מפרט התכנים

חזרה לראש הדף

יחידה ראשונה- מבוא להכרת האסלאם

90 שעות

פרקי היחידה

ביחידה זו שלושה פרקים:

  • מחמד וראשית האסלאם (30 ש"ש)
  • התפתחות דת האסלאם (30 ש"ש)
  • עידן הח'ליפות/ עידן האימפריות (30 ש"ש)

מטרות אופרטיביות

התלמידים:

  • יכירו את מיקום חצי האי ערב במרחב ואת חלוקת המזרח התיכון למדינות וגבולותיהן אז והיום.
  • יתוודעו לממלכות בחצי האי ערב בעת הופעת האסלאם והמאבקים ביניהן.
  • יכירו את מבנה החברה השבטית בחצי האי ערב, את חשיבות המשפחה וקשרי הדם ואת הפולחנים הדתיים בתקופת הג'אהליה.
  • יכירו את חשיבות העיר מכה ומעמדה של משפחת האשם בעיר.
  • יבינו את הרקע החברתי, תרבותי, גיאוגרפי, היסטורי ודתי שממנו "צמח" מחמד.
  • יכירו את דמותו של מחמד כמנהיג דתי ופוליטי.
  • יכירו את דת האסלאם כדת הלכה – ראשיתה ומצוות היסוד שלה.
  • יכירו את הגורמים לפילוג בדת האסלאם והשלכותיו.
  • יכירו מאורעות היסטוריים עיקריים שהתרחשו באותה עת.
  • יכירו את מוסד הח'ליפות וחשיבותו.
  • יכירו דמויות מפתח של ח'ליפים בתקופות השונות.
  • יכירו את השינויים החברתיים שחלו באימפריה המוסלמית.

מחמד וראשית האסלאם

שעות הוראה

30 שעות

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

תקופת הג'אהליה

  • חצי האי ערב
  • מכה
  • חברה, דת ומנהגים

מושגים מרכזיים

ג'אהליה

וַאְד אלבַּנַאת (קבורת הבנות חיות)

הכעבה

האימפריה הביזנטית

האימפריה הסאסאנית

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

שימוש במפות דינמיות ואינטראקטיביות וכן בכלי google earth המייצג מידע גאוגרפי רב-ממדי והמאפשר חיפוש מקומות על פני הגלובוס, וזאת לשם הסבר גיאוגרפי ומדיני על המזרח התיכון: מיקומו על מפת העולם, מיקום חצי האי ערב במרחב, אקלים, חלוקת המזה"ת למדינות – אז והיום.

מפות של המזרח התיכון.

עריכת השוואה בין מאפייני הפולחן הפגאני בתקופת הג'אהליה למאפייני האסלאם המונותיאיסטי.

הכרת מבנה החברה השבטית – החברה הבדווית, חשיבות המשפחה וקשרי הדם.

לתלמידים מתקדמים- מאפייני החברה הבדווית כיום.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מחמד נביא האסלאם

  • ביוגרפיה
  • מחמד כדמות היסטורית ודתית
  • זיהוי הקשר בין עוצמה דתית לכוח פוליטי.

מושגים מרכזיים

שנת הפיל

חניף

חותם הנביאים


לוח השנה המוסלמי

מכה

אסראא' ומעראג'

סורת אלעלק (טיפת הדם הקרושה- 96)

אמّה

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

השליח- סרט בחלקים אודות הביוגרפיה של הנביא מחמד.

דיון: מה איפשר את שינוי מעמדו של מחמד ואת עליית האסלאם.

היכרות עם תחנות שונות בחיי מחמד: העיר מכה ומעמדה של משפחת האשם בעיר, ילדותו ונערותו מסחר מסורות שונות על מחמד, כולל המסע הלילי והעלייה לשמיים ועד לקבלת הנבואה והמעבר מפולחן פגאני לאמונה באל אחד.

דיון ביחסו של מחמד ליהודים במדינה

דיון בסיבות להגירת מחמד ממכה למדינה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

גיבוש האומה האסלאמית:
מההִגְ'רָה ועד מות הנביא

  • מחמד כמנהיג
  • עַהְד אלאֻמّה
  • מלחמות הנביא – מהלכן וחשיבותן
  • מות מחמד ובעיית הירושה

מושגים מרכזיים

הִגְ'רַה

עהד אלאמّה

קרב בדר (624)

קרב אֻחֻד (625)

קרב השוחה (627)

מלחמות הרדّה

בני חסות (אַהְל א(ל) דִ'מַّה)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון במניעים למלחמות בתקופת מחמד ומלחמות הרדّה אחרי מותו.

צפייה בפרק מן הסדרה "היה היה" על עליית האסלאם (מדקה 07:00).

לתלמידים מתקדמים: עמידה על ההבדלים בין מקורות המידע השונים על מחמד (ביוגרפיות, מסורות מפי חברי הנביא, ועוד)

לתלמידים מתקדמים: השוואה בין הגישה של המחקר המערבי לבין הגישה המסורתית של האסלאם לגבי פועלו של הנביא מחמד.

