מפרט התכנים

חזרה

הקדמה

לימוד השפה האמהרית הוא מקצוע בחירה שמתחיל בחטיבת הביניים (כיתות ז'-ט') ונמשך בחטיבה העליונה ב-3 יחידות בסיס ו-2 יחידות מוגברות (כהשלמה ל-5 יח"ל).
נוסף על לימוד השפה, משולבים בתוכנית תוכני התרבות האמהרית, שכן חשוב ללמוד את השפה האמהרית בשילוב עם מורשת התרבות של אתיופיה.
על פי גישה זו, ייחשפו הלומדים למגוון טקסטים (כתובים ודבורים) המייצגים את הרבדים השונים של השפה האמהרית ומורשת התרבות האתיופית.
להלן טבלאות המכילות את הנושאים הנלמדים והמטרות בלימוד ארבע אופנויות השפה ובידע הלשוני, בהתאם לרמות השונות. אף על פי שמומלץ שאופנויות השפה יפותחו במשולב בתוך תהליך ההוראה והלמידה, חשוב למקד את הלמידה בכל האופנויות בנפרד ועל פי רמת הגיל.
חשוב לציין שיש לצרף את לימוד הלשון בכל ארבע אופנויות השפה הנלמדות.
לצד המטרות בכל תחום, מופיעות דוגמאות המובאות, בין השאר, כדי לעזור למורים למקד את ההוראה להשגת המטרות השונות בכל שלב.

להלן המטרות הכלליות בארבע אופנויות השפה ובידע לשוני:

האזנה:
האזנה לדיבור שוטף של שיחות, דיונים, פרסומות ושידורים שונים.

דיבור:
דיבור באופן תקין ההולם את הנסיבות השונות ואת המטרות השונות.

קריאה:
קריאה תקינה של משפטים וקטעים שונים למטרות שונות.

כתיבה:
כתיבה תקינה של טקסטים למטרות מגוונות ולנמענים שונים.

ידע לשון:
רכישת מושגי יסוד בלשון, כך שהלומד יוכל להבין ולהפיק טקסטים מסוגות שונות בכתב ובעל-פה.

מפרט התכנים

חזרה לראש הדף

3 יחידות לימוד

הנושאים הנלמדים ב-3 יחידות הם הבסיס ללימוד השפה האמהרית.

מטרה

יאזינו לעיצורים ולתנועות וידעו להבדיל ביניהם.

דוגמה

מאזינים למילה ומנסים להגיד מה הרכיבים שלה, כלומר מהם העיצורים וגם מהן התנועות שלה.

מטרה

יאזינו למילים פשוטות או למשפטים פשוטים ויסבירו אותם.

דוגמה

מאזינים לשיר, מנסים להבין את המילים ואת המשפטים הנאמרים בו ומדקלמים אותו.

מטרה

יאזינו להוראות שהמורה מבקש ויבצעו אותן.

דוגמה

עושים שימוש במילות נימוס ופנייה (בבקשה, תודה, סליחה ועוד) בסימולציות בכיתה.

מבינים הוראות בדברי המורה בכיתה ומבצעים אותן. למשל: "פתחו את הספר", "שבו בשקט" ועוד.

מטרה

יבינו מילות מפתח עיקריות בדו-שיח שמתנהל בכיתה.

דוגמה

מאזינים לדו-שיח ורושמים את מילות המפתח שנושאים עיקרי התוכן של השיחה.

מטרה

יאזינו לתוכנית אירוח מוקלטת בטלוויזיה או יצפו בסרט פשוט ויבינו את עיקרי הדברים.

דוגמה

מאזינים לשיחה מוקלטת או צופים בסרט. עוצרים באמצע ומנסים להמשיך את השיחה או הסרט.

מטרה

יאזינו לטקסט מידעי פשוט ויענו על שאלות פשוטות בנושא הנידון.

דוגמה

מתאימים תכונות נתונות לדמויות המופיעות בסיפור שקראו.

מטרה

יהגו הגייה תקינה של עיצורים ותנועות, מילים ומשפטים.

