מפרט התכנים והמטרות האופרטיביות- רמה ג', מסלול 1

רמה ג', שהיא רמה של 2 יחידות לימוד השלמה ל- 5 יחידות לימוד, תילמד בחטיבה העליונה (כיתות י"ב). רמה זו מיועדת לתלמידים שסיימו את לימודי הסינית ברמה ב'.
מסלול 1 ברמה ג' הוא מסלול המיועד לתלמידים המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בשפה הסינית. התלמידים ילמדו את השפה בגישה התקשורתית. הגישה התקשורתית שמה דגש בראש ובראשונה על תקשורת והעברת מסרים. לפי גישה זו, מבנה השפה אינו הנושא העיקרי של השיעור, אלא נלמד לצרכים תקשורתיים.
התכנים ברמה זו מבוססים על התכנים שנלמדו ברמת שלוש יחידות לימוד (רמה ב') ומרחיבים אותם. ברמה זו הלומדים מעמיקים את ידיעותיהם בשפה הסינית ומעשירים את יכולת הביטוי שלהם בכתב ובעל פה.

המטרות האופרטיביות בתחומים הבאים:

התלמידים:

  • יהגו נכון את המילים שלמדו, ויפיקו נכון את הצלילים והטונים של השפה הסינית המודרנית.
  • יפיקו נכון את תעתיק ה- pinyin.

התלמידים:

  • יקראו ויכתבו נכון כ- 500 סימנים סיניים.
  • יזהו בסה"כ כ- 600 סימנים וידעו לתרגם אותם.

הרחבה והעמקה:

  • יזהו שורשים בסימנים לא מוכרים.
  • יזהו את מספר המשיכות הנכון בסימנים לא מוכרים.
  • יזהו את התבנית הבסיסית המהותית של הסימנים הסיניים (סימנים מקוצרים).

התלמידים:

  • יעשו שימוש באוצר המילים הבסיסי כדי לנהל דו שיח בסיסי (כ- 800 יחידות לשוניות) וינסחו את המשפט בצורה תקינה.

הרחבה והעמקה:

  • יזהו סוגי מילים (פועל, שם עצם, שם תואר, וכו') ויהיו מודעים לקושי בהתאמת /בהשוואת שמות מושגי דקדוק בעברית למושגים בסינית.

התלמידים:

  • ישתמשו במשפטים במצבים שכיחים באופן נכון/בצורה תקינה וללא שגיאות.
  • יזהו ויבנו משפטים בזמנים שונים.
  • ישתמשו נכון במבנים שבהם "de" המשלים (得).
  • ינסחו נכון משפטי הצהרה, בקשה ושאלה, ומשפטי שלילה מורכבים.
  • יזהו וישתמשו נכון במילות מדיד

התלמידים:

  • יתארו את התפתחות הסימנים בהקשר היסטורי.
  • ידעו לזהות את שתי מערכות הכתב השונות.

התלמידים:

  • יבינו את היישומים והמילים אשר למדו.
  • יבינו הודעות קצרות והסבר על מקום.
  • ידלו מידע או יבינו מצבים יומיומיים מקטעים מוקלטים (במהירויות שונות).
  • יבינו הצהרות בסיסיות אשר נלמדו מראש מתכניות טלוויזיה וסרטים (כאשר הסרטים מדוברים בסינית מודרנית ובמהירות דיבור סבירה).
  • יבינו הוראות בעל פה של המורה בכיתה.

התלמידים:

  • ימסרו מידע על עצמם.
  • יתארו באופן פשוט תמונות, אנשים ואירועים.
  • יביעו את דעתם על נושא שהוכן מראש.
  • יבטאו עצמם במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה במשפטים שכיחים.
  • יענו לשאלות פשוטות במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה על נושאים מוכרים.

התלמידים:

  • יאתרו מידע פשוט מטקסטים שונים (קבלות, כרטיסי טיסה, מזג אויר, מודעות פשוטות).
  • יבינו את הנושא הכללי מטקסטים פשוטים.
  • יבינו הוראות פשוטות כתובות במהלך השיעור.

התלמידים:

  • יענו לשאלות על טקסטים פשוטים.
  • יכתבו ברצף ובהקשר על עצמם.
  • יתארו בקצרה אנשים ואירועים.
  • ינסחו מכתבים פשוטים.
  • ינסחו הוראות קצרות.
חזרה לראש הדף

תחביבים

תחביר

מספרים סודרים, הפעם בה התבצעה הפעולה ותדירות הפעולה .

אספקטים: המילית 了 le (לציון עתיד קרוב, פעולה שהושלמה (במבנה שבו המושא מתואר) ושלילתה)

שלילה מוחלטת של שמות עצם ספירים ובלתי ספירים.