 

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)

נשותיו של מוחמד

מושגים מרכזיים

חַ'דִיגַ'ה

עאישה

התפתחות דת האסלאם

שעות הוראה

30 שעות

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

ההלכה המוסלמית (השריעה)

  • עיקרי האסלאם אמונה ופולחן: הקראאן ופרשנותו, החדית', מצוות היסוד, הג'האד

מושגים מרכזיים

מצוות היסוד (אַרְכַּאן אלאִסְלַאם)

גִ'האד

שַהִיד

סִירַה

עַאשוּרַא

"מדע האנשים"

שורשי ההלכה/שורשי החוק (אצול אלפקה)

קאדי

מופתי

 

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

איזכור הפולחן הג'אהלי שהיה במכה והדמויות האליליות המרכזיות.

מערך שיעור חמש מצוות האסלאם

סרטון על הקוראן.

מערך שיעור על הקראן

עריכת השוואה בין העלייה לרגל למכה אז והיום.

יומן חג' ממכה 2013

מאמר- החשיבות הכלכלית של העלייה לרגל למכה.

מערך שיעור על חג הקורבן

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

פילוגים ושינויים:

  • הח'וארג' - הפלג הראשון.
  • השיעה - תולדות, מאפיינים, מסורות ומנהגים, ההלכה השיעית.

מושגים מרכזיים

ח'וארג'

קרב כרבלא

"המאה השיעית"

האמאם הנעלם

שלטון אנשי הדת (ולאית-י פקיה)

קרב הגמל

קרב צפין

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון בשורשי המחלוקת בין הסונה לשיעה

עמידה על ההבדלים ההלכתיים העיקריים בין הסונה והשיעה

מצגת-תמורות בהיסטוריה של השיעים

ביקור במסגד

עריכת השוואה בין הסונה, החדית' והסירה.

ביקור במוזיאון האסלאם בירושלים.

צפייה בכתבה בערוץ 10 על נקמת דם.

הבנת מקומן של המצוות בחיי האדם המאמין.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)

אסכולות ההלכה (מַדְ'הַבּ), יחס האסלאם לדתות אחרות, מעמד האישה באסלאם

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: הרחבת החומר הנלמד על דת האסלאם, על עיקריה ומורכבותה. ניתן לקיים דיון על השפעת תהליכי הגלובליזציה במזה"ת על החברה המוסלמית המסורתית.

לתלמידים מתקדמים: עריכת השוואה בין אסכולות ההלכה ופרשנויות המשפט ואופן התייחסותן לסוגיות שונות מחיי המוסלמי בעבר ובהווה.

עידן הח'ליפות - עידן האימפריות

שעות הוראה

30 שעות

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

"ירושת" הנביא: מהו ח'ליפה?

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

העלאת השערות מדוע מחמד לא מינה יורש?

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מוסד הח'ליפות: אלח'לפאא' "א(ל)-ראשידון" ["הח'ליפים ישרי הדרך"], בית אומיה ובית עבאס.

מושגים מרכזיים

אַמְצַאר

מַוַאלִי

אלבריד ואלאח'באר

דִיוַאן

שוּרַא

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: דיון : האם הח'ליפים ישרי הדרך אכן היוו דוגמא ומופת למאמינים?

הדגשת השינויים החברתיים כמו ההתאסלמות ההמונית ויצירת מעמדות חדשים.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

דמויות מפתח:

יש לבחור ח'ליף אחד, השאר להעשרה (ללא חובת היבחנות):

  • עמר אבן אלח'טאב (א(ל)-ראשדון)
  • עלי בן אבי טאלב (א(ל)-ראשדון)
  • מעאויה בן אבי ספיאן (בית אמיה)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דף עבודה הח'ליף עמר בן אלחטב

דף עבודה-עלי בן אבו-טאלב

עריכת השוואה בין הדמויות של הח'ליפים: דרך עלייתם לשלטון ופועלםדף עבודה הח'ליף עמר בן אלחטב

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)

הכיבושים הגדולים וארגון השלטון בארצות הכבושות.

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

הצגת מפות דינמיות של התפשטות האסלאם בתקופת הכיבושים.

לתלמידים מתקדמים: דיון סביב גורמים לנפילתן של אימפריות ולעלייתן של חדשות.

לתלמידים מתקדמים: שינויים חברתיים בעקבות הכיבושים: התאסלמות המונית ויצירת מעמדות חדשים.

עריכת השוואה בין האימפריות והשושלות השונות – שיטות שלטון ומאפיינים.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)

האימפריה העבאסית ומוסדותיה. התרבות האסלאמית בשיאה

מושגים מרכזיים

בית אלחִכְּמַה

המעתזלה והמִחְנָה

הבַּרְמַכִּים

מֻחְתַסִבּ

סלטאן

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון על מוסד הוזירות ומעמדו באימפריה העבאסית.

