ביחידה זו שלושה פרקים:
- מחמד וראשית האסלאם (30 ש"ש)
- התפתחות דת האסלאם (30 ש"ש)
- עידן הח'ליפות/ עידן האימפריות (30 ש"ש)
ביחידה זו שלושה פרקים:
התלמידים:
30 שעות
תקופת הג'אהליה
ג'אהליה
וַאְד אלבַּנַאת (קבורת הבנות חיות)
הכעבה
האימפריה הביזנטית
האימפריה הסאסאנית
שימוש במפות דינמיות ואינטראקטיביות וכן בכלי google earth המייצג מידע גאוגרפי רב-ממדי והמאפשר חיפוש מקומות על פני הגלובוס, וזאת לשם הסבר גיאוגרפי ומדיני על המזרח התיכון: מיקומו על מפת העולם, מיקום חצי האי ערב במרחב, אקלים, חלוקת המזה"ת למדינות – אז והיום.
מפות של המזרח התיכון.
עריכת השוואה בין מאפייני הפולחן הפגאני בתקופת הג'אהליה למאפייני האסלאם המונותיאיסטי.
הכרת מבנה החברה השבטית – החברה הבדווית, חשיבות המשפחה וקשרי הדם.
לתלמידים מתקדמים- מאפייני החברה הבדווית כיום.
מחמד נביא האסלאם
שנת הפיל
חניף
חותם הנביאים
לוח השנה המוסלמי
מכה
אסראא' ומעראג'
סורת אלעלק (טיפת הדם הקרושה- 96)
אמّה
השליח- סרט בחלקים אודות הביוגרפיה של הנביא מחמד.
דיון: מה איפשר את שינוי מעמדו של מחמד ואת עליית האסלאם.
היכרות עם תחנות שונות בחיי מחמד: העיר מכה ומעמדה של משפחת האשם בעיר, ילדותו ונערותו מסחר מסורות שונות על מחמד, כולל המסע הלילי והעלייה לשמיים ועד לקבלת הנבואה והמעבר מפולחן פגאני לאמונה באל אחד.
דיון ביחסו של מחמד ליהודים במדינה
דיון בסיבות להגירת מחמד ממכה למדינה
גיבוש האומה האסלאמית:
מההִגְ'רָה ועד מות הנביא
הִגְ'רַה
עהד אלאמّה
קרב בדר (624)
קרב אֻחֻד (625)
קרב השוחה (627)
מלחמות הרדّה
בני חסות (אַהְל א(ל) דִ'מַّה)
דיון במניעים למלחמות בתקופת מחמד ומלחמות הרדّה אחרי מותו.
צפייה בפרק מן הסדרה "היה היה" על עליית האסלאם (מדקה 07:00).
לתלמידים מתקדמים: עמידה על ההבדלים בין מקורות המידע השונים על מחמד (ביוגרפיות, מסורות מפי חברי הנביא, ועוד)
לתלמידים מתקדמים: השוואה בין הגישה של המחקר המערבי לבין הגישה המסורתית של האסלאם לגבי פועלו של הנביא מחמד.
להעשרה (ללא חובת היבחנות)
נשותיו של מוחמד
חַ'דִיגַ'ה
עאישה
30 שעות
ההלכה המוסלמית (השריעה)
מצוות היסוד (אַרְכַּאן אלאִסְלַאם)
גִ'האד
שַהִיד
סִירַה
עַאשוּרַא
"מדע האנשים"
שורשי ההלכה/שורשי החוק (אצול אלפקה)
קאדי
מופתי
איזכור הפולחן הג'אהלי שהיה במכה והדמויות האליליות המרכזיות.
מערך שיעור חמש מצוות האסלאם
סרטון על הקוראן.
עריכת השוואה בין העלייה לרגל למכה אז והיום.
מאמר- החשיבות הכלכלית של העלייה לרגל למכה.
פילוגים ושינויים:
ח'וארג'
קרב כרבלא
"המאה השיעית"
האמאם הנעלם
שלטון אנשי הדת (ולאית-י פקיה)
קרב הגמל
קרב צפין
דיון בשורשי המחלוקת בין הסונה לשיעה
עמידה על ההבדלים ההלכתיים העיקריים בין הסונה והשיעה
מצגת-תמורות בהיסטוריה של השיעים
ביקור במסגד
עריכת השוואה בין הסונה, החדית' והסירה.