אוצר מילים

爱好, 帮助, 比如(说), 唱歌, 电影院, 当然, 公园, 花, 花园,画, 画儿, 好玩, 练习, 跑步, 轻, 骑, 睡觉, 世界, 特别, 跳舞, 玩, 玩儿, 习惯, 运动, 音乐, 游泳,作业, 第,次,遍

פעילות מומלצת

הצגה ותיאור תחביבים של תלמידים שונים

חזרה לראש הדף

קריירה ומקצועות

תחביר

ביטויי זמן: 以前 ו-以后

אוצר מילים

毕业, 聪明, 关系, 好像, 结婚, 检查, 机会, 离婚, 离开, 流利, 努力, 年轻, 顺利, 忘记, 辛苦,

פעילות מומלצת

כתיבת קורות חיים ומכתב למעסיק

חזרה לראש הדף

שפת מחשבים

תחביר

העמקה והעשרה- משלים יכולת ושלילתו

אוצר מילים

查, 电子邮件, 词典, 复杂, 放, 开始, 麻烦, 算, 生词, 上网, 事情, 完, 网吧, 字典,

פעילות מומלצת

פתיחת אתר/בלוג/פורום ושימוש בו למתן הוראות / מטלות

חזרה לראש הדף

במטוס וברכבת

תחביר

השימוש במילות יחס המציינות תנועה או מרחק -从, 到, 坐, 骑, 离

משלים כיוון (来/去)

אוצר מילים

长城, 窗户, 参观, 带, 第, 打算, 飞, 飞机, 飞机场, 告诉, 护照, 接, 机票,山, 准备, 座位, 火车,怎么

פעילות מומלצת

סימולציית עלייה למטוס מישראל לבייג'ינג

הצגת כרטיסי טיסה אותנטיים ופיענוחם

חזרה לראש הדף

במלון ובמסעדה

תחביר

המבנה 除了。。以外。。. 

אספקט ההתנסות (过) ושלילתו

אוצר מילים

次, 参加, 饭店, 感谢, 决定, 咖啡, 瓶, 苹果, 汽水, 所, 糖, 洗手间, 进,银行,所 (as a measure word),过

פעילות מומלצת

בניית תפריט למסעדת סינית

בניית תפריט למסעדה ישראלית בבייג'ינג

חזרה לראש הדף

בעיר: ברחוב, הזמנת מונית, נסיעה ברכבת התחתית

תחביר

פעלי עזר להבעת חובה – ההבדל הסמנטי שבין 应该, 要 ושלילתם.

המבנה 的时候

אוצר מילים

从, 出租车,大街, 地方,地铁, 地址, 付钱, 拐, 公共, 公共汽车, 街, 近, 快, 慢,站, 离, 路, 马路, 门票, 汽车,天安门, 往, 远, 走, 中心, 自行车, 辆,开车,上车,下车

פעילות מומלצת

בניית מסלול נסיעה בישראל ו/או בסין

חזרה לראש הדף

ביקור במרפאה ובבית החולים

תחביר

הביטוי 越来越, yuè lái yuè, כשלאחריו מופיע פועל מצב.

אוצר מילים

病, (上)厕所, 肚子, 放心, 感冒, 坏, 简单, 记得, 渴, 苦, 马上, 马马虎虎, 面子, 怕, 死, 生活, 头, 疼, 笑, 休息, 希望, 心, 小心, 洗, 药, 应该, 眼睛, 医院, 最近, 中药, 着急,坏

פעילות מומלצת

השוואה (כללית) בין הרפואה הסינית למערבית

חזרה לראש הדף

אופנה ולבוש

תחביר

מבנה 是。。。的 להדגשת חלק משפט

הבדלת פרט מתוך הכלל (有的)

שימוש במילת היחס 比 (עם צירוף כמות המכיל מספר)

(מילת המדידה 种 , "סוג")

אוצר מילים

穿, 长, 春天, 衬衫, 大衣, 更, 或者,件, 裤子, 毛衣, 拿, 裙子, 奇怪, 双, 鞋子, 一定, 真(的), 条,别的,自己, 丢, 方法, 够, 讲话, 种

פעילות מומלצת

הכנת עלונים שיווקיים של חנויות ביגוד עם תיאור פרטי הלבוש והמחיר

חזרה לראש הדף

עונות השנה, מזג אויר

תחביר

משלים דרגה – עם/בלי מושא:得

אוצר מילים

度, 春节, 冬天, 动物, 风, 过, 刚, 故事, 季节, 节日, 快乐, 冷, 礼物,秋天, 清楚, 热情, 收到, 送, 天气, 夏天, 雪, 雨, 已经, 一直,预报, 只, 左右,

פעילות מומלצת

הצגת דיווחי מזג אוויר מהמדיה הסינית

תלמידים יציגו את מזג האוויר בארץ