מפרט התכנים והמטרות האופרטיביות- רמה ב'

רמה ב', שהיא רמה של 3 יחידות לימוד, תילמד בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה (כיתות ט'-י"א). רמת לימוד זו מיועדת למסיימי רמה א' או ללומדים מתחילים ללא רקע בסינית.
התלמידים ילמדו את השפה הסינית בגישה התקשורתית. הגישה התקשורתית שמה דגש בראש ובראשונה על תקשורת והעברת מסרים. לפי גישה זו, מבנה השפה אינו הנושא העיקרי של השיעור, אלא נלמד לצרכים תקשורתיים.
במהלך הלימוד יפותחו ארבע מיומנויות השפה: הבנת הנשמע, הבעה בעל פה, הבנת הנקרא והבעה בכתב, אך הדגש יושם על דיבור, האזנה וקריאה, וזאת כדי לשפר את היכולות התקשורתיות בשפה.

המטרות האופרטיביות בתחומים הבאים:

התלמידים:

  • יהגו נכון את המילים שלמדו, ויפיקו נכון את הצלילים והטונים של השפה הסינית המודרנית.
  • יפיקו נכון את תעתיק ה- pinyin .

התלמידים:

  • יקראו ויכתבו נכון כ- 300 סימנים סיניים.
  • יזהו בסה"כ כ- 400 סימנים וידעו לתרגם אותם.

הרחבה והעמקה:

  • יזהו כ-30 שורשים בסימנים לא מוכרים
  • יזהו את מספר המשיכות הנכון בסימנים לא מוכרים.
  • יזהו את התבנית הבסיסית המהותית של הסימנים הסינים (סימנים מקוצרים).

התלמידים:

  • ישתמשו באוצר מילים בהתאם לנושא השיעור.
  • יזהו סוגי מילים (פועל, שם עצם, שם תואר, וכו') ויהיו מודעים לקושי/בהשוואת שמות מושגי דקדוק בעברית למושגים בסינית.
  • יעשו שימוש באוצר המילים הבסיסי כדי לנהל דו שיח בסיסי (כ- 600 יחידות לשוניות) וינסחו את המשפטים בצורה תקינה.

התלמידים:

  • ישתמשו במשפטי בסיס במצבים שכיחים באופן נכון/בצורה תקינה וללא שגיאות.
  • ינסחו נכון משפטי הצהרה, בקשה ושאלה, ומשפטי שלילה.
  • ישתמשו נכון במבנים שבהם "de" השייכות.
  • יזהו ויבנו משפטי תכונה ותואר פועל.
  • יזהו וישתמשו נכון במילות מדידה.
  • ישתמשו במספרים מונים וסודרים.
  • ישתמשו נכון בחוקים של המבנים התחביריים השונים.

התלמידים:

  • יתארו את התפתחות הסימנים בהקשר היסטורי
  • ידעו לזהות את שתי מערכות הכתב השונות

התלמידים:

  • יבינו את היישומים והמילים אשר למדו.
  • יבינו הודעות קצרות ופשוטות והסבר מקום.
  • יבינו מידע או מצבים יומיומיים מקטעים מוקלטים (במהירויות שונות)
  • יבינו הוראות פשוטות של המורה בעל פה בכיתה.

התלמידים:

  • ימסרו מידע על עצמם.
  • יתארו באופן פשוט תמונות, אנשים ואירועים.
  • יביעו את דעתם על נושא שהוכן מראש.
  • יבטאו עצמם במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה במשפטים שכיחים.
  • יענו לשאלות פשוטות במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה על נושאים מוכרים.

התלמידים:

  • יאתרו מידע פשוט מטקסטים שונים (קבלות, כרטיסי טיסה, מזג אויר, מודעות פשוטות).
  • יבינו הוראות פשוטות כתובות במהלך השיעור.