ביקור במוזיאון האסלאם בירושלים.
צפייה בכתבה בערוץ 10 על נקמת דם.
הבנת מקומן של המצוות בחיי האדם המאמין.
להעשרה (ללא חובת היבחנות)
אסכולות ההלכה (מַדְ'הַבּ), יחס האסלאם לדתות אחרות, מעמד האישה באסלאם
לתלמידים מתקדמים: הרחבת החומר הנלמד על דת האסלאם, על עיקריה ומורכבותה. ניתן לקיים דיון על השפעת תהליכי הגלובליזציה במזה"ת על החברה המוסלמית המסורתית.
לתלמידים מתקדמים: עריכת השוואה בין אסכולות ההלכה ופרשנויות המשפט ואופן התייחסותן לסוגיות שונות מחיי המוסלמי בעבר ובהווה.
30 שעות
"ירושת" הנביא: מהו ח'ליפה?
העלאת השערות מדוע מחמד לא מינה יורש?
מוסד הח'ליפות: אלח'לפאא' "א(ל)-ראשידון" ["הח'ליפים ישרי הדרך"], בית אומיה ובית עבאס.
אַמְצַאר
מַוַאלִי
אלבריד ואלאח'באר
דִיוַאן
שוּרַא
לתלמידים מתקדמים: דיון : האם הח'ליפים ישרי הדרך אכן היוו דוגמא ומופת למאמינים?
הדגשת השינויים החברתיים כמו ההתאסלמות ההמונית ויצירת מעמדות חדשים.
דמויות מפתח:
יש לבחור ח'ליף אחד, השאר להעשרה (ללא חובת היבחנות):
דף עבודה-עלי בן אבו-טאלב
עריכת השוואה בין הדמויות של הח'ליפים: דרך עלייתם לשלטון ופועלםדף עבודה הח'ליף עמר בן אלחטב
להעשרה (ללא חובת היבחנות)
הכיבושים הגדולים וארגון השלטון בארצות הכבושות.
הצגת מפות דינמיות של התפשטות האסלאם בתקופת הכיבושים.
לתלמידים מתקדמים: דיון סביב גורמים לנפילתן של אימפריות ולעלייתן של חדשות.
לתלמידים מתקדמים: שינויים חברתיים בעקבות הכיבושים: התאסלמות המונית ויצירת מעמדות חדשים.
עריכת השוואה בין האימפריות והשושלות השונות – שיטות שלטון ומאפיינים.
להעשרה (ללא חובת היבחנות)
האימפריה העבאסית ומוסדותיה. התרבות האסלאמית בשיאה
בית אלחִכְּמַה
המעתזלה והמִחְנָה
הבַּרְמַכִּים
מֻחְתַסִבּ
סלטאן
דיון על מוסד הוזירות ומעמדו באימפריה העבאסית.
דיון: מה הם הגורמים שהביאו להתמוטטות האימפריה העבאסית.
דמויות מפתח:
יש לבחור ח'ליף אחד מבית עבאס, שאר הדמויות להעשרה (ללא חובת היבחנות):
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - אימפריות בולטות נוספות –
סקירה קצרה (ממלוכים, סלג'וקים, מונגולים)
מַמְלוּכִּים
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - מתקופת הזוהר עד למאה ה-19:
סקירה קצרה.
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - דמויות מפתח:
להעשרה (ללא חובת היבחנות)- התמוטטות האימפריה העת'מאנית ויצירת תנועות לאומיות ומדינות במזרח התיכון
שושלת בית עת'מאן
פרמאן
המג'לה
יניצ'רים
דיון על הדרכים לחקר התקופה העת'מאנית.
דיון על גורמי הפיצול הפנימי באימפריה העת'מאנית.
דיון על הסיבות להתפוררות האימפריה העת'מאנית
השוואה בין מפת איזור המזרח התיכון בזמן האימפריה העת'מאנית ועד לימינו אלה.
ביחידה זו ארבעה פרקים:
25 שעות
התלמידים
מבוא: הקמת המדינה העצמאית.