דוגמה

שומעים הגייה של עיצורים שונים ותנועות שונות והוגים אותם באופן מדויק.

שומעים מילים, צירופים ומשפטים וחוזרים על רכיבים אלה באופן מדויק.

מטרה

יציגו עצמם בעל פה, כולל תחביבים, משפחה, חברים והסביבה קרובה.

דוגמה

עונים על שאלות פשוטות, כגון "מה שמך?", "באיזו כיתה אתה?", "איפה אתה גר?" 

מחברים תעודת זהות, הכוללת שם פרטי ושם משפחה, כתובת, תחביבים ועוד.

מטרה

יתארו בעל פה רגשות, חוויות, מצבים ואירועים שונים במשפטים תקינים.

דוגמה

מספרים על חוויה או אירוע שלא ישכחו לעולם. מתארים את החוויה (איפה התקיימה, מתי, איך הרגישו).

מטרה

ישתתפו בשיחה לא פורמלית בנושאים אישים או נושאים הקשורים לחיי היום-יום.

דוגמה

מספרים בזוגות על חלום שרוצים להגשים (איך ולמה) או על בילוי משפחתי או על אירוע שהשתתפו בו.

מטרה

יביעו בעל פה רצונות וצרכים ויציגו דעה אישית בנושא.

דוגמה

צופים בסרט על אישיות חשובה, משוחחים על חשיבות הדמות ומבקשים מכל אחד להביע את משאלתו לעתיד כשיגדל, וינמק אותה.

מטרה

ישוחחו בקצרה על הדמויות בסיפור: תכונות ותפקיד הדמויות.

דוגמה

מספרים מה עשתה הדמות המרכזית בסיפור, ומסבירים אם התנהגותה מצאה חן.

מטרה

יזהו עיצורים ותנועות ויקראו אותם קריאה תקינה.

דוגמה

המורה נותן רשימת עיצורים ותנועות והתלמידים קוראים באופן מדויק את העיצורים השונים והתנועות השונות.

מטרה

יקראו מילים ומשפטים בצורה תקינה (קריאה מכנית) ויבינו אותם.

דוגמה

מביאים לכיתה תמונה משפחתית ומסבירים למה הביאו תמונה זו ולא אחרת.

מטרה

יקראו ויבינו טקסט סיפורי / תיאורי קצר ופשוט, ויציינו את השתלשלות האירועים.

דוגמה

כותבים תיאור קצר לתמונה (למשל, תמונת טיול בטבע).

מטרה

יקראו ויבינו טקסט מידעי קצר ויפיקו מידע מהטקסט הרלוונטי לצורכיהם.

דוגמה

מסדרים משפטים לפי רצף האירועים בטקסט.

מטרה

יקראו מודעה בעיתון או פרסומת במגזין ויציינו את הרעיון המרכזי.

דוגמה

צופים בפרסומת בטלוויזיה או מאזינים לה ברדיו. מציגים אותה בפני הכיתה ומציינים מה שכנע אותם באותה פרסומת.

מטרה

יקראו ויבינו הוראות והנחיות ויבצעו אותן.

דוגמה

מבצעים הוראות פשוטות מושמעות, למשל "מתכון להכנת עוגה" או הוראות להפעלת מחשב.

מטרה

יקראו כותרות ראשיות בעיתון, יבינו אותן ויסבירו בפני הכיתה.

דוגמה

קוראים כותרות ראשיות בעיתון, מבינים מילות מפתח עיקריות ומציגים אותן בפני הכיתה.

מטרה

יכתבו עיצורים ותנועות בצורה תקינה.

דוגמה

מנסים לפרק מילה וכותבים רשימת עיצורים ותנועות באופן ברור ומדויק.

מטרה

יכתבו מילים ומשפטים בצורה תקינה בנושא מסוים.

דוגמה

מביאים סדרת תמונות לכיתה. התלמידים כותבים מתחת לכל תמונה משפט המתאר את המתרחש. בסוף מקשרים את כל המשפטים ומחברים טקסט קצר.

מטרה

יכתבו ברכה או הזמנה לנמענים שונים ולמטרות שונות.