דיון: מה הם הגורמים שהביאו להתמוטטות האימפריה העבאסית.

 

דמויות מפתח:
יש לבחור ח'ליף אחד מבית עבאס, שאר הדמויות
להעשרה (ללא חובת היבחנות):

  • הארון אלראשיד
  • אלמאמון
  • אלמעתצם

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - אימפריות בולטות נוספות –

סקירה קצרה (ממלוכים, סלג'וקים, מונגולים)

מושגים מרכזיים

מַמְלוּכִּים

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - מתקופת הזוהר עד למאה ה-19:
סקירה קצרה.

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - דמויות מפתח:

  • סולימאן המפואר
  • מחמוד השני

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)- התמוטטות האימפריה העת'מאנית ויצירת תנועות לאומיות ומדינות במזרח התיכון

מושגים מרכזיים

שושלת בית עת'מאן

פרמאן

המג'לה

יניצ'רים

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון על הדרכים לחקר התקופה העת'מאנית.

דיון על גורמי הפיצול הפנימי באימפריה העת'מאנית.

דיון על הסיבות להתפוררות האימפריה העת'מאנית

השוואה בין מפת איזור המזרח התיכון בזמן האימפריה העת'מאנית ועד לימינו אלה.

חזרה לראש הדף

יחידה שנייה- מדינות האיזור

90 שעות

ביחידה זו ארבעה פרקים:

  • מצרים (25 ש"ש)
  • איראן (25 ש"ש)
  • תורכיה (25 ש"ש)
  • פרק מושגים (15 ש"ש):
    בחירה בין: סוריה ולבנון לבין: ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ

מצרים- דמוגרפיה ופוליטיקה

שעות הוראה

25 שעות

מטרות אופרטיביות

התלמידים

  • יכירו את דמותו של גמאל עבד א-נאצר כמנהיג של מצרים ושל העולם הערבי.
  • יכירו את דמויותיהם של נשיאי מצרים: סאדאת ומבארכ.
  • יכירו את המאבקים הפוליטיים בתוך מצרים.
  • יכירו את המשטר במצרים ואת מאבקו ב"אחים המוסלמים". 
  • יכירו את בעיות החברתיות, הכלכליות והמדיניות של מצרים.
  • ישוו בין ההתמודדות של הנשיאים השונים עם אתגרי הכלכלה המצרית ועם נושאי מדיניות החוץ.
  • יכירו את יחסי ישראל-מצרים.

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מבוא: הקמת המדינה העצמאית.

מושגים מרכזיים

מהפכת הקצינים החופשיים (1952)

האחים המוסלמים (במצרים)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

מומלץ לחלק לתלמידים בתחילת היחידה "מפה אילמת" שבה יש לשבץ את המדינות הנלמדות.


מומלץ להשתמש או ליצור ציר זמן של מצרים (לפרטים לחצו כאן)


שימוש במפות רגילות, במפות דינמיות ואינטראקטיביות וכן בכלי google earth או באטלס דיגיטלי כדי להראות את מיקומה של מצרים במזרח התיכון, לסמן את גבולותיה, להסביר על הגיאוגרפיה של מצרים, הרכב האוכלוסייה וחשיבותה הגיאופוליטית.


מומלץ להציג בפני התלמידים תמונות של אתרים ידועים במצרים ותמונות של אישים/דמויות הקשורים/הקשורות למצרים.


מהפכת הקצינים החופשיים – השתלשלותה וחשיבותה לאומה המצרית.


צפייה במצגת תמונות על מהפכת הקצינים במצרים

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

שלטונו של גמאל עבד אלנאצר: ימי הסוציאליזם הערבי.

מושגים מרכזיים

הלאמת תעלת סואץ

"סוציאליזם ערבי"

גמאל עבד אלנאצר

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

השפעתה של מלחמת ששת הימים על מצרים בראשות נאצר.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

שלטונו של אנואר א(ל)סאדאת: ממצרים מוחצנת לטיפול בבעיות פנים.

מושגים מרכזיים

אנואר א-סאדאת

אנפתאח

מלחמת אוקטובר (1973)

מהומות העובדים (1977)

הסכם השלום בין ישראל למצרים (1979)

רצח סאדאת (1981)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

משמעותה של מלחמת אוקטובר (מלחמת יום כיפור) עבור מצרים ושלטונו של סאדאת- החזרת "הכבוד הערבי".

שינויים מדיניים וכלכליים בתקופת אנור א(ל)סאדאת.

במה באה לידי ביטוי תפיסתו המערבית-מודרנית של סאדאת?

רצח סאדאת- הסיבות וההשלכות על מצרים.

צפייה בסרטון על הסכם השלום עם מצרים.

צפייה בסרטון על סיום מלחמת יום הכיפורים והסכם השלום עם מצרים.