מהפכת הקצינים החופשיים (1952)
האחים המוסלמים (במצרים)
מומלץ לחלק לתלמידים בתחילת היחידה "מפה אילמת" שבה יש לשבץ את המדינות הנלמדות.
מומלץ להשתמש או ליצור ציר זמן של מצרים (לפרטים לחצו כאן)
שימוש במפות רגילות, במפות דינמיות ואינטראקטיביות וכן בכלי google earth או באטלס דיגיטלי כדי להראות את מיקומה של מצרים במזרח התיכון, לסמן את גבולותיה, להסביר על הגיאוגרפיה של מצרים, הרכב האוכלוסייה וחשיבותה הגיאופוליטית.
מומלץ להציג בפני התלמידים תמונות של אתרים ידועים במצרים ותמונות של אישים/דמויות הקשורים/הקשורות למצרים.
מהפכת הקצינים החופשיים – השתלשלותה וחשיבותה לאומה המצרית.
צפייה במצגת תמונות על מהפכת הקצינים במצרים
שלטונו של גמאל עבד אלנאצר: ימי הסוציאליזם הערבי.
הלאמת תעלת סואץ
"סוציאליזם ערבי"
גמאל עבד אלנאצר
השפעתה של מלחמת ששת הימים על מצרים בראשות נאצר.
שלטונו של אנואר א(ל)סאדאת: ממצרים מוחצנת לטיפול בבעיות פנים.
אנואר א-סאדאת
אנפתאח
מלחמת אוקטובר (1973)
מהומות העובדים (1977)
הסכם השלום בין ישראל למצרים (1979)
רצח סאדאת (1981)
משמעותה של מלחמת אוקטובר (מלחמת יום כיפור) עבור מצרים ושלטונו של סאדאת- החזרת "הכבוד הערבי".
שינויים מדיניים וכלכליים בתקופת אנור א(ל)סאדאת.
במה באה לידי ביטוי תפיסתו המערבית-מודרנית של סאדאת?
רצח סאדאת- הסיבות וההשלכות על מצרים.
צפייה בסרטון על הסכם השלום עם מצרים.
צפייה בסרטון על סיום מלחמת יום הכיפורים והסכם השלום עם מצרים.
לתלמידים מתקדמים: השוואה בין מדיניות החוץ של גמאל עבד א(ל)נאצר לבין מדיניותו של אנור א(ל)סאדאת
לתלמידים מתקדמים: הרקע להסכם השלום בין ישראל למצרים והשלכותיו על ישראל ועל מצרים.
שלטונו של חוסני מבארכ: הבעיה הדמוגרפית בראש.
חֻסְני מבּארכּ
משבר כווית (1990)
המשבר הדמוגרפי
מדיניות הפנים של חוסני מבארכ.
השוואה בין ההתמודדות של סאדאת ומבארכ עם אתגרי הכלכלה המצרית.
להעשרה (ללא חובת היבחנות): תמורות במאה ה- 21 ו"האביב הערבי"
"האביב הערבי" במצרים (2011)
רפובליקה ערבית מאוחדת (רע"מ, קע"מ)
צפייה בפרק מתוך התכנית "עובדה": המדריך למהפכה של איתי אנגל על המהפכה במצרים.
צפייה בהרצאה של פרופ' עוזי רבי על מחאה ומהפכה במזרח התיכון.
דיון ברקע להתפרצות "האביב הערבי"- תמורות פוליטיות וההשלכות על המצב במצרים.
25 שעות
התלמידים
המהפכה האסלאמית ומשמעויותיה
רזא שאה (1978-1944)
מחמד רזא שאה (1919-1980)
אייתולה רוח'אללה ח'ומייני
המהפכה האסלאמית (1979)
בעיות פנים והפצת המהפכנות האסלאמית
שלטון אנשי הדת (ולאית- י- פקיה)
"ייצוא המהפכה"
תהליך הפרגמטיזם
מות ח'ומייני ושאלת הירושה
"לא מזרח ולא מערב"
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - מבוא: שלטון השאה – איראן כמדינה חילונית מתמערבת
חילון והתמערבות באיראן בתקופת שושלת פהלווי
"המהפכה הלבנה"
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה21 (סוגיית הגרעין האיראני והנשיא רוחאני)
מחמוד אחמדינג'אד
25 שעות
התלמידים
מבוא: תורכיה המודרנית ותורתו של מצטפא כמאל "אתאתורכ".