דוגמה

כותבים מכתב ברכה אישי לחבר ליום ההולדת או מכתב לחולה לאחל לו החלמה מהירה.

מטרה

יכתבו מכתב אישי לנמענים שונים, בהתאם למבנה מכתב תקין.

דוגמה

כותבים מכתב לחבר השוהה בחו"ל ובו מציינים את הרגשות והרצון לפגוש אותו בקרוב.

מטרה

יחברו קטע תיאורי קצר על סיפור נתון או על תמונה נתונה.

דוגמה

מתארים בכתב תופעה מסוימת או אירוע מסוים מתוך הטקסט הנלמד.

מטרה

יחברו דו שיח קצר בין שני אנשים או יותר.

דוגמה

מתחלקים לזוגות. אחד מראיין ואחד מרואיין, וכותבים שיחה בין שני האנשים בנושא מסוים, למשל: "שיחה בין נציג שירות ולקוח שאינו מרוצה מהמוצר שרכש".

מטרה

יכתבו התרשמות קצרה מאירוע שצפו בו או שמעו עליו.

דוגמה

כותבים התרשמות מאירוע שהוצג בבית הספר, כולל דעה אישית מנומקת.

מטרה

יתארו בכתב דמויות המופיעות בסיפור מסוים ויביעו דעה אישית על התנהגות אחת הדמויות בסיפור.

דוגמה

מתארים את התנהגותה של דמות מסוימת בטקסט נתון ומביעים דעה על התנהגות זו.

מטרה

יציינו בכתב רעיונות מרכזיים מטקסט נלמד.

דוגמה

כותבים רעיון מרכזי בטקסט מסוים, במודעה מסוימת או בפרסומת.

חזרה לראש הדף

ידע לשון

מטרה

ידעו להשתמש בנושאים מתורת ההגה.

דוגמה

מציינים את מספר ההברות במילים הרשומות להלן:
ተማሪ ሙሉ ልብስ አከራካሪ

מטרה

ידעו לחלק את הצלילים: לעיצורים ולתנועות (כולל מקום ואופן החיתוך).

דוגמה

מפרידים את העיצורים והתנועות שנמצאים באותיות הבאות וכותבים אותם בנפרד:
ቡ ማ ቂ ሮ

מטרה

ימיינו את חלקי הדיבר: שם עצם, כינויי גוף, שם תואר, פועל, תואר הפועל, מילת יחס, מילת חיבור.

דוגמה

מסמנים את שם העצם, את שם התואר והפועל בתוך המשפט הבא:
ልጁ ጐበዝ ተማሪ ነው።

מטרה

ידעו להטות את שם העצם ואת שם התואר ביחיד וברבים.

דוגמה

רושמים את צורת הרבים של שמות העצם הבאים:
ደብተር ገበሬ ልብስ ተራራ

מטרה

ימיינו את המילים לנרדפות ולהפכים וידעו להשתמש בהם.

דוגמה

רושמים את צורת הרבים לשמות התואר הבאים:
ረጅም ቀጭን አዲስ

מטרה

ידעו להטות פעלים בזמן עבר ובזמן הווה-עתיד.

דוגמה

רושמים צורת עבר של גוף שלישי רבים לפעלים הבאים:
ዘፈነ ሰበረ ገባ ሄደ

מטרה

ידעו למיין את המשפט לחלקיו.

דוגמה

מסמנים את הנושא והמושא בתוך המשפטים הבאים:
ሀ) ከበደ ዳቦ በላ።)
(ለ) አልማዝ መጽሐፍ ገዛች።

מטרה

ירכשו אוצר מילים בסיסי מעולמות התוכן הקרובים לתלמידים.