לתלמידים מתקדמים: השוואה בין מדיניות החוץ של גמאל עבד א(ל)נאצר לבין מדיניותו של אנור א(ל)סאדאת

לתלמידים מתקדמים: הרקע להסכם השלום בין ישראל למצרים והשלכותיו על ישראל ועל מצרים.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

שלטונו של חוסני מבארכ: הבעיה הדמוגרפית בראש.

מושגים מרכזיים

חֻסְני מבּארכּ


משבר כווית (1990)


המשבר הדמוגרפי

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

מדיניות הפנים של חוסני מבארכ.


השוואה בין ההתמודדות של סאדאת ומבארכ עם אתגרי הכלכלה המצרית.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות): תמורות במאה ה- 21 ו"האביב הערבי"

מושגים מרכזיים

"האביב הערבי" במצרים (2011)

רפובליקה ערבית מאוחדת (רע"מ, קע"מ)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

צפייה בפרק מתוך התכנית "עובדה": המדריך למהפכה של איתי אנגל על המהפכה במצרים.

צפייה בהרצאה של פרופ' עוזי רבי על מחאה ומהפכה במזרח התיכון.

דיון ברקע להתפרצות "האביב הערבי"- תמורות פוליטיות וההשלכות על המצב במצרים.

איראן - משלטון השאה לשלטון האייתוללות

שעות הוראה

25 שעות

מטרות אופרטיביות

התלמידים

  • יכירו את איראן החילונית בזמן שלטון השאה.
  • יכירו את דמותם ופועלם של מנהיגי איראן בני השושלת הפהלווית: רזא שאה ובנו מחמד רזא שאה.
  • יכירו את דמותו של מחמד מצדק ופעולותיו.
  • יכירו את דמותו של ח'ומייני ואת משנתו הדתית והמדינית.
  • יכירו את ההישגים, הקשיים והאתגרים של המשטר האסלאמי באיראן בזמן ח'ומייני ולאחר מותו.

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

המהפכה האסלאמית ומשמעויותיה

מושגים מרכזיים

רזא שאה (1978-1944)

מחמד רזא שאה (1919-1980)

אייתולה רוח'אללה ח'ומייני

המהפכה האסלאמית (1979)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

בעיות פנים והפצת המהפכנות האסלאמית

מושגים מרכזיים

שלטון אנשי הדת (ולאית- י- פקיה)


"ייצוא המהפכה"


תהליך הפרגמטיזם


מות ח'ומייני ושאלת הירושה


"לא מזרח ולא מערב"

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - מבוא: שלטון השאה – איראן כמדינה חילונית מתמערבת

מושגים מרכזיים

חילון והתמערבות באיראן בתקופת שושלת פהלווי

"המהפכה הלבנה"

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה21 (סוגיית הגרעין האיראני והנשיא רוחאני)

מושגים מרכזיים

מחמוד אחמדינג'אד

תורכיה – המדינה החילונית הראשונה

שעות הוראה

25 שעות

מטרות אופרטיביות

התלמידים

  • יכירו את דמותו של אתא-תורכ כאבי תורכיה המודרנית.
  • יכירו את הרפורמות לחילון תורכיה המודרנית.
  • יכירו את מדיניות הפנים של ממשלות תורכיה ואת התערבות הצבא במדיניות זו.
  • יכירו את מדיניות החוץ של תורכיה משנות החמישים ועד למלחמת המפרץ הראשונה.

סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מבוא: תורכיה המודרנית ותורתו של מצטפא כמאל "אתאתורכ".

מושגים מרכזיים

מצטפא כמאל- "אתאתורכ"

מהפכת התורכים הצעירים (1908)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

רצוי להשתמש או ליצור ציר זמן של תורכיה.

דיון בדמותו של אתאתורכ כמנהיג האומה התורכית.

כתבה על דחיקת מורשתו של אתאתורכ.

מצגת-מהאימפריה העת'מאנית עד אתא תורכ

לתלמידים מתקדמים: להציג מספר חוקים במדינת ישראל ולהראות כיצד החקיקה העות'מאנית השפיעה על ספר החוקים הישראלי.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מדיניות הפנים של ממשלות תורכיה.

מושגים מרכזיים

חילון והתמערבות

ההפיכות הצבאיות בתורכיה

התערבות הצבא בשלטון

מפלגת העם הרפובליקנית

המפלגה הדמוקרטית בתורכיה

הכורדים בתורכיה

משבר קפריסין

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

מיון הרפורמות בתורכיה לתחומים הבאים: חילון, שפה והתמערבות.

העלאת טיעונים בעד ונגד ההפיכות הצבאיות השונות – האם תרמו לדמוקרטיה במדינה?

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מדיניות החוץ התורכית- מקרה בוחן: מלחמת המפרץ הראשונה.

מושגים מרכזיים

מעורבות תורכיה במלחמת המפרץ הראשונה (1991)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון ביחסה המשתנה של תורכיה למדינות ערב ומדינות המערב לאורך השנים.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה-21.

