מפרט התכנים והמטרות האופרטיביות- רמה ג', מסלול 2

רמה ג', שהיא רמה של 2 יחידות לימוד השלמה ל- 5 יחידות לימוד, תילמד בחטיבה העליונה (כיתות י"ב). רמה זו מיועדת לתלמידים שסיימו את לימודי הסינית ברמה ב' (רמה של 3 יחידות לימוד).
מסלול 2 ברמה ג' מיועד לתלמידים המעוניינים להעמיק את ידיעותיהם בלימודי סין – תרבות וכלכלה. מסלול זה כולל תכנים בנושאי תרבות וכלכלת סין בנוסף ללימוד השפה הסינית בדגש על מונחים ואוצר מילים בתחום הכלכלה.
מסלול זה כולל גם עבודת חקר, מיזם או פרויקט בתחום התרבות והכלכלה הסינית.
המורים ילמדו את כל הנושאים המופיעים בטבלה ברצף כרונולוגי, אך יתמקדו בשני נושאים שיבחרו להעמקה והערכה פנימית שתכלול תלקיט או פרויקט.

המטרות האופרטיביות בתחומים הבאים:

התלמידים:

  • יהגו נכון את המילים שלמדו, ויפיקו נכון את הצלילים והטונים של השפה הסינית המודרנית.
  • יפיקו נכון את תעתיק ה- pinyin.

התלמידים:

  • יקראו ויכתבו נכון כ- 350 סימנים סיניים.
  • יזהו בסה"כ כ- 400 סימנים וידעו לתרגם אותם.

הרחבה והעמקה:

  • יזהו שורשים בסימנים לא מוכרים.
  • יזהו את מספר המשיכות הנכון בסימנים לא מוכרים.
  • יזהו את התבנית הבסיסית המהותית של הסימנים הסיניים (סימנים מקוצרים).

התלמידים:

  • יזהו סוגי מילים (פועל, שם עצם, שם תואר, וכו') ויהיו מודעים לקושי בהשוואת שמות מושגי דקדוק בעברית למושגים בסינית.
  • יעשו שימוש באוצר המילים הבסיסי כדי לנהל דו שיח בסיסי (כ- 400 יחידות לשוניות) וינסחו את המשפטים בצורה תקינה.

התלמידים:

  • ישתמשו במשפטי בסיס במצבים שכיחים באופן נכון/בצורה תקינה וללא שגיאות.
  • ינסחו נכון משפטי הצהרה, בקשה ושאלה, ומשפטי שלילה.
  • יזהו ויבנו משפטי תכונה ותואר פועל.

התלמידים:

  • יתארו את התפתחות הסימנים בהקשר היסטורי.
  • ידעו לזהות את שתי מערכות הכתב השונות.

התלמידים:

  • יבינו את היישומים והמילים אשר למדו.
  • יבינו הודעות קצרות ופשוטות והסבר מקום.
  • יבינו מידע או מצבים יומיומיים מקטעים מוקלטים (במהירויות שונות).
  • יבינו הצהרות בסיסיות אשר נלמדו מראש מתכניות טלוויזיה וסרטים (כאשר הסרטים מדוברים בסינית מודרנית ובמהירות דיבור סבירה).
  • יבינו הוראות פשוטות של המורה בעל פה בכיתה.

התלמידים:

  • ימסרו מידע על עצמם.
  • יתארו באופן פשוט תמונות, אנשים ואירועים.
  • יביעו את דעתם על נושא שהוכן מראש.
  • יבטאו עצמם במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה במשפטים שכיחים.
  • יענו לשאלות פשוטות במהירות דיבור סבירה ובהגייה נכונה על נושאים מוכרים.

התלמידים:

  • יאתרו מידע פשוט מטקסטים שונים (קבלות, כרטיסי טיסה, מזג אוויר, מודעות פשוטות)
  • יבינו את הנושא הכללי מטקסטים פשוטים.
  • יבינו הוראות פשוטות כתובות במהלך השיעור.

התלמידים:

  • יענו לשאלות על טקסטים פשוטים.
  • יכתבו ברצף ובהקשר על עצמם.
  • יתארו בקצרה אנשים ואירועים.
  • ינסחו מכתבים פשוטים.
  • ינסחו הוראות קצרות.

התלמידים:

  • ייחשפו לתהליכי הצמיחה והפיתוח הכלכלי בסין משנת 1949, עם דגש על תקופת הרפורמות והשפעתן על הכלכלה והחברה בסין.
  • הדגשים נוספים (מפורטים בהמשך).

נושאים בתוכנית הלימודים

חזרה לראש הדף

תחום השפה

במטוס

תחביר

שימוש במילות יחס המציינות תנועה או מרחק -从, 到, 坐, 骑, 离, 往.