מצטפא כמאל- "אתאתורכ"
מהפכת התורכים הצעירים (1908)
רצוי להשתמש או ליצור ציר זמן של תורכיה.
דיון בדמותו של אתאתורכ כמנהיג האומה התורכית.
כתבה על דחיקת מורשתו של אתאתורכ.
מצגת-מהאימפריה העת'מאנית עד אתא תורכ
לתלמידים מתקדמים: להציג מספר חוקים במדינת ישראל ולהראות כיצד החקיקה העות'מאנית השפיעה על ספר החוקים הישראלי.
מדיניות הפנים של ממשלות תורכיה.
חילון והתמערבות
ההפיכות הצבאיות בתורכיה
התערבות הצבא בשלטון
מפלגת העם הרפובליקנית
המפלגה הדמוקרטית בתורכיה
הכורדים בתורכיה
משבר קפריסין
מיון הרפורמות בתורכיה לתחומים הבאים: חילון, שפה והתמערבות.
העלאת טיעונים בעד ונגד ההפיכות הצבאיות השונות – האם תרמו לדמוקרטיה במדינה?
מדיניות החוץ התורכית- מקרה בוחן: מלחמת המפרץ הראשונה.
מעורבות תורכיה במלחמת המפרץ הראשונה (1991)
דיון ביחסה המשתנה של תורכיה למדינות ערב ומדינות המערב לאורך השנים.
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה-21.
מפלגת הצדק והפיתוח (בראשותו של רג'פ טאיפ ארדואן)
לתלמידים מתקדמים: דיון על מקום דת האסלאם בתורכיה של ימינו
צפייה בסרטון תיירות של תורכיה
גשר על הבוספורוס- סרט על המתח שבין החלום של אתאטורק למציאות של ארדואן.
15 שעות
בחירה של סעיף 1 או 2 מתוך:
התלמידים:
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה- 21.
סרטון על הפליטים מהמהפכה בסוריה 2012.
ממלחמות האזרחים ועד מלחמת לבנון השנייה
מלחמת האזרחים (1975)
המעורבות הסורית
מוסא א-צדר
תנועת "אמל"
תנועת חזבאללה
מלחמת שלום הגליל
הסכם טאיף (1989)
מלחמת לבנון השנייה
דיון בגורמים למלחמות האזרחים בלבנון
השוואה בין הסיבות לפרוץ מלחמת לבנון הראשונה והשנייה.
לתלמידים מתקדמים: הסיבות להתחזקות העדה השיעית בלבנון.
סרטון על מלחמת שלום הגליל.
סרטון על יציאת צה"ל מלבנון.
סרטון על מלחמת לבנון השנייה.
מאמר של ד"ר ישראל בן-דור על לבנון
צפייה בפרק מהסדרה "תקומה" על מלחמת לבנון הראשונה: חלק א', חלק ב', חלק ג'.
צפייה בסרטים כמו: ולס עם בשיר, בופור, שתי אצבעות מצידון, לבנון
תמורות במאה ה- 21.
רפיק אלחרירי
כתבה ב"עובדה" על מלחמת האזרחים בסוריה 2012.
התלמידים:
מבוא: הקמת המדינה העצמאית.
השושלת ההאשמית
האמיר עבדאללה בן חוסיין
לתלמידים מתקדמים: שורשי השושלת ההאשמית וקורותיה.
המלך עבדאללה הראשון ונכדו חוסין בן טלאל
טלאל בן עבדאללה והמלך חוסיין בן טלאל
המלך עבדאללה השני
בעיות כלכליות, פוליטיות ומדיניות פנים
הבדווים בירדן
הפלסטינים בירדן
"ספטמבר השחור" (1970)
"האחים המוסלמים" בירדן
מדיניות ירדן לגבי ירושלים
הסכם השלום עם ישראל (1994)
תמורות במאה ה- 21.
דיון במרכיבי הזהות של תושבי ירדן
השלטון המלוכני הסעודי מאז העצמאות.
ואהבים
עבדאללה בן עבד אלעזיז א-סעוד (מלך סעודיה לשעבר)
השלטון במדינות המפרץ הפרסי.