דוגמה

רושמים מילים נרדפות למילים הבאות:
መልካም ከባድ ላመ አብራራ

חזרה לראש הדף

לימודי ספרות

התלמידים יתוודעו במהלך לימודיהם לטקסטים ספרותיים של מחברים שונים מתקופות שונות ובסוגות שונות, שהם חלק בלתי נפרד מלימוד השפה האמהרית. הטקסטים המוצעים הם בגדר המלצה למורים וללומדים, ובאמצעותם נחשפים הלומדים ליצירה הספרותית העשירה בשפה האמהרית.
הקריאה, הדיון והלימוד ייעשו תוך כדי התייחסות לרקע ההיסטורי-תרבותי של טקסטים אלה, לביוגרפיה של המחברים ולמכלול היצירה שלהם.
הקריאה, הדיון והלימוד של פרקים או של קטעים מתוך יצירות ייעשו תוך כדי התייחסות לטקסט השלם שממנו הם נלקחו.
במהלך לימוד טקסטים אלה אפשר להטמיע את התכנים הפונקציונליים, הדקדוקיים והנושאיים.

(בנספח 1: הצעה ליצירות ספרות)

חזרה לראש הדף

לימודי תנ"ך

לימוד התנ"ך הוא חלק בלתי נפרד מלימוד השפה האמהרית.
לימוד התנ"ך עוזר לחיזוק הקשר עם התרבות והמורשת היהודית מחד גיסא, ותורם ללימוד השפה האמהרית מאידך גיסא.
מומלץ ללמד חלקים מהתנ"ך בסמוך למועדים ולחגים שונים.
חגי ישראל ומועדים שונים מופיעים בכמה וכמה מקומות שבתורה.
למשל:

  • בספר ויקרא בפרק כ"ג, חגים שונים מופיעים בפרק זה.
  • הפסח: שמות י"ב.
  • שבועות: שמות כ"ג.
  • ראש השנה: בראשית כ"א. החג (סוכות)
  • סוכות: ויקרא כ"ו, במדבר כ"ט.
  • יום שבת: בראשית פסוק ב'.
  • יום הכיפורים: ויקרא כ"ג.
חזרה לראש הדף

5 יחידות לימוד כהשלמה ל-3 יחידות לימוד

הנושאים שנלמדים ב- 3 היחידות הראשונות מהווים בסיס לנושאים ולמיומנויות הנדרשים בלימוד השפה האמהרית. כאן, ברמה המוגברת נעשית העמקה והרחבה לנושאים ולמיומנויות הנלמדים ברמת הבסיס, בנוסף ללימודי ספרות ולתנ"ך.

מטרה

יאזינו לקריאת טקסטים בנושאים חברתיים שונים ויבינו אותם.

דוגמה

מאזינים לטקסט מסוים ומציינים את המקומות, הדמויות והאירועים שהוזכרו בו.

מטרה

יאזינו להוראות ולהנחיות מושמעות ויבצעו אותן.

דוגמה

מאזינים להוראות מושמעות וכותבים הנחיה איך להגיע למקום מסוים. למשל, מקום שמתכננים להגיע אליו בטיול השנתי במסגרת בית הספר.

מטרה

יאזינו לתוכנית אירוח או יצפו בסרט, יבינו את עיקרי הדברים ויביעו את דעתם האישית.

דוגמה

מאזינים לתוכנית אירוח בטלוויזיה, מסכמים את עיקרי הדברים ומציגים בפני הכיתה.

מטרה

יאזינו לדיון המתנהל בכיתה, יבינו את עיקרי הדברים ויציגו אותם.

דוגמה

מאזינים לדיון המתנהל בכיתה בין המורה לתלמידים, ומביעים דעה או עמדה בנושא הנידון.

מטרה

יאזינו לטקסט סיפורי, יבינו את השתלשלות האירועים ואת המסר.

דוגמה

מאזינים לטקסט סיפורי ומציגים את השתלשלות האירועים בו.

מטרה

יאזינו לטקסט מידעי, יבינו את עיקרי הדברים ויציגו אותם בעל פה ובכתב.

דוגמה

עונים על שאלות הקשורות לטקסט מושמע או לנושא שהוצג לדיון, למשל: "השפעת אוכל מהיר על הגוף".

מטרה

יציגו עצמם בעל-פה, כולל תרבות, זהות ומנהגים שונים.

דוגמה

מציגים את עצמם בפני חבריהם. מציינים זהות, העדפות אישיות ומקום מגורים.