מושגים מרכזיים

מפלגת הצדק והפיתוח (בראשותו של רג'פ טאיפ ארדואן)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: דיון על מקום דת האסלאם בתורכיה של ימינו

צפייה בסרטון תיירות של תורכיה

גשר על הבוספורוס- סרט על המתח שבין החלום של אתאטורק למציאות של ארדואן.

פרק מושגים

שעות הוראה

15 שעות

בחירה של סעיף 1 או 2 מתוך:

  1. סוריה ולבנון
  2. ירדן, ערב הסעודית ומדינות המפרץ

מטרות אופרטיביות (סוריה ולבנון)

התלמידים:

  • יכירו את המהלכים המרכזיים שהביאו להפיכת הבעת' בסוריה.
  • יכירו את דמותו של חאפט' אל-אסד ודתו העלווית; עלייתו לשלטון ופעולותיו לביסוס שלטונו.
  • יכירו את הבעיות הכלכליות והמדיניות של סוריה וכן את הסיבות למעורבותה בלבנון.
  • יכירו את בעיות המיעוטים בלבנון אשר פוגעות בסמכות המרכזית של המדינה.
  • יכירו את הגורמים לפרוץ מלחמות האזרחים בלבנון.
  • יכירו את הגורמים והתוצאות של מלחמת לבנון הראשונה (של"ג) והשנייה.
  • יכירו את הגורמים לעליית כוחם של השיעים בלבנון ואת גורמי השפעתם במדינה.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מבוא: הקמת המדינה העצמאית

מושגים מרכזיים

"סוריה הגדולה"

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

מיון של העדות והדתות בסוריה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

שלטונה של משפחת אלאסד: שלטון המיעוט העלווי מול הרוב הערבי.

מושגים מרכזיים

עלווים

מפלגת הבעת'

הפיכת פברואר 1966

חאפז אלאסד

מוסד הנשיאות הסורי

האחים המוסלמים בסוריה

בשאר אלאסד

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

השוואה בין המוסדות המרכזיים בממשל הסורי של אסד.


לתלמידים מתקדמים: דיון במצבה הדמוגרפי של סוריה – כיצד המיעוט העלווי משמר את שלטונו?


לתלמידים מתקדמים: השוואה בין מפלגת הבעת' הסורית למפלגת הבעת' בעיראק.


סרטון על בשאר אלאסד


פרופיל בשאר אלאסד

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

בעיות כלכליות, מדיניות והמעורבות בלבנון

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון כיצד חזון "סוריה הגדולה" בא לידי ביטוי ביחסים עם לבנון וחזבאללה.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה- 21.

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

סרטון על הפליטים מהמהפכה בסוריה 2012.

הקמת המדינה העצמאית.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

בעיית המיעוטים וסמכות המדינה. הפלסטינים בלבנון.

מושגים מרכזיים

הפלסטינים בלבנון

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

ממלחמות האזרחים ועד מלחמת לבנון השנייה

מושגים מרכזיים

מלחמת האזרחים (1975)

המעורבות הסורית

מוסא א-צדר

תנועת "אמל"

תנועת חזבאללה

מלחמת שלום הגליל

הסכם טאיף (1989)

מלחמת לבנון השנייה

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון בגורמים למלחמות האזרחים בלבנון


השוואה בין הסיבות לפרוץ מלחמת לבנון הראשונה והשנייה.


לתלמידים מתקדמים: הסיבות להתחזקות העדה השיעית בלבנון.


סרטון על מלחמת שלום הגליל.


סרטון על יציאת צה"ל מלבנון.


סרטון על מלחמת לבנון השנייה.


מאמר של ד"ר ישראל בן-דור על לבנון


צפייה בפרק מהסדרה "תקומה" על מלחמת לבנון הראשונה:
חלק א', חלק ב', חלק ג'.


צפייה בסרטים כמו: ולס עם בשיר, בופור, שתי אצבעות מצידון, לבנון

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

תמורות במאה ה- 21.

מושגים מרכזיים

רפיק אלחרירי

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

כתבה ב"עובדה" על מלחמת האזרחים בסוריה 2012.

מטרות אופרטיביות

התלמידים:

  • יכירו את הסיבות להקמת מדינת ירדן ואת המלך הראשון.
  • יכירו את המאפיינים המיוחדים של הממלכה הירדנית, בדגש על דמוגרפיה.
  • יכירו את דמותם של המלך הראשון עבדאללה ונכדו חוסיין בן טלאל.
  • יכירו את מדיניות ירדן כלפי ישראל בכלל וירושלים בפרט.
  • יכירו את חשיבות משק הנפט והשפעתו על מדינות המפרץ והעולם כולו.
  • יכירו את בעיות הפנים והחוץ של מדינות המפרץ.

מבוא

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מבוא: הקמת המדינה העצמאית.

מושגים מרכזיים

השושלת ההאשמית

האמיר עבדאללה בן חוסיין

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: שורשי השושלת ההאשמית וקורותיה.