איחוד האמירויות הערביות
משק הנפט והשפעתו על המדינה.
משבר הנפט (1974)
לתלמידים מתקדמים: השוואה בין גודל האוכלוסיה והתל"ג לנפש בישראל ובמדינות המפרץ
בעיות הפנים ובעיות חיצוניות.
בעיית העובדים הזרים
האיום השיעי
מלחמת איראן-עיראק (1980-1988)
מלחמת המפרץ (1991)
לתלמידים מתקדמים: דיון בסוגית היציבות הפוליטית והביטחון הלאומי של מדינות המפרץ אל מול האיומים החיצוניים המשתנים
כתבה על גירוש עובדים זרים מסעודיה
להעשרה (ללא חובת היבחנות) - תמורות במאה ה- 21 ומעמד האישה בסעודיה.
דיון בכיתה על מעמד האישה בסעודיה ועל נהיגת נשים במדינה וכתבה בעיתון הארץ על נהיגת נשים בסעודיה 2013.
ביחידה השלישית נדרשים התלמידים לכתוב עבודת חקר. עבודת החקר נועדה לאפשר לתלמידים בחירה בנושא המעניין אותם והקרוב ללבם שבו הם רוצים להעמיק ולהרחיב את אופקיהם. נושא העבודה הנבחר על ידי התלמידים כפוף לאישור המורה והפיקוח על תחום הדעת.
בתהליך כתיבתה של עבודת החקר נפגשים התלמידים עם עולם המחקר האקדמי, ומבטאים את הידיעות שרכשו בתחום האסלאם והמזרח התיכון במהלך לימודיהם.
מטרת עבודת החקר היא לפתח את כישורי החשיבה של התלמידים ואת מיומנויות הכתיבה שלהם, ולערוך להם היכרות עם דרך כתיבת עבודות המקובלת באקדמיה.
עבודת החקר מסייעת להם להבנות ידע חדש תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתית ומעודדת למידה משמעותית.
במסגרת עבודת החקר נדרשים התלמידים להתמקד בסוגיה מחקרית נבחרת תוך שימוש במיומנויות לשאילת שאלות, איתור מידע, איסוף מידע ומיזוג, ניתוח נתונים, הצגת טיעונים ועוד.
התלמידים יתנסו בעבודה תוך תרגול הנושאים הבאים:
העבודה תכתב על בסיס העקרונות המקובלים באקדמיה:
היא תיכתב על בסיס חמישה מקורות (לפחות), מתוכם שלושה לפחות הם מקורות אקדמיים (באישור המורה).
היקף העבודה הוא 12-15 עמודים לפחות (לא כולל עמוד שער, תוכן עניינים, תמונות ונספחים)
העבודה תהיה מודפסת בגופן: 12-14. כותרות:16. רווחים של שורה וחצי. ללא צבע.
כתיבת הצעת העבודה, עמידה בתאריכי היעד (שנקבעו על ידי המורה) והגשת העבודה היא תנאי לקבלת זכאות ליחידה השלישית בלימודי עולם הערבים והאסלאם.
תפקידיו של המורה מתמקדים בהקניית המיומנויות הנדרשות לעבודת החקר כמו גם בפיתוח סקרנות, מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה ועוד. חלקן של מיומנויות אלו יתבצע ברמת הכיתה וחלקן בעבודה פרטנית ו/או קבוצתית במסגרתן יחשוף המורה את התלמידים למקורות מדעיים ומקצועיים, לדרכי איתורם, ינחה אותו בתכנון מערך העבודה ובביצועה על פי לוחות זמנים מוגדרים.
הפרק כולל את הנושאים הבאים: מהו מיעוט, מיעוטים שונים, יהדות ואסלאם, הנצרות.
התלמידים:
מהו מיעוט? (10 ש"ש)
מיעוטים שונים (30 ש"ש)
כורדים
אחמדים
צ'רכסים
רצוי להציג בפני התלמידים מפת תפרוסת מיעוטים וקבוצות אתניות במזרח התיכון.
סרטון על הבהאים.
יש להבדיל בין מיעוטים אתניים לבין מיעוטים דתיים ומיעוטים לאומיים.
סרטון על האחמדים.
דיון על נסיבות היווצרות הדת הדרוזית.
דיון על זהותם הדתית של העלווים.