מטרה

יתארו בעל פה חוויות ואירועים שונים ומציינים חוות דעת אישית.

דוגמה

בכל שבוע המורה ממנה "כּתָּב כיתה" שיציג בפני הכיתה כתבה שקרא או אירוע שנכח בו. הכתבה הכי מעניינת תזכה בפרס, למשל.

מטרה

ישתתפו בשיחה פורמלית, יציגו דעה או עמדה אישית וינמקו אותה.

דוגמה

מתארים שיחה המתנהלת עם מנהל בית הספר, כדי לאשר יום ספורט בבית הספר ומציעים נימוקים משכנעים.

מטרה

ישתתפו באופן פעיל בדיון, יציגו את דעתם או עמדתם בנושא המוצג וינמקו אותה.

דוגמה

משתתפים בדיון על נושא מסוים, כמו רשתות חברתיות, בעד ונגד.

מטרה

ישתתפו בשיחה על טקסט סיפורי, יציגו את המסר הנלמד ויביעו דעה אישית.

דוגמה

משוחחים על טקסט נלמד (למשל, התנהגותה של דמות מסוימת) ומציעים סיום אחר לסיפור.

מטרה

יקראו משפטים וקטעים שונים קריאה תקינה ויבינו אותם.

דוגמה

קוראים פסקה מסוימת בטקסט הנלמד ומציינים את פרטי המידע המשתקפים בה.

מטרה

יקראו ויבינו טקסט סיפורי, יזהו את המסר ויביעו את דעתם בנושא.

דוגמה

מציינים את מוסר ההשכל הנובע מטקסט סיפורי נלמד, ומנמקים אותו.

מטרה

יקראו ויבינו טקסט מידעי, ויאתרו את עיקרי הדברים הרלוונטיים לצורכיהם.

דוגמה

מכינים טבלה, ובה מציגים ומסכמים את כל הפרטים הנזכרים בטקסט הנלמד, בהתאם לקריטריונים מסוימים.

מטרה

יקראו מכתב רשמי לנסיבות שונות, יבינו אותו ויגיבו בהתאם.

דוגמה

מביאים לכיתה מכתב רשמי, מציינים את המוען, הנמען ושאר הפרטים. בעקבות זאת מציעים הצעות איך להגיב למכתב זה.

מטרה

יקראו כתבה בעיתון או מאמר בכתב עת.

דוגמה

מחפשים כתבה מושכת בעיתון, קוראים אותה, מבינים אותה ומציגים בפני הכיתה.

מטרה

יקראו קריאה תקינה יצירות ספרותיות שונות ויבינו אותן.

דוגמה

קוראים טקסטים ספרותיים שונים, מציגים את הרעיונות המרכזיים ואת השתלשלות האירועים.

מטרה

יכתבו חיבור בצורה תקינה בנושא מסוים.

דוגמה

כותבים חיבור בנושא "תלבושת אחידה בבית הספר", למשל, בהתאם למבנה חיבור תקין. כולל טענות בעד ונגד ודעה מנומקת בנושא.

מטרה

יכתבו מכתב רשמי לנסיבות שונות ולנמענים שונים.

דוגמה

כותבים מכתב רשמי לחברת החשמל, בהתאם למבנה מכתב רשמי, ובו מבקשים לתקן את הנזק שנגרם לעמוד החשמל השכונתי בעקבות הסערה.

מטרה

יכתבו סיכום קצר למידע מסוים, יציגו דעה אישית וינמקו אותה.

דוגמה

כותבים סיכום לדיון שהתנהל בכיתה בנושא בחינה פסיכומטרית, למשל.

מטרה

יכתבו התרשמות מנומקת מאירוע שנכחו בו, ויביעו דעה אישית.

דוגמה

כותבים התרשמות מנומקת מסרט שצפו בו, ומציגים בפני הכיתה.

מטרה

יכתבו טקסט טיעוני בנושא מסוים וינמקו עמדה אישית.

דוגמה

כותבים טענה מנומקת בנושא מסוים ומבססים אותה, כולל טענות בעד וטענות נגד. למשל, צפייה מרובה בטלוויזיה.