התלמידים:

  • יענו לשאלות על טקסטים פשוטים.
  • יכתבו ברצף ובהקשר על עצמם.
  • יתארו בקצרה אנשים ואירועים.
  • ינסחו מכתבים פשוטים.
חזרה לראש הדף

הדגשים לגבי מפרט התכנים

  • יינתן דגש על שפת הדיבור הסטנדרטית המודרנית (המנדרינית).
  • תהיה התייחסות חשובה לסימנים ולתעתיק הלועזי pinyin.
  • במהלך כל השנה ילמדו התלמידים הגייה נכונה וזיהוי הטונים השונים.

להרחבה והעמקה:

  • בכל שיעור התלמידים ילמדו סימנים חדשים.
חזרה לראש הדף

מבוא לשפה הסינית

  • היסטוריה ומאפיינים: למה הכוונה ב"סינית"

תחביר:

  • הסימנים ואופן תצורתם, ארבעת הטונים

ברכת השלום הבסיסית, "מה שלומך?" ומענה לשאלה, "תודה", "אין בעד מה","להתראות", "סליחה".

תחביר

שם+פועל מצב

תוארי פועל: 不,很,也 (והסדר בעת שיופיע ברצף)

ריבוי בני אדם; שאלת "האם?" ומענה עליה

השאלה האליפטית (呢)

אוצר מילים

我,你, 您,他,她,们, 好,客 气, 谢(谢),不, 很, 也,吗呢,再见, 对不起,没关系,没事儿

פעילות מומלצת

ברכת שלום בסינית בין התלמידים

שם פרטי, שם משפחה, שמות מדינות, "נעים מאד להכיר אותך".

תחביר

שם+פועל+שם

הפועל 是

מילות שאלה ספציפיות (什么,哪)

שאלת "האם?" במבנה v/sv +不 + v/sv

המילית 吧.

אוצר מילים

人,名字, 叫,姓,是, 认识,欢迎, 贵,高,高兴,美,大,小,
中国,以色列,美国, 英国,日本,法国,俄国, 约旦,
埃塞俄比亚,埃及,叙利亚,黎巴嫩, 什么,哪,吧 ,

פעילות מומלצת

הצגה עצמית בסינית.

הסבר איך בנוי שם בסינית (פעילות לדוגמה: שמות של אנשים מוכרים בסין ופענוח מה השם משפחה, מה השם הפרטי).

שמות בני משפחה, חיות, תיאורים.

תחביר

תיאורים

מילית השעבוד 的

מספרים

מילות מדידה

מילות השאלה 几 ו- 多少

הפועל 有 ושלילתו ע"י 没.

השאלה 谁

אוצר מילים

家,家人,爸爸,妈妈
父母,姐姐,妹妹,哥哥,弟弟,兄弟姐妹,孩子,独生子女,儿子
女儿,奶奶,姥姥,爷爷,老爷,孙子
动物,狗,猫,爱,有,没,的,忙,累,胖,瘦,
零,一,二,两,三,四,五,六,七,八,九,十,
个,口,位,只,多,少,多少,几

פעילות מומלצת

הצגת חברי המשפחה

הכנת אילן יוחסין פשוט / תרשים

חזרה לראש הדף

בית ספר

תיאור הסביבה הבית- ספרית

תחביר

הכינויים הרומזים (这,那) והמילית 每

שלילת הציווי

פועלי עזר

הרכבי פועל ותוצאה ושלילתם

אוצר מילים

这,那,每,学校,小学,中学,大学,教室,老师(老),学生,同学,朋友,
男,女,班,汉语,中文,汉字,希伯来语/文,阿拉伯语,英语/文,日语/文,书 (本),桌子(张),椅子(把),本子,课本,笔(支),电脑(部),上课,下课 ,上。。。年纪,学(习),
写,说,看,懂,教,问,问题,请,考试
会,要,想,别,容易,难,最

חזרה לראש הדף

סדר יום

פעולות בסיסיות, שעות וחלקי יום.