אוצר מילים

到达, 旅客, 首都, 机场, 系, 安全带, 做生意, 名片, 联系, 行李, 护照, 签证, 担心

פעילות מומלצת

סימולציית עלייה למטוס מישראל לבייג'ינג

הצגת כרטיסי טיסה אותנטיים ופיענוחם

תכנון נסיעה

תחביר

מספרים, כמויות ופעמים: ציון המספר הסודר באמצעות 第 והשימוש במילת מדידה; ציון הפעם שבה התבצעה הפעולה; ציון תדירות הפעולה.

אוצר מילים

有空, 旅游指南, 考虑, 景点, 广告, 准备,订票, 刷卡, 电梯, 免费的, 告诉,

פעילות מומלצת

בניית מסלול נסיעה בישראל ו/או בסין

מחשבים, דוא"ל

תחביר

הביטוי 越来越, yuè lái yuè, כשלאחריו מופיע פועל מצב.

אוצר מילים

发, 电子邮件, 台式机, 笔记本, 买不起, 鼠标, 打折, 其他, 软件, 网上,

פעילות מומלצת

כתיבה ושליחה של מיילים בין התלמידים

פגישה עסקית

תחביר

ביטויי הזמן 以前 ו-以后 ותיאור הזמן 的时候 "כאשר"

אוצר מילים

商务, 会谈, 双方, 会面, 进出口, 贸易, 总裁, 会议室, 负责, 首先, 情况, 合作计划, 最后, 其实

פעילות מומלצת

סימולציית פגישה בין אנשי עסקים ישראלים וסינים

חזרה לראש הדף

תחום החברה והכלכלה

הדגשים בתחום התרבות והכלכלה

  • ייבחנו תהליכי צמיחה ופיתוח כלכלי בסין משנת 1949, עם דגש על תקופת הרפורמות והשפעתן על הכלכלה והחברה בסין.
  • ייבחנו המדיניות הכלכלית בתקופת מאו והשינויים שנעשו משנת 1978 עם ההחלטה על רפורמות כלכליות וחברתיות בסין.
  • בין הנושאים שיילמדו: המעבר ההדרגתי לכלכלת שוק, תהליכי התיעוש בסין, ההיפתחות לכלכלה העולמית, רפורמות במערכת הבנקאות, תהליך ההפרטה ושינויים במשק החקלאי. כמו כן ייבחנו האתגרים הניצבים בפני מנהיגי סין כגון שינויים דמוגרפיים בסין, תהליכי עיור מהיר, כמות גדלה והולכת של מהגרי עבודה, המרדף אחר אנרגיה, ההידרדרות באיכות הסביבה והצורך להתמקצע מבחינה טכנולוגית כדי להמשיך ולהיות ה"מפעל העולמי".
  • יילמדו יצירות ספרות שבהן באים לידי ביטוי תהליכים היסטוריים וחברתיים.

כלכלת סין בשנת 1949

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

אילו אתגרים עמדו בפני ממשלת סין ב- 1949 בתחום הכלכלה?

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

השוואה בין האימפריאליזם הבריטי בהודו ובסין 

חקרשת בנושא אימפריאליזם באירופה ובמזרח הרחוק

מושגים מרכזיים

אימפריאליזם (תיבחן ההשפעה על המדינה הנכבשת) 帝国主义 Dìguó zhǔyì 

פיאודליזם 封建主义 Fēngjiàn zhǔyì 

מלחמת סין-יפן 抗日战争 Kàngrì zhànzhēng

מלחמות האופיום 鸦片战争 Yāpiàn zhànzhēng

מדיניות כלכלית בתקופת מאו

תקופת ההתאוששות ותוכנית החומש הראשונה
五年计划
Wǔ nián jìhuà

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

אילו צעדים ננקטו בתקופת ההתאוששות (1949 עד 1952)? 

מה היו האתגרים של תכנית החומש הראשונה?

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

השוואה לתקופת האינפלציה בארץ בשנות ה-80

מושגים מרכזיים

מלחמת האזרחים בסין 国共内战 Guógòng nèizhàn

הקמת הרפובליקה העממית של סין 

אינפלציה 通货膨胀 Tōnghuò péngzhàng 

הלאמה 国有化Guóyǒu huà

מדיניות כלכלית בתקופת מאו (1957 עד 1962)

"הקפיצה הגדולה קדימה" והשפעותיה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

הסיבות לכישלון "הקפיצה הגדולה קדימה"

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

השוואה עם התנועה הקיבוצית
(קיבוץ -基布兹
jī bù zī)