המלך עבדאללה הראשון ונכדו חוסין בן טלאל

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

המלך עבדאללה הראשון ונכדו חוסין בן טלאל

מושגים מרכזיים

טלאל בן עבדאללה והמלך חוסיין בן טלאל

המלך עבדאללה השני

בעיות כלכליות, פוליטיות ומדיניות פנים

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

בעיות כלכליות, פוליטיות ומדיניות פנים

מושגים מרכזיים

הבדווים בירדן

הפלסטינים בירדן

"ספטמבר השחור" (1970)

"האחים המוסלמים" בירדן

מדיניות ירדן לגבי ירושלים

הסכם השלום עם ישראל (1994)

 

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

להעשרה (ללא חובת היבחנות)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

תמורות במאה ה- 21.

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון במרכיבי הזהות של תושבי ירדן

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

השלטון המלוכני הסעודי מאז העצמאות.

מושגים מרכזיים

ואהבים

עבדאללה בן עבד אלעזיז א-סעוד (מלך סעודיה לשעבר)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

השלטון במדינות המפרץ הפרסי.

מושגים מרכזיים

איחוד האמירויות הערביות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

משק הנפט והשפעתו על המדינה.

מושגים מרכזיים

משבר הנפט (1974)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: השוואה בין גודל האוכלוסיה והתל"ג לנפש בישראל ובמדינות המפרץ

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

בעיות הפנים ובעיות חיצוניות.

מושגים מרכזיים

בעיית העובדים הזרים

האיום השיעי

מלחמת איראן-עיראק (1980-1988)

מלחמת המפרץ (1991)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: דיון בסוגית היציבות הפוליטית והביטחון הלאומי של מדינות המפרץ אל מול האיומים החיצוניים המשתנים

כתבה על גירוש עובדים זרים מסעודיה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה- 21 ומעמד האישה בסעודיה.

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון בכיתה על מעמד האישה בסעודיה ועל נהיגת נשים במדינה וכתבה בעיתון הארץ על נהיגת נשים בסעודיה 2013.

חזרה לראש הדף

יחידה שלישית- עבודת חקר

ביחידה השלישית נדרשים התלמידים לכתוב עבודת חקר. עבודת החקר נועדה לאפשר לתלמידים בחירה בנושא המעניין אותם והקרוב ללבם שבו הם רוצים להעמיק ולהרחיב את אופקיהם. נושא העבודה הנבחר על ידי התלמידים כפוף לאישור המורה והפיקוח על תחום הדעת.
בתהליך כתיבתה של עבודת החקר נפגשים התלמידים עם עולם המחקר האקדמי, ומבטאים את הידיעות שרכשו בתחום האסלאם והמזרח התיכון במהלך לימודיהם.
מטרת עבודת החקר היא לפתח את כישורי החשיבה של התלמידים ואת מיומנויות הכתיבה שלהם, ולערוך להם היכרות עם דרך כתיבת עבודות המקובלת באקדמיה.
עבודת החקר מסייעת להם להבנות ידע חדש תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית ומעודדת למידה משמעותית.
במסגרת עבודת החקר נדרשים התלמידים להתמקד בסוגיה מחקרית נבחרת תוך שימוש במיומנויות לשאילת שאלות, איתור מידע, איסוף מידע ומיזוג, ניתוח נתונים, הצגת טיעונים ועוד.

התלמידים יתנסו בעבודה תוך תרגול הנושאים הבאים:

  1. שאילת שאלת חקר.
  2. מציאת ביבליוגרפיה רלוונטית ורישומה על פי הכללים המקובלים.
  3. עריכת ראשי פרקים.
  4. כתיבת העבודה באמצעות תמצות ומיזוג טקסטים

העבודה תכתב על בסיס העקרונות המקובלים באקדמיה:
היא תיכתב על בסיס חמישה מקורות (לפחות), מתוכם שלושה לפחות הם מקורות אקדמיים (באישור המורה).
היקף העבודה הוא 12-15 עמודים לפחות (לא כולל עמוד שער, תוכן עניינים, תמונות ונספחים)
העבודה תהיה מודפסת בגופן: 12-14. כותרות:16. רווחים של שורה וחצי. ללא צבע.
כתיבת הצעת העבודה, עמידה בתאריכי היעד (שנקבעו על ידי המורה) והגשת העבודה היא תנאי לקבלת זכאות ליחידה השלישית בלימודי עולם הערבים והאסלאם.

תפקידיו של המורה מתמקדים בהקניית המיומנויות הנדרשות לעבודת החקר כמו גם בפיתוח סקרנות, מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה ועוד. חלקן של מיומנויות אלו יתבצע ברמת הכיתה וחלקן בעבודה פרטנית ו/או קבוצתית במסגרתן יחשוף המורה את התלמידים למקורות מדעיים ומקצועיים, לדרכי איתורם, ינחה אותו בתכנון מערך העבודה ובביצועה על פי לוחות זמנים מוגדרים.

