתחומי השפה שהוא עדיין לא שולט בהם.

חזרה לראש הדף

תלקיט (פורטפוליו)

התלקיט הוא אוסף מכוון של עבודות שהתלמיד בוחר במהלך השנה כראיות למהלכי הלמידה ולביצועי ההבנה שלו בחומר הנלמד. התלקיט משקף את מאמציו, את התקדמותו ואת הישגיו של הלומד במקצוע הנלמד.

התלקיט משמש מכשיר להערכה מתמשכת של הלמידה ותוצאותיה, והוא מעיד על תהליך הבניית הידע של הלומדים. מאחר שהתלקיט נבנה בידי כל לומד ולומדת, הוא בסיס לביטוי עצמי וייחודי, ומשמש כלי חינוכי לעידוד התלמידים לקבל אחריות על למידתם.

חזרה לראש הדף

מבחן מפמ"ר

כל התלמידים שבחרו ללמוד את השפה האמהרית נבחנים ברמה הבסיסית (3 יח"ל), ומי שבחרו להרחיב את לימודי השפה האמהרית נבחנים ברמה המוגברת (5 יח"ל).

בחינת המפמ"ר היא בחינה פנימית, בית ספרית. המבחן יחובר על ידי מפמ"ר המקצוע וייערך בבית הספר בהתאם להוראותיו ולהנחיותיו של המפמ"ר.

חזרה לראש הדף

מבחן בע"פ

ההבעה בעל-פה נועדה להכין את התלמידים לתקשר במגוון מצבים חברתיים, רשמיים ולא רשמיים, וכן בהקשרים אקדמיים ומקצועיים. במהלך שיעורי האמהרית התלמידים חשופים לשפה, הם שומעים אותה ומגיבים בה בעל-פה. אך נוסף על כך ראוי לייחד זמן להבעה בעל-פה מכוונת, ואז על התלמיד להתאמן בהצגת מידע ועמדות בצורה רהוטה, בהירה ומאורגנת.

הבעה בעל-פה מכוונת כוללת, למשל, שיחה, דיון, הרצאת דברים (פרזנטציה), קריאה בקול ועוד.

לשם קביעת הציון הממוצע מומלץ לשקלל את כלי ההערכה השונים באופן הבא:

  • בחינה פנימית (חלופות בהערכה) - 40%
  • בחינה חיצונית (גרעין החובה) - 60% בחינה חיצונית+30% מגן