מטרה

יחברו קטע תיאורי בצורה תקינה.

דוגמה

כותבים תיאור מפורט לתופעה מהסביבה הקרובה או מהטבע. למשל, תיאור לפסטיבל המוזיקה שנערך בעיר.

חזרה לראש הדף

ידע לשון

מטרה

ידעו להשתמש בצורת הסמיכות: שמות עצם, שמות תואר, פעלים ותואר הפועל.

דוגמה

מציינים את הסומך והנסמך במשפטים הבאים:
(ሀ) ሕገ መንግሥት ቤተ መጻሕፍት
(ለ) ሠርቶ አደር ምግባረ ብልሹ

מטרה

ימיינו את המשפטים לסוגיהם: משפט פשוט (חיווי / שאלה / ציווי), משפט מחובר, משפט מורכב.

דוגמה

ממיינים את המשפטים למשפטים פשוטים או למשפטים מורכבים:
(ሀ) ከበደ ጐበዝ ተማሪ ነው።
(ለ) ሞላ ፈተናውን እንዳለፈ ሰማሁኝ።

מטרה

ימיינו צורות גזירה שונות של בניינים שונים, וידעו להשתמש בהן.

דוגמה

גוזרים שמות עצם מן הפעלים הבאים:
ዘፈነ ፣ መደበ ፣ ጀመረ

מטרה

ידעו להשתמש במבנה הצירופים: צירוף שמני, צירוף פעלי, צירוף שם תואר.

דוגמה

מציינים את ההרכבים לצירוף השמני הבא:
የበርሜሉ ደረቅ የማር ጠጅ

מטרה

ידעו להבחין בתופעות לשוניות: הידמות, שיכול עיצורים, השמטה (השמטת תנועה או עיצור), אֶפֶנְטֶזַה (חצי תנועה בין שתי תנועות), חִנְכּוּך (הפיכת העיצור ממכתשי לחכי).

דוגמה

כותבים מהי התופעה הלשונית המשותפת למילים הבאות:
አልበላም ፣ አልሄደም ፣ አልረበሸም

חזרה לראש הדף

לימודי ספרות

התלמידים יתוודעו במהלך לימודיהם לטקסטים ספרותיים של מחברים שונים מתקופות שונות ובסוגות שונות, שהם חלק בלתי נפרד מלימוד השפה האמהרית. הטקסטים המוצעים הם בגדר המלצה למורים וללומדים, ובאמצעותם נחשפים הלומדים ליצירה הספרותית העשירה בשפה האמהרית.
הקריאה, הדיון והלימוד ייעשו תוך כדי התייחסות לרקע ההיסטורי-תרבותי של טקסטים אלה, לביוגרפיה של המחברים ולמכלול היצירה שלהם.
הקריאה, הדיון והלימוד של פרקים או של קטעים מתוך יצירות, ייעשו תוך כדי התייחסות לטקסט השלם שממנו הם נלקחו.
במהלך לימוד טקסטים אלה אפשר להטמיע את התכנים הפונקציונליים, הדקדוקיים והנושאיים.

(בנספח 1: הצעה ליצירות ספרות)

חזרה לראש הדף

לימודי תנ"ך

לימוד התנ"ך הוא חלק בלתי נפרד מלימוד השפה האמהרית.
לימוד התנ"ך עוזר לחיזוק הקשר עם התרבות והמורשת היהודית מצד אחד, ותורם ללימוד השפה האמהרית מצד אחר.
מומלץ ללמד חלקים מהתנ"ך בסמוך למועדים ולחגים שונים.
חגי ישראל ומועדים שונים מופיעים בכמה וכמה מקומות שבתורה.
למשל:

  • בספר ויקרא בפרק כ"ג, חגים שונים מופיעים בפרק זה.
  • הפסח: שמות י"ב.
  • שבועות: שמות כ"ג.
  • ראש השנה: בראשית כ"א. החג (סוכות)
  • סוכות: ויקרא כ"ו, במדבר כ"ט.
  • יום שבת: בראשית פסוק ב'.
  • יום הכיפורים: ויקרא כ"ג.