חזרה לראש הדף

יחידה רביעית- כיתות ומיעוטים

80 שעות

הקדמה

הפרק כולל את הנושאים הבאים: מהו מיעוט, מיעוטים שונים, יהדות ואסלאם, הנצרות.

מטרות אופרטיביות

התלמידים:

  • יכירו את מקומן של כתות ושל קבוצות אתניות ודתיות במזרח התיכון והשפעתן על התהליכים השונים. 
  • יכירו את מעמדם של בני החסות (אהל א-ד'מה) מבחינה משפטית והלכתית.
  • יכירו את הדומה והשונה בדתות המונותיאיסטיות ביהדות ובאסלאם ואת נקודות המפגש בין שתי הדתות.
  • יכירו את מצבם של היהודים תחת שלטון האסלאם.
  • יכירו את ההיבטים השונים שבהם ניתן לבחון את בעיית המיעוטים במזרח התיכון.
  • יכירו את עיקרי הדת הנוצרית ואת הכנסיות הנוצריות העיקריות.


סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

מהו מיעוט? (10 ש"ש)

  • מאפיינים כלליים של מיעוט
  • סוגי מיעוטים
  • הגדרות המיעוט על פי ההלכה האסלאמית (סונית ושיעית)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מיעוטים שונים (30 ש"ש)

  • הדרוזים – 10 שעות
  • הבהאים – 10 שעות
  • העלווים – 10 שעות

מושגים מרכזיים

כורדים

אחמדים

צ'רכסים

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

רצוי להציג בפני התלמידים מפת תפרוסת מיעוטים וקבוצות אתניות במזרח התיכון.

מצגת-מיעוטים במזה"ת

סרטון על הבהאים.

יש להבדיל בין מיעוטים אתניים לבין מיעוטים דתיים ומיעוטים לאומיים.

סרטון על האחמדים.

דיון על נסיבות היווצרות הדת הדרוזית.

מערך שיעור על הדרוזים.

דיון על זהותם הדתית של העלווים.

מומלץ לשלב סיור מיעוטים בכפרים

מצגת- משאל העם בכורדיסטאן העיראקית

סרטון על הצ'רכסים

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

יהדות ואסלאם (25 ש"ש)

  • המפגש בין היהדות לאסלאם.
  • בני החסות (אהל אלד'מה)
  • היהודים בארצות האסלאם מסוף המאה ה-19עד אמצע המאה ה-20.

מושגים מרכזיים

החכם באשי

הרמב"ם

אנוסי משהד

הפרהוד

ספינת אגוז

כנפי נשרים

ילדי טהראן

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

דיון על השפעות היהודים בחצי האי-ערב על האסלאם בראשית דרכו.

לתלמידים מתקדמים: היחס ליהודים בקוראן ובחדית'.

לתלמידים מתקדמים: העלאת נקודות להשוואה בין ההלכה היהודית להלכה המוסלמית

חדשות מן העבר- הרמב"ם

תהליך ההתפשטות האימפריאליסטית של המעצמות על המזה"ת והשפעתו על מעמד היהודים בארצות ערב.

הסתירה בין הלאומיות הערבית לבין התפתחות התודעה הציונית.

מאמר על הפרהוד

השפעת הנאציזם על היחס ליהודים בארצות ערב.

מומלץ להביא עדות של יהודי שברח מארצות ערב- עבר רדיפה וגירוש.

חדשות מן העבר-על כנפי נשרים

צפייה בסרטון על הפליטים היהודיים ממדינות-ערב.

חדשות מן העבר -ספינת אגוז

צפייה בסרט דוקומנטרי על הפליטים היהודים ממדינות ערב.

מאמר על הפליטים היהודים מארצות האסלאם.

סרטון על ילדי טהראן.

 

 

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מבוא: ראשית הנצרות (5 ש"ש)

  • היווסדות הדת הנוצרית
  • המצוות העיקריות
  • הדמויות המרכזיות

מיעוטים נוצריים (10 ש"ש)
בחירה של נושא
אחד מבין הנושאים הבאים:

  • הקופטים
  • הארמנים
  • היוונים האורתודוכסים
  • האשורים

מושגים מרכזיים

ישוע

יוחנן המטביל

הברית החדשה

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

לתלמידים מתקדמים: דיון בהבדלים המרכזיים בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות.

סקירה על הערבים הנוצרים במדינת ישראל- ריכוזי אוכלוסייה, דמוגרפיה ועוד.

מאמר של גיא בכור על הנוצרים במרחב הערבי.

חזרה לראש הדף

יחידה חמישית- סוגיות נבחרות מעולם האסלאם

100 שעות

הקדמה

הפרק כולל את הנושאים הבאים: מעמד ירושלים באסלאם, זרמים ותנועות לאומיות ואסלאמיות, המיסטיקה המוסלמית ונושא להעשרה (ללא חובת היבחנות): אמנות וספרות בעולם האסלאם.