מושגים מרכזיים

"הקפיצה הגדולה קדימה" 大跃进Dà yuèjìn 

הרעב הגדול בסין 大饥荒Dà jīhuang 

 מעבר לקומונות 人民公社 Rénmín gōngshè 

 תכנון ריכוזי 

משק אוטרקי (משק מספק את צרכיו) 自给自足的经济 Zì jǐ zìzú de jīngjì

מהפכת התרבות (1976-1966)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

תהליך המהפכה וההשפעות בטווח הקצר והארוך 

יצירות ספרות על המהפכה 

השפעה על מוסד המשפחה

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

השוואה: מנהיגות בישראל ובסין - מאו דזה-דונג ודוד בן-גוריון

מושגים מרכזיים

מהפכת התרבות
文革 Wéngé

הרפורמות הכלכליות: (1992-1978) רפורמות בחקלאות ומעבר הדרגתי לכלכלת שוק

  • ענף הדגן 粮食产业 Liángshí chǎnyè
  • מעבר לכלכלת שוק 市场经济 Shìchǎng jīngjì

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

מדיניות הרפורמות בחקלאות

וההתמודדות עם האבטלה בענף 

חשיבות ענף הדגן בסין

האם סין תצליח להבטיח אספקת מזון לאוכלוסייה בעתיד?

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

סימולציה: מה קורה לחקלאי בקומונה (לאחר שמתפרקת) שעובר למכור את מרכולתו בשוק.

שאלת חשיבה: מה יקרה אם סין תחליט לייצר רק 75% מהדגן – השפעות על סין, על העולם, ועל ישראל?

מושגים מרכזיים

מעבר הדרגתי לאחריות אישית 个人责任 Gèrén zérèn

בטחון מזון 粮食安全 Liángshí Ānquán (סין מתחייבת לעצמה לייצר 95% מהדגן שהיא צורכת)

הרפורמות הכלכליות: רפורמות בענף התעשייה

התפתחות ה-TVEs ורפורמות ב- SOEs (חברות ממשלתיות)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

הגורמים שאיפשרו את צמיחת ה TVEs בשנות השמונים והתשעים.

התפקידים הכלכליים שמילאו המפעלים.

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

רפלקציה לשיעורים הראשונים (מה קורה כאשר המפעל בבעלות ממשלתית/ פרטית/ זרה) 

האם המפעלים הממשלתיים (SOEs) תורמים או מעכבים את הכלכלה הסינית בעידן הרפורמות?

מושגים מרכזיים

TVEs (מפעלים בבעלות כפר ועיירה) 

תחרות בשוק 市场竞争 Shìchǎng jìngzhēng 

על SOEs

הרפורמות הכלכליות: פתיחות לכלכלה העולמית (סחר והשקעות)

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

השפעת התרחבות הסחר על כלכלת סין.

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

השפעת הקשרים המדיניים בין ישראל לסין על הקשרים הכלכליים (יש לבחון סוגיה זו בכל הנושאים הנלמדים, לדוגמה עסקת פלקון)

מושגים מרכזיים

מסחר 贸易Màoyì

יתרון יחסי 相对优势 Xiāngduì yōushì 

Sweat shops 血汗工厂 Xiěhàn gōngchǎng 

יחסי סין טייוואן

הרפורמות הכלכליות: סיכום

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

צמיחתה הכלכלית של סין

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

באיזה אופן הרפורמות הכלכליות שונות מהמערכת הכלכלית בסין של מאו?

השפעת הרפורמות הכלכליות על החברה בסין

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

שינויים בחברה הסינית

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

שאלות חשיבה: מהן ההשלכות של חוסר שוויון? 

השוואה בין המחאה החברתית בארץ לבין מחאה דומה בסין.

מושגים מרכזיים

השפעות מדיניות הילד האחד 独生子女政策 Dúshēngzǐ nǚ zhèngcè 

אי שיוויון 不平等Bù píngděng Hukou והגירה 户口与迁移 Hùkǒu yǔ qiānyí 

גידול מעמד הביניים 中产阶级 Zhōng chǎn jiējí 

GONGO

דרישות הרפורמות: התמודדות עם דרישות אנרגיה והשפעת הרפורמות על משאבי סביבה

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

השפעות הרפורמות על איכות הסביבה בסין

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

ניתוח השפעת הרפורמות על ענף המים בסין. מה הם הקשיים העיקריים בשיפור כמות המים ואיכותם? 

איך משפיע הצורך באנרגיה בסין על העולם (אפריקה)

מושגים מרכזיים

אנרגיה במדינה (פחם) 

איכות סביבה 环境质量 Huánjìng zhí liàng

סין: שאלת האידיאולוגיה ואתגרים לעתיד

סוגיות מרכזיות ומוקדי הוראה

סין כחלק מהקהילה הבינלאומית

פניה של סין – לאן? בחזרה אל המסורת הקונפוציאנית? לדרכו של מאו או אל תרבות המערב?

הצעות דידקטיות ופעילויות מתוקשבות

מה לדעתך יהיו האתגרים העיקריים שאיתם תאלץ סין להתמודד בעתיד בתחום הכלכלה והחברה?

מושגים מרכזיים

מעצמה כלכלית/פוליטית
政治/经济实力Zhèngzhì/jīngjì shílì