מומלץ לשלב סיור מיעוטים בכפרים
מצגת- משאל העם בכורדיסטאן העיראקית
יהדות ואסלאם (25 ש"ש)
החכם באשי
הרמב"ם
אנוסי משהד
הפרהוד
ספינת אגוז
כנפי נשרים
ילדי טהראן
דיון על השפעות היהודים בחצי האי-ערב על האסלאם בראשית דרכו.
לתלמידים מתקדמים: היחס ליהודים בקוראן ובחדית'.
לתלמידים מתקדמים: העלאת נקודות להשוואה בין ההלכה היהודית להלכה המוסלמית
תהליך ההתפשטות האימפריאליסטית של המעצמות על המזה"ת והשפעתו על מעמד היהודים בארצות ערב.
הסתירה בין הלאומיות הערבית לבין התפתחות התודעה הציונית.
השפעת הנאציזם על היחס ליהודים בארצות ערב.
מומלץ להביא עדות של יהודי שברח מארצות ערב- עבר רדיפה וגירוש.
צפייה בסרטון על הפליטים היהודיים ממדינות-ערב.
צפייה בסרט דוקומנטרי על הפליטים היהודים ממדינות ערב.
מאמר על הפליטים היהודים מארצות האסלאם.
סרטון על ילדי טהראן.
מבוא: ראשית הנצרות (5 ש"ש)
מיעוטים נוצריים (10 ש"ש)
בחירה של נושא
אחד מבין הנושאים הבאים:
ישוע
יוחנן המטביל
הברית החדשה
לתלמידים מתקדמים: דיון בהבדלים המרכזיים בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות.
סקירה על הערבים הנוצרים במדינת ישראל- ריכוזי אוכלוסייה, דמוגרפיה ועוד.
מאמר של גיא בכור על הנוצרים במרחב הערבי.
הפרק כולל את הנושאים הבאים: מעמד ירושלים באסלאם, זרמים ותנועות לאומיות ואסלאמיות, המיסטיקה המוסלמית ונושא להעשרה (ללא חובת היבחנות): אמנות וספרות בעולם האסלאם.
התלמידים:
מעמד ירושלים באסלאם (40 ש"ש)
למסג'ד אלאקצאא'
אוּלַא אלקִבּלתין
אלאסראא' ואלמעראג'
ספרות שבחי ירושלים
סיור וירטואלי בהר הבית.
סרטון על ההיסטוריה של ירושלים בחמש דקות.
עריכת השוואה בין מעמד ירושלים ביהדות ובאסלאם, והסקת מסקנות באשר להתייחסות לירושלים של גורמים שונים בעת המודרנית (הפלסטינים, ירדן ואיראן).
לתלמידים מתקדמים: מסעות הצלב וכיבוש ירושלים.
רצוי לערוך סיור בעיר העתיקה בירושלים כולל עלייה להר הבית
זרמים ותנועות לאומיות ואסלאמיות (35 ש"ש)
אש"ף (פתח)
אלקַאעִדה
הגִ'הַאד האסלאמי
סַלַפִיה גִ'הַאדִיה
המדינה האסלאמית (דאע"ש)
המיסטיקה המוסלמית (25 שעות)
נושאי חובה:
נושאי בחירה:
בחירה של נושא אחד מבין הנושאים הבאים:
אלע'זאלי
ד'כר וסמאע
מחבה ומערפה
ג'לאל א-דין א-רומי
סרטון על הצופים
צפייה בריקוד של חברי מסדר צופים בתורכיה.
מצגת הפיגוע הצופים בסיני חלק א | מצגת הפיגוע במסדר הצופים בסיני חלק ב
זיהוי השפעות זרות על תנועת ה"זהד"
הסיבות למשבר בין האסלאם האורתודוכסי לבין המיסטיקה הצופית.
פולחן הקדושים במסדרים הצופיים.
מבנה המסדר הצופי וההירארכיה שבו.
ביקור במסדר השאד'ליה בעכו.
אמנות וספרות בעולם האסלאם- להעשרה (ללא חובת הבחנות)
קליגרפיה
נגיב מחפוט'
גֻ'בְּראן חַ'ליל גֻ'בְּראן
אלף לילה ולילה
אם כלת'ום
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.