מטרות אופרטיביות

התלמידים:

  • יסבירו את הסיבות לקדושתה של העיר ירושלים לאסלאם.
  • יכירו את המגמות המוסלמיות המדגישות את קדושת ירושלים ואלו השוללות אותה בתקופות השונות.
  • יכירו את הרקע להתפתחות המיסטיקה המוסלמית, אמונות ומסורות וכן את הטריקות הצופיות המרכזיות.
  • יכירו את יחס האסלאם האורתודוכסי כלפי המיסטיקה המוסלמית.
  • יבינו את דרך התפתחות אמנות האסלאם כסינתזה בין העולמות התרבותיים שהאסלאם נפגש עמם.


סוגיות מרכזיות, מושגים והצעות דידקטיות

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מעמד ירושלים באסלאם (40 ש"ש)

  • מקור קדושתה של ירושלים באסלאם.
  • היחס לירושלים בימי האימפריות המוסלמיות.
  • מקומה של ירושלים על פי גישתו של האסלאם הפונדמנטליסטי

מושגים מרכזיים

למסג'ד אלאקצאא'

אוּלַא אלקִבּלתין

אלאסראא' ואלמעראג'

ספרות שבחי ירושלים

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

סיור וירטואלי בהר הבית.

סרטון על ההיסטוריה של ירושלים בחמש דקות.

עריכת השוואה בין מעמד ירושלים ביהדות ובאסלאם, והסקת מסקנות באשר להתייחסות לירושלים של גורמים שונים בעת המודרנית (הפלסטינים, ירדן ואיראן).

לתלמידים מתקדמים: מסעות הצלב וכיבוש ירושלים.

רצוי לערוך סיור בעיר העתיקה בירושלים כולל עלייה להר הבית

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

זרמים ותנועות לאומיות ואסלאמיות (35 ש"ש)

  • האחים המוסלמים
  • התנועה האסלאמית בישראל
  • חמאס (תנועת ההתנגדות האסלאמית) 
  • חזבאללה
  • המדינה האסלאמית (דאע"ש)

מושגים מרכזיים

אש"ף (פתח)

אלקַאעִדה

הגִ'הַאד האסלאמי

סַלַפִיה גִ'הַאדִיה

המדינה האסלאמית (דאע"ש)

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

מצגת מבוא – חמאס, מצגת – חמאס 2014

אמנת תנועת חמאס

מצגת – הסכם הפיוס חמאס ופת"ח

לתלמידים מתקדמים: דיון בהבדלים בין האידיאולוגיות השונות של התנועות הלאומיות והאסלאמיות.

מאמר- דיוקנו של חזבאללה כארגון טרור

סרטון על חיסולו של עמאד מורניה.

מה אתם יודעים על החזבאללה? חידון דובר צה"ל

ארגון המדינה האסלאמית (דאעש)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

המיסטיקה המוסלמית (25 שעות)

נושאי חובה:

  • מהי מיסטיקה?
  • שורשיה ומקורותיה של המיסטיקה באסלאם

נושאי בחירה:
בחירה של נושא אחד מבין הנושאים הבאים:

  • אמונות ומסורות במיסטיקה ודמויות מפתח
  • האחוות (הטריקות) הצופיות: מבנה, תפקידים וטריקות מרכזיות.

מושגים מרכזיים

אלע'זאלי

ד'כר וסמאע

מחבה ומערפה

ג'לאל א-דין א-רומי

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

סרטון על הצופים

צפייה בריקוד של חברי מסדר צופים בתורכיה.

מצגת הפיגוע הצופים בסיני חלק א | מצגת הפיגוע במסדר הצופים בסיני חלק ב

זיהוי השפעות זרות על תנועת ה"זהד"

הסיבות למשבר בין האסלאם האורתודוכסי לבין המיסטיקה הצופית.

פולחן הקדושים במסדרים הצופיים.

מבנה המסדר הצופי וההירארכיה שבו.

ביקור במסדר השאד'ליה בעכו.

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

אמנות וספרות בעולם האסלאם- להעשרה (ללא חובת הבחנות)

  • מבוא לאמנות
  • מקורות האמנות הויזואלית האסלאמית
  • סוגות ומאפיינים אמנותיים באסלאם: איור, ארכיטקטורה, קליגרפיה
  • היכרות עם סופרים בולטים ויצירות מרכזיות בתחום הספרות הערבית המודרנית והקלאסית
  • המוזיקה האסלאמית העתיקה: כלי נגינה, סגנון וייחוד
  • המוזיקה הערבית המודרנית (אמנים מובילים: אֻם כּלת'ום, עבד אלוהאב, פריד אלאטרש, פַיְרוּז, מאג'דה א-רוּמי

מושגים מרכזיים

קליגרפיה

נגיב מחפוט'

גֻ'בְּראן חַ'ליל גֻ'בְּראן

אלף לילה ולילה

אם כלת'ום

הצעות דידקטיות והמלצות להרחבה והעמקה

צפייה במצגת על מוזיקה ערבית: "מוזיקה בין מזרח למערב"

אתר המוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים