דרכי הערכה

פתיח

ההערכה היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה והלמידה, אך אינה מהווה מטרה בפני עצמה.
תפקיד ההערכה הוא לתת משוב למורה ולתלמידים לשיפור ההוראה והלמידה (הערכה מעצבת), וכן לקבוע את רמת ההישגים של התלמידים בסוף תהליך הלמידה (הערכה מסכמת).
חשוב לא להסתפק ב"הערכה מסכמת" המפיקה ציון מספרי מסכם, אלא לשלבה עם "הערכה מעצבת" ההופכת לחלק מתהליך הלמידה.

על ההערכה להיות בונה ומחזקת ומאפשרת צמיחה ושינוי. לשם כך יש לשלב במרכיבי ההערכה גם "הערכה עצמית" של התלמיד. בהערכה זו מדרג הלומד את הרמה, הערך והאיכות של תוצרי הלמידה שלו במהלך השנה. הערכה זו מעודדת את הלומד להיות שותף פעיל ותורמת לתחושת המסוגלות שלו וללקיחת אחריות על תהליך הלמידה.

הערכת הישגי התלמידים צריכה להיתפס הן על-ידי המורים והן על-ידי התלמידים כחלק מהלמידה השוטפת וכמאמץ מתמשך של השקעה ושיפור.

שימוש במגוון כלי הערכה מאפשר להעריך את הישגי הלומדים בנקודות זמן שונות בתהליך רכישתה של השפה הסינית.

ניתן להעריך את תהליך למידת השפה והתרבות הסינית על-ידי הכלים הבאים (ניתן להשתמש גם בכלים מתוקשבים):

  • מטלות ביצוע או משימות אותנטיות ורלוונטיות
  • תלקיט (פורטפוליו) כתוב או דיגיטלי
  • עבודת חקר/מיזם/פרוייקט
  • הכתבות, בחנים ומבחנים

באמצעות כלים אלה אוספים הלומדים והמורים ראיות על תהליכי הלמידה ובאמצעותם גם מעריכים את הבנת החומר הנלמד, מסיקים מסקנות ומיישמים אותן כדי לקדם את ההישגים. הכלים להערכה יכולים להשתנות, אך חשוב להקפיד על מהלכי הערכה ומשוב רציפים לאורך תהליך הלמידה וההוראה, הן כדי שהתלמידים יוכלו להעריך את התקדמותם ואת שליטתם בחומר, והן כדי לאפשר למורים משוב לדרך ההוראה.

חזרה לראש הדף

מטלות ביצוע או משימות אותנטיות ורלוונטיות

נושאי מטלות הביצוע או המשימות יתבססו על התכנים שנלמדו בכיתה ועל נושאים הקרובים לעולמם של הלומדים. מטלות ומשימות אלה יאפשרו ללומדים להבנות ידע חדש תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ויצירתיות ויהוו חלק מתהליך מתפתח של למידה משמעותית.
ניתן לשלב במשימות גם הכנת משחקים לימודיים המשמשים כלי הערכה חשוב. הלומדים מתרגלים תקשורת בשפה הנלמדת במצבי משחק ומקבלים משוב מיידי מהמורה, דבר שתורם להגברת המוטיבציה שלהם.

דוגמאות לתוצרים של מטלות ביצוע או משימות:

  • עריכת ראיון מובנה עם דובר סינית והגשת דו"ח סיכום
  • הכנת מצגות מולטימדיה/סרטונים בנושא נבחר, רצוי בתחום התרבות והחברה הסינית
  • הצגת שורשים של הסימנים הסיניים בסימנים שונים- המשותף והשונה
  • הצגת תערוכה (תמונות, צילומים ועוד) שיוצגו בה נושאים נבחרים מהתרבות הסינית
  • הכנת משחקים לימודיים לפי נושאים (כגון: צבעים, מספרים, הפכים, כיוונים ועוד)
  • העלאת הצגה על נושא שנלמד בכיתה
  • המורה יקיים דיאלוג מתמיד עם תלמידיו ויכוון אותם בשלבי הכנת המטלות.
חזרה לראש הדף

תלקיט (פורטפוליו) כתוב או דיגיטלי

התלקיט הוא אוסף של עבודות התלמידים שנעשו במהלך הלימוד. אוסף זה משקף את מאמציהם, מידת התקדמותם והישגיהם של הלומדים בתהליך רכישת השפה.
אפשר לכלול בתלקיט הכתוב שיעורי בית, דפי עבודה, תרגילים, חיבורים ועוד.
תלקיט דיגיטלי יכול להיות מורכב ממשימות אינטרנטיות, בלוגים, הקלטות, קטעי וידיאו, תמונות, מצגות, מפות דינמיות ועוד.

תלקיט זה מאפשר לתלמידים לבטא אינטליגנציות שונות, שאינן באות לידי ביטוי במבחנים.
הוא מגביר את המוטיבציה שלהם ומשמש כלי חינוכי לעידוד התלמידים לקחת אחריות על למידתם.

חזרה לראש הדף

עבודת חקר/מיזם/פרוייקט

ברמה ג' (5 יח"ל) יש אפשרות לבחור במסלול הכולל עבודת חקר, מיזם או פרויקט בתחום התרבות והכלכלה הסינית.
במסגרת עבודה זו נדרשים התלמידים להתמקד בסוגיה נבחרת מתוך התרבות או הכלכלה הסינית.
התלמידים מביאים לידי ביטוי את המיומנויות והאסטרטגיות שרכשו בחקר של נושא שמעניין אותם ומשמעותי עבורם.
יש לציין כי תהליך כתיבת העבודה או הפרוייקט מזמן אפשרות ליצירת קשר ודיאלוג מסוג שונה בין המורה לתלמיד, שכן העבודה מלווה במפגש מורה-תלמיד תוך שיח ושאלות על הנושא הנבחר.
כתיבת העבודה או הפרוייקט מרחיבה את אופקי התלמיד מעבר לנלמד בכיתה, ומפתחת אצלו מיומנויות חשיבה, הכוונה עצמית בלמידה, סקרנות ומוטיבציה.

חזרה לראש הדף

הכתבות, בחנים ומבחנים

ההכתבות, הבחנים והמבחנים ייערכו הן בכתב והן בעל-פה. מטרתם להעריך את הישגי התלמידים בנקודות זמן שונות בתהליך רכישת השפה הסינית.
המבחנים יכללו שאלות מגוונות כדי לבדוק את השליטה בתכנים שנלמדו ובכישורי שפה וחשיבה שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה.
ניתוח תוצאות המבחנים ישקף למורה את מידת יעילות תהליך ההוראה, ולתלמיד – את נקודות החוזק והחולשה שלו, דבר שיסייע לו להתמקד בתחומי השפה שהוא עדיין לא שולט בהם.
לצד ההערכה המסורתית, המבוססת על מבחנים סטנדרטיים, קיימת הערכה חלופית, המבוססת על הערכת התהליך והתוצר גם יחד. תהליך ההערכה משולב בתהליך ההוראה, ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה. בתהליך זה מוערך התלמיד על פי מספר ממדים ויכולות בתחום הקוגניטיבי, בתחום החברתי, האישי והרגשי תוך שימת דגש על מגוון היכולות והאינטליגנציות המרובות. את רוב היכולות האלה קשה להעריך באמצעות הערכה מסורתית.