תחביר

תאור זמן

מושא טבעי

הפעלים 来 ו- 去

מילת השאלה 哪儿

שעות

אוצר מילים

天,早上,上午,中午,下午,晚上,现在钟,饭,早饭,
午饭,晚饭,水,茶,作业,电视,
电影,音乐,
起床,睡觉,
上网,来,去,
休息,喝,吃,回,作,听,喜欢, 哪儿,点,分,;工作 ,开车

תחביר

מילות מקום

המבנה 一边。。。一边。。。 . 从…到…

מילות יחס (在)

פעלי תנוחה (ומילת היחס 在)

אוצר מילים

边,面,东,南,西,北,上,下,里,外,前,后,
左,右,旁边,中间,房子,卧室,
客厅,厕所,厨房,洗澡(间)
衣柜,书柜,床,椅子,桌子,一边,在,坐,住,方便

תחביר

המשפט נטול הפועל

צבעים

הכפלת הפועל + 一下

מילות הקישור 和 ו- 跟

תואר הפועל 一起

מילת השאלה 怎么样

מילת המדידה 些 (כללית, מסמנת רבים)

המשם שם המספר (מאות ואלפים)

משפטי השוואה 比

המבנה 太。。。了

אוצר מילים

商店 (家 measure word),衣服(件),手机,
东西,颜色,服务员,钱,块,毛,元,百,千,,找钱,零钱,谁,一共,一下,穿,试,买,卖,门,开,关,黑,白,红,蓝,绿,黄,新,便宜,长,短,太, 超市, 商店,怎么样,些,比,知道,见面

חזרה לראש הדף

זמנים ואירועים

תחביר

תיאורי זמן (ימות השבוע, חודשים, שנים)

המשפט נטול הפועל (המשך)

פועלי היכולת 能 ו- 可以

המבנה 先。。。再。。。

מילות יחס (המשך)

אוצר מילים

昨天,今天,明天,星期,月,年,周末,去年,今年,明年,生日,晚会,礼物,岁,欢迎,给,电话,介绍,快乐,能,可以
时候,(什么时候),时间

תחביר

מילות יחס

הרכבי פועל מצב שבראשם 好 או 难

הצירופים 一点儿 ו- 有一点儿

מילות יחס (המשך)

אוצר מילים

饭 (早/午/晚饭),米饭,肉(羊/猪/鸡/牛)
鱼,豆腐,水,茶,咖啡,包子,饺子,面条,面包,
酒,水果,蔬菜,菜,碗,杯(子),
筷子,饭馆,服务员,菜单,买单,请客,吃素,干杯,
吃,喝,用,饿,渴,辣,酸,甜,苦,咸

פעילות מומלצת

העשרה: שמות של רשתות של מזון מהיר, כשרות (בערבית), המטבח הסיני (יין-יאנג).

חזרה לראש הדף

עונות השנה והחגים

תחביר

了 להבעת שינוי מצב (ושלילתו)

אספקט ההתנסות 过 *(ר' הערה בסוף הטבלה)

מבנה הקישור 因为。。。所以。。。

מילת השאלה 为什么

אוצר מילים

夏天,秋天,冬天,春天,节日,春节,中秋节,犹太新年,逾越节, 天气,雨,雪,风,放假
暑假,寒假,过,刮,冷,热,
因为,所以,为什么,了,旅行,北京,天安门,有意思,外国人,外国

פעילות מומלצת

השמעת תחזית מזג אויר במהדורת החדשות בסין: תחזית, מעלות, מעונן, בהיר.

* הערה: אם יש בבית הספר תלמידים אשר החלו ללמוד סינית בכיתות נמוכות יותר רצוי/מומלץ להקים קבוצת מתחילים וקבוצת מתקדמים.

חזרה לראש הדף

בריאות וגוף האדם

תחביר

מבני הקישור 如果。。。就。。。, ו- 虽然。。。但是。。。

אוצר מילים

大夫,医生,医院,先生,小姐, 药,身体,头,肚子,手,眼睛,看病,生病,舒服,如果,就,虽然,但是,
可是,漂亮, 难看,短